Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Okej, säg en absolut sanning som du helt kan bevisa är sann och alltid kommer vara sann, och aldrig någonsin kommer ändras. Kan lova att du inte kommer hitta en enda. Finns inget vi äns kan bevisa 100%, alltså kan vi aldrig säga att någonting är helt sant, eftersom vi inte helt kan bevisa det.

Aristoteles identitetslag, "A är A".

Visa signatur

#mac - irc.pienet.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johannordholm
Aristoteles identitetslag, "A är A".

Olika filosofiska tankar här. Sen förstår jag inte vad du menar, hittar ingenting om någon "Aristoteles identitetslag". Så du får gärna skriva den här.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Olika filosofiska tankar här. Sen förstår jag inte vad du menar, hittar ingenting om någon "Aristoteles identitetslag". Så du får gärna skriva den här.

Dude...

Troligen är Aristoteles identitetslag "A är A".

3 sekunders google

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Nej, det där stämmer inte i icke-euklidisk geometri.

Nänä, om man ändrar på förutsättningarna gäller det såklart inte. Jag antog att det var underförstått.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Dude...

Troligen är Aristoteles identitetslag "A är A".

3 sekunders google

Enligt den källan är det tvivel om ifall det verkligen var Aristoteles som la fram den...

Sen så kan vi diskutera hurvida vi kan lita på att "A är A" då vi inte kan få reda på det på ett hundraprocentigt vis.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Nänä, om man ändrar på förutsättningarna gäller det såklart inte. Jag antog att det var underförstått.

Nej, men även om du hade formulerat det annorlunda för att bara innefatta euklidisk geometri så är det fortfarande så att det där går att härleda ifrån de axiom som matematiken bygger på. Vi gör således obevisbara antaganden.

Om jag utgår ifrån att p är sann och q är falsk är kan vi säga saker som att p ^ q = falsk och p v q = sann eller om p så q = falsk, men då gör jag ju antaganden, och för att du ska acceptera mina slutsatser måste du även acceptera mina antaganden.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, knappast.

Visst, båda utgår från en punkt där man antar att saker redan finns. Skillnaden är att vetenskapen stannar där vi inte vet mer medan troende lägger in en Gud som första "kända" objekt/väsen/nått. Vetenskapen har alltså något som går att bekräfta som sin startpunkt. Troende har det inte. Dessutom förstår jag inte poängen med att lägga in gud för att förklara skapandet av världen. Man gör ju bara problemet mer komplicerat. Se nedanstående axlar.

Vetenskap: Okänt -> Världen -> Alla teoriner som baseras på världen
Religion: Okänt -> Gud -> Världen -> Alla teoriner som baseras på världen

Till frågan som Gud ska besvara, dvs "Var kommer allt ifrån?" har han inget förklaringsvärde eftersom Guds uppkomst själv inte förklaras. Startpunken är fortfarande okänd men vi har nu nått abstrakt okänt väsen emellan det verkligt okända och vad vi vet. Vad är poängen? Om du påstår att Gud alltid har funnits är det en lika bra förklaring att hävda att världen alltid funnits, och således är Gud överflödig igen.

Så det är inte 1 - 1 eftersom vetenskapen inte har gjort några godtyckliga, obekräftbara, ofalsifierbara antaganden i sin förklaring.

En skillnad mellan påståendet om att världen alltid funnits och att Gud alltid funnits är att nuvarande teorier talar för att världen har en begynnelse, dvs världen har inte alltid funnits. Det finns många problem med att påstå att världen är oändligt gammal. Gällande påståendet om Gud så gäller inte detta då han inte lever i tiden och därmed inte påverkas av att det talar för att världen har en ändlig ålder.

Angående absoluta sanningar tänker jag inte börja diskutera det med dom som inte tror det. Själva existensen av absoluta sanningar är en förutsättning för att man ens skall kunna hålla en diskussion. Så dom som påstår annat finner jag det tämligen meningslöst att ens försöka föra en normal diskussion med.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Angående absoluta sanningar tänker jag inte börja diskutera det med dom som inte tror det. Själva existensen av absoluta sanningar är en förutsättning för att man ens skall kunna hålla en diskussion. Så dom som påstår annat finner jag det tämligen meningslöst att ens försöka föra en normal diskussion med.

