ipod nano eller creative zen v plus??

Permalänk
Medlem

Beställde nyss en http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010094706

Bra pris för en bra mp3-spelare.

Permalänk
Avstängd

Allvarligt, du vill ha D2!

Tyvärr ingår inte en fresh asiat i priset.

E10 suger ju, diskbaserad ;/, sådana kan man ju skita i direkt.

Köp en D2 och öka på minnet med ett MicroSD-kort om du inte tycker att det är tillräckligt som det är. Köp 10 MicroSD-kort om du vill ha massa plats

Permalänk
Medlem

E10 är fin, aningen gammal dock men för det priset är den ett kap. Bra batteritid och mycket bra ljud.

Edit: min Meizu E3 är ju påväg att ge upp(displayen funkar bara ibland). Nu blev jag riktigt sugen på att hugga en E10, för det priset kan jag knappt motstå.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

D2 är ju vass, men priset är ju också högre för den. Den är enligt mitt tyckte också en aning tjock och tung trots att den på det hela taget är ganska liten. Då gillar jag tunnheten och vikten på Meizu M6 bättre.

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte hålla mig, drog precis iväg en beställning av en E10
Dessa impulsköp, tur man tjänar bra

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Är också lite sugen på E10, även om jag redan är helnöjd med min Meizu. Törsten efter nya prylar verkar aldrig släckas... tjänar dock inte lika bra så jag får nöja mig med att "fönstershoppa"

Permalänk
Avstängd

Visst är D2 dyrare än E10 men så har den ju flashminne istället för microdrive med.

Nog för att flashminnen är ruskigt billiga nu, men ja, mindre blir det ju.

Permalänk
Medlem

men äre krångligt att lägga in filmer på U10 och på D2?
Köpte för ett tag sen en billig mp4 på tradera för att titta på film på men de va as krångligt att konventera filmerna, lyckades aldrig. Vill gärna inte göra samma misstag igen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TM
Det är samma sak med Nanon, det finns knappt en själ som velat dela med sig att denna generation har förbättrat ljudet medan det finns gott om folk som tycker de låter sämre. Att jag inkluderade andra Apple-spelare i argumentet beror på att du glatt bara säger "iPods" när du pratar om hur bra dina musikerpolare tycker de låter, vilket involverar fler spelare än bara Nanon.

Ja förresten, head-fi är head-fi.

Mina vänner som jobbar som musiker kör både de senaste Nano modellerna samt den stora iPoden.

Då de vet hur deras musik skall låta så har de ju den stora fördelen då de testar spelare och där vinner iPoden gång på gång. Ljuder är precis så som det låter i studion.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Jag har testat Nano, min egen Meizu E3 och iAudio u3 under en och samma kväll.

Nanon var överlägset sämst ljudmässigt men överlägset bäst när det kommer till utseende och användarvänlighet(notera att jag inte fört över låter utan bara lyssnat och pillat).
Därmed inte sagt att ljudet är dåligt i Nanon, bara att det är betydligt sämre än både U3 och E3. Basen var klen och det var ingen riktig punch i mellanregistret, diskanten dock var enda ljuspunkten hos Nanon ljudmässigt med bra info i toppen utan att bli för vass eller skrikig. Jag testade främst med Shure E2C och D-jays som lurar. Testade även att koppla in mina Sennheiser HD555 för att se om det var någon av spelarna som kunde driva dom på ett vettigt sätt. Och det kunde både Meizun och framförallt iAudio u3, men när jag testade med Nanon så föll den pladask.
Den hade inte en chans att driva lurarna, visst det kom ljud men det var inget att hänga i granen.

Jag har under det året jag ägt min Meizu E3(tillsammans med Shure E2C och dom senaste månaderna också D-jays) varit mycket nöjd med hur den låter men jag tycker att U3an hade snäppet bättre ljud.

Jag kommer definitivt sneglade på iAudio nästa gång det nalkas köp av mp3-spelare! För när det kommer till kritan så är det ju ljud det handlar om väl? Användarvänlighet och GUI samt utseende kommer alltid komma i andra hand när jag köper spelare iaf!

