Vilken hårdvara styr grafiken?

Permalänk
Medlem

Vilken hårdvara styr grafiken?

Fick en fråga idag på skolan, Vad styr grafiken? Första jag tänkte på var grafikkortet men tydligen så var det fel svar, är det nån krets på grafikkortet som styr den eller vad? Väldigt tacksam för svar!

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

CPUn säger väll till ditt graffe VAD den ska göra, sedan gör GPUn beräkningen av arbetet. Eller? Men visst, en jävla kuggfråga...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
CPUn säger väll till ditt graffe VAD den ska göra, sedan gör GPUn beräkningen av arbetet. Eller? Men visst, en jävla kuggfråga...

Jo jag börja tänka på den frågan lite. Tror jag läste på andra sidor också att det var CPUn som styrde det... ska kolll runt lite mera

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Re: Vilken hårdvara styr grafiken?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av #enbom
Fick en fråga idag på skolan, Vad styr grafiken? Första jag tänkte på var grafikkortet men tydligen så var det fel svar, är det nån krets på grafikkortet som styr den eller vad? Väldigt tacksam för svar!

Om frågan var ställd på det sättet tycker jag att frågan var felstäld.
Det är ju svårt att svara på en sån fråga. Det är väl flera saker?!
Blir intressant å höra vad som är det rätta svaret.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

jag skulle gissa filen som du spelar upp... utan filer inget spel.. men ar unjefär som att titta på en vhs film fast utan att sätta i kasetten.. händer inte så mycket då

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

vi styr allt i datorn

annars e det cpu>nordbrygga> graffe.. om ja inte ser helt
fel på bilden jar har framför mig:p , så det borde väl
vara just NB'n ?

Permalänk

Är det inte directx eller openGL som STYR grafiken?
Men är det hårdvaran så borde det väll vara CPU´n?
Edit: Missade "hårdvaran".

Permalänk
Inaktiv

det beror på hur långt bak man vill gå hjärna-armar-tangetbord-nordbrygga-processor-nordbrygga-grafikkort-grafikprossecorn typ ^^

Permalänk
Medlem

Är det vilken hårdvara som STYR grafiken är det nog Processorn medans Grafikkortet rendrar fram det som behövs, men å andra sidan tycker jag att frågan är lite felstäld.

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
det beror på hur långt bak man vill gå hjärna-armar-tangetbord-nordbrygga-processor-nordbrygga-grafikkort-grafikprossecorn typ ^^

Tror inte hjärnan, armar räknas som hårdvara.

Permalänk
Hjälpsam

Låter som ett fall där läraren gett en läxa, där man skall läsa in en text.
I texten finns det en mening som börjar med orden "Det som styr grafiken är".
Och eftersom läraren är för lat eller dum för att hitta på vettiga frågor ber han/hon eleven avsluta meningen.

Off Topic;
Kan nämna att min syster var med om en liknande fråga under sin skoltid, "vad får kommuner inte göra?"

Klassen ljus blev förbannad, så hon struntade i poängen på den frågan och började räkna upp saker som kommuner inte fick göra.
Kommuner får inte; starta krig, utveckla interkontinentala kärnvapenrobotar, lönnmörda kommuninvånare, osv.
Minns forfarende den historien med ett glatt leende.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det är CPUn, säg att du spelar CS tex. och vrider på gubben, då måste vär preocessorn först räkna ut vad som kommer att komma i det nya synfälter, sen "ge order" till GPUn vad den skall rita upp, då använder väl sen GPUn de directX/openGL komandon den behöver för att rita upp det som skall synas på skärmen?

Ja, ja vet inte, har ingen aning egentligen men, det känns som att det borde vara så ungefär.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Ska man vara riktigt petig så blir det väl så här ungefär?

Människan -> HDD -> Sydbrygga -> Nordbrygga -> Minne -> CPU -> Nordbrygga -> Grafikkort -> Skärm.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

GPUn borde vara den del av hårdvaran som påverkar grafiken mest, eftersom den räknar ut dom flesta grafiska beräkningarna i ett spel. Men sedan är ju självklart GPUn beroende av CPUn, eftersom den skickar information till grafikprocessorn, en snabb CPU skickar informationen snabbare än en slö CPU. Har man en slö CPU blir därför den en flaskhals för grafikberäkningen.
Mitt svar skulle bli CPU, men det första man skulle tänka på är ju grafikkortet, utan grafikkort så är det svårt att få någon bild också

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk

Moderkort, grafikkort, minne, processor.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Moderkort, grafikkort, minne, processor.

Minnet styr ju knappast grafiken, lagrar däremot info som behöver nås snabbt för att rendera. Skillnad.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Tror inte hjärnan, armar räknas som hårdvara.

gör det visst :D:P..:rolleyes:

Permalänk
Permalänk
Medlem

CPU:n så klart

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Medlem

Ändrar min svar för att vara ärlig, ni har då en konstig lärare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Sämst fråga.

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Jag håller med, den frågan är en allt för konstig fråga att svara på... Vi hade den frågan (bl.a) till att träna på ett prov och jag glömde fråga vad som var rätt svar vet inte om jag fick rätt på den... jag skrev då iaf CPUn som sedan skickar data till GPUn osv.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Du borde ju skrivit ett långt svar om hur filen läses från hårddisken som skickar vidare data genom diverse komponenter(sydbrygga,nordbrygga,cpu,minne...) tills det kommer fram till grafikkortet som gör beräkningar och skickar signaler till skärmen som i sin tur läser signalerna och visar bild.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Minnet styr ju knappast grafiken, lagrar däremot info som behöver nås snabbt för att rendera. Skillnad.

Menade mest att in princip att hela datorn styr grafiken. Utan minne så ser du inget på skärmen right?

Men det korrekta svaret borde vara CPU som styr grafiken, resten sköter grafikkortet tillsammans med CPU.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

men frågan kan ju likställas med vad som styr en traktor.

Är det chaffören, servopumpen, axlar/stag, ratten eller föraren m.m.

men svaret på just den här frågan är ju mus och tangentbord, alt "data input hardware device"

Eftersom det är mäniskan bakom datorn som begär/beställer en viss grafisk respons från datorn så är det mäniskan. Men då vi bara pratar om hårdvara måste det ultimata svaret vara just mus/tangenbord, nånstans måste all mjukvara och/eller "grafiska beställningar" göras via tangenbordet/musen

tangenbord är ju oftast också den hårdvara som används för att mata in koden (firmware m.m.) till de inbygda krestar som sen utför den grafik man vill ha. Det är också mus/tangenbord som används för att t.ex. starta ett spel, skriva ett os m.m,

Slutledning: Då hårdvaran saknar egen "styrförmåga" utan hjälp av mjukvara som t.ex. firmware, os m.m. så styrs alltså grafiken av den hårdvara som matar in mjukvaran.

Visa signatur

C2D E8400 | GA-965P-DS3 3.3 | ATI HD4890 2GB DDR5 | 4GB PC8500 HyperX | 2x u320 SCSI 36GB 15k @ Raid 1 | 64MB RAID controller | 3TB SATAII | Amilo 3260w 26"@5ms | BENQ 1640 DVD | Corsair HX520W | Logitech S510 + Cordless Opt. Trackman | Win 7 Ultimate
Övrigt: HP 2560p / Samsung Galaxy SII