Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zka
Fick min ds4 rev1.0 igår som sagt och nu är monterad och klar. Har ett 120 extreme på den och tempen i idle är endast 3-4c högre än min rumstemperatur vilket känns jävligt skönt.

Har dock ett liten problem, mina corsair 6400cl4 ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321028 )minnen körs i cl5 ... Provade att ändra i bios till cl4 men efter ett tag i windows får jag bara en bluescreen..

Nån som vet vad det kan bero på ? Minnena ska vara speccade till cl4 vid 800mhz (400) så det ska väl funka perfa och inte ge mig bluescreen ? Om inte nu minnena klarar det inte

Ändrat till rätt spänning för minnena? Har för mig att det ska vara på 2.1V, står nog i ev. papper eller på corsairs hemsida.

Permalänk
Medlem

Cpuz och everest visar att de redan är på 2.1V...Några fler förslag ?

Permalänk
Medlem

tittade vad det står i bios? annars så kanske du kan testa att sänka MHz å se om det fungerar då?

Permalänk
Medlem

Får väl göra det när jag kommer hem... säger hur det går till om ett par timmar

Permalänk
Medlem
Citat:

Fick min ds4 rev1.0 igår som sagt och nu är monterad och klar. Har ett 120 extreme på den och tempen i idle är endast 3-4c högre än min rumstemperatur vilket känns jävligt skönt.

Har dock ett liten problem, mina corsair 6400cl4 ( http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321028 )minnen körs i cl5 ... Provade att ändra i bios till cl4 men efter ett tag i windows får jag bara en bluescreen..

Nån som vet vad det kan bero på ? Minnena ska vara speccade till cl4 vid 800mhz (400) så det ska väl funka perfa och inte ge mig bluescreen ? Om inte nu minnena klarar det inte

Du måste öka spänningen på minnena...den ligger endast på 1.8 från början...

Visa signatur

Gigabyte P35-DS4 | Intel Q6600 @ 2.66GHZ | 4GB Corsair 6400 CL4 | Asus Geforce 8800 Ultra | Zalman ZM600-HP | Samsung Syncmaster 245B. = N.E.R.D

Permalänk
Medlem

Om jag kollar i Everest/Speedfan så finns det en 2.5v-sensor. Är det den som är kopplat till minnena? Det står 1.89 där nu, ökade med 0.1 i biosen och då ökade den till 1.94 så det tyder ju på det iallafall..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plaza
[...] spänningen på minnena...den ligger endast på 1.8 från början...

Säker på det? Jag har läst 1,85 V någonstans, och när kör jag +0,25 V på vdimm i BIOS så rapporterar SpeedFan 2,11-2,13 V...

EDIT: ...och CPU-Z visar 2,100 V! I rest my case.

Visa signatur

P35-DS4 | E6750 | 8800 GTS 640 MB | 4 GB DDR2 | Intel 330 120 GB | HX520W | NZXT Hush

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plaza
Du måste öka spänningen på minnena...den ligger endast på 1.8 från början...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nibiru
Säker på det? Jag har läst 1,85 V någonstans, och när kör jag +0,25 V på vdimm i BIOS så rapporterar SpeedFan 2,11-2,13 V...

EDIT: ...och CPU-Z visar 2,100 V! I rest my case.

Det stämmer: 1.8V på vDimm är det automatiska valet bios gör. Och det är Inte enbart Plaza och jag som har det, utan ett X antal till. Om Du Nibiru Inte har det, så är du den första jag läser om att Inte ha det....

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Har en arcting cooling Freezer 7pro på en lappad E6400. Jag undra finns det en risk av skador här?
Enligt bilden: Freezer pro 7 "toucher", klämmer mitt ny mobo.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darrenj
Har en arcting cooling Freezer 7pro på en lappad E6400. Jag undra finns det en risk av skador här?
Enligt bilden: Freezer pro 7 "toucher", klämmer mitt ny mobo.

http://www.bandwidth.se/thumbs/1721.jpg

Den verkar ju bara nudda kylflänsen så det är ju ingen fara. Det blir likadant men Tuniq Tower.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem

Hur kontrollera man fan speed i Speedfan på den här mobo?
Har två nexus 120mm på en kontakt och en 92mm fläkt som kylar grafiken på en annat kontakt.
Hade ju ingen helst problem på mitt gammalt P5B?