Jag finner det rätt dumt att blint lita på saker du inte kan bevisa. Tycker det är kul att för att du skall kunna diskutera religion måste folk tro på något du inte kan bevisa existerar. Så först måste man tro på absoluta sanningar och sedan försöker du diskutera för religioner som du inte heller kan bevisa eller ens på logiskt vis styrka. Känns lite "jag tror att vi kanske kan möjligtvis blabla".

Tycker själv det är roligare att leka med tanken att ingenting här i världen behöver vara äkta. Vad säger att den inte är konstruerad? Vi kan ju inte direkt jämföra hur vi upplever världen med andra, det kan vi endast göra med ett språk som är konstruerat. Tycker det är rätt intressant filosofier, man får tänka till lite.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag finner det rätt dumt att blint lita på saker du inte kan bevisa. Tycker det är kul att för att du skall kunna diskutera religion måste folk tro på något du inte kan bevisa existerar. Så först måste man tro på absoluta sanningar och sedan försöker du diskutera för religioner som du inte heller kan bevisa eller ens på logiskt vis styrka. Känns lite "jag tror att vi kanske kan möjligtvis blabla".

Tycker själv det är roligare att leka med tanken att ingenting här i världen behöver vara äkta. Vad säger att den inte är konstruerad? Vi kan ju inte direkt jämföra hur vi upplever världen med andra, det kan vi endast göra med ett språk som är konstruerat. Tycker det är rätt intressant filosofier, man får tänka till lite.

Läs vad jag skriver istället.

Att man tror att något måste förhålla sig på något sätt är en förutsättning för att man skall kunna diskutera något överhuvudtaget. Det borde alla vara överens om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

En skillnad mellan påståendet om att världen alltid funnits och att Gud alltid funnits är att nuvarande teorier talar för att världen har en begynnelse, dvs världen har inte alltid funnits. Det finns många problem med att påstå att världen är oändligt gammal. Gällande påståendet om Gud så gäller inte detta då han inte lever i tiden och därmed inte påverkas av att det talar för att världen har en ändlig ålder.

Ok, han kan ha ett visst förklaringsvärde om man ser det på det sättet. Men det ändrar inte det faktum att det är en godtycklig förklaring som inte har bekräftats eller går att falsifiera. Det är bortom mitt förstånd hur man kan tro på nått sånt (utom om man blivit uppfostrad till det), men du får gärna förklara!

Förresten, kom just på, den här tråden handlar om abort. Nån kanske vill flytta hela den här diskussionen till en ny tråd?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Om vi nu konstaterar att det finns en eller flera gudar. Vilken ska man tro på då? Det finns ju otroligt många olika gudar. Vissa tror på en gud, andra på två osv. Vad säger oss att just den kristna guden är sann? För bibeln säger väl ändå att det bara finns en gud. Är den islamiska läran felaktig då eller? Min fråga är väl helt enkelt, varför just kristendomen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gylle
Detta är just problemet; det går inte att sätta en gräns för livets början; om det är 1 vecka, 10 veckor, eller som vissa vill, 1 vecka efter barnet är fött! Det kan bara bliva subjektive, godtyckliga gränser beroende på vem du frågar. Därför är den enda säkra och objektiva gräns för när livet börjar befruktningen!

Jag har svårt att se hur denna gräns är mindre godtycklig och subjektiv än andra. Det är väll kanske också därför ditt argument inte heller vinner någon mark.

edit: Tolkade en rad fel.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Avstängd
Citat:

Gällande påståendet om Gud så gäller inte detta då han inte lever i tiden och därmed inte påverkas av att det talar för att världen har en ändlig ålder.

Underbart hur religiösa kan kasta ur sig påståenden utan att grubbla över implikationerna i mer än några sekunder.