Din kritik är ju just den jag talar om.
iPoden ger det ljud så som musikerna har skapat sin musik. Det är inte sådan bas som på nattklubbar i en studio. Basen skall inte ha majoriteten. Ljudbilden i en iPod är så som musikerna vill ha det.
De andra spelarna på marknaden återger inte musiken så som den är tänkt och blir därför defekta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av luncano
ok....valet står nu mellan dessa:

1. ipod nano (begagnad)
2. creative zen v plus
3. iriver s10
4. iriver u10 (begagnad)

Vilken ska ja välja?

iPoden så klart!

Permalänk
Medlem

xhtml-geek: Det finns inget objektivt sätt på vilket "musik ska låta". Det är beroende på vad vi lyssnar önskar, inte vad några musiker anser vara det bästa.

Och även om Nanon skulle ha ett ljud som anses vara bäst av gemene man återstår ändå flera andra nackdelar med den i jämförelse med andra märken. Den har mindre funktioner, är mer låst och är dyrare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Mina vänner som jobbar som musiker kör både de senaste Nano modellerna samt den stora iPoden.

Då de vet hur deras musik skall låta så har de ju den stora fördelen då de testar spelare och där vinner iPoden gång på gång. Ljuder är precis så som det låter i studion.

Din kritik är ju just den jag talar om.
iPoden ger det ljud så som musikerna har skapat sin musik. Det är inte sådan bas som på nattklubbar i en studio. Basen skall inte ha majoriteten. Ljudbilden i en iPod är så som musikerna vill ha det.
De andra spelarna på marknaden återger inte musiken så som den är tänkt och blir därför defekta.

iPoden så klart!

Men snälla... har du ens testat spelarna i fråga mot varann? Jag har f.ö inte sett nån seriös sida på nätet som tycker att iPoden är bäst vad gäller musikkvalité. Den är helt enkelt inte bra. Användarvänlig, visst. Snygg, visst. Smidig (i fickan), visst. Men det är också allt. Batteritid och ljudkvalité är inte bra.

Jag har jämfört själv, och som du kanske såg i min första post så är min gamla iRiver i en helt annan liga.

Ja, musik är individuellt, men då jag i samma veva jag testade min iPod mot min iRiver så lät jag även min flickvän, bror och en polare lyssna. Samma låtar på båda spelarna, samma lurar. Alla tyckte iPoden lät som skit i jämförelse.

Gör dig själv och dina musikpolare en tjänst och ställ en iPod head-to-head mot en ny iRiver eller iAudio. Du kommer inte gå tillbaks till iPoden.

Brorsan har f.ö en E10 som är en fin spelare, även om jag inte är så förtjust i hårddiskar.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipp
xhtml-geek: Det finns inget objektivt sätt på vilket "musik ska låta". Det är beroende på vad vi lyssnar önskar, inte vad några musiker anser vara det bästa.

Och även om Nanon skulle ha ett ljud som anses vara bäst av gemene man återstår ändå flera andra nackdelar med den i jämförelse med andra märken. Den har mindre funktioner, är mer låst och är dyrare.

Om en musiker har gjort sin låt så vet de precis hur den skall låta. Det är ju de som producerar musiken. De om någon vet ju hur deras låt skall låta.

Nanon har ju fler funktioner än de andra spelarna. Det finns ordentligt med tillbehör. Ordentligt med stöd i bilar tex. Har en ordentligt mjukvara för att hantera musiken. Bra musikbutik kopplad till spelaren. Det saknar konkurrenterna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Men snälla... har du ens testat spelarna i fråga mot varann? Jag har f.ö inte sett nån seriös sida på nätet som tycker att iPoden är bäst vad gäller musikkvalité. Den är helt enkelt inte bra. Användarvänlig, visst. Snygg, visst. Smidig (i fickan), visst. Men det är också allt. Batteritid och ljudkvalité är inte bra.

Jag har jämfört själv, och som du kanske såg i min första post så är min gamla iRiver i en helt annan liga.

Ja, musik är individuellt, men då jag i samma veva jag testade min iPod mot min iRiver så lät jag även min flickvän, bror och en polare lyssna. Samma låtar på båda spelarna, samma lurar. Alla tyckte iPoden lät som skit i jämförelse.