Visa signatur

Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Fick just en rev 1.0 från datorbutiken, ifall någon undrar hur det ligger till med korten där. Orkar inte byta, har fått vänta alltför länge på den här datorn.

Permalänk
Medlem

En liten fråga bara, vad är de för skillnad på rev 1.0 och uppåt? Någon som kan göra en liten lista?

Är det så stor skillnad mellan dom olika rev. att jag bör hitta en bättre än 1.0?

*lost in space*

Permalänk
Medlem

Någon här med en E6750 + DS4 som lyckats klocka högre än 470x8?

Har en P5B-E Plus som blir ostabil runt 460-470 fsb och funderar starkt på att köpa en DS4 för få ut mer ur processorn.

Eller ska man vänta och satsa på X38?

Permalänk
Medlem

Nytt beta bios ute nu:

15.08.07
GA-P35-DS4 - BetaBIOS Version F6a
1. Fix Bestückung bei 4 Ramslots

Finnes här: http://www.jzelectronic.de/jz2/index.php

Visa signatur

Frågar man inget får man inget svar!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xiano
En liten fråga bara, vad är de för skillnad på rev 1.0 och uppåt? Någon som kan göra en liten lista?

Är det så stor skillnad mellan dom olika rev. att jag bör hitta en bättre än 1.0?

*lost in space*

Citat:

För er alla andra som undrar vad är skillnaden mellan de olika revs.. GB:

----------------------------------_ --------------
About the issue you mentioned, the main difference between GA-P35-DS4(rev 2.0) and (rev 1.x) is the USB ports at rear I/O shell. The main difference between (rev 1.2) and (rev 1.x) is the "Crazy Cool" feature. Although you might already read these information from our website. www.gigabyte.com.tw/Prod...D=2606,2531,2624

In addition, the little difference between (rev 1.2) and (rev 1.x) are few components. The same component but provided by different vendors or by same vendor but from different factories. The main specification are still the same between (rev 1.2) and (rev 1.x).
----------------------------------_ --------------

Där crazy cool är en extra backplate, som endå måste bort om man inte behåller intels stockkylning och vill ha tex extreme 120 eller annan tyngre och bättre kylare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KeenArk
Någon här med en E6750 + DS4 som lyckats klocka högre än 470x8?

Har en P5B-E Plus som blir ostabil runt 460-470 fsb och funderar starkt på att köpa en DS4 för få ut mer ur processorn.

Eller ska man vänta och satsa på X38?

Jepp, jag har testat både 477 och 533, det senare var ett litet max test enbart. Min flaskhals är min CPU, så mitt moderkort klarar av rätt höga FSB

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Har nyss stoppad in en C2D E6320 på den här mobo, ocklockat temperature med arctic silver 5 idle - 28 degrees !!!!!!!!!!!!!!
Mitt gammalt lappad E6400 gick upp direkt till 3,2mhz temp- 38 degrees.

Nice board!!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Returnerade mitt DS4 när jag hämtade det idag hos kompletts hämtbutik (kostade ingenting ). Var rev 1.0. Någon som vilken/vilka affärer som har 1.2 eller om möjligt rev 2.0?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

finns det någon anledning till att ni vill ha erv 1.2 eller 2.0?

vad är skillnaden? någon som vet? om ingen vet...
whats all the panic about?

jag är skitnöjd med mitt ds4 1.0 klockar bättre än processorn så kan ju inte bli bättre än vad det är känns det som!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
finns det någon anledning till att ni vill ha erv 1.2 eller 2.0?

vad är skillnaden? någon som vet? om ingen vet...
whats all the panic about?

jag är skitnöjd med mitt ds4 1.0 klockar bättre än processorn så kan ju inte bli bättre än vad det är känns det som!

