Permalänk
Avstängd

Hur ska du ha det nu då?
Adsl eller kabel??
Du kan inte ha båda och adsl direkt från väggen med RJ45 kontakt är absolut inget adsl,det går över telefonjacket.....
Sen om det skulle vara adsl så är det fysiskt omöjligt att få mer än runt 20Mbit max över telefonlinjen,det reserveras för upphastigheten också,jag har 24 ner från telia och 2,5Mbit upp,man maxar aldrig något av hållen...

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Men *suck*.

Det går en internetkabel från datorns nätverkskort till uttaget i väggen.
I kontraktet står det att jag tilldelas 24 Mbit ADSL från Telia.

Dessutom delar jag med tre andra i samma hus, och har därför en hastighet kring 15-16 Mbit enligt TPTEST. Så, jag har ingen aning vad det är.

Det är iaf en router med brandvägg och så..

Visa signatur

Ignoranta nonchalanter i kongregation samlas runt kväljningarnas sympati, bepara mig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenyMe
Men *suck*.

Det går en internetkabel från datorns nätverkskort till uttaget i väggen.
I kontraktet står det att jag tilldelas 24 Mbit ADSL från Telia.

Dessutom delar jag med tre andra i samma hus, och har därför en hastighet kring 15-16 Mbit enligt TPTEST. Så, jag har ingen aning vad det är.

Det är iaf en router med brandvägg och så..

Har aldrig nånsin hört om en adsllösning från ett TP urtag i väggen det måste vara nån ny form av stadsnät eller så,men om du nu skulle ha runt 15-16 Mbit i tptest så tror jag inte du kan kräva högre,det heter ju upp till 24Mbit jag har sett massor av folk med 24Mbit som har allt från 8Mbit upp till 21Mbit på telias 24Mbit adsl så frågan är om du kommer få snabbare...
Well hoppas det går bra..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Jag klagar inte på hastigheten, om du nu har läst de tidigare inläggen.
Utan det är brandväggen i routern jag hakar upp mej på.
Den blockerar ALLA inkommande anslutningar, men det är inget jag kan göra något åt.

Visa signatur

Ignoranta nonchalanter i kongregation samlas runt kväljningarnas sympati, bepara mig.

Permalänk

Omg grabbar, nu har jag läst alla 12 sidorna! Vilken historia asså.

Det är så att min dator pallade inte mer och jag tänkte köpa en ny (på datorbutiken)

Ska bygga själv (vilket är roligt) Den ska innehålla: Gigabyte GA-P35-DQ6 moderkort,

Sapphire Radeon X1950Pro 512MB DDR3 grafikkort,

OCZ ATI CrossFire XTC 2GB Kit (2x1024MB) DDR2 PC2-6400 800MHz (om de är alls bra),

och sist men inte minst Intel Core 2 QUAD Q6600 Quad Core 2.4GHz 8MB(2x4MB) FSB1066

I en tidigare tråd berättade jag att jag skulle klocka min q6600 och minnen eftersom att jag tycker att det är intressant och roligt. Och jag är lika noob som DenyMe.

Förresten DenyMe, hur går det med klockningen? Du ahr aldrig sagt vilken stepping du hade på din processor! Är det B3 Stepping = sSpec Number SL9UM eller G0 Stepping = sSpec Number SLACR ?

MVH The Sweeper

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Omg grabbar, nu har jag läst alla 12 sidorna! Vilken historia asså.

Det är så att min dator pallade inte mer och jag tänkte köpa en ny (på datorbutiken)

Ska bygga själv (vilket är roligt) Den ska innehålla: Gigabyte GA-P35-DQ6 moderkort,

Sapphire Radeon X1950Pro 512MB DDR3 grafikkort,

OCZ ATI CrossFire XTC 2GB Kit (2x1024MB) DDR2 PC2-6400 800MHz (om de är alls bra),

och sist men inte minst Intel Core 2 QUAD Q6600 Quad Core 2.4GHz 8MB(2x4MB) FSB1066

I en tidigare tråd berättade jag att jag skulle klocka min q6600 och minnen eftersom att jag tycker att det är intressant och roligt. Och jag är lika noob som DenyMe.

Förresten DenyMe, hur går det med klockningen? Du ahr aldrig sagt vilken stepping du hade på din processor! Är det B3 Stepping = sSpec Number SL9UM eller G0 Stepping = sSpec Number SLACR ?

MVH The Sweeper

Det låter som om du skall köpa en värstingdator. :]
Angående överklockningen så har jag ärligt talat inte rört något i min burk.
Har alltid stött på andra, större problem.