Vad innebär det att leva "utanför tiden"?

Hur kan något rimligtvis reflektera och besluta när detta implicerar kasuella följder som efterföljs av varandra och inte kan existera samtidigt.

Hur kan en gud som existerar utanför tiden "vänta"? (vilket det finns exempel på i er bibel)

Innan du förklarar hur kasuella samband såsom reflektion med efterföljande handling kan existera "utanför tiden" så konstaterar jag att ni återigen reducerat er guds existens till något ännu mer patetiskt.
Detta är ni dömda till att fortsätta med om ni ska få er löjleväckande föreställning om en supergubbe att passa in i den moderna världsbild vi byggt upp genom faktiska observationer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Enligt den källan är det tvivel om ifall det verkligen var Aristoteles som la fram den...

Sen så kan vi diskutera hurvida vi kan lita på att "A är A" då vi inte kan få reda på det på ett hundraprocentigt vis.

Det är faktiskt 100% säkert att A=A.
"the law of identity states that an object is always the same as itself (A ≡ A)"
Med andra ord så kommer A=A vara sant hur du än gör, eftersom om det första A ändras, så ändras även A på andra sidan på exakt samma sätt, eftersom "an object is always the same as itself". Det spelar heller ingen roll om man vet vad detta A egentligen är, eftersom det ändå kommer vara detsamma som sig självt.

Det är totalt meningslöst egentligen, men det är ändå åtminstone en absolut sanning, och det var väl det du frågade efter

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det är faktiskt 100% säkert att A=A.
"the law of identity states that an object is always the same as itself (A ≡ A)"
Med andra ord så kommer A=A vara sant hur du än gör, eftersom om det första A ändras, så ändras även A på andra sidan på exakt samma sätt, eftersom "an object is always the same as itself". Det spelar heller ingen roll om man vet vad detta A egentligen är, eftersom det ändå kommer vara detsamma som sig självt.

Det är totalt meningslöst egentligen, men det är ändå åtminstone en absolut sanning, och det var väl det du frågade efter

Ja, det är väll klart, den tänkte jag visserligen inte på Men som sagt, lite meningslös

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, men även om du hade formulerat det annorlunda för att bara innefatta euklidisk geometri så är det fortfarande så att det där går att härleda ifrån de axiom som matematiken bygger på. Vi gör således obevisbara antaganden.

Om jag utgår ifrån att p är sann och q är falsk är kan vi säga saker som att p ^ q = falsk och p v q = sann eller om p så q = falsk, men då gör jag ju antaganden, och för att du ska acceptera mina slutsatser måste du även acceptera mina antaganden.

Men ifall man bevisar alla antaganden var för sig så kan man väl sedan bygga vidare på det?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Men ifall man bevisar alla antaganden var för sig så kan man väl sedan bygga vidare på det?

Ja, men hela poängen med ett axiom är att man inte behöver bevisa dem.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, men hela poängen med ett axiom är att man inte behöver bevisa dem.

Det är en överförenkling. Poängen med ett axiom är att det ska vara ett påstående som är så självklart att det inte går att bevisa utan att involvera sig självt.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Zartax: Jag har aldrig påstått att jag vet varifrån byggstenarna (materia, naturkonstanterna osv.) kommer så därför behöver jag inte bevisa det.

Och jag har aldrig påstått att jag vet varifrån Gud kommer så därför behöver jag inte heller bevisa det! OK?

Citat:

Zartax: Så det är inte 1 - 1 eftersom vetenskapen inte har gjort några godtyckliga, obekräftbara, ofalsifierbara antaganden i sin förklaring.

BIG BANG-hypotesen/teorin är väl knappast bevisat (i vilka laboratorieexperiment?) utan den bygger på tolkningar av indicier,
men det som jag vill återvända till är att före ev. BB var varken tid eller rum utan endast - ingenting!

Då har vi:
1. Allting har skapat sig självt - ur ingenting!
versus
2. Gud har skapat allting!

