Permalänk
Medlem

En bra sak kan ju vara att vänta några dagar till AMDs severprocessorer kommer ut (var kring 10e sep om jag kommer ihåg rätt). De lär ju ge en indikation om hur bra deras desktop-processorer kommer att vara. Då kan man ju bestämma om väntan är värd eller ej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
En bra sak kan ju vara att vänta några dagar till AMDs severprocessorer kommer ut (var kring 10e sep om jag kommer ihåg rätt). De lär ju ge en indikation om hur bra deras desktop-processorer kommer att vara. Då kan man ju bestämma om väntan är värd eller ej.

Kommer AM2+-moderkorten i samma veva som dessa processorer? Är det Barcelona-vågen du talar om?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeynas
Är det Barcelona-vågen du talar om?

ja

http://www.tomshardware.se/nyheter/news.php?date=1187106543

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeynas
Kommer AM2+-moderkorten i samma veva som dessa processorer?

vet inte, men jag tyckte jag läste nån stans att de ska komma ut innan Phenom

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Satsa på 3600+. Det är en rolig leksak som antagligen inte kommer göra dig besviken. Klockar riktigt fint. Sedan så kan du stoppa i en Phenom som enligt rykten ska vara väldigt fin. Dessutom ganska sval.

Nej, socket AM2 kommer inte bytas ut mot AM2+. AM2+ är en uppgradering av AM2, helt enkelt så kommer AM2orna som säljs senare ha en lätt uppgradering som gör att de får kallas AM2+.

Har du provat penryn i socket 775? Tror du den funkar där?
Självklart ska K10 fungera i AM2. Har AMD sagt det så många gånger så måste vi tro dem ifall vi inte ska börja ifråga sätta precis allt lika skeptiskt som du gör.

Det finns forfarande anledning till att vara skeptisk.
Phenom är ännu inte ett uppgraderingsalternativ

"AMD har utlovat att Phenom skulle kunna köras på de flesta socket AM2-moderkort. Vi försökte köra de nya quadcore-processorerna på tio olika produkter och misslyckades med de flesta."

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Det finns forfarande anledning till att vara skeptisk.
Phenom är ännu inte ett uppgraderingsalternativ

"AMD har utlovat att Phenom skulle kunna köras på de flesta socket AM2-moderkort. Vi försökte köra de nya quadcore-processorerna på tio olika produkter och misslyckades med de flesta."

Många tillverkare har inte skyndat med BIOS-uppdateringar, om det är i protest mot att de inte får sälja nya moderkort eller om Phenom blir för liten målgrupp vet jag inte. Phenom presterade ju inte som de flesta väntat, dessutom har den skapat rubriker med erratan. Det är ju lätt att misstänka att det påverkar BIOS-utbudet

Hade Phenom kommit i somras på 2.8GHz+ med en IPC lika eller bättre med Core 2 Quad och ganska sval så hade det nog set annorlunda ut. Nu kom den ju på mycket lägre frekvens än väntat, med en IPC som inte alls var mycket bättre än Athlon 64 trots stora förändringar i arkitekturen. Dessutom inte direkt kylskåpssval och med en trevlig errata.
Känns ju ganska förståeligt om Moderkortstillverkare inte orkar bry sig om att fixa detta. För liten efterfrågan på Phenom för gamla moderkort. AMD har nog gett dem all möjlighet i världen att fixa det i övrigt.

Permalänk
Avstängd

Inte speciellt många MB som AMD rekommenderar enligt denna sida..
http://products.amd.com/en-us/RecommendedMBFilter.aspx
Det är bara att konstatera att AMD överdrev möjligheterna att "uppgradera" AM2-MB's med en Phenom i senare skede och lyckades få fancluben att hänga på i propagandatåget.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Inte speciellt många MB som AMD rekommenderar enligt denna sida..
http://products.amd.com/en-us/RecommendedMBFilter.aspx
Det är bara att konstatera att AMD överdrev möjligheterna att "uppgradera" AM2-MB's med en Phenom i senare skede och lyckades få fancluben att hänga på i propagandatåget.

AMD överdrev ingenting i det sammanhanget. Phenom har stöd för samtliga AM2 moderkort, dock har inte moderkorttillverkarna orkat bry sig om det ännu. Phenom kräver en ny bios. Och Phenom har slagit igenom för dåligt för att det skulle vara värt, dessutom vill väl tillverkarna som vanligt sälja nya moderkort istället för att se användaren använda de gamla.

