Permalänk

XP = Inget nätverk?

Hej,

Jag sitter här med mitt Abit KN9 SLI mobo samt Vista Ultimate x64. Innan installationen av Vista så använde jag XP x86. Nyligen så formaterade jag datorn igen med planen att installera XP igen (för tillfället så flyter ju trots allt XP på bättre, samt att vissa spel fungerar långt ifrån bra i Vista), men när allt var färdigt och XP var startat för andra eller tredje gången (Installation av senaste drivisar kom först, inklusive senaste moderkortsdrivrutinerna), så märkte jag att jag inte hade något internet.

Direkt började jag titta närmare på det hela, och märkte då att något var rätt så fel, med tanke på att drivrutinerna för moderkortet tydligen var gjorda 2001. Lampan som visar att nätverkskabeln är inkopplad visade att "ja, kabeln finns", men indikerade ingen form av aktivitet, kunde inte ens hitta routern.

Nu är min fråga, vad kan ha gått fel? Blev tvungen att installera Vista igen, och då fungerade det direkt.

Första gången jag hade XP på datorn så installerade jag drivrutinerna från skivan som medföljde, och då minns jag att det fungerade efter lite strul, men nätverket hittades från första början. Jag skall testa igen med skivan, men har inte tillgång till den förrens om en vecka, så tills dess, har någon annan ett tips som är värt att försöka?

Permalänk

Drivarna till det moderkortet finns inte med windows XP som standard utan du måste dra in dem manuellt från tex medföljande skiva. Inget konstigt alls.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Drivarna till det moderkortet finns inte med windows XP som standard utan du måste dra in dem manuellt från tex medföljande skiva. Inget konstigt alls.

Jo jo men saken är ju den att jag laddade ner de rätta drivrutinerna just till XP, men det fungerade ju ändå inte.

Permalänk
Medlem

Säker på att du laddade ner nyaste drivrutinerna för Nforce 570(AMD)?
Nyaste versionen på Nvidia:s hemsida är v9.16 daterad 28 juni 2006 och kan hittas här -> http://www.nvidia.com/object/nforce_nf5_win2k_9.16.html

Det låter nämligen som att du råkade ladda ner Nforce-drivrutinerna för Nforce2, 3 eller 4 istället för ditt 5xx-baserade moderkort.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10DRU-i+/CSE-829, 2x Xeon E5-2667 v4, 64GB DDR4, 128TB HDD i SHR
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD i SHR