Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Cooler Master Cosmos 1000

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master Cosmos 1000

Det är inte bara grafikkort som blir större och större. Den senaste trenden är gigantiska datorlådor som har plats för allt en välutrustad användare kan önska sig. Vi tittar närmare på Cooler Masters senaste design som lovar att uppfylla allt en renlärig entusiast någonsin kan tänkas behöva, och mer därtill. Följ med oss på en provkörning av den splitternya Cosmos 1000.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar vara en kanon låda, men smakar det så kostar det

Permalänk
Medlem

Bra recension! Chassit är rätt så intressant, bra funktionsmässig design. Det är väl inte supersnyggt men det skulle fungera. Dock alldelles för dyrt för mig. Bra att ni har börjat testa med atx istället för micro-atx!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Mycket bra recension det här. Har nog inte sett en så lång genomgång av ett chassi - eller någon produkt för den delen - här tidigare. Angående chassit så verkar det vara tokbra kvalitet på, men vilket pris =( Sen påminner det lite väl mycket om ett köksredskap, precis som ni sa.

"(Mirco-atx, Cro Cops revansch? Reds. anm.)"
Väldigt fyndigt!

Permalänk
Medlem

Fantastisk recension!!! Överväger redan att beställa denna låda... Byter man bara ut fläktarna så kommer man förmodligen ha ett väldigt tyst system...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Kul att se att Swec var så snabba med en recension av denna färska låda

Ni verkar ha gjort ett bra jobb, men ett par grejer i recensionen:

- I specifikationen i början skrev ni "Fläktplatser 5 st. 120 mm,
Inkluderade fläktar 4 st. 120 mm"
, men på minst två ställen i recensionen säger ni att det är fem fläktar inkluderade.. Hur många är det? Jag tror jag får det till fyra

- Ni berömmer möjligheten till kabeldragning bakom moderkortet, men nämner inget om att kabeldragningen till ovansidan av moderkortet är extremt begränsad: den där tvärbalken tar ju upp all plats och gör det bara möjligt att dra yttepytte kablar där. (som tex fläktkablarna som ni kört den vägen)

- Ni nämner att tunneln är till för att rikta flödet från en extra 120mm fläkt. Hur funkar det? Var ska den fläkten sitta?

- Ni nämner även att bottenfläkten kan flyttas till ventilationshål vid hårddiskarna.. Var finns de fästena? (Jag tror nån recension nämnde att det ev skall gå att placera en fläkt i den där 5.25 platsen med 3.5 skenorna, men vet ej om det stämmer?) Hårddisktempen var ju inte så farlig för er, men det känns ändå som ventilationen är väl begränsad där som den är...

- Verkar inte ventilationen lite ojämn med så få insug och så många utblås? Om jag fattar det rätt så är dessutom filtret i botten i framkant så litet och "felplacerat" att luften måste gå i en ganska trång luftkanal i botten av lådan för att nå insugsfläkten.. Känns inte optimalt! Det verkar rätt troligt att burken kommer suga in luft i varenda glipa som finns, och därmed dra in en del damm trots filtren.

- Ni skrev: "Där nätaggregatet vanligtvis sitter på mer normalt utformade datorlådor finns ytterligare en 120 mm-fläkt.", men där ni visar på bilden sitter väl en fläkt på 99% av alla datorlådor???

Överlag verkar det vara en tuff låda med en del finurliga idéer, men som ändå inte riktigt når ända fram med att implementera alla smarta lösningar fullt ut... För de pengarna vill jag nog se ett ännu mer genomtänkt chassi utan dessa frågetecken. Sen undrar jag om inte lådan lite väl stor för mångas behov... (iallafall för mina)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Kul att se att Swec var så snabba med en recension av denna färska låda

Ni verkar ha gjort ett bra jobb, men ett par grejer i recensionen:

- I specifikationen i början skrev ni "Fläktplatser 5 st. 120 mm,
Inkluderade fläktar 4 st. 120 mm"
, men på minst två ställen i recensionen säger ni att det är fem fläktar inkluderade.. Hur många är det? Jag tror jag får det till fyra

- Ni berömmer möjligheten till kabeldragning bakom moderkortet, men nämner inget om att kabeldragningen till ovansidan av moderkortet är extremt begränsad: den där tvärbalken tar ju upp all plats och gör det bara möjligt att dra yttepytte kablar där. (som tex fläktkablarna som ni kört den vägen)

- Ni nämner att tunneln är till för att rikta flödet från en extra 120mm fläkt. Hur funkar det? Var ska den fläkten sitta?

- Ni nämner även att bottenfläkten kan flyttas till ventilationshål vid hårddiskarna.. Var finns de fästena? (Jag tror nån recension nämnde att det ev skall gå att placera en fläkt i den där 5.25 platsen med 3.5 skenorna, men vet ej om det stämmer?) Hårddisktempen var ju inte så farlig för er, men det känns ändå som ventilationen är väl begränsad där som den är...