Visst, jag försökte ändra. Fick lite hjälp av många inblandade, men det löste sej verkligen inte. Så jag lade ner det. Inväntar ny hjälp, så fort det finns någon kunnig och 'villig' :]

Jag har dock stött på ett problem med mitt Vista (64bit).

De första tre veckorna så fungerade funktionen 'sleep'.
När jag tryckte på knappen så blinkade den externa hårddisken ett par gånger och datorn slocknade strax därefter, precis som den skulle.

Dumburken lät inte alls, så jag trodde först att den var avstängd.
Sedan efter att jag tryckt på 'powerknappen' så startar vista upp på en sekund. Alla program är som jag lämnade dem.

PROBLEMET :

Problemet jag har idag, och som uppstod för en vecka sedan, är att denna 'sleep funktion' inte fungerar. Datorn slocknar inte längre, som den brukade göra de tre första veckorna med Vista. Det enda som händer är att jag hamnar på 'login skärmen', där de visar en liten ruta att det är jag som är inloggad.

Hibernate fungerar på exakt samma sätt som jag nämnt ovan. Man hamnar bara på login skärmen. En aning störande.

Har någon hört om detta mystiska problem tidigare?
Och vad är i så fall orsaken?

Jag har nämligen inte ändrat något i energiinställningar eller liknande.

Tacksam för svar!

Lycka till förresten, The Sweeper!

Visa signatur

Permalänk

Tackar, hoppas att det kommer att funka för mig. Du har fortfarande inte sagt vilken stepping du har, vilken?

Jag har läst igenom lite resentioner och där stod att det är bäst att köra 3Gb minne istället för 4 eftersom att det orskade problem.

"32bits windows:
Om du kör windows xp eller Vista 32bit köp 2gb ram dvs 2x1gb moduler och 2 st 2x512mb ram.
Totalt 3gb.
4gb kan inte hanteras fullt ut av windows 32bits versionen varken av xp eller Vista även om Vista är bättre på minneshantering.
Det bästa köpet är med andra ord 3gb ram, i dualchannel.
Då minnena idag är billiga kan dock 4gb inhandlas bara man vet om ovanstående."

Vet inte om det är orskaken eller inte men du kan ju kolla i den länken:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Själv kan jag inte Vista, och tänker inte heller att installera det (ingen mening än). Kör det vanliga Xp Professional.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Avstängd

orsakar inte direkt problem med 4gb ram utan att 32bit windows hanterar ram på ett sätt som gör att man inte kan utnyttja all ram man köpt.

ska man uppgradera till win 64 så kan det vara bra att ha 4gb dock.
frågan är bara om dddr3 kommer att bli tillräckligt snabba för att köpa inom det närmsta året.
ddr2 är tillräckligt snabbt så långt.

vista kommer nog att bli bra men det tar troligen lite tid innan spelen har gjorts för dx10.
i crysis kommer multiplayer att vara annorlunda för vista/dx10 än dx9.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Jag hade betällt processorn från Inet (fick G0) och sen fick jag vänta länge tills komplett grejer kom, jävligt sur eftersom att ha väntat redan 1 vecka.

Min sammanfattade lista är:

Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4
Gigabyte GA-P35-DQ6, P35, Socket-775
Tuniq Tower 120 Ultra Silent CPU-Kylare
XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB GDDR3
Intel Core 2 Quad 6600 2,4GHz

PS: När jag hoppas att ni som har en DQ6'a och Q6600 kommer att hjälpa mig med overklockning om jag behöver hjälp

Visa signatur

Permalänk

klockning som klockning. principen är densamma oavsett vilket moderkort och processor man kör. har man väl förstått vad man pysslar med spelar det ingen roll.

edit: ehm... det där lät ju inte så charmigt kanske. det var inte meningen.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
klockning som klockning. principen är densamma oavsett vilket moderkort och processor man kör. har man väl förstått vad man pysslar med spelar det ingen roll.

edit: ehm... det där lät ju inte så charmigt kanske. det var inte meningen.

Jag förstår vad du menar, men eftersom jag är en nybörjare så är det inte så enkellt. Jag har läst många FAQ flera gånger och samtidigt undrat vissa saker.

tex. förhållandet mellan processorn och ram kan vara 1:1, men det heter inte så på Gigabyte, det heter ju 2.0 om jag inte har fel.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Jag förstår vad du menar, men eftersom jag är en nybörjare så är det inte så enkellt. Jag har läst många FAQ flera gånger och samtidigt undrat vissa saker.

tex. förhållandet mellan processorn och ram kan vara 1:1, men det heter inte så på Gigabyte, det heter ju 2.0 om jag inte har fel.

Same shit different name, olika tillverkare har lite olika namn på saker i BIOS (av någon anledning).

Om det är någon inställning som inte heter likadant i ditt BIOS som i guiden, fråga någon med ett moderkort från samma tillverkare som du har.

DDR och DDR2-minne är Double Data Rate, dvs att minnet utför två dataöverföringar per klockcykel. Detta gör att om minnet körs på 400MHz, så kommer den upplevda hastigheten vara 800MHz jämfört med ett Single Data Rate minne, som endast klarar en dataöverföring per klockcykel. (dubbelt så mycket data skickas ju och ett Single Data Rate minne skulle behöva vara klockat i 800MHz för att prestera likvärdigt)
Alltså har vi en verklig hastighet på 400MHz men tillverkarna väljer att skriva 800MHz för att minnet skyfflar data motsvarande ett Single Data Rate minne som körs i 800MHz.

Skulle tro att Gigabytes sätt att se på 1:1 är att eftersom minnet är DDR(2), så kommer minnets hastighet vid 1:1 vara 2xFSB pga Double Data Rate (om FSB är t.ex. 400MHz och minnet är ställt till 1:1 är ju även minnets hastighet 400MHz, men på tillverkarnas sätt att se det så är minneshastigheten 2*400MHz=800Mhz pga Double Data Rate)

Har du väl ställt in 1:1 förhållande (2.0 i Gigabytes värld), så kommer minnets hastighet alltid följa FSB. Har du PC6400-minne och kör 1:1 med en FSB på 266MHz, kommer minnet att köras i 266MHz (och då 2x266=533MHz, så kör du alltså minnet i PC4200-hastighet). När du sedan klockar upp FSB, så kommer minneshastigheten att följa med upp. För att komma upp i den hastighet som PC6400 är specat för, så behöver du komma upp i 400MHz FSB vid 1:1.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
beep! wrong...

jag tar min egen e6600 som exempel och skriver i punkter för överskådlighet:
- rated fsb är 1066 men det kan du strunta totalt i. "verklig" fsb är 266 (dvs 1066/4).
- standardfrekvens är 2400. 2400/266=9. multipeln är med andra ord 9.
- vill jag överklocka kan jag höja fsb till exempelvis 300.
- frekvensen blir 300x9=2700.
- jag kan också ändra multipeln (max är dock 9) och fsb. exempel: 8x400=3200.
- när jag ökar fsb måste jag tänka på att det också påverkar frekvensen på minnet.
- för att räkna ut minneshastigheten används så kallade dividers. dessa kan vara till exempel 1:1, 3:2 eller 5:4.
- om vi har en fsb på 400 och kör divider 3:2 blir minnenas frekvens (400x3)/2=600.
- personligen kör jag fsb 400, multipel 9 och divider 1:1, vilket ger en cpu-frekvens på 3600 och en minnesfrekvens på 400 (här är det lätt att bli lite förvirrad eftersom minnesfrekvensen ofta anges dubbelt, dvs i det här fallet skulle man kunna säga att minnena kör i 800).
- det finns ett antal spänningar man kan ändra i bios. det är huvudsakligen spänningen till cpu (vcore), minnen (vdram), sydbrygga (vich) och nordbrygga (vmch). dessa kan behöva ökas för att en överklockning ska vara stabil (instabilitet märks genom att datorn vägrar starta, ger bsods eller annat konstigt beteende).

det var väl det enklaste. men det räcker inte. försök se hur allt hänger samman och läs flera trådar här på swec om klockning.

Sorry om jag snor tråden lite nu.

Vad har du för load/idle temp + vcore och vdmm när du kör i den hastighete.

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Same shit different name, olika tillverkare har lite olika namn på saker i BIOS (av någon anledning).

Om det är någon inställning som inte heter likadant i ditt BIOS som i guiden, fråga någon med ett moderkort från samma tillverkare som du har.

DDR och DDR2-minne är Double Data Rate, dvs att minnet utför två dataöverföringar per klockcykel. Detta gör att om minnet körs på 400MHz, så kommer den upplevda hastigheten vara 800MHz jämfört med ett Single Data Rate minne, som endast klarar en dataöverföring per klockcykel. (dubbelt så mycket data skickas ju och ett Single Data Rate minne skulle behöva vara klockat i 800MHz för att prestera likvärdigt)
Alltså har vi en verklig hastighet på 400MHz men tillverkarna väljer att skriva 800MHz för att minnet skyfflar data motsvarande ett Single Data Rate minne som körs i 800MHz.

Skulle tro att Gigabytes sätt att se på 1:1 är att eftersom minnet är DDR(2), så kommer minnets hastighet vid 1:1 vara 2xFSB pga Double Data Rate (om FSB är t.ex. 400MHz och minnet är ställt till 1:1 är ju även minnets hastighet 400MHz, men på tillverkarnas sätt att se det så är minneshastigheten 2*400MHz=800Mhz pga Double Data Rate)

Har du väl ställt in 1:1 förhållande (2.0 i Gigabytes värld), så kommer minnets hastighet alltid följa FSB. Har du PC6400-minne och kör 1:1 med en FSB på 266MHz, kommer minnet att köras i 266MHz (och då 2x266=533MHz, så kör du alltså minnet i PC4200-hastighet). När du sedan klockar upp FSB, så kommer minneshastigheten att följa med upp. För att komma upp i den hastighet som PC6400 är specat för, så behöver du komma upp i 400MHz FSB vid 1:1.

Det sista du sa hade jag läst minst 10ggr.

Mitt mål är att förstå "recepten" (enligt noob clockning conroe guiden) på gigabytes språk. Du förklarade nyss vad 2.0 på detta språket betydde, nu förstod jag ungefär vad det betyder.

"Same shi different name?" = No shit! det är det jag vill veta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte att det kunde vara lika bra att skriva i den här tråden med min fråga.

Vad är det egentligen som kan skada respektive korta ner livslängden på en processor? Är det enbart en höjd värme, eller kan det även vara den höjda volten som en överklockning medför (förutsatt att tempen inte ökar, tex en klockad cpu med bra kylning vs en oklockad med stock) ? För annars förstår jag inte riktigt, själva mhz-talet i sig ökar väl inte slitaget?

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanabel
Tänkte att det kunde vara lika bra att skriva i den här tråden med min fråga.

Vad är det egentligen som kan skada respektive korta ner livslängden på en processor? Är det enbart en höjd värme, eller kan det även vara den höjda volten som en överklockning medför (förutsatt att tempen inte ökar, tex en klockad cpu med bra kylning vs en oklockad med stock) ? För annars förstår jag inte riktigt, själva mhz-talet i sig ökar väl inte slitaget?

Man kan inte höja värmen på en processor, man kan bara höja Vcore och FSB. När man ökar FSB så kommer man till en gräns där processorn inte orkar mera och då måste man då höja Vcore = högre klockfrekvens = mer värme = mer slitage = mindre livslängd.

Så är det alltid när man trimmar/överklockar något.

(Vet inte riktigt om man sliter lika mycket om man inte höjer Vcore och ökar bara FSB.)

Spelar ingen roll om du har bra kylning eller inte, det hjälper bara genom att slöa ner livslängden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Man kan inte höja värmen på en processor, man kan bara höja Vcore och FSB. När man ökar FSB så kommer man till en gräns där processorn inte orkar mera och då måste man då höja Vcore = högre klockfrekvens = mer värme = mer slitage = mindre livslängd.

Så är det alltid när man trimmar/överklockar något.

(Vet inte riktigt om man sliter lika mycket om man inte höjer Vcore och ökar bara FSB.)

Spelar ingen roll om du har bra kylning eller inte, det hjälper bara genom att slöa ner livslängden.

Självklart kan man inte höja värmen på en processor.. det var heller inte min fråga. Värmen kommer ju lika självklart dock som konsekvens av höjd vcore. Min fråga var ju helt enkelt om det är enbart den höjda volten (som medför höjd temperatur) som skadar eller försämrar livslängden på cpun? I så fall så borde den ju egentligen inte ta skada alls eller få kortare livslängd om man jämför tex 2 scenarion:

A: Stockkylare, oklockad, ~45 grader snitt.

B: Bra kylare, klockad, ~45 grader snitt.

Eller finns det någon annan faktor som spelar in på cpuns livslängd när man klockar? Det var min fråga.

Visa signatur

| e6850 @ 3600mhz | Sparkle 8800GTS 640mb | Gigabyte p35 DS4 | Corsair 520w | Corsair 6400 CL5 (2gb) | Antec 900 | Philips 200WP7ES |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanabel
Självklart kan man inte höja värmen på en processor.. det var heller inte min fråga. Värmen kommer ju lika självklart dock som konsekvens av höjd vcore. Min fråga var ju helt enkelt om det är enbart den höjda volten (som medför höjd temperatur) som skadar eller försämrar livslängden på cpun? I så fall så borde den ju egentligen inte ta skada alls eller få kortare livslängd om man jämför tex 2 scenarion:

A: Stockkylare, oklockad, ~45 grader snitt.

B: Bra kylare, klockad, ~45 grader snitt.

Eller finns det någon annan faktor som spelar in på cpuns livslängd när man klockar? Det var min fråga.

Undrar också det...

Visa signatur