Uppgradering plattform, vad händer med Win-licens?

Permalänk

Uppgradering plattform, vad händer med Win-licens?

Hej, jag är på gång och ska byta plattform från LGA1151 till AMD. Windows disken kommer att formatteras för att installera om allting på nytt i och med detta. Jag gjorde precis en USB-sticka med Win11 från den Windows-licens jag har för närvarande. Jag är rädd för att Win11-installationen såklart kommer se min nya dator som en helt annan enhet (vilket det i princip kommer att bli), och fråga efter min licens. Problemet är att min Win11 licens är en ursprunglig Win10 där jag ej har kvar min licens. Uppgraderingen var som sagt gratis, men hur blir det nu? Kommer jag bli tvungen att köpa en licens för detta eller kan man kontakta MS-support och berätta att man bytt plattform?

Permalänk

PS, finns det något sätt att kunna hitta min Win11-licens, tex i registret innan jag gör formattering? Datorn borde väl ha lagrat den nånstans tänker jag?

Permalänk
Medlem

Beror på vad det är för licens, retail och OEM funkar olika. OEM är knuten till hårdvaran och kan inte flyttas till ny dator, Retail är knutet till ditt microsoft-konto och kan flyttas till ny dator.

I värsta fall får du betala 100-200kr för en ny, bara google på marknadsplatser för licenser.

Permalänk
Medlem

Är det en uppgraderingslicens så är den bara digital och kommer "förverkas" när din hårdvaru ID ändras.

Har du en box med retail windows 11 licens kan du använda den nyckeln...

men det är typ moderkortet och kanske CPU som används för att skapa detta HWID.

Permalänk

Jag gissar på att jag har en OEM-licens då jag aldrig installerar Windows med Microsoft-konto. Jag undgår detta med bypassnro commando i offline läge vid varje installation... så jag antar att licensen kommer förverkas. Men om licensen kostar runt 100-200 verkar det inte vara så mycket att hänga upp sig på i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD5tjejen:

Jag gissar på att jag har en OEM-licens då jag aldrig installerar Windows med Microsoft-konto. Jag undgår detta med bypassnro commando i offline läge vid varje installation... så jag antar att licensen kommer förverkas. Men om licensen kostar runt 100-200 verkar det inte vara så mycket att hänga upp sig på i alla fall.

Det kan fortfarande vara en fysisk Retail-licens, men då borde du ha en fysisk kartong/låda/papper för det eller liknande...

Du kan ta reda på om det är OEM elle Retail om du startar CMD/Terminalen och skriver:

slmgr /dlv

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Det kan fortfarande vara en fysisk Retail-licens, men då borde du ha en fysisk kartong/låda/papper för det eller liknande...

Du kan ta reda på om det är OEM elle Retail om du startar CMD/Terminalen och skriver:

slmgr /dlv

Jag fick upp att det är en retail-licens. Jag har inte kvar någon fysisk kartong eller liknande med licensen, det är ca 7 år sedan sist jag såg skymten av den.. men hur som har jag precis beställt en ny OEM-licens som jag fick omgående till mejlen, och den sparar jag nu på en bra plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD5tjejen:

Jag fick upp att det är en retail-licens. Jag har inte kvar någon fysisk kartong eller liknande med licensen, det är ca 7 år sedan sist jag såg skymten av den.. men hur som har jag precis beställt en ny OEM-licens som jag fick omgående till mejlen, och den sparar jag nu på en bra plats

Det ska gå att få fram nyckeln då egentligen, kan vara bra att göra och spara för framtiden

https://www.techrepublic.com/article/3-simple-ways-to-find-yo...

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Det ska gå att få fram nyckeln då egentligen, kan vara bra att göra och spara för framtiden

https://www.techrepublic.com/article/3-simple-ways-to-find-yo...

Jag testade detta kommando för ca 20 minuter sedan och installerade till och med wim via powershell, men jag fick noll utslag, även både i CMD och powershell som admin.

Jag har sett att för vissa har det funkat och för andra inte. Tyvärr tillhörde jag den andra halvan.

Permalänk
Medlem

@AMD5tjejen Hej, du skulle kunna testa win+R och öppna upp regedit och sedan navigera till:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\SoftwareProtectionPlatform

Ska finnas under:

BackupProductKeyDefault

Ska fungera för retail nycklar, nyckel ska vara 25 tecken långt.

Permalänk
Skrivet av monoleg:

@AMD5tjejen Hej, du skulle kunna testa win+R och öppna upp regedit och sedan navigera till:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\SoftwareProtectionPlatform

Ska finnas under:

BackupProductKeyDefault

Ska fungera för retail nycklar, nyckel ska vara 25 tecken långt.

Det var precis denna info som jag sökte efter.
Synd ibland att saker kommer för sent
Nu är dock 170 SEK för ny en licens inget som kommer göra mig sömnlös, men denna info tar jag med mig och kan vara guld värd även för andra här i forumet.

Permalänk
Medlem

@AMD5tjejen Jahopp där ser man

170:- låter inte så farligt, lycka till!