Vilken brandvägg är bäst? [2007]

Permalänk
Geeks
SweClockers

Vilken brandvägg är bäst? [2007]

Den gamla tråden är numera ett år gammal, och således utdaterad. -> Ny omröstning för 2007!

Windows XP SP2 inbyggda klarar inte av att uppfylla de krav som kan ställas på en modern brandvägg och är därför inte inkluderad i omröstningen. Kom ihåg att omröstningen gäller windows-brandväggar. Routrar, linux-burkar, hårdvarubrandväggar etc. går alltså helt bort.

Genom att rösta på ett alternativ tycker du att just den brandväggen har bäst kombination av säkerhet, funktioner, gränssnitt och prestanda.

För en förklaring till att WinXP SP2 är utesluten läs här:
http://www.firewallleaktester.com/tests.php

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Re: Vilken brandvägg är bäst? [2007]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
För en förklaring till att WinXP SP2 är utesluten läs här:
http://www.firewallleaktester.com/tests.php

Väldigt nödvändigt med ett outbound-test på en brandvägg som inte ens stödjer outbound-filtering...

XPs brandvägg är inte designad att motstå något av de där testerna (om jag inte läste fel någonstans) vilket gör resultatet ganska ointressant (om man ser till XPs brandvägg).

XPs brandvägg må vara en av de sämre men den fyller en väldigt viktig funktion och ger ungefär likvärdigt skydd som en router. Rent generellt är ändå att man får anse att alla brandväggar är värdelösa om någon illasinnad person kör eller lyckats få dig att köra någon fil på din dator - och det är det som det där testet testar.

Finns ju till och med exempelkod på MS sida om hur man stänger av brandväggen - vilket bl.a. vissa andra brandväggar utnyttjar när man installerar dem.

Återigen, jag förespråkar inte XPs brandvägg före någon annan, men den är extremt nyttig i vissa situationer och även om inställningsmöjligheterna inte är de bästa så duger den för de flesta rent säkerhetsmässigt och den följer ju med windows och hade den funnits innan blaster m.fl. (och varigt på by default) så hade spridningen blivigt minimal jämfört med vad den blev.

Det är en miss att tro att XPs brandvägg är dålig i sig - även om inställningarna suger och att den inte hanterar utgående trafik.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Re: Re: Vilken brandvägg är bäst? [2007]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Väldigt nödvändigt med ett outbound-test på en brandvägg som inte ens stödjer outbound-filtering...

XPs brandvägg är inte designad att motstå något av de där testerna (om jag inte läste fel någonstans) vilket gör resultatet ganska ointressant (om man ser till XPs brandvägg).

XPs brandvägg må vara en av de sämre men den fyller en väldigt viktig funktion och ger ungefär likvärdigt skydd som en router. Rent generellt är ändå att man får anse att alla brandväggar är värdelösa om någon illasinnad person kör eller lyckats få dig att köra någon fil på din dator - och det är det som det där testet testar.

Finns ju till och med exempelkod på MS sida om hur man stänger av brandväggen - vilket bl.a. vissa andra brandväggar utnyttjar när man installerar dem.

Återigen, jag förespråkar inte XPs brandvägg före någon annan, men den är extremt nyttig i vissa situationer och även om inställningsmöjligheterna inte är de bästa så duger den för de flesta rent säkerhetsmässigt och den följer ju med windows och hade den funnits innan blaster m.fl. (och varigt på by default) så hade spridningen blivigt minimal jämfört med vad den blev.

Det är en miss att tro att XPs brandvägg är dålig i sig - även om inställningarna suger och att den inte hanterar utgående trafik.

Jag har redan tagit den diskussionen i den gamla tråden.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

OT O.o jag blev fjärde att rösta =P

Jag har kört norton och ZA och tycker att symantecs brandväggar är bra men lite "för" bra eftersom det ibland blockerar sånt som man inte vill att den ska blocka. Och ZoneAlarm är nog lite kortfattat det sämsta SK*T jag någonsin har använt eftersom det mången gång har strulat sönder en hel dator.