Brorsan har f.ö en E10 som är en fin spelare, även om jag inte är så förtjust i hårddiskar.

Ja, jag uttalar mig inte om jag inte testat något. Då jag var lika övertygad som du var hur iPoden skulle vara sämre så har jag varit inne på din linje. Vi hade senast i april en hel dag då vi började med att lyssna på låtarna i studion då de var färdigmixade och lät som de skulle. Vi använde tre typer av lurar till MP3 spelarna och sen körde vi blindtester. Alla musikerna och de flesta amatörer höll på iPoden. Ett par av de som inte är musiker hade andra spelare som favoriter.

Så proffsen väljer iPoden.

Permalänk
Medlem

Får man fråga villka "musiker" och "proffs" du känner?

För övrigt så har min zen v plus hängt sig en gång sen jag fick den i mars. Har den på jobbet varje dag och har inte hafft några problem med joysticken. Video är dock något som man bör låta bli. Inge kul alls att kolla på den lilla displayen och det är bara 15fps, kul typ en gång men inget mer.

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem
Citat:

Om en musiker har gjort sin låt så vet de precis hur den skall låta. Det är ju de som producerar musiken. De om någon vet ju hur deras låt skall låta.

Som jag sa... det finns inget objektivt kriterium för hur det ska låta! Det är lyssnarna som bestämmer vad som är bäst inte dessa musiker som du refererar till.

Citat:

Nanon har ju fler funktioner än de andra spelarna. Det finns ordentligt med tillbehör. Ordentligt med stöd i bilar tex. Har en ordentligt mjukvara för att hantera musiken. Bra musikbutik kopplad till spelaren. Det saknar konkurrenterna.

Funktioner och tillbehör är inte samma sak. En fördel med nanon är som sagt att det finns fler tillbehör, men dessa ingår ju inte när man köper nanon. I sitt standardutförande är nanon ganska blek vad gäller funktioner, dessutom är det som påpekats tidigare ändå dyrare än de flesta andra märken. Anledningen till att Apple kan ta ut ett överpris i förhållande till kvalitet/funktioner är att p g a all marknadsföring samt att de flesta tycker att designen är läcker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luncano
men äre krångligt att lägga in filmer på U10 och på D2?
Köpte för ett tag sen en billig mp4 på tradera för att titta på film på men de va as krångligt att konventera filmerna, lyckades aldrig. Vill gärna inte göra samma misstag igen.

Det är busenkelt, och det finns tre olika sätt. Dra och släpp filen du vill konvertera i ett programfönster, klicka på "Convert" och några minuter senare är det klart. Inte jobbigt, alls.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DonJolle
Får man fråga villka "musiker" och "proffs" du känner?

För övrigt så har min zen v plus hängt sig en gång sen jag fick den i mars. Har den på jobbet varje dag och har inte hafft några problem med joysticken. Video är dock något som man bör låta bli. Inge kul alls att kolla på den lilla displayen och det är bara 15fps, kul typ en gång men inget mer.

Det är yrkesmusiker. De livnär sig på det. En del av dem finns med på en del topplistor för tillfället. Fast jag väljer att inte hänga ut dem.

Citat:

Som jag sa... det finns inget objektivt kriterium för hur det ska låta! Det är lyssnarna som bestämmer vad som är bäst inte dessa musiker som du refererar till.

Funktioner och tillbehör är inte samma sak. En fördel med nanon är som sagt att det finns fler tillbehör, men dessa ingår ju inte när man köper nanon. I sitt standardutförande är nanon ganska blek vad gäller funktioner, dessutom är det som påpekats tidigare ändå dyrare än de flesta andra märken. Anledningen till att Apple kan ta ut ett överpris i förhållande till kvalitet/funktioner är att p g a all marknadsföring samt att de flesta tycker att designen är läcker.

Nu är du ju lite ute och cyklar.

Om någon producerar en låt. Då vet de ju exakt hur den skall låta. De sitter ju med vid slutmixningen för att ljudet skall bli exakt som de tänkt. De om någon vet ju hur deras låtar skall höras. Att sen konsumenter ganska ofta har en annan uppfattningen är en annan femma. Fast helt klart är ju att musiken låter exakt som i studion i en iPod. I andra spelare är det ofta för mycket bas.