- Verkar inte ventilationen lite ojämn med så få insug och så många utblås? Om jag fattar det rätt så är dessutom filtret i botten i framkant så litet och "felplacerat" att luften måste gå i en ganska trång luftkanal i botten av lådan för att nå insugsfläkten.. Känns inte optimalt! Det verkar rätt troligt att burken kommer suga in luft i varenda glipa som finns, och därmed dra in en del damm trots filtren.

- Ni skrev: "Där nätaggregatet vanligtvis sitter på mer normalt utformade datorlådor finns ytterligare en 120 mm-fläkt.", men där ni visar på bilden sitter väl en fläkt på 99% av alla datorlådor???

Överlag verkar det vara en tuff låda med en del finurliga idéer, men som ändå inte riktigt når ända fram med att implementera alla smarta lösningar fullt ut... För de pengarna vill jag nog se ett ännu mer genomtänkt chassi utan dessa frågetecken. Sen undrar jag om inte lådan lite väl stor för mångas behov... (iallafall för mina)

Tack för feedbacken!

Det smyger sig alltid in några fel här och var, och antalet fläktar är ett klassiskt sådant. Det ska givetvis vara fyra inkluderade fläktar och plats för en till, och inget annat.

- Bjälken är i vägen ja, fast det det är å andra sidan inga problem att dra kablarna vid sidan om den och ned mot hårddiskracken.

- Den ska sitta ovanför hårddiskracken vid 5,25"-platserna.

- Ja, till viss del. Fronten är perforerad och det finns ventilationshål i den bakre delen av lådan, så luftflödet stoppas inte upp på grund av det. Det ser vi inte minst på den uppmätta chassitemperaturen. Dessutom finns det ett rätt ordentligt mellanrum på undersidan av lådan som leder ut till ventilationshålen, så fläkten får luft.

- Japp, fast det är ett rätt ordentligt mellanrum där nätaggregatet brukar sitta. Så att det finns plats är inte fel.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Nu såg jag inte vad för gfx som användes men 8800gtx sli går i utan problem?

Annars en väldrigt trevlig recension och lådan verkar vara kanon, ser ut som Coolermaster snott lite från dom andra tillverkarna och behållt en del utav sina funktioner osv...P190 kan nog bli utkonkurerat av detta chassit om dom inte släpper ett utan nätagg som ligger i samma prisklass.

Permalänk
Medlem

Stort tack för att ni är aktiva här och följer upp recensionerna! Ökar värdet av recensionerna typ tiofalt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze

- Bjälken är i vägen ja, fast det det är å andra sidan inga problem att dra kablarna vid sidan om den och ned mot hårddiskracken.

Jag tänkte mest att det måste vara rätt omöjligt att tex dra upp en 4/8 pins moderkortskontakt till övre hålet? Kabeln lär väl knappt räcka ens med en förlängning om man ska dra den "runt" balken, dvs via 5.25 platserna? (Hur mycket utrymme finns det mellan moderkortsplåten och själva dörren förresten? Jag ser att en Molex ryms där, men finns det nått utrymme över sen?) Hade de bara tänkt till en liten extra gnutta till här, så känns det som man skulle kunna få till en mycket smidig kabeldragning.
Vid bygget, hade ni inte kunnat dragit in 24 pinskontakten och tex sataströmkontakterna genom undre hålet precis bredvid nätagget förresten och därmed minskat kabelhärvan på framsidan en smula? Man skulle kanske kunna dra det mesta där, och kunna böka in överblivna sladdar i hårddiskrack som inte används

Citat:

- Den ska sitta ovanför hårddiskracken vid 5,25"-platserna.

Så den suger då luft genom racken och blåser uppåt mot 5.25 platserna antar jag? Hänger det med nåra fästanordningar för fläkt där?

Citat:

- Ja, till viss del. Fronten är perforerad och det finns ventilationshål i den bakre delen av lådan, så luftflödet stoppas inte upp på grund av det. Det ser vi inte minst på den uppmätta chassitemperaturen.

Men som sagt får man in en hel del damm i lådan iallafall då Plus att väl frontluckan måste stoppa en stor del av insugsmöjligheterna framifrån?

Förresten såg just på Coolermasters hemsida att tunneln är till för att passivt styra in luft från hålen på baksidan bredvid kortplatserna.. Känns inte riktigt optimalt, eftersom den till viss del lär suga in varmluft från nätagget.

Citat:

- Japp, fast det är ett rätt ordentligt mellanrum där nätaggregatet brukar sitta.

Hur menar du? Platsen där nätagget normalt sitter är väl ungefär där hålen för vattenkylningen sitter. (och uppåt) Håller med om att det nästan finns onödigt mycket utrymme där för en låda som inte har ett agg där.
Men det jag menade var att bakre fläkten som det hänvisas till recensionen sitter bredvid IO plåten, dvs precis där den alltid brukar på andra lådor.

...

Förresten: såg just ett annat nytt stilrent chassi på Coolermasters hemsida som jag blev rätt nyfiken på!
http://www.coolermaster.com/news/hotnews_content.php?year=200...