Jag kör för tillfället med Vista Ultimate x64 (provkör det lite tills jag får hem vista home premium, fick besked från M$ i fredags om att jag hade vunnit det. Gratis e gott hehe =P ) och jag måste faktiskt säga att dom inbyggda funktionerna för brandvägg/anti-malware har förbättrats rejält mycket men jag har dock inte koll på om det har någon kontroll för utgående trafik.

Alltså första rösten på Vista's Windows firewall är lagd, hoppas jag inte blir ensam nu bara

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk

Det blev väl fel Kerio brandvägg i listan! Det skulle ju vara Sunbelt Kerio

http://www.sunbelt-software.com/Home-Home-Office/Sunbelt-Pers...

INTE:
http://www.kerio.com/kwf_home.html

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Det blev väl fel Kerio brandvägg i listan! Det skulle ju vara Sunbelt Kerio

http://www.sunbelt-software.com/Home-Home-Office/Sunbelt-Pers...

INTE:
http://www.kerio.com/kwf_home.html

Fixat.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Jag tänkte att om du kunde ändra till Sunbelt Kerio firewall för det är den dom flesta använder. Står det bara Sunbelt firewall tror jag flera väljer fel och tar den där Kerio WinRoute Firewall istället.
Kerio WinRoute Firewall kan du nog ta bort tror jag. Är inte det nån slags företags brandvägg eller nåt annat skumt?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Jag tänkte att om du kunde ändra till Sunbelt Kerio firewall för det är den dom flesta använder. Står det bara Sunbelt firewall tror jag flera väljer fel och tar den där Kerio WinRoute Firewall istället.
Kerio WinRoute Firewall kan du nog ta bort tror jag. Är inte det nån slags företags brandvägg eller nåt annat skumt?

Den heter bara Sunbelt Personal Firewall? Förklara sambandet.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Aha
Såg det först nu när du sa det, sorry! Tydligen har dom bytt namn, såg jag på hemsidan. Men tror ändå kanske att den är mer känd som Kerio, kanske?

Vet nån här vad den där Kerio WinRoute Firewall är för nåt då? Är den en vanlig hemma brandvägg som tex. Outpost firewall osv.?

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

WinRoute är en mer avancerad version av vanliga Kerio, som brandvägg fungerar den i princip likadant men den har en massa administrativa funktioner ämnade för ett företagsnätverk.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Hm jag har nyligen installerat Vista hemma, men litar inte fullt ut på den inbyggda brandväggen (av nån anledning), utan vill hellre köra en annan brandvägg. Vilken rekommenderas, och ska fungera bra med Vista?

Permalänk
Medlem

Jag har inte hittat någon ännu, det finns ett par som uppges fungera men de buggar något fruktansvärt. Avrådes bestämt från att installera för närvarande.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Okej, tack för ditt svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zydar
Hm jag har nyligen installerat Vista hemma, men litar inte fullt ut på den inbyggda brandväggen (av nån anledning), utan vill hellre köra en annan brandvägg. Vilken rekommenderas, och ska fungera bra med Vista?

Denna kanske funkar bra?

http://www.pctools.com/firewall/

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Denna kanske funkar bra?

http://www.pctools.com/firewall/

ah tackar, den testar vi.

Permalänk
Medlem

Känns inte så lovande att de bara nämner 32 bit vista.

Permalänk
Medlem

säger bara win xp sp2 brandväggen, den samt surfa med huvudet är allt en normal användare behöver, sen skulle det ju inte skada med mcafee som är mycket lättdrivet. jag har tilloch med klarat mig med brandväggen i sp1 (den som alltid har funnits i xp).

men det är ganska uppenbart att alla har sina egna åsikter och erfarenheter.

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk

Jag använder XPSP2 bv på en maskin och testade på P&T's

http://www.testadatorn.se/
och fick grönt ljus och med det känner jag mig lugn.

Sedan betvivlar jag att MS använder en brandvägg för XP och en annan för Vista.

http://www.microsoft.com/sverige/athome/security/viruses/fwbe...

Här talar man om Windows brandvägg, inget annat.