AMD har uppmanat fler moderkortstillverkar uppdatera sina biosar. Vi får se hur det blir med det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
AMD överdrev ingenting i det sammanhanget. Phenom har stöd för samtliga AM2 moderkort, dock har inte moderkorttillverkarna orkat bry sig om det ännu. Phenom kräver en ny bios. Och Phenom har slagit igenom för dåligt för att det skulle vara värt, dessutom vill väl tillverkarna som vanligt sälja nya moderkort istället för att se användaren använda de gamla.

AMD har uppmanat fler moderkortstillverkar uppdatera sina biosar. Vi får se hur det blir med det.

Det spelar ingen roll hur du vänder och vrider på det, det går inte att placera en Phenom på vilket AM2-moderkort som helst och få en fungerande dator. Dvs AMD har överdrivit saken.
Det vill till en inbiten fanboy för att påstå annat.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Det spelar ingen roll hur du vänder och vrider på det, det går inte att placera en Phenom på vilket AM2-moderkort som helst och få en fungerande dator. Dvs AMD har överdrivit saken.
Det vill till en inbiten fanboy för att påstå annat.

Du missar poängen. AMD har inte överdrivit Phenoms stöd för AM2 någonting då det är 100%. Men AMD tillverkar inte Biosar, och att många tillverkare är sena med Biosar är inget AMD rår för. AMD kan bara garantera att processorer och chipset är kompatibla, inte att tillverkare får uit biosar i tid.

Men det är fortfarande en bättre sockel än 775, där fick man också byta moderkort för att få stöd för Quad. Fast där är varje verision av sockeln mer kortlivad.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Du missar poängen. AMD har inte överdrivit Phenoms stöd för AM2 någonting då det är 100%. Men AMD tillverkar inte Biosar, och att många tillverkare är sena med Biosar är inget AMD rår för. AMD kan bara garantera att processorer och chipset är kompatibla, inte att tillverkare får uit biosar i tid.

Men det är fortfarande en bättre sockel än 775, där fick man också byta moderkort för att få stöd för Quad. Fast där är varje verision av sockeln mer kortlivad.

Du är rolig du, men så är du uppenbarligen en inbiten fanboy också.
:-S

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Jag håller faktiskt med Boris att det är inte AMD:s fel att Phenom processorerna inte fungerar på alla AM2-moderkort. Som Boris sa, AMD har gjort så att processorn och chipseten är kompatibla med det är upp till moderkorts tillverkaren att uppdatera sina BIOS för att de ska funka.

Man skulle tex kunna jämföra det här med P35-chipseten och Wolfdale/Yorkfield processorer. Intel säger att P35 stödjer Wolfdale/Yorkfield men utan uppdatering av BIOS från moderkorts tillverkaren så fungerar inte det heller.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CazeW
Jag håller faktiskt med Boris att det är inte AMD:s fel att Phenom processorerna inte fungerar på alla AM2-moderkort. Som Boris sa, AMD har gjort så att processorn och chipseten är kompatibla med det är upp till moderkorts tillverkaren att uppdatera sina BIOS för att de ska funka.

Man skulle tex kunna jämföra det här med P35-chipseten och Wolfdale/Yorkfield processorer. Intel säger att P35 stödjer Wolfdale/Yorkfield men utan uppdatering av BIOS från moderkorts tillverkaren så fungerar inte det heller.

Vad har det med saken att göra?
Boris har hävdat att man kunde använda Phenom på AM2-moderkort så att AM2 var ett jättebra val av plattform, vilket det nu visat sej att det inte var/är.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Vad har det med saken att göra?
Boris har hävdat att man kunde använda Phenom på AM2-moderkort så att AM2 var ett jättebra val av plattform, vilket det nu visat sej att det inte var/är.

Är det något som sitter löst eller? fattar du inte? Det är inte AMD's fel att ditt moderkort inte fungerar med Phenom, det är ju moderkortstillverkaren. Är det nu så att du köpt en Phenom utan att kolla upp att just ditt moderkort har fått stöd för det så är det ju även ditt eget fel... -_-V

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Vad har det med saken att göra?
Boris har hävdat att man kunde använda Phenom på AM2-moderkort så att AM2 var ett jättebra val av plattform, vilket det nu visat sej att det inte var/är.

