Permalänk
Testpilot

Synfel

Halloj i stugan, har tänkt på en sak lite granna. Alla i min familj (inklusive mig själv) och iallafall hälften av alla jag känner har någon form av synfel, varför är det så? Va det lika vanligt förr i tiden eller blev dom med dålig syn "bortrensade" på grund av att dom inte kunde överleva? på det viset var det bara som som inte hade något synfel som kunde föra sina gener vidare. Nu för tiden då man kan avhjälpa i princip alla synfel och inte lever ute i skogen så klarar sig även dom som inte ser så bra i samhället. Vad säger ni?

Tänkte även att det vore lite intressant att se hur stor del av folket här som har synfel och vad som används för att kunna se bra igen så därför skapade jag en omröstning.

Själv ser jag bara på nära håll och har -1.5 i synfel på båda ögonen. Har använt glasögon innan men sen några månader tillbaka har jag börjat använda linser och tycker det är mycket bekvämare.

Dom två sista valen är ju ganska öppna så ni kan väl skriva vad som gäller.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte, faktiskt. #1 har det alltid varit, och det är antagligen så nu också... Jag har bara känt mig lite osäker sista veckan, men det beror antagligen/förhoppningsvis på att jag varit rätt ordentligt trött.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag ser perfekt, dock har båda mina föräldrar numera glasögon på sig (läsglasögon), eftersom de börjar bli lite gaggiga. Så jag har nog det att se fram emot jag med, någon gång i framtiden.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

Synfel är väl delvis genetiskt men mycket är väl även vad man utsätter sina ögon för.
Dock har du ju en poäng om att synfel borde blivit "utraderat" förr i tiden men det kommer o går väl så att säga. Troligen att dem som såg perfekt hade i generna att kunna få synfel etc(eller hur man ska utrycka sig).

Själv så är jag blind som en <insert blind animal here>, då jag har -4.5 i synfel. Använder linser sen ett år tillbaka och har blivit frälst på det

Visa signatur

Amd64 3500+, Epox NDA3+, 2048 Kingston/Corsair ValueR, 160gb, x800xt AGP, TT Tsunami.
Citera och jag hittar tillbaka...

Permalänk

morsan, farsan och syrran har något syn fel, syrran har glasögon , morsan i farsan bruka ha *läsglasögon* bara jag i familjen som inte har något syn fel.. rätt konstigt faktist nästan alla mäniskor har något syn fel?

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk

ser perfa.. dock har både morsan och farsan glasögon, plus 2 syrror.

på farsans sida så har hans 3 syskonglasögon,

syskon ett har ingen man men har glasögon själv.
syskon 2 har glasögon och hans fruga och ett av 2 barn, Det ena kan nog vara lite litet för att avgöra om det ser bra eller inte.
och den sista har glasögon och hennes sambo har glasögon dock inte hennes son.

morsans sida kan ajg inte spec bra. men iaf av 3/13 så har inga synfel iaf lyllos?

Inte ännu;) dock kanske det kommer vem vet

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

vänster öga: -2.5
höger öga: -1.5

Har linser, funderar på att operera ögonen snart

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Höger: -0.75
Vänster: -1.0

Linser, väldigt sällan dock. Då jag lyckats avvänja mig vid att använda dem. Blir oftast till att gå runt som ett blindstyre.

Permalänk
Testpilot

Jag började inte se dåligt förrens ungefär när jag började i gymnasiet, undrar hur det liksom kan komma efter flera år =/

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Hunden: Förmodligen kan inte dina ögon längre korrigera själva det synfel du har och därmed blir det mer märkbart för din del.

Har varit närsynt sedan jag var 8 år gammal och först nu när jag skulle fylla 25 upptäcktes det att jag också hade ett brytningsfel, förvisso har det säkerligen visat sig lite tidigare också vid undersökningar men optikers vill helst inte hålla på och mixtra så mycket så länge man är i puberteten då kroppen fortfarande har en möjlighet att själv korrigera det hela enligt min optiker.
Ser väldigt dåligt utan glasögon och fram tills det att jag fyllde 16 så försämrades min syn med ca 2-4 steg för varje år, började med att jag skulle ha glasögon för att läsa på långt håll/titta på tv men slutade med konstant användande.

Synfel är till viss del ärftliga, tex är en förälder närsynt så riskerar barnet/barnen att bli det också.

Permalänk
Medlem

Är närsynt och använder linser. Har -3.0 på båda ögonen på linserna, men sen på glasögonen är det -3.25 tror jag. Är dock väldigt jobbigt att ha glasögon på sig så jag använder dem inte.

Fick dålig syn när jag började högstadiet och haft linser sedan dess, men min syn har försämrats hela tiden under dessa år och jag får nästan ändra styrka på mina linser varje gång jag är hos optikern.

Permalänk
Medlem

Annat;
var extremt översynt, hade typ 5,5 på ena ögat och 6,5 på andra. Ögonen kan dock växa ifrån översynthet och nu ser jag mer eller mindre perfekt. Får köra bil utan korrigering, Syn A vid mönsring osv.