Vad låter mest vettigt/troligt? Vilket kan bevisas/falsifieras?

Citat:

Zartax: Det är bortom mitt förstånd hur man kan tro på nått sånt{att Gud inte lever i tiden} (utom om man blivit uppfostrad till det), men du får gärna förklara!

Hur kan en rimligt vettig person helt och alldeles förlita sig på ovanstående 1.?
Hur många här har själv utfört experiment som utom all tvivel bekräftar att allting har skapat sig självt - ur ingenting?
Gissningsvis inte många; men ni har läst, blivit undervisat/indoktrinerat av andra som inte heller själv har gjort några experiment!
Enligt byggarbetsplatsliknelsen: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=749... är det mig en gåta att så många här tycker det är mycket mera självklart och trovärdigt med 1. än med 2. !
Objektivt sett är de ekvivalente.
Att förklara/bevisa/förstå Guds uppkomst är precis lika lätt/svårt/möjligt/omöjligt som att förklara/bevisa/förstå att allting har skapat sig självt - ur ingenting!
1 – 1?

Citat:

karpo: Gravitation kan testas tusentals gånger och….
Zartax:
På samma sätt kan evolutionsteorin vara giltig under förutsättning att alla delar den kräver finns (vilket de gör).

Precis här: alla delar finns är det stora problemet som smular sönder den piedestal som många av vetenskapstillbedjarna har klättrat upp på!
Vart kom alla delar ifrån?
Att ex. teorier om gravitation och evolution tekniskt sett kan vara giltiga, omöjligtgör på inget sätt Guds existens!
Allt i världen har ett början och ett slut. Stjärnor föds, lever och dör. Plantor, växter, djur och människor föds, lever och dör.
Ni måste börja från början!

Citat:

DrRotmos: citat:
Ursprungligen inskrivet av Gylle: Kanske man skal starta en ny tråd i ämnet om man får tid…
Det finns redan en, startades av mig och heter Gamla testamentet. Du får gärna svara däri.

Verkar inte seriös och är bara om GT!

Citat:

CSM101: De religiösa däremot gör ingenting för att bevisa existensen av det de håller högst.

Jag skal gärna beskriva ett personligt tillvägagångssätt varje sanningssökare kan utföra för att få påtagligt bevis på Guds existens; skaffa dig en bibel och skicka ett PM till mig!

Visa signatur

”Han dolde sin dumhet bakom en mur av kunskaper.” N.F. Nielsen
Årsaken till den ekonomiska krisen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Och jag har aldrig påstått att jag vet varifrån Gud kommer så därför behöver jag inte heller bevisa det! OK?

BIG BANG-hypotesen/teorin är väl knappast bevisat (i vilka laboratorieexperiment?) utan den bygger på tolkningar av indicier,
men det som jag vill återvända till är att före ev. BB var varken tid eller rum utan endast - ingenting!

Big bang-teorin (och nej, det är inte en hypotes) har bekräftats genom observationer, nämligen den att andra galaxer/galaxhopar osv rör sig bort från oss med en hastighet som motsvarar avståndet från oss.
Extrapolerar man denna rörelse i den beräknade åldern så får man en singluaritet.

Big bang-teorin i sin grundform säger dock inget om hur denna singularitet uppstod, eller något annat i denna linje.
Jag förstår inte vad du fått detta ifrån.

Citat:

Precis här: alla delar finns är det stora problemet som smular sönder den piedestal som många av vetenskapstillbedjarna har klättrat upp på!
Att ex. teorier om gravitation och evolution tekniskt sett kan vara giltiga, omöjligtgör på inget sätt Guds existens!
Allt i världen har ett början och ett slut. Stjärnor föds, lever och dör. Plantor, växter, djur och människor föds, lever och dör.

Mkay, problemet är dock att den neodarwinistiska syntesen ("evolutionsteorin") inte bara är "tekniskt gilltig", den har bekräftats.
Och visst, detta omöjliggör inte en gud, men det puttar bort en gud från platsen "skapare av biologi" (och även "gud skapade oss i sin avbild")

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, men du påstår att Gud finns, så det är nått du behöver bekräfta. Lycka till!