I teorin kan man det, så i teorin är det ett jättebra val av plattform. Tyvärr så är det inte så just nu i praktiken men det är inte AMD:s fel. Det var faktiskt du som började med att säga att "AMD överdrev möjligheterna att "uppgradera" AM2-MB's med en Phenom", vilket är inte alls sant, AMD har inte överdrivit något. De enda du kan skylla av nuvarande läget är moderkortstillverkarna.

Jag förstår vad du menar med att i dagsläget AM2 är inte så bra val av plattform som vi hoppats (tack vare lägre än väntat support från just moderkortstillverkarna) men du måste sluta skylla AMD för det.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CazeW
I teorin kan man det, så i teorin är det ett jättebra val av plattform. Tyvärr så är det inte så just nu i praktiken men det är inte AMD:s fel. Det var faktiskt du som började med att säga att "AMD överdrev möjligheterna att "uppgradera" AM2-MB's med en Phenom", vilket är inte alls sant, AMD har inte överdrivit något. De enda du kan skylla av nuvarande läget är moderkortstillverkarna.

Jag förstår vad du menar med att i dagsläget AM2 är inte så bra val av plattform som vi hoppats (tack vare lägre än väntat support från just moderkortstillverkarna) men du måste sluta skylla AMD för det.

Det är Boris som hävdat att AMD skulle sagt "Har AMD sagt det så många gånger så måste vi tro dem ifall vi inte ska börja ifråga sätta precis allt lika skeptiskt som du gör" , inte jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Är det något som sitter löst eller? fattar du inte? Det är inte AMD's fel att ditt moderkort inte fungerar med Phenom, det är ju moderkortstillverkaren. Är det nu så att du köpt en Phenom utan att kolla upp att just ditt moderkort har fått stöd för det så är det ju även ditt eget fel... -_-V

Om det sitter något löst kan vi ju alltid diskutera ifall du tror att jag ens tänkt tanken på att montera en Phenom på mitt 939-kort.
Nu är det emellertid inte dej jag har debatterat detta med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Du missar poängen. AMD har inte överdrivit Phenoms stöd för AM2 någonting då det är 100%. Men AMD tillverkar inte Biosar, och att många tillverkare är sena med Biosar är inget AMD rår för. AMD kan bara garantera att processorer och chipset är kompatibla, inte att tillverkare får uit biosar i tid.

Men det är fortfarande en bättre sockel än 775, där fick man också byta moderkort för att få stöd för Quad. Fast där är varje verision av sockeln mer kortlivad.

Uppenbarligen kan man inte gå efter vad du skriver att AMD uttalat sej om då ifall man kikar på ett av dina tidigare inlägg i den här tråden.
Detta är för övrigt inte den enda gången du uttalat dej på det sättet, har debatterat det där med dej i åtminstone 1 tråd till. Dock ids jag inte söka rätt på den nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris- 2007-08-30 00:30
Satsa på 3600+. Det är en rolig leksak som antagligen inte kommer göra dig besviken. Klockar riktigt fint. Sedan så kan du stoppa i en Phenom som enligt rykten ska vara väldigt fin. Dessutom ganska sval.

Nej, socket AM2 kommer inte bytas ut mot AM2+. AM2+ är en uppgradering av AM2, helt enkelt så kommer AM2orna som säljs senare ha en lätt uppgradering som gör att de får kallas AM2+.

Har du provat penryn i socket 775? Tror du den funkar där?
Självklart ska K10 fungera i AM2. Har AMD sagt det så många gånger så måste vi tro dem ifall vi inte ska börja ifråga sätta precis allt lika skeptiskt som du gör.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Vad har det med saken att göra?
Boris har hävdat att man kunde använda Phenom på AM2-moderkort så att AM2 var ett jättebra val av plattform, vilket det nu visat sej att det inte var/är.

Det är inte en perfekt plattform. Men ur den synpunkten är den överlägset bäst bland X86-plattformarna. Den är fortfarande överlägsen 775, där kan du inte köra quads heller på majoriteten av moderkort. Ja det finns tusentals modeller av 775 som inte klarar de senaste processorerna, många klarar inte ens Core 2 eller ens dualcores.
Så att vissa tillverkare inte fått ut en bios ännu för ett stöd som faktiskt finns är inte så stor deal va?
Du trodde att AM2/+ skulle vara dött idag. Och att det inte längre skulle säljas AM2/+ moderkort. Hur smart var det?