Permalänk
Medlem

har något litet brytnings fel i ena ögat, min optiker sa bara att jag kunde skaffa glasögon/linser om jag tyckte att jag störs av det, blandar ihop r och h tror jag det var, på större avstånd.
så jag har litet synfel som jag knappt störs av alls i vardagslivet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem

Är översynt och har astigmatism. Växlar mellan glasögon och linser. Brukar använda glasögonen mer dock då jag inte orkar hålla på med rengöring så ofta.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Jag hade 0,8 på båda ögon nu senast.. Optikern rekommenderade "datorglasögon" inom två år.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk

1.2 på vänster
0,8 på höger

:<
Glasögon

Permalänk
Glömsk

Är svagt närsynt. Använder enbart glasögon ibland, exempelvis när jag ser på TV.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Gick på 3-årskontroll i vintras, som vi måste gå för jobbets skull. Hade skitsvårt att se 4-e raden vänster öga på syntestet, och blev rekommenderad att gå till optikern.
Det visade sig att jag hade 40% syn kvar på vänster öga, skitkonstigt och förändringarna hade skett senaste året. 0.4 vänster, 0.8 höger. Nu= glasögon, utan dem ser jag knappt alls...

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk

Har sånär som perfekt syn, typ den minsta enheten minus (om du nu är -0,1 eller något) på ett öga, så jag behöver inga linser lr nått. Som tur är!

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

-3,75 på vänster och -3,5 på höger. Är med andra ord i stort sett blind utan linser/glasögen. Använder linser normalt.

Ni ska vara nöjda, ni som ser perfekt. Är riktigt avundsjuk.

Visa signatur

Damn! Those alien bastards are gonna pay for ruining my ride.

Permalänk
Medlem

Har ca -7 på båda ögonen, alltså närmast halvblind..

Provade linser en gång i tiden, men det skadade ögonen en del och gjorde dem permanent lättare röda.
Nu använder jag bara glasögon. Tur att det numera finns speciella material som gör att de inte behöver bli speciellt tjocka och tunga för det.

Vore det bara för pengarna skulle jag inte tveka en sekund att betala för en operation. Dock vill jag inte riskera att förstöra det jag har kvar av synen och bli blind.
Alltför många har drabbats av komplikationer kring operationer och förstört sin syn för all framtid på detta för att jag ska våga gambla.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT

Vore det bara för pengarna skulle jag inte tveka en sekund att betala för en operation. Dock vill jag inte riskera att förstöra det jag har kvar av synen och bli blind.
Alltför många har drabbats av komplikationer kring operationer och förstört sin syn för all framtid på detta för att jag ska våga gambla.

Mm, jag läste någonstans att risken ökar med synfelet, eftersom de måste bränna mer då eller så. Minns inte hur det var man jag läste det någonstans.

Jag vet inte, jag är beredd att ta risken iaf. Känns värt det.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Ja, Använder linser

Acuvue Oasys närmare bestämt.

Fast är lite "ful" och använder dom som dygnetrunt-linser i 2-3 veckor istället för max 6-7 dagar som det står på beskrivningen

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

På syntestet på mönstringen (drygt två år sedan) fick jag 1,0 (eller vad det nu heter när man har perfekt) på båda ögonen, men jag vet att jag ändå ser sämre på ena ögat. Nedersta raden är svår att läsa med högra ögat, men det går.

Permalänk

Perfekt syn.
Rätt konstigt, jag är den ENDA i hela familjen som inte har glasögon

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är nuförtiden, men hade perfekt syn när jag fixade med lämpet och grejer iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Mm, jag läste någonstans att risken ökar med synfelet, eftersom de måste bränna mer då eller så. Minns inte hur det var man jag läste det någonstans.

Jag vet inte, jag är beredd att ta risken iaf. Känns värt det.

Ja, det finns en gräns för hur starka synfel de fixar. Har nog att göra med att de inte vill bränna sönder.

Men nu kan man ju operera in en lins under hornhinnan. Och den kan bytas ut om synfelet ändrar sig. Känns som en bättre metod tycker jag.

Själv är jag närsynt och har brytningsfel. Jag har funderat på att operera ögonen. Vore skönt att slippa glasögon och linser en gång för alla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigMomma
Ja, det finns en gräns för hur starka synfel de fixar. Har nog att göra med att de inte vill bränna sönder.

Men nu kan man ju operera in en lins under hornhinnan. Och den kan bytas ut om synfelet ändrar sig. Känns som en bättre metod tycker jag.

Själv är jag närsynt och har brytningsfel. Jag har funderat på att operera ögonen. Vore skönt att slippa glasögon och linser en gång för alla

Exakt samma här, blir troligen laserop senare i år.
Jag åker MC & då är det extra besvärligt med glasögon/linser.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Perfekt syn.
Rätt konstigt, jag är den ENDA i hela familjen som inte har glasögon

Vänta du, du kommer förmodligen att behöva glasögon när du blir äldre. Synfel är ärftligt.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

Har -0,75 på båda ögonen, inte hela världen mao. Växlar mellan linser, glasögon och att inte använda någonting alls. Fick förövrigt hem mina focus dailies imorse, ska bli intressant att testa dom