Användargränssnittet slår ju iPoden alla konkurrenter. Jag har gått igenom de flesta jag fått tag på och ingen är med i leken. Det är en stor USP. En annan stor USP är att man kan anpassa sin iPod till allt. Tillbehören finns där i alla dess former. Bara Nike och Apple samarbetet är ju klockrent. Jag har äntligen börjat springa igen. Kopplingen iTunes iPod saknas ju helt hos de andra och då är de ju inte en färdig lösning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu är du ju lite ute och cyklar.

Om någon producerar en låt. Då vet de ju exakt hur den skall låta. De sitter ju med vid slutmixningen för att ljudet skall bli exakt som de tänkt. De om någon vet ju hur deras låtar skall höras. Att sen konsumenter ganska ofta har en annan uppfattningen är en annan femma. Fast helt klart är ju att musiken låter exakt som i studion i en iPod. I andra spelare är det ofta för mycket bas.

Så om någon ex. gillar mycket bas och därmed föredrar en annan spelare än ipod har de alltså fel? De borde lyssna på låten med en ipod trots att de gillar ljudet på en annan spelare bättre bara för att musikerna anser att ipodens ljud är bättre? Vem är de att säga vilket ljud lyssnarna borde föredra? Det vet väl vi själva bäst.

Permalänk
Medlem

Inget låter exakt som i studion. Vid mixning kör man med högtalare som ger rak frekvensgång. Hur det låter avgörs till stor del av vilka hörlurar man kör med.

Portabla Mp3-spelare har problem att driva stora/bra/tungdrivna hörlurar.

Permalänk
Citat:

Så om någon ex. gillar mycket bas och därmed föredrar en annan spelare än ipod har de alltså fel? De borde lyssna på låten med en ipod trots att de gillar ljudet på en annan spelare bättre bara för att musikerna anser att ipodens ljud är bättre? Vem är de att säga vilket ljud lyssnarna borde föredra? Det vet väl vi själva bäst.

Vi talar om vilken spelare som ger rätt ljud. I sverige och i många andra länder så spelas det med för mycket bas i det offentliga rummet. Det ger ju en snedvriden syn på hur saker och ting skall låta.

Om nu en musiker har producerat en låt och vet hur de låter när den skickas till försäljning så vet de ju med hur det skall låta i en mp3 spelare. iPoden spelar upp musiken mest exakt utifrån hur det skall låta.

Vi normala konsumenter som inte producerar musik har ju sällan koll på hur det skall låta. Vi är då dåliga referenser på vad som är bra och dåligt.

Permalänk
Medlem

Du utgår från att det finns något "korrekt" sätt på hur en låt ska ljuda. För mig är det en helt subjektiv upplevelse. Jag och de flesta andra hoppas jag, tar oss friheten att själv definiera hur musik ska låta, oberoende av vad musikerna själv har för preferenser. Du resonerar som någon slags smakimperialist, som om du och dina musikerpolare står över vanliga konsumenters smak och tar er rätten att bestämma vad andra människor borde gilla för ljudbild.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vi talar om vilken spelare som ger rätt ljud.

"Rätt ljud"..

Vad är då fel ljud?

Isf skulle väl allt va fel ljud, eftersom i stort sett alla högtalare/hörlurar färgar ljudet.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Vi talar om vilken spelare som ger rätt ljud. I sverige och i många andra länder så spelas det med för mycket bas i det offentliga rummet. Det ger ju en snedvriden syn på hur saker och ting skall låta.

Om nu en musiker har producerat en låt och vet hur de låter när den skickas till försäljning så vet de ju med hur det skall låta i en mp3 spelare. iPoden spelar upp musiken mest exakt utifrån hur det skall låta.

Vi normala konsumenter som inte producerar musik har ju sällan koll på hur det skall låta. Vi är då dåliga referenser på vad som är bra och dåligt.