Jag är ingen fanboy, jag försöker se ett sammanhang till skillnad från dig. Du kan hitta massor av inlägg där jag är kritisk till AMD. Kan räkna upp en rad punkter där jag är kritisk just nu:

Native quad. Ger för liten vinst för att det ska vara värt besväret.
Sena på processövergångar.
Phenom underpresterar.
Phenom är för dyr.
För bra självförtroende.
SOI.

Men just plattformen, som är överlägsen på de flesta punkter , det är lite fel att klaga på just den. Processorerna är ingen höjdare idag, men moderkorten är det. Och på den punkt där AMD för närvarande är överlägset bäst på, kompatibilitet inom socklarna, den ska man inte klaga på.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det är inte en perfekt plattform. Men ur den synpunkten är den överlägset bäst bland X86-plattformarna. Den är fortfarande överlägsen 775, där kan du inte köra quads heller på majoriteten av moderkort. Ja det finns tusentals modeller av 775 som inte klarar de senaste processorerna, många klarar inte ens Core 2 eller ens dualcores.
Så att vissa tillverkare inte fått ut en bios ännu för ett stöd som faktiskt finns är inte så stor deal va?
Du trodde att AM2/+ skulle vara dött idag. Och att det inte längre skulle säljas AM2/+ moderkort. Hur smart var det?

Jag är ingen fanboy, jag försöker se ett sammanhang till skillnad från dig. Du kan hitta massor av inlägg där jag är kritisk till AMD. Kan räkna upp en rad punkter där jag är kritisk just nu:

Native quad. Ger för liten vinst för att det ska vara värt besväret.
Sena på processövergångar.
Phenom underpresterar.
Phenom är för dyr.
För bra självförtroende.
SOI.

Men just plattformen, som är överlägsen på de flesta punkter , det är lite fel att klaga på just den. Processorerna är ingen höjdare idag, men moderkorten är det. Och på den punkt där AMD för närvarande är överlägset bäst på, kompatibilitet inom socklarna, den ska man inte klaga på.

Nu pratar du smörja, att AM2/AM2+ skulle vara dött idag är inget jag påstått. Däremot att AM2 med stor sannolikhet kommer att bli den mest kortlivade sockel AMD producerat.

Och varför blandar du in intel i en diskussion där jag hävdar att Phenom inte fungerar 100% på alla AM2-kort? (Vilket du hävdade att de skulle göra tidigare)
Om t.ex Volvo skulle få problem med att framvagnarna blir glappa efter 100mil, är det då en godtagbar ursäkt att påstå att Saabs framvagnar minsann glappar mer?

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Nu pratar du smörja, att AM2/AM2+ skulle vara dött idag är inget jag påstått. Däremot att AM2 med stor sannolikhet kommer att bli den mest kortlivade sockel AMD producerat.

Och varför blandar du in intel i en diskussion där jag hävdar att Phenom inte fungerar 100% på alla AM2-kort? (Vilket du hävdade att de skulle göra tidigare)
Om t.ex Volvo skulle få problem med att framvagnarna blir glappa efter 100mil, är det då en godtagbar ursäkt att påstå att Saabs framvagnar minsann glappar mer?

Alltså Phenom fungerar på en stor majoritet av alla AM2 kort bara det att moderkortstillverkarna vill hellre sälja nya AM2+ än att uppdatera BIOS. Detta har AMD ingen som helst kontroll över förutom att dom kan uppmana tillverkarnar att uppdatera BIOS. Det är så enkelt.

Sen är AM2/+ säkrare framtidsval då även AM3 processorerna kommer att fungera på AM2/+ korten jämfört mot Intel som troligen kommer att byta ut s775 mot en ny sockel så man måste köpa ett helt nytt system, medans vi kan luta oss tillbaka och uppgradera enstaka delar på datorn om vi känner för det

Jag är ingen inbiten Fanboy jag ser bara saker svart på vitt hur det ligger till och det är så här det ligger till "Hur du än vrider och vänder på det"

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Mitt moderkort kan stödja Penryn rent tekniskt men DFI kommer inte att göra bios för det, är det då intels fel att jag inte kan köra Penryn? Haha nej och att säga det är absurdt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Mitt moderkort kan stödja Penryn rent tekniskt men DFI kommer inte att göra bios för det, är det då intels fel att jag inte kan köra Penryn? Haha nej och att säga det är absurdt.