Kanske nått som kommer till Swec senare?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant låda.... klår fortfarande inte CM Stackr 820. Men det var jävligt nice...

Permalänk
Medlem

Snygg låda, men tror den kommer bli jävlig ful om man kopplar in något i dess front-ingångar, tex en usb-pryl eller nåt.

Permalänk
Medlem

FAN VA FUL!

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Avstängd

Mycket bra recension, själv tycker jag att chassit är mycket fult. Undrar bara varför man har valt att lägga agg längst ner? Det gjorde de på p180 också men jag kommer inte ihåg varför!

Visa signatur

Halleluja

Permalänk

Klart fan detta chassi är värt varenda krona! lätt det snyggaste chassit på länge

Visa signatur

Game: PC7 - Nexus 400W - 3700+ med NINJA- 2gb - x800gto med AC - raptor36gb/seagate200gb - 5500z - G5
School: HP 6510b= T7100 - 3100x - 2gb

Permalänk
Medlem

För stor för mig, men säkert bra om man behöver utrymmet!
Bäst i recensionen var dock "Cro Cops revansch?"!! Hahaha!!!

Visa signatur

Troy and Abed in the morning...

Permalänk
Medlem

Tycker det är rätt snyggt faktiskt.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Inte ens en mamma kan älska denna fula ankunge. Bra recension och intressant låda. Men coolermaster har länge tagit överpris för sina lådor.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem

hehehe. Chassit ser sjukt stort ut för att jag ska nappa. Angående montering så köper jag nog en skruvmejsel och annan låda istället. Får dock vänta till bättre chassin kommer ut, alternativt bygga ett själv
Det ska vara ren prestanda. Tyst och bra placerade enheter. Utan medföljande fläktar och nätagg, för lägre pris. Inte en massa lull lull, pinnar och konstiga kåpor.
Detta är en bra recension i alla fall!

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

fulsnygg design. det kunde blivit så rätt, men nånstans på vägen gick det som det så ofta gör mycket mycket fel.. =/

HDD-kassetterna käns lite halvhjärtade, även om de säkert är bra. hade det varit så omöjligt att faktiskt inkludera kontakter så att det verkligen bara var att dra ur och byta som i ett hotswapsystem?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Alltså vad händer med DTX? Visades det inte någon lista på företag som skulle implementera standarden för några månader sedan? 'Cooler Master Cosmos 1000' låter som en kombinerad kyl/frys och banne mig om den inte ser ut som en sådan också.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Dimensioner (HxBxD) 598 x 628 x 266 mm
antar att de är felskrivet

Permalänk
Medlem

Design är alltid olika från person till person. För mig så blev det en "Jävlar va nice!" reaktion direkt. Väckte habegär ganska omedelbart. Fan att man nyss köpt ett mystique 631. :/

Men jag skulle absolut kunna tänka mig denna låda enbart för lösningen med hårddiskarna. Har fanimej inte sett bättre sedan mac pro.

Permalänk

Kanon, mycket bra recc.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Verkar onekligen vara ett saftigt chassi, personligen tycker jag designen var helt okej, kunde varit snyggare men så är det väl med de flesta chassien.. Men för helvete Cooler Master, vad är det för priser ni tar? Man vill ju gärna ha råd att fylla lådan också.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Avstängd

För dyr.

Fult med rör. Vore snyggare utan.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Avstängd

Vänner,

Trevlig recension. Kände på mig att chassit skulle få någon form av utnämning av Sweclockers och det fick det på slutet.

Permalänk
Medlem

ser snyggt ut men lite väl mycket som en diskmaskin. ^^

Visa signatur

smash?

Permalänk
Medlem

Väldigt snygg (alu-rören var riktigt fina) och smarta lösningar. Hade helt klart valt detta framför Antec p190. Lösningen för nätagget var väldigt smart och med chassits stora mått lär det inte vara några större problem att smidigt kunna montera hårdvara. Ljuddämpningen var ett schysst tillägg, speciellt om man som jag, vill ha bra kylning till låg ljudnivå. En nackdel (som redan nämnts) är att lådan har väldigt många utblås, men bara ett insug, vilket i sin tur medför att det kommer in luft från lite varstans och sabbar därmed ett "riktat flöde".
Visst, priset är ganska väl tilltaget, men detta chassi riktar sig till entusiaster som är beredda att betala för kvalité. Prismässigt så ligger det i samma nivå som Lian-li's större alu-chassin.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Den andas kvalitet. Min wm-låda kostade 1800 för 3-4 år sedan då jag köpte den. Och det har varit värt i det långa loppet. Den är fortfarande i perfekt skick, mycket tack vare Cooler Masters kvalitetstänkande i de dyrare lådorna. Hade jag haft pengar över hade jag tagit en riktig funderare på att byta till den här.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att lösningen för hårddisksmontering verkar.. bakvänd? Diskarna får ju ingen som helst aktiv ventilering där, bara eventuella turbulenspustar från resten av chassit. Knäppt. Eller har jag missat något?