Permalänk
Medlem

Recept för studenter

Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi tipsar varandra om mat som är billigt men ändå ätbart för oss som lever på studiebidrag och gärna sparar in på vissa utgifter.

Det kanske är lämpligt om jag börjar och då tipsar jag om:

[b]Risgrynsgröt i korv!

Kanske rätt så allmänkänt men vad bra den är! 10 spänn för ett kg av ett visst märke och du har minst tre middagar. Bara att knipsa upp ett hörn och äta kall. Behöver inte ens ha mikrovågsugn eller vanlig ugn. Du kan ju t.o.m. spara in på kniven genom att riva av hörnet.

Vad äter du när magen börjar bli lika tom som plånboken?

Edit: Nu skiter jag i att göra mitt tips i boldtext, vad är egentligen taggen för fettext på Swec?;)

Permalänk
Medlem

Nudlar, lidlpasta ( en sorts pasta i pulversås som man kokar i vatten) lättlagat, billigt och gott. Makaroner och korv/köttbullar, klassiskt!

Visa signatur
Permalänk

knäckebröd och kaviar
funkar alltid

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anden88
Nudlar, lidlpasta ( en sorts pasta i pulversås som man kokar i vatten) lättlagat, billigt och gott. Makaroner och korv/köttbullar, klassiskt!

Nudlar är dyrt och värdelöst att äta... köp riktig pasta istället som mättar mycket bättre och till en lägre kostnad..

Permalänk
Medlem

Köper nästan bara färdigrätter. Men annars brukar jag göra tex, makaroni låda eller korv med coscos.

Permalänk
Hedersmedlem

Det givna är ju snabbmakaroner, köttbullar och ketchup.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Köttbullar och pommes ?

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich

Brukar jag äta en hel del. Kör dock inte med snabbmakaroner, kör på vanliga då jag inte tycker dem är bättre och tiden man sparar inte är så enorm

Bra tips från Susning om makaroner:

Citat:

Makaroner är billigt! (bra studentmat). Vill man bespara sig disk så kan man lägga makaronerna i vasken och låta varmvattnet rinna över dem tills de blivit mjuka och varma. Sedan kan man tillsätta ketchup och peppar. Naturligtvis äter man med händerna för att minska diskbehovet.

Okej att man är student men nån måtta får det ju vara

En annan favorit är spagetti med knaperstekt bacon och så lite ostsås på det. Tyvärr är påsarna med ostsås rätt dyra (runt 10kr/st) så om man vill ha det billigt får man väl göra såsen själv.

Har faktiskt så lyxigt att vi har diskmaskin i våran korridor så disk behöver man inte tänka på

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Har faktiskt så lyxigt att vi har diskmaskin i våran korridor så disk behöver man inte tänka på

Oj det var väldigt lyxigt för en korridor Önskar att jag hade en diskmaskin i min etta.

Till topic
"Amerikanska" makaroner
Köttfärs, makaroner och tacokryddmix.
Koka makaronerna och tillaga köttfärsen som om du gjorde tacos, blanda ihop de båda och ät.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

Köttfärsås och spaghetti är grymt. Går ju att få tag på köttfärs riktigt billigt om man köper storpack på nån stormarknad, sen kör man i nån burk billig majs för att dryga ut det lite, så har man matlåda för en hel vecka framåt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Nudlar är dyrt och värdelöst att äta... köp riktig pasta istället som mättar mycket bättre och till en lägre kostnad..

Mja. finns på ÖB för typ 2-3 kr.

Visa signatur
Permalänk

ett ritkigt bra tiåps för den lata och snåla studenten som desutom vill ha snabb lättvarierad mat snabbt är att införslaffa ett smörgåsjärn.

sen köper man en större mängd färdigskivat bröd som man sedan fryser in efter första måltiden.
Bra saker att lägga i mackorna:
*ost
*basilika
*ketchup
*senap
*skinka/korv
*lök

Klart på någon minut även om brödskivorna är tagna direkt från frysen.

Vill även passa på och varna för att lägga fiskpinnar mellan mackorna (stooort misstag)

Permalänk
Testpilot
Citat:

Och vad kostar pastan på ÖB?

Visa signatur

[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Ping Pong
ett ritkigt bra tiåps för den lata och snåla studenten som desutom vill ha snabb lättvarierad mat snabbt är att införslaffa ett smörgåsjärn.
http://www.clasohlson.se/Archive/images/products/S/Lo/343999B...

.....

Klart på någon minut även om brödskivorna är tagna direkt från frysen.