Permalänk
Medlem

Vistas brandvägg är designad lite annorlunda, men sannolikt är det i grunden samma teknik. Dock så är ju Vistas brandvägg även en fullfjädrad two way firewall, men den har ett nästan hopplöst jobbigt gränssnitt för att korrekt konfigurera den utgående delen.

Det finns däremot hjälp för det också, och detta lilla smarta program gör användandet av Vista-brandväggen till en ren fröjd. Programmet heter Vista Firewall Control och finns på Sphinx Software http://www.sphinx-soft.com/Vista/index.html. Då har man Vista-brandväggens enkla och transparenta kontroll av inkommande trafik samt ett lättjobbat gränssnitt för den utgående delen med hjälp av Vista Firewall Control. Det programmet arbetar ganska så exakt som vi är vana vid när det gäller utgående trafik, det varnar när något vill ta sig ut från burken och ger dig optionen att tillåta eller neka. Detta val kommer det sedan ihåg. Vill du tillåta en utgående funktion tillfälligt bara för t ex en session funkar det också. Jag köpte det bums efter evaluation och är totalt helnöjd med det.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS4, Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB FSB1066 (stock cooling), A-DATA 4096 MB DDR2 PC2-6400 800MHz, Gigabyte Geforce 8800GT 512 mb, 650w PSU

Permalänk

Tilläggas skall att Sphinx Firewall Control även finns för brandväggen WinXP/SP2 och sägs vara mycket bra.

Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk
Avstängd

Avast antivirus + Win XP SP2's brandvägg + sunt förnuft, vad mer skulle kunna behövas?
Ska beakta tråden den dag jag lyckats få ett besvärligt virus eller allvarligt intrång i någon av burkarna.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sabeltand
Tilläggas skall att Sphinx Firewall Control även finns för brandväggen WinXP/SP2 och sägs vara mycket bra.

Helt rätt, tack för kompletteringen

Visa signatur

Gigabyte P35-DS4, Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB FSB1066 (stock cooling), A-DATA 4096 MB DDR2 PC2-6400 800MHz, Gigabyte Geforce 8800GT 512 mb, 650w PSU

Permalänk

Ni som använder Outpost Firewall vilken version använder ni?

Ny version av denna brandvägg släppt för er som är intresserade:

http://www.snapfiles.com/reviews/Jetico_Personal_Firewall/jpf...

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Avstängd

Jetico var den brandvägg som blev typ bäst i test,
endå så kan man inte välja den:/

VarfÖr?

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om comodo har planer på att släppa en vista kompitabel brandvägg?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zydar
Hm jag har nyligen installerat Vista hemma, men litar inte fullt ut på den inbyggda brandväggen (av nån anledning), utan vill hellre köra en annan brandvägg. Vilken rekommenderas, och ska fungera bra med Vista?

jag kan rekommendera kaspersky internet security 6 fungerar utmärkt till vista.har aldrig fått ett virus med detta programm.förvånar mig att den inte har mest röster.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jetico var den brandvägg som blev typ bäst i test,
endå så kan man inte välja den:/

Eh, den är oerhört svåranvänd. Gör du minsta misstag så kan du låsa typ hela datorn. Och det finns ingen handhållning. För att använda Jetico krävs det att man har kunskap precis strax under den som skrivit Jetico om brandväggsregler för att man inte skall ställa till det. Det man slipper är att skriva den själv. Den är helt enkelt lite _för_ säker, och otroligt användarovänlig. Man kan lätt luras av att guit _ser_ rätt normalt ut, men som sagt, ingen handhållning alls ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

vista-64 bit's brandvägg och eset nod32 + dlink router xD, ska jag använda vid nya dator köpet.

Eller finns det nån bättre brandvägg til vista-64bit?

Permalänk

Min finns inte med så jag kan inte rösta.

Mcaffe Internet Security Suite

Visa signatur

Låda Chieftec LCX-01SL-SL-B + Nätagg bluestorm 500W P4: 2.90 Ghz Minne: 3 GB DDR Dual Moderkort: Abit IC7-G Graffe: Saphire 1950 Pro AGP Ljudkort: AC97 6-Kanals Högtalarsystem: Cambridge Soundworks FPS 1600

Permalänk

Online Armor free får bäst i tester såg jag! Det är ett hett tips!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD