X-Fi XtremeAudio, XtremeMusic eller XtremeGamer?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xavixavixavi
Läste någonstans i tråden att man ska ta xtrememusic för att den ser mer påkostad ut. Det är det löjligaste jag läst på länge. Jag sitter här med både xtremegamer och xtrememusic bredvid mig. I min dator sitter det ett xtermegamer och i brorsans bredvid sitter det ett xtrememusic. Tror ni man hör någon skillnad? Kan upplyssa er om att de låter exakt lika bra. Kör med Logitech X-530.Om man jämför ljudet från moderkortet (Asus P5B) och xtremegamer så tycker jag att det blev mycket bättre med xtremegamer kortet.

Poängen var väl att det brukade vara billigare (som bulk) och att det iaf inte är sämre. Sedan verkar det ju ha midi/joystick med? Klart de låter lika.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
Har själv ett X-Fi Elite Pro, kortet har fungerat ypperligt och har helt klart drastiskt förbättrat ljudet både i spel, i filmer och med musik, nu går det inte att vara utan detta kort, det inbyggda låter rätt tamt jämfört med det här. En sak jag är lite fundersam över är att jag enbart har en Audio Console i Kontrollpanelen att göra mina finjusteringar i, vet att det ska finnas ett eget program till kortet men det verkar som om detta inte blev installerat ihop med kortets drivers? Sedan har man ju slarvat bort driver-cdn där det kan tänkas ligga på Någon vänlig själ som vet var man kan ladda ner detta program? Fjärren tycks inte vilja fungera som den skall heller, funderade på om man kanske måste aktivera den i programmet?

Finns länk till någon torrentuser med flera installationsskivor tidigare i tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Finns länk till någon torrentuser med flera installationsskivor tidigare i tråden.

Jag letade så gott jag kunde, men jag fann inget som motsvarade det jag letade efter, ska väl tilläggas att jag är rätt kass på att leta bland inlägg i en såpass lång tråd, but I'm working on it Om någon med mer lite större pejl än mig kunde hitta den skulle det uppskattas big time, letar omkring på google men inga resultat än så länge.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

Maila mig om en vecka när jag är tillbaka hemma så skickar jag kopior på programmet till dig. Fjärren fungerat taskigt på andra program än Creatives egna, men tweekar man lite kan man få den att funka bättre (ominstallation, stäng av tidigare drivisar, töm temp...). Nä, det är lite strul med Creatives grejjer men man förlåter dom när man drar på högtalarna.

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FullOner
Jag letade så gott jag kunde, men jag fann inget som motsvarade det jag letade efter, ska väl tilläggas att jag är rätt kass på att leta bland inlägg i en såpass lång tråd, but I'm working on it Om någon med mer lite större pejl än mig kunde hitta den skulle det uppskattas big time, letar omkring på google men inga resultat än så länge.

Googla SB_XFI.iso

Permalänk
Medlem

Jag impuls köpte precis ett XtremeMusic, då jag ska köpa ett par Z5500 när jag får min nästa lön, känns som att music varianten är den mest prisvärda, synd bara att Creative slutade tillverka de så att det är lite svårt att få tag på ett kort. Men men 884;- inkl frakt känns som ett bra pris

Visa signatur

Dator: 9800X3D @ 5.4 all core, Arctic Freezer II 420mm, Arock x870e Nova, 32gb 6000MHZ CL28 DDR5, Asus RTX 5090 Astral OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Avstängd

NU kanske ja har ett tråkigt liv som har suttit och läst de mesta som skrivits här men detta har ja kommit fram till iaf.
En hel del folk här ja ju mer än en skruv lös. De är liksom bullshit att ett Extreme Gamer är bättre än ett Extreme Music då båda korten är mer eller mindre identiska. De som skiljer dessa 2 kort är att Extreme Gamer är en ersättare till Extreme Music.
På Extreme Gamer har man plockat bort midi porten främst av 2 anledningar: 1, för att den är ganska onödig då man inte tillverkar tillbehör längre med den porten, undantag för vissa musik tillbehör men då köper man ett kort av större modell. 2, för att kortet har fått en low profile pcb vilket gör att kortet passar i flera system.
Extreme Music var dessutom bland dom första modellerna som kom ut och alla tillverkare vet att man inte kan ha samma modell ute i handeln hur länge som helst.
Och sen sist men inte minst så har man inte lagt ner arbete på att guld pletera portarna.

Och vad får vi för resultat då? Jo, ett likadant kort fast i ett nytt och smidigare förmat som fler kan använda.

Sen skall vi inte glömma att ALLA kort man köper följer de med drivrutiner till och sen spelar de ingen roll från vilket kort man tankar hem drivrutiner från då alla kort använder samma drivrutiner. Creative har bra vart slarviga på sin hemsida med detta.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Creative ljudkorts drivrutiner:
Creatives drivrutiner

Citat:

Tjenna,

Jo jag har tänkt och köpa : http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=61394

Creative Sound Blaster X-Fi Platinum

Letat på pricerunner + prisjakt men inte hittat det i någon butik i sverige :S

Vet ni vars man kan få tag på kortet?