Citat:

Då har vi:
1. Allting har skapat sig självt - ur ingenting!
versus
2. Gud har skapat allting!

Vad låter mest vettigt/troligt? Vilket kan bevisas/falsifieras?

Hur kan en rimligt vettig person helt och alldeles förlita sig på ovanstående 1.?
Hur många här har själv utfört experiment som utom all tvivel bekräftar att allting har skapat sig självt - ur ingenting?
Gissningsvis inte många; men ni har läst, blivit undervisat/indoktrinerat av andra som inte heller själv har gjort några experiment!
Enligt byggarbetsplatsliknelsen: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=749... är det mig en gåta att så många här tycker det är mycket mera självklart och trovärdigt med 1. än med 2. !
Objektivt sett är de ekvivalente.
Att förklara/bevisa/förstå Guds uppkomst är precis lika lätt/svårt/möjligt/omöjligt som att förklara/bevisa/förstå att allting har skapat sig självt - ur ingenting!
1 – 1?

Felet du gör här är att du antar att jag (och andra) antingen måste tro på det ena eller det andra. Bara för att 1. verkar orimligt blir inte 2. rimligt. Det finns fler alternativ, och ett av dem är att acceptera att vi ännu inte vet hur uppkomsten av universum gick till. Där står jag själv just nu.

Dessutom är Big-Bang-teorin formad ur observationer (som kan göras igen), vilket Gud knappast är. Så 1 - 1? Nja.

Citat:

Jag har aldrig påstått att den information vi har nu om världen och naturen omöjligör Guds existens. Men om det inte finns nått som tyder på att han finns, varför tro på honom?

Du vill att vi ska börja från början? Mm..., jag tror många håller på och försöker lista ut (från observationer) hur det kan ha gått till i början. Men än har vi inget definitivt eller fullt tillräckligt svar. Tills dess får vi säga att vi inte vet. Det går inte på en pisskvart att ta reda på hur universum skapades, serru. Så vi håller på att börja från början, du får ha lite tålamod bara. Frågan jag ställer dig är, varför ska vi tro på en dålig teori om universums uppkomst bara för att vi inte har nån bättre? En teori som är högst godtycklig. (dvs Gud)

Sen blir knappast den information vi har nu värdelös för att vi inte besitter all möjlig information (inkl. vad som hände i början). Den säger att "Har vi det här och det här så kan vi göra såhär.". Helt ok och värdefull information. Så vetenskapens pedistal är inte söndersmulad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Big bang-teorin (och nej, det är inte en hypotes) har bekräftats genom observationer, nämligen den att andra galaxer/galaxhopar osv rör sig bort från oss med en hastighet som motsvarar avståndet från oss.
Extrapolerar man denna rörelse i den beräknade åldern så får man en singluaritet.

Fast det där stämmer väl inte riktigt längre? Enligt senare observationer så verkar universums expansion accelerera, vilket tyder på att det iaf inte endast beror på Big Bang, och kanske inte alls.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Fast det där stämmer väl inte riktigt längre? Enligt senare observationer så verkar universums expansion accelerera, vilket tyder på att det iaf inte endast beror på Big Bang, och kanske inte alls.

Men det beror väll på den mörka energin?

Permalänk
Medlem
Citat:

Men det beror väll på den mörka energin?

Man spekulerar i det ja. Jag är inte så väldigt insatt måste jag säga, men vad jag har hört så är 95% av all energi i universum mörk och det skulle inte förvåna mig om den siffran kommer från just mätningar av expansionens acceleration.

Men min poäng var att expansionen inte behöver bero på en explosion, utan kan bero på andra orsaker. Vad vi VET är att det expanderar och att det expanderar snabbare och snabbare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle villja se er anti-abort människor stå och säga till en 15-16 årig flicka att hon inte får göra abort för att det vore "mord"!

Kan inte förstå ur vilken synvinkel ni ser på det här "problemet"?

