ipod nano eller creative zen v plus??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Millow
iriver clix2, lätt

Den ligger väl inte runt 1000 kr? Annars är det förmodligen ett ypperligt val.

Permalänk

Jag har en Ipod Video och är jätte nöjd med den jag tycker att Ipod Nano har bra ljud men att Video versionen har djupar och kraftigare Bas helt enkelt. Min polare köpte till Bättre lurar till sin Nano i 1000Krs klassen och det blev ungefär samma ljud som till Video versionen så Ipodarna är Ojämmna Kanske Walkman kan vara något att Titta på ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TM
Det skulle stämma om all världens musik producerades i just den studiomiljön med exakt den utrustningen med exakt samma inställningar och ljudet du hör i studion låter exakt som din iPod. Men om vi går över till en annan studio som bara har ett par andra monitorer, då låter plötsligt samma ljudfil du spelar in där lite annorlunda eftersom samma person mixat ihop låten lite annorlunda på dessa monitorer. Då kommer ljudet du får ut ur din iPod också att bli annorlunda och inte alls lika exakt återgivning som du hörde i studion. Då har jag inte ens gått in på all annan studioutrustning som kan varieras som allihop påverkar hur du uppfattar ljudet när du mixar i studion. Alltså kan man inte påstå att det finns ett enda exakt ljud eftersom det finns fler än en enda studio och fler än en enda producent. (För att inte nämna att ett byte av lurar till spelaren också förändrar ljudbilden, för vad är det som säger att alla använder exakt samma hörlurar.) Eller hur?

Rätt. Men testet gick ut på att vi skulle se vilken spelare som gav rätt ljud utifrån de låtar som de producerat. iPodarna gav bäst ifrån sig. Då de alla var ute efter att finna ett så bra resultat som möjligt. Som tur är så var det mer än en fil vi jämförde.

Så vill man ha en spelare som inte förändrar ljudet så är det en iPod som gäller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipp
Den ligger väl inte runt 1000 kr? Annars är det förmodligen ett ypperligt val.

Clixen (1) är ju nere runt 1000 kr, den är ju riktigt grym, helt klart värd en titt om man inte vill spendera vad Clix 2an kostar.

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Rätt. Men testet gick ut på att vi skulle se vilken spelare som gav rätt ljud utifrån de låtar som de producerat. iPodarna gav bäst ifrån sig. Då de alla var ute efter att finna ett så bra resultat som möjligt. Som tur är så var det mer än en fil vi jämförde.

Så vill man ha en spelare som inte förändrar ljudet så är det en iPod som gäller.

Så vad är det du säger här? Ipod spelar upp mest "korrekt" ljud för att det råkar låta mest lik den studioanläggning som just dina musikpolare använder sig av? Så med det som "bevis" så kan du glatt slänga ur dig att iPods helt enkelt har mest korrekt ljudåtergivning rent generellt? Nu får du väl kicka igång dina logiska kretsar och se den uppenbara bristen i ditt resonemang. Det enda du kan påstå med det testet är att iPod låter mest lik just er studioanläggning bland de spelare ni har testat. Vem sjutton bryr sig om det förutom just dina musikpolare och du?

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekomendera ett par hyfsade hörlurar till ett bra pris?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luncano
Någon som kan rekomendera ett par hyfsade hörlurar till ett bra pris?

Creative EP-630
metro.fi 2

Kanske. Svårt o veta va du menar med hyfsade o bra pris.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Millow
Clixen (1) är ju nere runt 1000 kr, den är ju riktigt grym, helt klart värd en titt om man inte vill spendera vad Clix 2an kostar.

Fast 1190 kr som den kostar som billigast för 2 GB är i mesta laget. Då är Meizu M6 mycket mer prisvärd, den har samma hårdvara som Clix 1 men är både tunnare, lättare och billigare.

Permalänk
Medlem

Det får nog bli en Creative zen v plus...lite synd bara att irivern ger mer "vilja ha" känsla, men funktionalitet får väll gå före design i det här fallet. Någon som vet var man kan få tag på en bra reseladdare, har läst att vissa laddare är väldigt klena.

Ge gärna fler förslag på hörlurar, runt typ 200 spänn...är inte så ljudkräsen.

Permalänk

Vad är det som gör att du tycker att Creative Zen V Plus är mer funktionabel? Vad i Creativemodellen räknar du som funktionabel?