Jag tror det är dags du ger upp det generella påståendet att iPod skulle ge mer "rätt ljud" än andra spelare. Bland alla tusentals olika studion och tusentals olika producenter med sina olika preferenser för vad de tycker är bra, så lyckas alltså ändå iPods helt magiskt anpassa sig efter en viss utrustning och producent beroende på vilken sång som spelas. Det finns inget som heter "rätt ljud" i det här sammanhanget eftersom alla har olika preferenser, även folk som jobbar med musik på en professionell nivå. Sen får dina musikpolare säga vad de vill, lite sunt förnuft måste man väl ha även inom audio.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

xhtml-geek:

Det börjar bli aningen löjligt, du försvarar allt som det står Apple på med näbbar och klor. Du måste kanske öppna ögonen och inse att det finns andra aktörer på marknaden som kanske till och med, hör och häpna: kan göra det Apple gör fast bättre!
Frågan är om du ens provat nån av alla de produkter du dissar i Apples favör i alla dessa trådar du propagerar i?

Äsch skitsamma, jag går och sätter mig och lyssnar på min anläggning bestående av Bladelius hela vägen fram till högtalarna som är ett par Ino Audio pi60S, synd bara att just mina komponenter färgar ljudet så hemskt, nu hör jag inte riktigt vad artisten ville förmedla Om jag ändå hade en Nano.

Visa signatur

Let's go Rangers!

Permalänk
Citat:

Du utgår från att det finns något "korrekt" sätt på hur en låt ska ljuda. För mig är det en helt subjektiv upplevelse. Jag och de flesta andra hoppas jag, tar oss friheten att själv definiera hur musik ska låta, oberoende av vad musikerna själv har för preferenser. Du resonerar som någon slags smakimperialist, som om du och dina musikerpolare står över vanliga konsumenters smak och tar er rätten att bestämma vad andra människor borde gilla för ljudbild.

Vi talar ju om vilken spelare som ger rätt ljud. Om en referens fil, som tex en låt som en musiker producerat, spelas upp i studiomiljö för andra. Och de sedan lyssnar på samma fil i flera MP3 spelare och kommer fram till att iPoden är den som spelar upp det så som det lät i studion, är det ju så att iPoden spelar upp musik mest korrekt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
"Rätt ljud"..

Vad är då fel ljud?

Isf skulle väl allt va fel ljud, eftersom i stort sett alla högtalare/hörlurar färgar ljudet.

Se i mitt svar till flipp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TM
Jag tror det är dags du ger upp det generella påståendet att iPod skulle ge mer "rätt ljud" än andra spelare. Bland alla tusentals olika studion och tusentals olika producenter med sina olika preferenser för vad de tycker är bra, så lyckas alltså ändå iPods helt magiskt anpassa sig efter en viss utrustning och producent beroende på vilken sång som spelas. Det finns inget som heter "rätt ljud" i det här sammanhanget eftersom alla har olika preferenser, även folk som jobbar med musik på en professionell nivå. Sen får dina musikpolare säga vad de vill, lite sunt förnuft måste man väl ha även inom audio.

Precis. Sunt förnuft.

Om du har ditt ljud i studion och sparar ut den som en fil och sen spelar upp den i flertal spelare med samma lurar. Då kan du ju veta vilken spelare som ger korrekt ljud ut, utan att förvränga det. Eller hur?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
xhtml-geek:

Det börjar bli aningen löjligt, du försvarar allt som det står Apple på med näbbar och klor. Du måste kanske öppna ögonen och inse att det finns andra aktörer på marknaden som kanske till och med, hör och häpna: kan göra det Apple gör fast bättre!
Frågan är om du ens provat nån av alla de produkter du dissar i Apples favör i alla dessa trådar du propagerar i?

Äsch skitsamma, jag går och sätter mig och lyssnar på min anläggning bestående av Bladelius hela vägen fram till högtalarna som är ett par Ino Audio pi60S, synd bara att just mina komponenter färgar ljudet så hemskt, nu hör jag inte riktigt vad artisten ville förmedla Om jag ändå hade en Nano.

Jag var HP freak fram tills maj förra året. Windows nörd fram till i vintras, så jag har både varit anti apple och anti ipod, innan jag upptäckte Apple. Fast jag har en hel del kritik emot Apple med, det står att läsa i flera andra trådar.

