Nytt bygge - slocknar innan jag hinner göra nåt

Permalänk
Medlem

Nytt bygge - slocknar innan jag hinner göra nåt

Hej
Byggde ihop min nya PC igår, men när jag försöker starta den så lever den inte mer än max 1-2 min. Jag hinner komma in i BIOS, men jag hinner inte göra så mycket innan den bara stängs av, ingen varningssignal eller nåt.
Misstänker att det är nätaggregatet, men jag är inte säker, eftersom den dör snabbare och snabbare varje gång jag startar den efter att jag startat den första gången på en timme eller två.
Alltså, jag startar den en gång, den lever i 1-2 minuter innan den dör, jag startar den direkt efter det och den dör efter 30 sekunder, efter det kanske den lever i 10 sek osv.

Asus P5N-E SLI
Corsair XMS2-6400 2GB CL5
BFG GF8800GTX OC2
Intel Core 2 Quad
Samsung 320GB HDD
Samsung SH-S183A DVD-brännare
NZXT Hush chassi
Corsair HX 520W PSU

Jag är mycket tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

monterat fläkten på processorn rätt? kolla temperaturen på processorn och om den är hög så kan du känna på fläkten så att den inte sitter löst. la du på kylpasta själv eller fanns det på redan?

Låter som värmeproblem iaf.

Permalänk
Medlem

Du kanske har rätt där, om ja får oväntade fel så han stänger av sig heltplötsligt då misstänks värme ganska fort.
Det ja brukar göra är då att ta en vanlig bordsfläkt och tryck in den lite halvt i datorn, o sen på med full styrka. Vänta en minut sen sätter du igång datorn, går in i bios o kollar värmen när du sedan stänger av fläkten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
monterat fläkten på processorn rätt? kolla temperaturen på processorn och om den är hög så kan du känna på fläkten så att den inte sitter löst. la du på kylpasta själv eller fanns det på redan?

Låter som värmeproblem iaf.

jag är rätt säker på att fläkten sitter som den ska. var redan kylpasta på när jag satte dit den, kanske ska ta bort den och lägga på ny istället? använder originalfläkten till q6600.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Midx
jag är rätt säker på att fläkten sitter som den ska. var redan kylpasta på när jag satte dit den, kanske ska ta bort den och lägga på ny istället? använder originalfläkten till q6600.

Gör som ja sa i inlägget över dig, då får du reda på om den blir för varm eller inte. Lite onödigt o fixa på ny pasta om inte det är felet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GreeM
Gör som ja sa i inlägget över dig, då får du reda på om den blir för varm eller inte. Lite onödigt o fixa på ny pasta om inte det är felet...

jag provade det där med fläkten, och den lyckades hålla sig igång i ungefär en minut längre har haft på ny kylarpasta nu, men jag har inte provat om det funkar bättre än.

Permalänk
Medlem

då låter d ju som att han är alldelles för varm, lustigt d där. Testa o försök kyl ner han väldigt mycket på någevis.

frysklamp inutti datorn eller nått:P:P

Permalänk
Medlem

Tycker det är väldigt konstigt att det blir för varmt, för alla sakerna är ju helt nya. Måste ju vara fel på något isf

Btw, vart kollar man cpu-temp i bios på P5N-E? Hittar inte >__>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Midx
Tycker det är väldigt konstigt att det blir för varmt, för alla sakerna är ju helt nya. Måste ju vara fel på något isf

Btw, vart kollar man cpu-temp i bios på P5N-E? Hittar inte >__>

Inte en aning, men kolla om du hittar nått med pc health eller liknande. Nått ord med health iallfall.

Permalänk
Medlem

nätagg

Hade samma problem som dig,det var nätagget som var kasst.

Visa signatur

Amd athlon64 x2 6000+|2st 80gig maxtor, 1st 250 gig seagate| Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400|Ati radeon x1950pro 512mb|Asus M2n-e Sli|X-fi Extreme gamer|

Permalänk
Medlem

Löste problemet igår, det var cpu-fläkten som satt lite löst bara

Permalänk
Hedersmedlem

hmm vem var det som sa det redan i första posten... glömde bort ^_^