Permalänk
Medlem

P182 Nya fläktar

Tänkte byta ut orginalfläktarna, frågan är bara vilka jag ska byta till?

Sen tänkte jag även passa på att fråga vilken cpukylare jag bör skaffa? (DS4rev1.0+E6750).

Permalänk

Du bär köpa nexusfläktar. Det har jag i mitt chassi av samma modell och de är grymma. Lika tysta men med mycket bättre luftflöde än Noctuas dito.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mmemmemme
Du bär köpa nexusfläktar. Det har jag i mitt chassi av samma modell och de är grymma. Lika tysta men med mycket bättre luftflöde än Noctuas dito.

Enligt specifikationerna gör dom inte det. Om du menar "Nexus Real Silent" dvs.
Nexus: 22.8 dB(A), 37CFM, Ratio: 1.62 CFM/dB(A)
Noctua: 17dB(A), 48CFM, Ratio: 2.8 CFM/dB(A)

Notera dock att det inte går att använda ratio:n när man sänker varvalet, då luftflödet inte är i direkt proportion mot varvtalet (Teoretiskt sätt ska det vara så, men praktiskt blir detta inte fallet då verkningsgraden på fläktar i datorer är fruktansvärt dåliga.), men det visar i alla fall vilken som enligt specifikationerna flyttar mest luft per dB(A).

Har du råd och inte bryr dig om hur fläktarna ser ut så rekommenderar jag Noctua (och sänker till 600rpm med motståndet som följer med), annars går Nexus bra dom med om du sänker spänningen till 7V.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk

hmm, hur mkt bättre blir detta chassi's (antec p182) luftflöde om man byter ut alla orginal fläktarna till 3st Noctua NF-S12-1200
?

Stor skillnad?

Kan man använda fläktkontrollen som sitter på chassit tillsammans med dessa fläktar, eller går inte det?

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av redrum_237
hmm, hur mkt bättre blir detta chassi's (antec p182) luftflöde om man byter ut alla orginal fläktarna till 3st Noctua NF-S12-1200
? Stor skillnad?
Kan man använda fläktkontrollen som sitter på chassit tillsammans med dessa fläktar, eller går inte det?

Hittar tyvärr ingen vettig specifikation på orginalfläktarna, men om någon vet ljudnivå, luftflöde och rpm så kan man nog säga om det blir bättre eller inte, luftflödet och ljudnivån beror som sagt väldigt mycket på varvtalet.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |

Permalänk
Medlem
Permalänk

nice tack för länken! hur mycket bättre blir luftflödet om man sätter in 3st Noctua SF istället för Antecs Tri-Cool. får man lägre temp i chassit tror ni?

Visa signatur

P182, GA-P35 DQ6, Q6600 (G0 - kyld av TR Ultra 120 + Noctua NSF12), Mushkin SP2+ PC6400 5-5-5-12 2*2048= 4GB,
Leadtek 8800GTX, WD Raptop 150GB Gamer, WD 500GB AAKS, Silverstone Decathlon 750W, Windows Vista Home Premium 64, HP W2207

Permalänk
Medlem

Lär vara lika temp, om inte ännu sämre. Antecs tricool fläktar flyttar bra med luft även på lägsta, ökar man fläken (vilket är bra när man spelar) så kommer Antecs fläktar hålla temperatur betydligt bättre än Noctuas eller Nexus fläktar.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15 CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ufos85
Enligt specifikationerna gör dom inte det. Om du menar "Nexus Real Silent" dvs.
Nexus: 22.8 dB(A), 37CFM, Ratio: 1.62 CFM/dB(A)
Noctua: 17dB(A), 48CFM, Ratio: 2.8 CFM/dB(A)

Tror inte du kan jämföra tillverkarnas specs sådär bara, du har ju ingen aning om hur dom har mätt... Om man ser till designen så borde ju noctuan suga hårt, då den både har tunnare blad och mindre diameter på fläkten (+ mer hålrum till trumman). Men dom kan ju ha "uppfunnit" att det blir mycket bättre luftflöde så, även om det går emot vanliga beräkningar...

