Permalänk
Medlem

Aux ligger på 80grader

Hejsan, jag har precis byggt ihop en dator och såhär ser min temperatur ut:
Moderkort: 39*
CPU: 34*
CPU 1 / kärna 1: 18*
CPU 1 / kärna 2: 14*
Aux: 84*
GPU: 60*
HDD: 37*

Nu är jag lite orolig eftersom Aux ligger på 84 grader och grafikkortet på 60. Det jag verkligen undrar är vad Aux är, eftersom när jag öppnar burken känns inget som om det är 84 grader varmt. Någon som kan förklara vad AUX är och vad jag kan göra för att sänka temperaturen på både aux och grafikkort.

Permalänk

Alltså, AUX är en typ av kontakt, signalingång för förstärkare och är ingenting att vara orolig över. Att program som avläser sensorers temperaturer visar AUX är egentligen en bugg, för hur skulle en ingång kunna bli varm? Sökfunktionen (alternativt google) rekommenderas då man sällan är ensam om att ställa sådana här frågor.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, men kan jag få lite tips på bra program som känner av temperaturer i en dator? Jag vill även veta om det går att kontrollera fläkten som sitter på grafikkortet och på nåt sätt sänka temperaturen från 60*C.

Permalänk
Medlem

Sänka fläkten på grafikkortet finns ev i inställningar på tillhörande mjukvara

Visa signatur

Q6600 / Asus P5W DH Deluxe / Corsair XMS2-6400 / Kandalf LCS / ATX 520W / Geforce 7800 GTX / 3x 250 gb sata /

Permalänk

Speedfan och Everest Home Edition, båda är gratis, och det är bara att söka på Google så hittar du nog. Speedfan är väl lite mer hobbyprojekt, och Everest är lite lättare att läsa av, så kör på det.

Angående fläktstyrning så kan Speedfan fixa sådant, men det är inte säkert att Speedfan stödjer just din version. Är dock osäker på om man kan justera fläkthastighet på grafikkort i Speedfan. Kanske bara gäller processorfläkt, moderkort, etc. Tror att RivaTuner (överklockningsprogram) kan sköta fläkthastighet, fast mitt minne kanske sviker mig.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4