Permalänk
Medlem

Funktionalitet var kanske fel uttryck, syftade på batteritiden och priset.
Det är ju bara futtiga 8-10 timmar i irivern. Creativen har iallafall 15 timmar.

Sean, du har väll erfarenhet av iriver s10? Är det inte jobbigt med den korta batteritiden eller är det hanterbart?

Permalänk

Ah, då förstår jag. Jag fick för mig att vi pratade om Clix eller Clix2 (tappade bort mig bland alla sidor). My bad.

Jo, jag vet väl det eftersom jag jobbar på agenturen för iriver, ja.

Det beror ju på hur man använder spelaren skulle jag säga. Lyssnar du en hel dag i sträck? Lyssnar du 8 timmar i sträck? Är det jobbigt att plugga in S10:an i datorns USB-port när du kommer hem? Vad lyssnar du med för hörlurar, typ små in ear eller större grejer?

Jag tycker ofta att resonemangen generellt i butiker och på andra ställen än just denna typ av forum direkt utgår från minne kontra kontra pris kontra batteritid. Däremot är det sällan det blir någon direkt diskussion om hur spelaren är tänkt att användas osv.

S10:an är ju en featurespelare, gjord för att vara lite unik, vilket den är. Det är ju världens minsta MP3-spelare med färgskärm (OLED) och med det faktum fastställt, så låter den brutalt bra och mycket. Frågan du ska ställa dig, oavsett vilken spelare det blir, är helt enkelt hur du kommer använda spelaren.

Här har du en annan tråd, med exakt samma frågeställning. Spana in vad Chippen beslutade sig för efter att han hade provlyssnat dem båda...

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Permalänk
Medlem

Tack för tippset! De kanske blir en s10 i allafall.
Har en annan liten fråga....har sett ett usb-armbandet på google.

http://nl.gizmodo.com/s10pols4.jpg

Har den släppts än? All information är ju från Januari.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Mina vänner som jobbar som musiker kör både de senaste Nano modellerna samt den stora iPoden.

Då de vet hur deras musik skall låta så har de ju den stora fördelen då de testar spelare och där vinner iPoden gång på gång. Ljuder är precis så som det låter i studion.

Din kritik är ju just den jag talar om.
iPoden ger det ljud så som musikerna har skapat sin musik. Det är inte sådan bas som på nattklubbar i en studio. Basen skall inte ha majoriteten. Ljudbilden i en iPod är så som musikerna vill ha det.
De andra spelarna på marknaden återger inte musiken så som den är tänkt och blir därför defekta.

iPoden så klart!

Åh, tack för ännu ett "Apples produkt är bäst för den kommer ifrån Apple och då är det så".

Nu har ju iPods hårdvara och därför bra "ljudkvalite", däremot anser väl de flesta att rockbox ger en ljudförbättring som jag antar kommer ifrån de codecs det använder (mad), och ifrån att de som nu vill köra med andra inställningar får en bättre equalizer, och självklart slår det väl av eventuella ljudspärrar också. Men det finns väl inte för nano 2nd gen nu heller?

Om man sedan är tillräckligt mycket ljudbög så skaffar man sig ju en hörlursförstärkare också.

I vilket fall som helst så är ju Apples spelare dyra utan att erbjuda det andra spelare i deras prisklass erbjuder (fler format, radio, bättre batteritid, inspelning, mic, starkare ljudutgång, kräver inte iTunes, ...)

Att köpa en ipod är ju efterblivet förutsatt att man inte är kär i itunes och vill ha något som integrerar bra med det.

"Åh jag har en polare som gör musik och han har en ipod omg wtf lol klart den äger !!11!!1one!"

Har alla musiker perfekta lurar med? Vad nu perfekta lurar är? AKG k801 eller vad de heter? Kör de med hörlursförstärkare? Har de provat att lyssna med rockbox? Är de inte hardcoreaudiofiler som vägrar mp3 ändå? Kan iPods spela flac?

Vadå "sitter i studion", då är ju ljudet redan färgat av hur det lät med utrustningen i studion? Förstärkare och högtalare där har väl redan gett sin nyans på ljudet? Om ljudet ifrån deras iPod med vad de nu råkar ha för hörlurar låter likadant betyder det ju inte att ljudet i en annan studio och en ipod med några andra högtalare skulle låta precis likadant?

Och när vi snackar hur bra ljudet är eller hur mycket det skiljer sig åt så är det ju inte så enkelt som att alla som har en mp3spelare ifrån sony slår på mega bass och då låter det "fel", det är väl på en lite högre nivå än så som jämförelserna görs...

