HD 2600XT eller GeForce 8600GTS i HTPC

Permalänk
Medlem

HD 2600XT eller GeForce 8600GTS i HTPC

Håller på o bygger en HTPC och väljer nu mellan två grafikkort, GeForce 8600GTS eller Radeon HD 2600 XT.
Jag kommer spela men även kolla på 720p / 1080i film... Så kortet ska klara båda hyffsat bra.
När det gäller spel kommer jag endast att hålla mig på 1024x768 upplösning då plasman inte klarar högre.

Vad jag har läst så är Radeon bättre för film (mycket bättre?) och GeForce bättre på spel (mycket bättre?).
Någon som sitter med något av korten och spelar/kollar film ganska mycket och har lite kommentarer.

Då jag inte kan spela med högre upplösning än 1024x768 så kanske korten är jämbördiga?

Dela med er....

Mvh. Jocke

Permalänk
Avstängd

Jag har både ett 2600XT och ett 8600GT som egentligen är den riktiga motståndaren prestandamässigt. De är överlag lika i prestanda så ett GTS är förstås lite bättre. ATIs drivrutiner tycker jag är bättre för en htpc än nVidias diton. Framförallt är det enklare att pilla med under/overlay hos ATI men jag upplever även ett bättre tryck i färgerna. I början tyckte jag att färgerna kändes hårda och överarbetade men så satte jag mig på lite avstånd och insåg att det var så där det skulle sett ut från början

ATI har bättre stöd för VC-1 avkodning, vilket kan vara bra att känna till om du har en sämre processor.