Jag skulle köpa nexus, för dom ser inte ut som skit

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Jämför inte tillverkarnas specifikationer rakt av! Och vad gäller testet ni länkar till så har de uppdaterat det med ett annat sätt att mäta luftflödet på. Noctuas fläktar fungerar bäst när de får arbeta mot lite luftmotstånd, vilket gjorde att de glänste i den första artikeln. I den uppdaterade versionen med mer luftmotstånd (för att motsvara förutsättningarna i en riktig datorlåda), så är inte Noctuans testresultat lika överlägsna. Fast NF-S12 är fortfarande den bästa. Som utblås eller till towerkylare med stora mellanrum mellan flänsarna är NF-s12 jättebra, medan den fungerar sämre som t.ex. insug.

Med andra ord, om du verkligen vill ha det bästa, så väljer du de dyrare Noctua NF-s12, annars så väljer du de billigare Nexus 120mm Real Silent.
Personligen så äger jag fyra stycken av fläktarna i det testet. Jag hade rankat dem; 1. Noctua 2. Papst 3. Nexus 4. Antec. Både Noctua och Papst har bättre byggkvalité än vad Nexus har.

Som svar till trådskaparen: Du kan inte använda de medföljande fläktkontrollerna till nya fläktar.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Noctuas fläktar fungerar bäst när de får arbeta mot lite luftmotstånd.

Beror givetvis på hur man anpassat sin datorlåda ;), med lite bra kabeldragning och bra chassi så behöver inte luftmotståndet vara mycket alls, tar jag bort dammfilterna i mitt chassi så skulle motståndet mot luften ligga väldigt nära noll. Gäller bara att inte ha något i vägen, motsvarande den projecerande arean där ens fläktar arbetar inom. Vid så här låga luftflöden som vi trots allt pratar om (runt 80m^3/h) så gör det inte så mycket om något är lite i vägen för luften, bara den har någon annan stanns att gå (till skillnad mot om man pratar om en riktig kylarfläkt till anläggningar på ~65000m^3/h). Dock så är det tyvärr sällan man har så pass stor fri projecerad area för fläktarna i en datorlåda, Antec P182 är inget undantag, så fort man stoppar i hårddiskar så ökar antagligen motståndet så pass mycket att de tystare fläktarna inte har samma fördel längre. Detta gäller speciellt Noctua, blir motståndet för stort så är det större chans att luften pressas tillbaka mellan utrymmet i "ramen" och ytterdelen på fläktbladet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har kört med både orginal + noctua + nexus + Scythe S-FLEX

Orginal, alldeles för bullriga, ut med alla

noctua 1200 rpm och nexus är ganska jämna i kylförmåga, noctuan kyler lika bra i full fart som Nexus i full fart, ljudmässigt ganska likvärdiga också
Vid samma varvtal däremot så är noctua en hel del tystare, nexus flyttar åt andra sidan en hel del mer luft vid samma varvtal, där är noctuan ganska dålig.
Scythe S-FLEX påminner i ljudet om Nexus, flyttar lika mycket luft som den också, vill man ha lite mer kylförmåga än Nexus men förtfarande hyffsat tyst finns nog ingen bättre än S-FLEX 1200rpm eller 1600rpm

Kör själv med Noctua 1200rpm baktil och upptil + på en Thermalright 120 extreme, en Scythe S-FLEX 1600rpm i fronten + en nexus i botten
alla utom nexusen är temp styrda, så tyst och fint vid idle och normalt bruk
noctua + Scythe fläktarna går på ca 800-900rpm

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

http://www.idg.se/2.1085/1.114111

Men läs detta testet då om ni inte tror mig. Jag har själv både nexus och noctua i burken och nexus är överlägset bättre blås och bara marginellt mer ljud.

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Citat:

Men läs detta testet då om ni inte tror mig. Jag har själv både nexus och noctua i burken och nexus är överlägset bättre blås och bara marginellt mer ljud.

Håller med, notuans största fördel är att den är VÄLDIGT tyst
fast tycker att den inte är fullt så dålig som testet antyder, noctua vid 12v jämfört nexus 12v där verkar dom vara jämna i att flytta luft, mina noctuor går i 1270-1300rpm vid 12v, Nexus ca 1050rpm

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kör med Schythe S-Flex 1200RPM fläktar i mitt chassi. Två frågor, finns det något sätt att undvika det vinande ljudet som chassigallerna framför fläktarna skapar? Framförallt hörbart när jag har en fläkt monterad där den övre hårddiskburen ska sitta. På lägre hastigheter är det inte hörbart men på högre är det olidligt.

Någon som har tips på "gummiskruvar" eller liknande man kan använda för att få bort vibrationsljuden från fläktarna? Min S-Flex som ligger på TR 120 Extreme låter inte ett dugg trots full RPM oavbrutet, tror det helt enkelt beror på de två gummilisterna den vilar på.

Kan annars inte göra annat än att rekomendera de här fläktarna, underbara att jobba med och kyler oerhört bra även på låga hastigheter.

Ett annat tips är att skaffa en fysisk fläktkontroll, fruktansvärt bekvämt att ha när man vill ha lite mer blås snabbt när man ska spela.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon
Någon som har tips på "gummiskruvar" eller liknande man kan använda för att få bort vibrationsljuden från fläktarna? Min S-Flex som ligger på TR 120 Extreme låter inte ett dugg trots full RPM oavbrutet, tror det helt enkelt beror på de två gummilisterna den vilar på.

Jag testade Coolteks gummi-fästanordningar och de fungerade inte som jag ville, så jag struntade i dem och skruvade fast fläktarna istället. Man skulle trycka in dem genom skruvhålen, men de vek sig hela tiden så jag pallade inte pilla mer med det.

Citat:

Kan annars inte göra annat än att rekomendera de här fläktarna, underbara att jobba med och kyler oerhört bra även på låga hastigheter.

Ett annat tips är att skaffa en fysisk fläktkontroll, fruktansvärt bekvämt att ha när man vill ha lite mer blås snabbt när man ska spela.

Håller med.

A new way of testing fan airflow by SPCR

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag testade Coolteks gummi-fästanordningar och de fungerade inte som jag ville, så jag struntade i dem och skruvade fast fläktarna istället. Man skulle trycka in dem genom skruvhålen, men de vek sig hela tiden så jag pallade inte pilla mer med det.

Argh, tackar för svaret. Håller mig nog ifrån liknande saker ifall jag inte får någon positiv input på andra gummianordningar.

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt o köpa en noctua fan.. Bara som lite extra till min framtida P182... Men om nu Nexus låter lika lågt men blåser mycket bättre och e billigare så ska jag köpa den?
Jag vill bara inte köpa till extra kablar o sånt från andra ställen... Vad säger ni? Förlåtom jag snor tråden.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Argh, tackar för svaret. Håller mig nog ifrån liknande saker ifall jag inte får någon positiv input på andra gummianordningar.

själv kör jag med Acousti's gummi pluggar och dom var hur enkla som helst att sätta fast fläkten med, väldigt mjuka.

http://www.acoustiproducts.com/en/ultra_soft_fan_mounts.asp

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vashy
själv kör jag med Acousti's gummi pluggar och dom var hur enkla som helst att sätta fast fläkten med, väldigt mjuka.

http://www.acoustiproducts.com/en/ultra_soft_fan_mounts.asp

Håller på att leta för tillfället, Webhallen och TBH har dom i sortimentet men inga i lager. Har du tips på annat ställe jag kan beställa dom ifrån?

Sen, märkte du någon skillnad mellan vanliga skruvar och dom pluggarna?

Edit: Hittade några noname pluggar på DB, dom här. Någon som har erfarenhet? Eftersom jag är en sån märkesslampa så föredrar jag att leta efter Acoustis men om jag inte hittar några så...

Komplett hade Nexus pluggar men dom var dubbelt så dyra som andra alternativ än så länge. Samma sak här, har ni några erfarenhet så skriv av er.

Permalänk
Medlem
Citat:

Edit: Hittade några noname pluggar på DB, dom här. Någon som har erfarenhet? Eftersom jag är en sån märkesslampa så föredrar jag att leta efter Acoustis men om jag inte hittar några så...

Ser ut exakt som coolteks, överdelen vek sig hela tiden då jag försökte. Bestämde mig för att testa med cooltek-pluggarna igen, så att jag inte lurar någon. Jag hade visst ett oöppnat paket med just sådana liggande, så i brist på ork att leta så öppnade jag paketet.
Fram med en 92mm Zalman och jag fick inte det att funka överhuvudtaget. Inte ens med pincett, och oavsett hål. Tänk på att jag försökte fästa "pluggarna" med fläkten i handen, med andra ord inte en chans att jag lyckats i ett chassi.

* Eller gör jag fel mån tro? Som jag fattar det så ska fläktens ram vara i "in-sjunknaden" på pluggen, men det verkar i princip omöjligt.

Det finns även fläktramar i silikon (Revoltec?), finns på gtek om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Håller på att leta för tillfället, Webhallen och TBH har dom i sortimentet men inga i lager. Har du tips på annat ställe jag kan beställa dom ifrån?

Sen, märkte du någon skillnad mellan vanliga skruvar och dom pluggarna?

Komplett hade Nexus pluggar men dom var dubbelt så dyra som andra alternativ än så länge. Samma sak här, har ni några erfarenhet så skriv av er.

Kommer faktiskt inte ihåg var jag köpte mina, gissar på att det var webhallen.

Skillnaden är rätt så liten men skillnad blir det. Motorljudet från fläkten sprids inte vidare i chassit och blir något mjukare. Om du redan har tysta fläktar som snurrar på låga rpm blir skillnaden minimal.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem

Skapade den här tråden eftersom vi var lite OT här. Är jäkligt sugen på det här med fläktplugggar så hoppas svaren rasslar in.

Blir lite avskräckt av det du säger DeluxXxe men det är ju relativt billigt i vilket fall

Permalänk
Medlem
Citat:

I det testet är det Noctua's NFS12F800 som bara blåser på väldigt veka 800 rpm och 500 rpm med resistorn.

Den fläkten som dom borde jämföra med är NF12S F1200 som blåser på 1200 rpm och ligger runt 19 db Helt klart den bästa fläkten.

Sen att den inte är vacker det är en annan femma.

*edit* ska fläktar jämföras ska dom ha samma speccs för att det ska vara helt rättvisst. (var det gäller RPM och storlek)

Visa signatur

CaseLabs fanboi, önskar bara att jag kunnat lacka mitt chassi snyggt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IzzE

*edit* ska fläktar jämföras ska dom ha samma speccs för att det ska vara helt rättvisst. (var det gäller RPM och storlek)

Helt rätt. Microdatorns test är inte riktigt i just den synpunkten, kolla t.ex. upp testen på SPCR istället. Där är noctua en vinnare, framförallt desto lägre varvtal och mindre luftmotstånd som används.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Helt rätt. Microdatorns test är inte riktigt i just den synpunkten, kolla t.ex. upp testen på SPCR istället. Där är noctua en vinnare, framförallt desto lägre varvtal och mindre luftmotstånd som används.

Visst är den bättre, även om det enda som skiljer är ~3CFM, hur stor skillnad nu det gör i praktiken. Min gissning är väldigt liten. Ställer man dom i relation till priset vinner dock Nexusen i mina ögon. Noctuan är dubbelt så dyr. Är den dubbelt så bra?