I vilket fall som helst så är ju inte hårdvaran i iPods kass när det gäller ljudkvaliten, men du kanske skulle börja med att fatta att det finns andra leverantörer som använder samma chip i sina spelare, det är ju inte så att det är något magiskt pulver i alla iPods som gör att just de låter bäst... Och knappast programvaran i dem heller... Allra minst den kanske

I vilket fall som helst, iPods skall väl låta bra, men det folk stör sig mest på är väl att de låter så lite, har svårt att driva någonting och att lurarna som följer med är skit.
Men de låter hur som helst inte _BÄST_, och det finns jättemånga spelare som erbjuder mer för pengarna och låter minst lika bra.

Dranshmont: Jag skulle tro att creativen låter bättre än sandisken där, vet inte om de har fått igång någon rockbox port på sandisken ännu, sandisk ville ju gärna att de gjorde en iaf för de har väl inte satsat särskilt mycket krut på programvaran själva..

Creativen är ju dock diskbaserad, den andra kör ju flashminne. Två andra diskbaserade alternativ är ju iAudio A2 och random spelare ifrån Archos.

xhtml-geek: Vilka spelare jämförde de? Vad var det för format på filen som spelades (inte mp3 antar jag?, vilka lurar användes?

Säkert Åkes mp3spelare ifrån clas ohlson med 19kronors lurar jämfört med en iPod med stocklurar... Inte för att dina musiker känner ett behov av bättre lurar ändå.. för de vet ju att apple är ljud o video!!

luncano: För 200kr Koss KSC-75.
Du lär ju få en Samsung YP-Z5 för ungefär de där slantarna med? Har klart överlägsen batteritid, och antagligen bättre ljud än båda, och smidigt gränssnitt och antagligen högre effekt på ljudutgången. Tyvärr är inte knapparna tipptopp men ändå.

Permalänk
Avstängd

Äh det är bara löjligt att påstå att en iPod skulle vara the shit. Vi har olika sätt att lagra musik (cd, vinyl) och vi har en sketen iPod för 2000kr och vi har högtalare för 65 000kr, vi har rörförstärkare, klass A, klass B, klass D drift osv osv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luncano
Tack för tippset! De kanske blir en s10 i allafall.
Har en annan liten fråga....har sett ett usb-armbandet på google.

http://nl.gizmodo.com/s10pols4.jpg

Har den släppts än? All information är ju från Januari.

Armbandet är inte unikt just för S10, det var en konceptmodell som skulle innehålla bluetooth också så jag gissar att den skulle heta S20 i så fall. Svaret på din andra fråga är nej, den har ännu inte lanserats (om den nu gör det).

Permalänk
Medlem

Funkar det att ladda en s10 med en billaddare från tekninkmagasinet
(5v, 400mA) eller är den för klen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
Armbandet är inte unikt just för S10, det var en konceptmodell som skulle innehålla bluetooth också så jag gissar att den skulle heta S20 i så fall. Svaret på din andra fråga är nej, den har ännu inte lanserats (om den nu gör det).

Det ser grymt läckert ut. Ni borde absolut lansera detta!

Permalänk
Medlem

s10 ans display verkar ju inte vara mycket att hurra över, infon scrollar väll över skärmen?

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk

lucano: Det bör den göra, men för säkerhets skull, så ser du till att testa den i butik innan du köper den. Står det charging när den sitter i en kontakt, så är du safe.

flipp: Jo, det är ju tyvärr inte upp till oss på irivernordic ab (agenturen i Skandinavien). Det har ju med att iriver i Korea måste lansera den, men jag ska framföra önskemålet.

DonJolle: Det är en knivskarp OLED-skärm så den är tydligt, men med tanke på att det är världens minsta MP3-spelare med färgskärm, så kanske man inte ska ha högre krav på den, eller vad tycker du? Vill man ha en större skärm, så får man nog helt enkelt kika på en större spelare. Den är ju trots allt stor som ett frimärke.

Permalänk
Medlem

Ska köpa ett par nya hörlurar imårn och undrar om t.ex Sony MDR-E818 eller Uni tone SL-460PV är bättre än orginallurarna eller måste man sattsa på ett par dyrare?

Permalänk

De medföljande fungerar, men de är defintivt värda att uppgraderas till något bättre. Helt klart. Båda du nämner är bättre än originallurarna.