Vill även passa på och varna för att lägga fiskpinnar mellan mackorna (stooort misstag)

Jag tycker att dom brukar bli så torra när man tar brödet direkt från frysen, så jag brukar tina dom innan. Det tar typ 5-10min om dom ligger i rumstemperatur, så det är inte så farligt. Ingen annan som har samma erfarenhet?

Bra kryddor att variera med:
Curry
Cayennepeppar
Svartpeppar
Pommes frites krydda
Paprika
Chilipulver
...

Egentligen alla kryddor

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pelleplu
Jag tycker att dom brukar bli så torra när man tar brödet direkt från frysen, så jag brukar tina dom innan. Det tar typ 5-10min om dom ligger i rumstemperatur, så det är inte så farligt. Ingen annan som har samma erfarenhet?

Brukar köra med rätt mycket smör på mackorna så det har jag inte märkt, snarare att dom blir för flottiga men det är nog smörets fel

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

är man lat elelr har bråttom kan man göra som ja å köka allt som det är utan tillaga det

fins sånt skit man slänger in i mircon men man tjänar knappt något på att äta det för det är onyttigt men det är gott ialfall.

kötbullar är gott också och är inte jobigt att steka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Brukar köra med rätt mycket smör på mackorna så det har jag inte märkt, snarare att dom blir för flottiga men det är nog smörets fel

Jag brukar inte heller snåla med smöret direkt, men likt förbannat blir dom torra. Det kanske är min grill som problemet ligger hos? Någon borde uppfinna ett kylskåp där det kommer ut färdiga varma mackor. Typ som såna där kylskåp som har automatiskt is/vatten

Permalänk
Medlem

Ja vad kan man inte äta? Alla pastarätter, köttfärssås, korvstroganoff o allt möjligt! Pastasallader!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Brukar jag äta en hel del. Kör dock inte med snabbmakaroner, kör på vanliga då jag inte tycker dem är bättre och tiden man sparar inte är så enorm

Bra tips från Susning om makaroner:Okej att man är student men nån måtta får det ju vara

En annan favorit är spagetti med knaperstekt bacon och så lite ostsås på det. Tyvärr är påsarna med ostsås rätt dyra (runt 10kr/st) så om man vill ha det billigt får man väl göra såsen själv.

Själv brukar jag lyxa till det ibland genom att steka lite lök och strimla lövbiff. Lövbiffen behöver faktiskt inte vara speciellt dyrt, går inte åt så jättemycket ändå om man är själv.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Studentcalzone!

Du behöver vetekakor från ICA. Dessa är billiga och gör en bra approximation av pizzadeg. De finns inte med på bilden men jag utgår ifrån du vet hur dessa ser ut. Sedan behöver du lite inlagd skinka eller bordsskinka, krossade tomater, hushållsost och ett smörgåsjärn. Tänk på att bara mindre begåvade personer använder bestick i smörgåsjärn för då lossnar teflonet. Använd en smörkniv av trä.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Chili con carne är en given favorit i min mening, köp vilket billigt kött som helst och fräs det för att sedan langa ner i vita bönor med tomatsås + lite spiskummin så har du en rejäl måltid. Kan drygas ut på de flesta roliga sätt, dock rekommenderar jag _INTE_ att kasta i tonfisk för det smakar inte alls gott >.>

Grytor av alla de slag är perfekt studentkäk eftersom de ofta går att dryga ut med billiga, och mättande, grönsaker som morötter eller vitkål.

Det jag själv gjort för att spara in på utgifterna har oftast varit att laga så mycket mat som möjligt själv. Ibland tar det emot men man sparar otroligt mycket på att faktiskt göra den där grytan istället för att springa iväg och köpa en snabbpizza och kasta den i mikron. Oftast kan man ju göra gryta för flera måltider samtidigt också så man kan lägga några matlådor i frysen också, vilket ju aldrig är fel

Baka bröd själv! En vanlig skogaholmslimpa kostar mellan 12-25 kr beroende på vart du köper den och mättar inte nå vidare. Lär dig baka bröd och kasta i gramhams- eller rågmjöl så har du rejäla limpor/bullar/längder/whatever att äta på. Sen är det ju aldrig en nackdel att kunna bjuda polare på egenbakat bröd, många jag känner blir alldeles paffa när de hälsar på samtidigt som man bakar och bara lukten av nybakat bröd kan få den mest inbitne student att se sig om efter källan.

