Permalänk
Medlem

minnen och latency

kan någon lite snabbt förklara för mig vad man ska ändra på minnerna för mer prestanda är ju en hel del och pilla på..
mvh

Permalänk

lägre timing=bättre prestanda
högre timing=sämre prestanda
timings är en kombination av latencys.
Ex latency: CL3
Ex Timing: 3-3-3-8

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

tack men frågan var ju vad man ändrar i bios för att få lägre timings jag har 20 olika inställningar jag kan göra på mina minnen
mvh

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dartMan
tack men frågan var ju vad man ändrar i bios för att få lägre timings jag har 20 olika inställningar jag kan göra på mina minnen
mvh

Det är främst dessa timings du ska pilla på.

CAS
RAS to CAS
RAS precharge
Tras

när man skriver 3-3-3-8 så menar man att CAS, RAS to CAS och RAS precharge är 3. Och Tras är 8.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

japp crashade disken när jag ändrade lat så nu sitter jag här 400gb lättare:(

Permalänk

då har du lagt in timings som inte stödjs av minnena. vad har du för minnen?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

timings gör ingen skillnad nuförtiden då all mineshantering flytats från nordbryggan in i cpun...

finns tester på det på dfi forumet..

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

DDR2 PC2-6400 800MHz CL5

5.5.5.18 ändrade till 4.4.4.16 datorn pep så jag fick köra en reset,
det resulterade i skadade systemfiler, gick inte systemåterställa för alla återställningspunkter hade försvunnit:S

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag inte ändra till lägre timings än spec, det kan hända att burken visar sig stabil i början men sen efter ett tag beter sig systemet konstigt och större delen av filerna är skadade, detta visar sig inte alltid med testprogram... Tillomed en dålig kombination av högre timings kan ställa till det...

Det är min erfaranhet med minnen under alla år, men var & en gör ju som dom själva vill.

Permalänk
Medlem

Det ligger lite i det Dalton Sleeper skriver, den gången som man kan pilla mer är man man känner till vad för kretsar det är på minnena.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]