Att tro att ni har rätten att säga vad andra människor får och inte får göra med sina kroppar är för mig helt vansinnigt!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

...

Just galaxers rörelser bort från andra galaxer mm är inte själva observationen, det man observerar är rödförskjutning och liknande där själva rörelsen är en möjligt tolkning utifrån dessa observationer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Skulle villja se er anti-abort människor stå och säga till en 15-16 årig flicka att hon inte får göra abort för att det vore "mord"!

Kan inte förstå ur vilken synvinkel ni ser på det här "problemet"?

Att tro att ni har rätten att säga vad andra människor får och inte får göra med sina kroppar är för mig helt vansinnigt!

Uppenbarligen har du inte läst tråden särskilt noga om du inte lyckats förstå hur dessa människor ser på saken och varför.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Zartax: Nej, men du påstår att Gud finns, så det är nått du behöver bekräfta. Lycka till!… Men om det inte finns nått som tyder på att han finns, varför tro på honom?

Men bästa Zartax:, se dig omkring, titta dig i spegeln! Allt du ser bekräftar att Gud finns!
- Om vi glömmer bort Gud för en stund; själva idéen att ingenting har utvecklat sig till allting är som att bajsa i byxorna eller att dölja sin dumhet bakom en mur av kunskaper! (förlåt!)

Citat:

Zartax: Frågan jag ställer dig är, varför ska vi tro på en dålig teori om universums uppkomst bara för att vi inte har nån bättre?

Nähä, vi behöver väl inte att tro på någonting, och de flesta har väl annat i skallen till vardags, men människan har ju en inbyggt nyfikenhet: att vilja upptäcka, veta, och tillsammans med den `sjuka`, högmodiga föreställningen att hon är universums `big brain` , att alltid utgå ifrån sig själv, mäta allting med sig själv, att själva vara i centrum, samtidig med att hon vill ha 100% kontroll över allt, är naturligtvis ett hinder för att tro på något så banalt som Gud!

Citat:

Zartax: Så vetenskapens pedistal är inte söndersmulad

Jag menade det högmod som många av vetenskapstillbedjarna
oberättigat är full av. Vetenskapen försöker bara att beskriva det skapade! Den är ingen sanningens religion där alla svar finns!
Bemärk i övrigt ordet: VETENSKAP = VETEN – SKAP = VETANDET (om det av Gud) SKAPADE!

Nu vill inte jag vara oförskämt, men jag kommer att tänka på min minsta son på 2 år när han får ett Legobyggsätt! Han blir så glad över alla de röda, vita, gula och blå plastbitar; han sätter ihop dem (delvis med pappas hjälp) till olika fantasirika konstruktioner och det är hans lilla värld ett tag! Han har ingen aning om hur dessa färgrika Legobitar har blivit till genom en mera än 50årig historie. Han vet inte att två normalstora klossar kan kombineras på 93 olika sätt eller att där finns över 4000 olika Legoprodukter! Han vet inte, och han behöver inte veta för han är bara ett barn som lekar med Lego!

Visa signatur

”Han dolde sin dumhet bakom en mur av kunskaper.” N.F. Nielsen
Årsaken till den ekonomiska krisen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Men bästa Zartax:, se dig omkring, titta dig i spegeln! Allt du ser bekräftar att Gud finns!

Sure thing!
Hade vår existens förklarats bäst av gudshypotesen så skulle vår existens vara ett gott argument för guds existens.

Problemet är att vår existens förklaras (perfekt) av den neodarwinistiska syntesen. (där gud inte har någon plats i skapandet)

Din gud hade inget att göra med din existens, oavsett om din gud existerar eller inte.

Daniel:
Visst, kan du hitta en alternativ förklaring till fenomenet så visst.

Har du lyssnat på lite väl mycket YEC-smörja den senaste tiden?
Det är inte bra för er, ignorera amerikanernas trams om ni vill ha kvar den lilla trovärdighet ni fortfarande har här i Sverige.

