Citat:
Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Mina vänner som jobbar som musiker kör både de senaste Nano modellerna samt den stora iPoden.
Då de vet hur deras musik skall låta så har de ju den stora fördelen då de testar spelare och där vinner iPoden gång på gång. Ljuder är precis så som det låter i studion.
Din kritik är ju just den jag talar om.
iPoden ger det ljud så som musikerna har skapat sin musik. Det är inte sådan bas som på nattklubbar i en studio. Basen skall inte ha majoriteten. Ljudbilden i en iPod är så som musikerna vill ha det.
De andra spelarna på marknaden återger inte musiken så som den är tänkt och blir därför defekta.
iPoden så klart!
Åh, tack för ännu ett "Apples produkt är bäst för den kommer ifrån Apple och då är det så".
Nu har ju iPods hårdvara och därför bra "ljudkvalite", däremot anser väl de flesta att rockbox ger en ljudförbättring som jag antar kommer ifrån de codecs det använder (mad), och ifrån att de som nu vill köra med andra inställningar får en bättre equalizer, och självklart slår det väl av eventuella ljudspärrar också. Men det finns väl inte för nano 2nd gen nu heller?
Om man sedan är tillräckligt mycket ljudbög så skaffar man sig ju en hörlursförstärkare också.
I vilket fall som helst så är ju Apples spelare dyra utan att erbjuda det andra spelare i deras prisklass erbjuder (fler format, radio, bättre batteritid, inspelning, mic, starkare ljudutgång, kräver inte iTunes, ...)
Att köpa en ipod är ju efterblivet förutsatt att man inte är kär i itunes och vill ha något som integrerar bra med det.
"Åh jag har en polare som gör musik och han har en ipod omg wtf lol klart den äger !!11!!1one!"
Har alla musiker perfekta lurar med? Vad nu perfekta lurar är? AKG k801 eller vad de heter? Kör de med hörlursförstärkare? Har de provat att lyssna med rockbox? Är de inte hardcoreaudiofiler som vägrar mp3 ändå? Kan iPods spela flac?
Vadå "sitter i studion", då är ju ljudet redan färgat av hur det lät med utrustningen i studion? Förstärkare och högtalare där har väl redan gett sin nyans på ljudet? Om ljudet ifrån deras iPod med vad de nu råkar ha för hörlurar låter likadant betyder det ju inte att ljudet i en annan studio och en ipod med några andra högtalare skulle låta precis likadant?
Och när vi snackar hur bra ljudet är eller hur mycket det skiljer sig åt så är det ju inte så enkelt som att alla som har en mp3spelare ifrån sony slår på mega bass och då låter det "fel", det är väl på en lite högre nivå än så som jämförelserna görs...
I vilket fall som helst så är ju inte hårdvaran i iPods kass när det gäller ljudkvaliten, men du kanske skulle börja med att fatta att det finns andra leverantörer som använder samma chip i sina spelare, det är ju inte så att det är något magiskt pulver i alla iPods som gör att just de låter bäst... Och knappast programvaran i dem heller... Allra minst den kanske
I vilket fall som helst, iPods skall väl låta bra, men det folk stör sig mest på är väl att de låter så lite, har svårt att driva någonting och att lurarna som följer med är skit.
Men de låter hur som helst inte _BÄST_, och det finns jättemånga spelare som erbjuder mer för pengarna och låter minst lika bra.
Dranshmont: Jag skulle tro att creativen låter bättre än sandisken där, vet inte om de har fått igång någon rockbox port på sandisken ännu, sandisk ville ju gärna att de gjorde en iaf för de har väl inte satsat särskilt mycket krut på programvaran själva..
Creativen är ju dock diskbaserad, den andra kör ju flashminne. Två andra diskbaserade alternativ är ju iAudio A2 och random spelare ifrån Archos.
xhtml-geek: Vilka spelare jämförde de? Vad var det för format på filen som spelades (inte mp3 antar jag?, vilka lurar användes?
Säkert Åkes mp3spelare ifrån clas ohlson med 19kronors lurar jämfört med en iPod med stocklurar... Inte för att dina musiker känner ett behov av bättre lurar ändå.. för de vet ju att apple är ljud o video!!
luncano: För 200kr Koss KSC-75.
Du lär ju få en Samsung YP-Z5 för ungefär de där slantarna med? Har klart överlägsen batteritid, och antagligen bättre ljud än båda, och smidigt gränssnitt och antagligen högre effekt på ljudutgången. Tyvärr är inte knapparna tipptopp men ändå.