Creative Sound Blaster X-Fi Platinum Fatal1ty Champion Series:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=175549

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svampbob
Googla SB_XFI.iso

Installerade programvaran och den fungerar som den ska med allt utom hörlurarnas volym, som inte påverkas av Master Volume längre utan är satt på en extremt hög volym oavsett vad man gör, varför i hela friden fungerar inte det nu helt plötsligt? Det fungerade ju bra förrut! Har försökt med olika inställningar men det blir ingen skilldnad, får höja och sänka i Winamp eller på Wave-stapeln i Play Control.. Jävligt störande.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk

Fungerar X-Fi korten bra att spela in med? Det behöver inte vara superkvalitet isf men det ska höras tydligt..

Visa signatur

5600x
16gb 2666
9070xt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fragglarna
Fungerar X-Fi korten bra att spela in med? Det behöver inte vara superkvalitet isf men det ska höras tydligt..

Öh, ja ? Klart de låter dugligt, men det är knappast några studioljudkort.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Dumt att köpa X-fi Fatal1ty eller X-fi Platinum när man idag kan lägga på 400 pix och få ett X-fi Elite Pro. Så länge man inte är studio-musiker så funkar x-fi bra att spela in med och om man lyssnar på mp3 eller spelar av använda lp så behöver man inte nått bättre iallafall. På tal om det är ju plattorna så taskigt mixade nu iallafall - annat var det för 10 år sedan

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk

Köpte precis ett Audigy SE men det fungerar knappt alls att spela in med verkar det som.. Blir bara brus och väldigt lågt ljud.. Tur att jag kan få pengar tillbaka om jag lämnar in det..
Kanske ska skippa det här med VoIp helt..

Visa signatur

5600x
16gb 2666
9070xt

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen X-Fi Xtreme Gamer PE och nu kan jag inte använda front ingångarna mic/hörlur på Antec P182 chassit.
Mitt inbyggda ljud på moderkortet Gigabyte DQ6 är avaktiverat och används inte längre.

Går det att få front ingångarna för mic/hörlur att fungera med x-fi kortet?
Eller är det endast bakingångarna på X-fi kortet som gäller om man vill använda hörlur?

edit:
Hittade svaret att x-fi kortet som jag har inga front audio inkoppling.
Om man inte vill själv fixa egen kabel för koppla in front audio så att säga. Lite dåligt av ett sånt pass "dyrt" ljudkort att inte stödja front audio portarna.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alopex
Dumt att köpa X-fi Fatal1ty eller X-fi Platinum när man idag kan lägga på 400 pix och få ett X-fi Elite Pro. Så länge man inte är studio-musiker så funkar x-fi bra att spela in med och om man lyssnar på mp3 eller spelar av använda lp så behöver man inte nått bättre iallafall. På tal om det är ju plattorna så taskigt mixade nu iallafall - annat var det för 10 år sedan

Finns väl inget som säger att Elite Pro är dåligt på något sätt gällande studioarbete? Det kanske inte hänger på de värsta studioprylarna men nog är det ett fullt dugligt kort för musikskapande, jag gör ju musik på min dator med detta kort och det går kalasbra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

lägg hellre en slant extra på ett auzentech x-fi ljudkort. Det känns lite bättre än nåt med fatality ditklistrat.. eller så är jag allergisk mot allt som det står fatality på

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
lägg hellre en slant extra på ett auzentech x-fi ljudkort. Det känns lite bättre än nåt med fatality ditklistrat.. eller så är jag allergisk mot allt som det står fatality på

Hehe då är vi 2 =P , tack för tipset

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix

Håller med

Permalänk
Medlem

Här är en bra länk som går igenom + och - med de olika korten
http://www.xbitlabs.com/articles/multimedia/display/creative-...
X-fi Elite Pro regerar om man bortser från kostnaden (jag kan själv intyga att det stämmer). X-Fi Audio skulle jag inte köpa själv. Inget av korten fungerar felfritt i Vista vad jag vet.

Visa signatur

Permalänk

har ett extreme music funderar på att buda hem ett X-Fi extreme gamer fatal1ty

men är det vär det eller är det bättre med mer ram minne har 2gb-->4gb crusila ballistix/corsair/OCZ GOLD XTC eller nå sånt heter de?

så vad ger mer flyyyyt i allt ett nytt SFX eller mer RAM?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Buda hem ett fatal1ty du om du vill slänga pengarna i sjön..

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zimma
...visst det låter bra men det tar inte spel och musik till en ny dimension.

Då måste du ha ett jävla bra ljudkort på moderkortet.