Som jag skrev tidigare:

Rev.1.0
- Massive SilentPipe heatsink making installation of some CPU coolers impossible.
- The above also obstructing first PCI-e x1 slot (hence why abandoned in all next revisions)

Rev.1.1
- Smaller heatsink

Rev.1.2
- Same as Rev.1.1 plus the "Crazy Cool" (coper plate at the back of M/B)

Rev.2.0
- Removed LPT and COM ports at the back I/O panel (still available via pins on M/B)
- Above replaced with additional USB / Firewire ports (only two internal USB pins ports left)
- Also noticed different colours on the capacitor caps (not sure if they differ in parameters)
- No mention about "Crazy Cool" anymore (?).

Jag vill alltså ha en 1.1 eller senare då många kylare inte passar på 1.0 utan en del pillande. Sedan tror jag en del komponenter är annorlunda. Många små saker verkar vara flyttade till undersidan eller liknande då de inte syns på bilder på 2.0. Sedan på 2.0 vore det ju nice med de 2 extra usb-portarna på baksidan då man slipper en bracket samt att jag tillsammans med frontportarna på mitt P180 kommer ha användning för alla. Annars är det inget fel på 1.0.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

snälla... jag blir snart dum i huvudet. hur ändrar man minnes rationen ? den är på 1:2 nu. Jag vill ha den på 1:1 men ser inte / fattar inte vart man ska ändra det i bios. Någon trevlig människa som kan berätta det för mig ?
mvh freks

Visa signatur

frekka e here

Permalänk
Medlem

Jag har ett P35-DS4 rev 1.0, men hittar bara biosuppdateringar för rev 1.1, vilket ska jag använda?

Permalänk
Medlem

Hur ser jag i hur många volt minnena körs i? Hittar ingenting i CPU-z och i speefan finns bara VCore1=1.26 och VCore2=1.89

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freks
[...] hur ändrar man minnes rationen ? den är på 1:2 nu. Jag vill ha den på 1:1 men ser inte / fattar inte vart man ska ändra det i bios. [...]

Du ska välja 2.0 om du vill ha 1:1.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ascor
Hur ser jag i hur många volt minnena körs i? Hittar ingenting i CPU-z och i speefan finns bara VCore1=1.26 och VCore2=1.89

Du kan se vdimm under fliken SPD i CPU-Z (voltage, längst ner). Om hela sidan är tom beror det på att du inte har någon minnessticka i den första sloten. Prova då att titta på en annan slot med den där dropdown-menyn.

Visa signatur

P35-DS4 | E6750 | 8800 GTS 640 MB | 4 GB DDR2 | Intel 330 120 GB | HX520W | NZXT Hush

Permalänk
Medlem
Citat:

Du kan se vdimm under fliken SPD i CPU-Z (voltage, längst ner). Om hela sidan är tom beror det på att du inte har någon minnessticka i den första sloten. Prova då att titta på en annan slot med den där dropdown-menyn.

jag kan inte hitta någonting sånt i mitt cpu-z antingen så har jag nått fel på mina ögon lr så är det olika på olika versioner?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blunden
Som jag skrev tidigare:

sorry missade förra sidan men nu vet jag skillnaden iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freks
snälla... jag blir snart dum i huvudet. hur ändrar man minnes rationen ? den är på 1:2 nu. Jag vill ha den på 1:1 men ser inte / fattar inte vart man ska ändra det i bios. Någon trevlig människa som kan berätta det för mig ?
mvh freks

Du hittar den funktionen under M.I.T
Där finns dividers för dina minnen, och även som Nibiru skrev tidigare: Valet att köra dem i x2.0

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Du kan se vdimm under fliken SPD i CPU-Z (voltage, längst ner). Om hela sidan är tom beror det på att du inte har någon minnessticka i den första sloten. Prova då att titta på en annan slot med den där dropdown-menyn. [/B]

Kalla mig blind, men jag ser det tyvärr inte :'(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ascor

I Speedfan tror jag att det är vCore1 du går efter. Annars så finns även Everest Ultimate.

Vad gällande Cpu-Z, så är det version 1.40.9 som gäller..
Och mycket riktigt, på den sidan står det ett volt-tal för minnena, Men! jag misstänker att det är Vad minnen kan klara av...

Kör igång Easytune5, så får du klart besked Om hur mycket dina minnen går i just Nu.

Visa signatur