Permalänk
Medlem

Gylle: Har inte läst hela tråden, men är bara nyfiken: Vilken religion är det du följer? Gissar på kristendom?

Edit: Noterade korset i din avatar. Nevermind.

Permalänk
Medlem
Citat:

- Om vi glömmer bort Gud för en stund; själva idéen att ingenting har utvecklat sig till allting är som att bajsa i byxorna eller att dölja sin dumhet bakom en mur av kunskaper! (förlåt!)

Tänk, det dröjde rätt länge innan nån hävdade det där! Jag trodde det skulle komma mycket tidigare, men tydligen underskattade jag mina kristn a meddebattörer. Tills nu, då. Du får gärna beskriva på vilket sätt allting jag ser bekräftar den gud du tror på med allt vad det innebär. Och kom inte med "Ser du inte hur fantastiskt allt är!?" för då lägger jag ner det här.

Om det bekräftar din gud, varför skulle det inte lika gärna kunna bekräfta Mischkrisa (en gud jag just hittade på med diverse gudomliga egenskaper)?

Idén om att allt utvecklats ur ingenting är imo precis lika godtycklig som att allt skapades av gud.

Citat:

Nähä, vi behöver väl inte att tro på någonting, och de flesta har väl annat i skallen till vardags, men människan har ju en inbyggt nyfikenhet: att vilja upptäcka, veta, och tillsammans med den `sjuka`, högmodiga föreställningen att hon är universums `big brain` , att alltid utgå ifrån sig själv, mäta allting med sig själv, att själva vara i centrum, samtidig med att hon vill ha 100% kontroll över allt, är naturligtvis ett hinder för att tro på något så banalt som Gud!

?

Min poäng var (som jag inte vet om den gick fram) att jag vill inte tro på nått för troendets skull eftersom jag då får känslan att jag ljuger för mig själv.

Citat:

Jag menade det högmod som många av vetenskapstillbedjarna
oberättigat är full av. Vetenskapen försöker bara att beskriva det skapade! Den är ingen sanningens religion där alla svar finns!
Bemärk i övrigt ordet: VETENSKAP = VETEN – SKAP = VETANDET (om det av Gud) SKAPADE!

Mmm..., ordvitsar för oss nog närmare sanningen, sannerligen!

Vilket högmod är det du pratar om? Ifall det bara gäller några av de många vetenskapsmän som finns, låt det inte dra skit över oss alla (precis som jag inte låter kristra fundamentalister i USA som anser att tsunamin var ett straff från Gud mot sverige dra skit över dig).

Vetenskapen försöker beskriva det skapade och i förlängningen även hur det skapades. Precis som religion. Skillnaden är bara att vetenskapen har ett lite mer rationellt tillvägagångssätt.

Citat:

Nu vill inte jag vara oförskämt, men jag kommer att tänka på min minsta son på 2 år när han får ett Legobyggsätt! Han blir så glad över alla de röda, vita, gula och blå plastbitar; han sätter ihop dem (delvis med pappas hjälp) till olika fantasirika konstruktioner och det är hans lilla värld ett tag! Han har ingen aning om hur dessa färgrika Legobitar har blivit till genom en mera än 50årig historie. Han vet inte att två normalstora klossar kan kombineras på 93 olika sätt eller att där finns över 4000 olika Legoprodukter! Han vet inte, och han behöver inte veta för han är bara ett barn som lekar med Lego!

Tack för det här exemplet. Det beskriver perfekt varför vi INTE behöver veta varifrån byggstenarna kommer för att kunna använda och dra slutsatser om dem. Hans legoritning till vad det nu var för legoleksak du köpt är väl precis lika giltig och funktionell oavsett om din son vet var och hur legobitarna produceras eller ej? Precis på samma sätt fungerar evolutionsteorin oavsett om vi har kunskapen om varifrån byggstenarna kommer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack för det här exemplet. Det beskriver perfekt varför vi INTE behöver veta varifrån byggstenarna kommer för att kunna använda och dra slutsatser om dem.

in the token of my generation: pwn