Jag testar allt jag kommer över. Finns nog ingen som köper och säljer så många tekniska prylar som jag. Så jag dissar inte sådant jag inte testat eller har koll på.

Permalänk
Avstängd

Den här gången kan jag faktiskt sympatisera lite med vad xhtlm-geek skriver. Endast musikern vet hur deras låt ska låta. Om sedan lyssnaren föredrar ett varmare eller ett ljud med mer bas är en annan sak.

Däremot ska det sägas att det är kanske felaktigt att säga att iPoden är extremt korrekt. Den är kanske lagd åt det mer neutrala hållet, men sedan ska man ha neutrala lurar också osv osv. En iPod kan knappast återge Metallica, Bach, schlager och Leonard Cohen på ett fullt korrekt vis, en del kanske men inte alla. Det behövs bra mycket bättre DACar än så för att klara allt. Sedan spelar iPoden med en för hög bas hz- mässigt. Det saknas djup helt enkelt. Däremot är ljudet lättlyssnat i många öron.

Permalänk

jag tänker bara sno tråden lite snabbt här.
Min brorsa fyller år snart och han behöver en ny mp3. Han lyssnar främst på Rammstein.

Valet enligt honom är mellan
http://www.webhallen.com/prod.php?id=67638
http://www.webhallen.com/prod.php?id=52897

Han känner att han tycker att bilden är för liten för att kuna kolla på film på rätt sätt. Han vil helst bara ha en mp3 som klarar av att spela Rammstein på ett bra sätt.

Vad rekommenderar ni?

Permalänk
Avstängd

Jag har haft en Zen och kan rekommendera den. Kraftfullt ljud.

Permalänk
Medlem
Citat:

Precis. Sunt förnuft.

Om du har ditt ljud i studion och sparar ut den som en fil och sen spelar upp den i flertal spelare med samma lurar. Då kan du ju veta vilken spelare som ger korrekt ljud ut, utan att förvränga det. Eller hur?

Det skulle stämma om all världens musik producerades i just den studiomiljön med exakt den utrustningen med exakt samma inställningar och ljudet du hör i studion låter exakt som din iPod. Men om vi går över till en annan studio som bara har ett par andra monitorer, då låter plötsligt samma ljudfil du spelar in där lite annorlunda eftersom samma person mixat ihop låten lite annorlunda på dessa monitorer. Då kommer ljudet du får ut ur din iPod också att bli annorlunda och inte alls lika exakt återgivning som du hörde i studion. Då har jag inte ens gått in på all annan studioutrustning som kan varieras som allihop påverkar hur du uppfattar ljudet när du mixar i studion. Alltså kan man inte påstå att det finns ett enda exakt ljud eftersom det finns fler än en enda studio och fler än en enda producent. (För att inte nämna att ett byte av lurar till spelaren också förändrar ljudbilden, för vad är det som säger att alla använder exakt samma hörlurar.) Eller hur?

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Vi talar ju om vilken spelare som ger rätt ljud. Om en referens fil, som tex en låt som en musiker producerat, spelas upp i studiomiljö för andra. Och de sedan lyssnar på samma fil i flera MP3 spelare och kommer fram till att iPoden är den som spelar upp det så som det lät i studion, är det ju så att iPoden spelar upp musik mest korrekt.

Har du alls reflekterat över det jag skrev? Återigen, du utgår från att det finns något som du kallar "rätt ljud" och du hävdar att denna ljudbild inte bara är rätt utifrån hur varje person själv väljer att definiera "rätt" utan för ALLA. Av att en musiker anser att en viss ljudbild är rätt följer INTE att alla andra också tycker den är rätt, eller att den för den skull ÄR rätt för alla andra. En annan person - vem som helst - kan exempelvis tycka att musikern har dålig smak och önskar att låten borde låta på något annat sätt. Att den personen då anser att låten ljuder bättre i en MP3 spelare där ljudbilden är mindre lik ipod innebär att den mp3spelaren är RÄTT för den personen oavsett vad musikern önskar. Vad som ljuder bra och dåligt är en subjektiv upplevelse, det står (som tur är) fritt för var och en att definiera själv.

Permalänk
Medlem

iriver clix2, lätt

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/