Ha alltid en nödlösning redo för den där dagen när idelådan i huvudet är nollad och du helst bara vill ha i dig någonting lite snabbt. Min nödlösning är att alltid ha antingen tillräckligt mycket ägg hemma för att göra en omelett eller någon matlagninsyoghurt man kan göra en pastasås av på de minuter det tar för pastan att bli klar.

Se möjligheterna i ditt kylskåp när pengarna tryter mot sitt slut, själv levde jag 3 dar på en vinkryddad morotsgryta med lite lite kött i. Vem kunde ha trott att morötter och vin kunde passa så bra ihop

Så vad jag tipsar om är alltså:

Hembakat bröd (recept finns överallt på näten, sök t.ex efter "ungerska limpor" och byt ut en del av mjölet mot rågsikt)
Grytor av alla de slag ty de kan drygas ut med billiga saker som morötter och vitkål.
Chili con carne eftersom bönor i tomatsås är otroligt billigt och väldigt mättande.
En välutformat nödlösning så att du inte springer iväg och köper någon dyr färdigmatsmåltid.
Innovativitet i matlagningen så att du inte slösar pengar på inköp av dyra ingredienser du kanske inte behöver just då.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Testpilot

Många intressanta förslag där Willhelm, ska testa att slänga ihop nån gryta och se om det blir ätbart

Omeletter brukar jag göra ibland jag med, tar och strimlar lite påläggssalami, river ner lite ost och kryddar med lite blandade kryddor (bland annat paprika- och vitlökspulver) så blir det riktigt gott.

Baka bröd vet jag inte om jag orkar, känns så omständigt

xerent: Är inte vetekakorna för stora för att passa i ett vanligt smörgåsjärn?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu blev jag hungrig! Fanns endel bra tips i tråden, tackar. Själv är jag förtjust i att göra mackor i smörgåsgrillen som flera har tipsat om. Brukar köra med rostbröd i (formfranska). Möjligt att vetekakor funkar också men det låter inge vidare måste jag säga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Ett tips för mackjärnen är ju att kläcka ett ägg i de och steka det först, och där efter lägga det stekta ägget mellan två brödskivor i järnet, och med lite ost som "klister" De gjorde vi ofta hemma.
Måste skaffa mig ett eget mackjärn tror jag.

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Medlem

En variant på de "amerikanska" makaronerna: tillsätt grädde i köttfärsen. Mumsigt värre!

Korv stroganoff: korv (falu-), lök, grädde, tomatpuré. Serveras med pasta, potatis eller ris - många varianter alltså. Lyx: färskpasta kokad i pastabuljong.

Blodpudding m. bacon

Ärtsoppa

Köttbullar & pulvermos. Lyx: med lingon och brunsås.

Korv m. bröd är inte så farligt dyrt...

Pannkakor/crepes

Tärnad kyckling stekt i smaksatt creme fraiche.

Pulversoppa/konservsoppa. Gulasch med rostade minibaguetter rekommenderas!

Lasagne går att göra ganska billig /portion

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich

Eller i slutet av månaden: ersätt köttbullarna med svartpeppar.

Edit: Jag vet inte vad ni tycker men tråden börjar mer likna mat för ungkarlar än för studenter.

Permalänk
Medlem

Ett annat trick är att faktikst planera maten.
Då behöver man inte impulsköpa en massa skräpmat och därmed äta lite bättre hela månaden.

Och dessutom det ALLA studenter verkligen vill: Få mer pengar över till sprit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Ak
Edit: Jag vet inte vad ni tycker men tråden börjar mer likna mat för ungkarlar än för studenter.

Tänkte just detsamma, men egentligen... vad är skillnaden?

Jag kan rekommendera att titta lite på vegetariska alternativ, eller snarare använda vegetariska recept som komplement till vanliga rätter.

Gör en liten bönmix med kidneybönor, kikärtor, vitlök, olja och lite örter så har du ett bra komplement som mättar länge, får fart på magen och är förbannat billigt.

Annars är bruna bönor och fläsk/bacon en höjdare. Snabbt gjort och mättande.

Pastasåser naturligtvis, stek lite bacon, i med en lök och färska tomater, sen turkisk eller grekisk yoghurt i spann och kryddor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Tänkte just detsamma, men egentligen... vad är skillnaden?

Är ingen skillnad direkt!

Ne men ät allt! Variera! Planera veckan och inhandla allt till den

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Du kan köpa pasta på öb också, det blir mycket billigare per måltid, samt att pastan troligtvis är bättre att äta..