Det är helt otroligt hur mycket bättre man hör med X-fi music, särskilt i spel. Förutom ett väldigt rent och klart ljud hör man fotsteg dubbelt så långt ifrån eller när någon laddar om sitt vapen, plantar minor etc.
Det är som natt och dag mot ett enklare ljudkort.

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem

Xstar frågar vilket av Creatives ljudkort han ska köpa och sen följer ungefär 5 sidor med total förvirring.
Jag tror inte det här är något unikt för Sweclockers, utan alla forum där frågor om Creatives ljudkort tas upp.

Tänk om Creative, tänk rätt!

Edit: Xstar, inte XStar.

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk
Medlem

tjena jag undrar om man kan koppla in dom två uttagen (mic & högtalar) som sitter på fronten på chassit till att funka med de nya ljudkortet "XtremeMusic"

för hur ska man annars göra, de är ju hel kass om man ska behöva byta kontakter i ljudkortet hela tiden varje gång man ska ha headset eller högtalare...

tacksam för svar

Permalänk

Hej, lånar den här tråden lite
Jag är på väg att köpa ett Asus Rampage Formula men blev lite fundersam när det gäller ljudkortet. Den har ett SupremeFX II 8-CH som är lite grand av ett "riktigt" ljudkort.
Är det ändå värt att köpa exempelvis ett Xtreme Gamer?
Kommer använda datorn till spel, film, musik m.m. och tycker att självklart att det är bättre med bra ljud.

Edit: Här är en bild på hur det medföljande ljudkortet ser ut: http://www.techpowerup.com/img/08-01-31/RAMPAGE.jpg

Tack på förhand

Visa signatur

HD6870 | Q9450 @ 3700 MHz | Scythe Ninja Copper | Asus Rampage Formula X48 | 4GB Mushkin redline 1000MHz |500GB Seagate Barracuda ES.2 7200rpm + 1TB Samsung Spinpoint F3| Creative Xtreme Gamer F4tality | Corsair 620W |

Permalänk

Du kan välja vilket som helst förutom Extreme Audio.
jag gick på Fatality kortet pga dess front portar och att den inte tillhör low-profile, vilket jag anser som low-end

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Har problem med mitt Creative SB X-Fi kort i Vista. Kan spela musik mm...det funkar fint men mikrofon på mitt headset funkar ej. Har testat med skype provtelefon men utan goda resultat.

En polare sa att det har varit problem med creatives drivrutiner mm. Någon som ver hur man kan göra för att lösa detta problem?

Den senaste drivrutinen jag installerade heter: SBXF_PCDRV_LB_2_15_0006.exe

Mvh Lars

Edit:

Hittade svaret på en annan site.

"Now: THIS IS THE MOST IMPORTANT PART - Change the mode of the X-Fi, from Game Mode (default) to Entertainment mode and make sure the right mic, volume and amplification is selected (for some reason it tends to differ, and the mic won't work unless Entertainment and Game mode have more or less the same settings). Now go back to game mode, make sure everything stays the same way, and close the console. Now you can go back to the vista recording device settings and check that your mic is still selected and that when you speak there's some response there on the graphic bar."

http://forums.insmod.net/lofiversion/index.php/t14499.html

Om någon annan har samma problem. Kan kanske detta vara till hjälp.

Visa signatur

"When a man steals your wife there is no better revenge than to let him keep her." - Sacha Guitry.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dzon
tjena jag undrar om man kan koppla in dom två uttagen (mic & högtalar) som sitter på fronten på chassit till att funka med de nya ljudkortet "XtremeMusic"

för hur ska man annars göra, de är ju hel kass om man ska behöva byta kontakter i ljudkortet hela tiden varje gång man ska ha headset eller högtalare...

tacksam för svar

Ja, du kan koppla in dom, finns två olika sätt att göra det på beroende på vilken typ av frontuttag du har. Den enklaste sorten är den som helt enkelt har en högtalarkabel och en mickabel som går igenom chassiet till baksidan och kopplas in i ljudkortet där. Men jag antar att du inte har den sorten för då hade du nog inte skrivit här.
Det andra sättet är att koppla in kontakterna från frontljudet direkt på ljudkortet. Beroende på vilken sorts kontakt du har så finns det olika lösningar.

Här är en: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=107388

Här är en kille som bygger adapters och säljer: http://www.mchcustomcomputers.com/audigyxficables.htm

Och det finns en del webshops som säljer dessa här i sverige. Var nån här på Sweclockers som hade köpt en, men han var inte så nöjd.

Du kan annars göra som jag gör, sätt en splitter i det gröna högtalaruttag som du har både högtalare och headset i på baksidan. Funkar finfint.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Visa signatur

***K8N ASUS || AMD 64 3200+ || 2st Crucial 512Mb DDR
|| Gainward GeForce 6800LE || Western Digital 200GB S-ATA***