Permalänk
Medlem

Är inte direkt någon "pro" på området så undrar om Frekvensomfången ska vara så hög som möjligt?

Permalänk

Peter, vart är du när vi behöver dig?

Permalänk
Medlem

så du vet inte?

Permalänk
Medlem

frekvensomfång indikerar just inget annat än att lurarna ska ha ett visst sådant, sen indikeras dB-avvikelse från det som bör vara inom ett visst dB om det värdet ska vara värt siffrorna.

detta har emellertid bara lite att göra med hur lurarna låter, så bra lurar är bra lurar om de låter bra om det så är upptill 18000hz eller 22000. kort sagt, häng inte upp er på det för de flesta spelare eller filer innehåller inte ett jota över 20000 ändå.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Jag fick en iPod nano av brorsan när han kom hem från Malaysia. Och sicken skit det är ljudmässigt. Så fort man drar på EQn (som man för det första inte kan ställa in som man själv vill..) skorrar o distar basen som fan, ljudet är tamt och allmänt dåligt. Då har jag prövat den med org. lurarna, Sony EX-71, Creative EP-630 samt mina Philips HP 895. Same shit.

Bytte tillbaks till min 3 år gamla iRiver IFP-799 1GB som har så grymt mkt bättre ljud och även bättre batteritid.

Zen:en har jag bara lyssnat på en kortis hos en kompis, och det lilla jag hörde så lät det helt ok. Tror han hade org. lurar till den.

Det var en wannabe ipod modell, absolut inget fel på ljudet

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntooNzor

Tror jag inte, då hade han väl sagt det, ipodsen skall ju ha kass equalizer och ifp-799 är ju känd för att vara grym.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntooNzor

Men snälla... sluta trolla. Klart som fan det var en äkta Apple iPod.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Jag hade en nano förut, men jag sålde den då jag insåg att jag saknade det varmare och fylligare ljudet i en iriver-spelare. Väntar nu på en Clix2 8GB som jag hoppas ska fungera bra.

Jag har också gjort studiotester med mp3-spelare, kan tillägga att musiken i fråga var dixieland-inspirerad jazz och studion som det spelades in i har ett ljudsystem som jag tycker lät mycket bra, jag har för mig att monitorerna var från JBL och lurarna från AKG, även om jag inte minns de exakta beteckningarna då jag inte kollade så noga. Testet/inspelningen ägde rum i början av 2006. Men när jag körde musiken i min ipod nano så kändes den lite för platt - det var inte dåligt, men det kändes inte rätt - jag saknade ett djup som jag hörde i studioanläggningen och även när bandet spelade. Ett test med en polares iRiver H120 gav ett ljud som var närmre originalklangen, men efter ett tag kom vi fram till att vi inte kunde återskapa ljudet exakt. Vi testade även med en Zen Micro 4GB, som hamnade någonstans mellan nanons plattare ljud och iriverns fylligare. Ingen av spelarna var helt exakt på det sätt som vi hört i studion, vilket är naturligt, då man inte ens med två identiska system kan återskapa exakt samma ljud. Min polares iRiver var som sagt närmast studioljudet, vilket även ett flertal av musikerna i bandet tyckte, medan en del favoriserade Creative-spelaren och någon enstaka min nano.

Med andra ord var min undersökning, precis som den tidigare "undersökningen" som nämnts i tråden totalt ovetenskaplig och gav därför ett resultat som inte kan vara helt pålitligt. Det enda som är bevisat är att ett par av musikerna som lyssnade har spelat sedan femtiotalet och därför borde ha en hyfsad aning om hur dixieland-jazz brukar låta. Det enda vi lär oss av våra ovetenskapliga undersökningar är att alla studiomusiker och lyssnare har olika preferenser.

För övrigt: Jag tror jag förstår xhtml-geeks mani nu när jag läser hur länge han varit "Apple-frälst". En del människor som "konverterar" blir väldigt engagerade under en inledande period i sitt Apple-användande och kan bli något påfrestande under det första året. Han lugnar nog ner sig lagom till årsskiftet.

Jag har ofta undrat vad det här beror på: kan det vara en underliggande manisk personlighet, ett behov av att känna en tillhörighet till något större eller kanske bara att man engagerar sig för mycket i något som i det stora hela inte spelar sån stor roll. En del växer bevisligen ifrån det, medan andra fastnar i träsket tills de dör. Det är mycket underligt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.