Precis. Det är bara tragiskt att Moderkortstillverkarna har den här makten att dom tvingar dig till nytt moderkort om du vill ha penryn när det hjälper med en liten sketen uppdatering av BIOS

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

820 kronor för 5000+ BE är löjligt billigt
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ADO5000D...

ta den istället för 3600

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
820 kronor för 5000+ BE är löjligt billigt
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ADO5000D...

ta den istället för 3600

Bara lite försenad.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Precis. Det är bara tragiskt att Moderkortstillverkarna har den här makten att dom tvingar dig till nytt moderkort om du vill ha penryn när det hjälper med en liten sketen uppdatering av BIOS

Så är affärslivet. Hade det varit jag så hade jag bojkottat företaget för att visa misstro mot dom. Tyvärr är dom ju inte ensamma med att göra så

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Vad har det med saken att göra?
Boris har hävdat att man kunde använda Phenom på AM2-moderkort så att AM2 var ett jättebra val av plattform, vilket det nu visat sej att det inte var/är.

Är du helt bakom flötet eller?

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Alltså Phenom fungerar på en stor majoritet av alla AM2 kort bara det att moderkortstillverkarna vill hellre sälja nya AM2+ än att uppdatera BIOS. Detta har AMD ingen som helst kontroll över förutom att dom kan uppmana tillverkarnar att uppdatera BIOS. Det är så enkelt.

Sen är AM2/+ säkrare framtidsval då även AM3 processorerna kommer att fungera på AM2/+ korten jämfört mot Intel som troligen kommer att byta ut s775 mot en ny sockel så man måste köpa ett helt nytt system, medans vi kan luta oss tillbaka och uppgradera enstaka delar på datorn om vi känner för det

Jag är ingen inbiten Fanboy jag ser bara saker svart på vitt hur det ligger till och det är så här det ligger till "Hur du än vrider och vänder på det"

Nej, det är ju det den inte gör och det bl.a beroende på att BIOS inte är anpassat för Phenom..
Och på vilket sätt skulle det förändra det faktum att Boris påstod:
"Självklart ska K10 fungera i AM2. Har AMD sagt det så många gånger så måste vi tro dem ifall vi inte ska börja ifråga sätta precis allt lika skeptiskt som du gör."?
Jag har öht inte uttalat mej om intel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wham
Är du helt bakom flötet eller?

Inte tillräckligt för att posta en offtopicfråga i en tråd jag inte satt mej in i och förstått vad den jag citerade pratar om.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Nej, det är ju det den inte gör och det bl.a beroende på att BIOS inte är anpassat för Phenom..
Och på vilket sätt skulle det förändra det faktum att Boris påstod:
"Självklart ska K10 fungera i AM2. Har AMD sagt det så många gånger så måste vi tro dem ifall vi inte ska börja ifråga sätta precis allt lika skeptiskt som du gör."?
Jag har öht inte uttalat mej om intel.

Inte tillräckligt för att posta en offtopicfråga i en tråd jag inte satt mej in i och förstått vad den jag citerade pratar om.

Det är precis det den gör. Bara att BIOS som sagt inte uppdateras av moderkortstillverkarna och där har AMD ingen kontroll. Det är inget "bland annat" för att BIOS inte finns det är ända anledningen och ingen annan.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Det är precis det den gör. Bara att BIOS som sagt inte uppdateras av moderkortstillverkarna och där har AMD ingen kontroll. Det är inget "bland annat" för att BIOS inte finns det är ända anledningen och ingen annan.

Ja, vilket innebär att det inte fungerar.
Din retorik får mej att tänka på bilhandlaren som envetet hävdar att "Den här bilen går som en klocka, fast du måste först renovera motorn förstås, för den har skurit".

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Ja, vilket innebär att det inte fungerar.
Din retorik får mej att tänka på bilhandlaren som envetet hävdar att "Den här bilen går som en klocka, fast du måste först renovera motorn förstås, för den har skurit".

Är detta då biltillverkarens fel?

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wham
Är detta då biltillverkarens fel?

Kan iofs vara, om man producerat en undermålig produkt, men det är irrelevant i detta fall.
Kontentan är att saker som inte fungerar inte fungerar oavsett vems fel det är. Det spelar ingen roll om man kan peka ut enskild individ/företag som felat, det fungerar iaf inte.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd

Ursäkta alla att detta blir lite långt, men det kan vara roande ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Nu pratar du smörja, att AM2/AM2+ skulle vara dött idag är inget jag påstått. Däremot att AM2 med stor sannolikhet kommer att bli den mest kortlivade sockel AMD producerat.

En del citat från dig:

"K8L kommer inte att fungera, iaf inte fullt ut på AM2-socketen.
Du kommer att behöva en AM2+ för det."

Jag hävdade att HT3 och energisparfunktioner inte skulle påverka Phenoms duglighet på AM2.

"AM2-socketen är i mina ögon en nödkonstruktion, för att hålla AMDs personal sysselsatta i väntan på något bättre att tillverka."
Intels 775 har funnits ett bra tag nu, hur många månader till tror du AM2 kommer att finnas i sin nuvarande form?
Jag ger den ett halvår, sedan lär den läggas ned.
Där har du vad jag kallar en nödlösning som heter duga, en socket med tidernas kortaste levnadscykel.

Detta sa du för ett år sedan. AM2 lever beviserligen kvar, med snabbare buss är den bättre än någonsin. Du kan dock inte köra senaste 775-processorn på kort från den tiden.

"AM2 har inte ens funnits i 1 år ännu, och jag tror inte den kommer att finnas i handeln om 1 år....
...Personligen tror jag att Socket F kommer bli den större AMD-plattformen för desktops inom kort, inte AM2 eller AM2+."

Detta sa du för ett år sedan som sagt.

[B]"Min åsikt är rätt och slätt att AM2 är en nödlösning i väntan på bättre, och jag har svårt att tänka mej att den socketen finns kvar om 1 år..
Och ja, 939 blev också en kortlivad socket, även fast den också höjdes till skyarna när den kom."
[/B]

Ett moderkort du köpte när 939 släpptes kunde du använda till att uppgradera till senaste processorn 2 år senare med. Vilken annan sockel har klarat det? 939 var med andra ord långlivad. Genomsnittstiden för konkurerande socklars möjlighet att göra det samma är några månader, sen kommer en ny buss eller en ny funktion.

[B]"Vad jag hävdat vid flertalet tillfällen nu, är att jag tror inte att AM2 kommer att bli speciellt långlivad, jag har även lagt fram att jag är övertygad om att AM2 är en nedlagd socket om 1 år. Den diskussionen kan vi ta då f.ö.."[/B]

Ska vi fortsätta?

Du hävdade många gånger att Phenom inte skulle fungera tillfredställande på ett AM2-kort. Men du ville aldrig förklara varför. Jag vet personligen att det inte blir någon sämre funktionsduglighet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Och varför blandar du in intel i en diskussion där jag hävdar att Phenom inte fungerar 100% på alla AM2-kort? (Vilket du hävdade att de skulle göra tidigare)
Om t.ex Volvo skulle få problem med att framvagnarna blir glappa efter 100mil, är det då en godtagbar ursäkt att påstå att Saabs framvagnar minsann glappar mer?

Är inte det uppenbart?! Om volvo gör de överlägset minst glappande framvagnarna på marknaden, och någon dum en startar ett korståg mot volvo och anklagar dem, och enbart dem, för en ogenomtänkt konstruktion så bör man kanske upplysa denne om att trots att konstruktionen inte är felfri, så är den faktiskt bäst på marknaden, och att det är väldigt lustigt att denne låst in sig på att klaga på just volvo och inga andra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Kan iofs vara, om man producerat en undermålig produkt, men det är irrelevant i detta fall.
Kontentan är att saker som inte fungerar inte fungerar oavsett vems fel det är. Det spelar ingen roll om man kan peka ut enskild individ/företag som felat, det fungerar iaf inte.

Men sluta då klaga på AMD, de har inte gjort något fel. Faktum är att AM2/+ är en ytterst genomtänkt plattform. Du säger att det är en nödlösning men det faktum att plattformen klarar alla processorer AMD släpper i flera år är väl extremt bra eller?
Sedan att Phenom inledningsvis få så liten marknad att tillverkare inte bryr sig om att aktivera stöd gör inte plattformen sämre genomtänkt för det.

Förresten, du tycker att AM2 är en nödlösning, hur hade du löst det? Du sa innan att du väntat till AM3 direkt. Men då skulle phenom bli ytterligare försenat inser du väl?