Fortsättning på tråden "Nya bärbara datorer för 1000kr"

Permalänk
Medlem

Haha ja.

En spännande historia, och aldrig har väl en tråd engagerat så många, samtidigt som många har skrivit helt hjärndöda inlägg.

Jag vill tacka Medison för denna resan, och önska bättre lycka nästa gång.

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Medlem

Det är inte över!

2co bekräftar ikväll att alla övriga ordrar förutom de som var markerade som skickade ligger kvar. De vägrar svara på frågor om exempelvis även dessa kunder kan förvänta sig att få pengarna dragna utan någon substans alls. Istället väljer de att gå till personangrepp på mig för att jag bevakar historien:

"The questions you want answered are directly related to vendor status and that is confidential information. Since the orders erroneously marked shipped have been refunded there are no additional credit card orders in our system which need to be canceled.

2Checkout carries the liability in regard to this issue and the proofs we will require are also subject to negotiation between Medison and 2Checkout.

Your concern, as either a "potential vendor or customer" should end with the knowledge that you, as a consumer, are protected and that you, as a vendor, won't be the topic of conversation due to a self-appointed protector the the online shopping community who believes they should be privy to internal communications about your business, product or past.

2Checkout was founded to help the entrepreneur. We do business with a quite a few people with bad credit, who lost their merchant accounts due to excessive fraud or who simply want to dip their toes into the online selling community before diving in with long-term contracts, etc. That is no way is indicative of a lack of commitment toward protecting our consumers because we hold the fiscal responsibility. "Buyer beware" doesn't apply when 2Checkout is the middleman.

You've managed to skew that perspective around because we won't play into your desire to be the source of information regarding Medison and if customers or vendors choose to go elsewhere because of that I would hope they'd reconsider because you've done a great disservice in generating any type of doubts about the integrity of our business.

Finally, should Medison get the kinks worked out I'll personally be buying a laptop or two. Especially if it is sold via 2Checkout. It's a bargain."

Frågorna som inte är berättigade ett svar enligt 2co:

* Are Medison still able to mark the open "authorized orders" as shipped, without any proof at all like last time?
* What will you require Medison to do to open up orders of them again, and what proofs of this will you require?
* How long are the deadline until you cancel all orders if the above isn't met?

These questions should be easy to answer and shouldn't violate anything or anyone. These questions are the ones that currently are in the customers and the general public's interest.

http://www.2checkout.com/community/support/topic.php?id=340&p...

Permalänk
Medlem

2CO måste skydda Medison för att inte deras övriga "skumma" kunder ska bli oroliga, det är i praktiken vad han säger. Alltså, är man så dum så att man inte uttryckligt ber om att få sin order struken så får man skylla sig själv.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Haha, vilket roligt svar

2CO gör alltså affärer men en massa skummisar, men det gör inget för som kund är man alltid skyddad av 2CO? Men när ordrar bevisligen kan bli felaktigt markerade som shipped, ja då börjar man ju undra hur säkert det är...

Och att de inte svarar på frågorna... Vad är 2CO för ett företag egentligen? Skulle aldrig vilja ha med dem att göra!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haha, vilket roligt svar

2CO gör alltså affärer men en massa skummisar, men det gör inget för som kund är man alltid skyddad av 2CO? Men när ordrar bevisligen kan bli felaktigt markerade som shipped, ja då börjar man ju undra hur säkert det är...

Och att de inte svarar på frågorna... Vad är 2CO för ett företag egentligen? Skulle aldrig vilja ha med dem att göra!

edit: Märkligt blev två inlägg efter varann...

Kollade lite på länken som thenisse hade, det var ju en herrans massa text som jag aldrig skulle orka läsa men det här som Kristin från 2Co skriver var ju skojjigt:

Citat:

Quite honestly, we've invested a significant amount of time and effort in both meeting with our vendor as well as following up with Medison in order to formulate the opinions and tolerances we have throughout this process. Unfortunately, complications arose but it is the opinion of 2CO's CEO that Medison is a legitimate enterprise that was unable to meet projections.

Jag är hyffsat säker på att om man undersöker medison "a significant amount" så fattar man ganska snabbt att det inte finns några laptops och inte heller kommer att finnas inom en överskådlig framtid. Men men, "complications arose" som hon skriver...

Det enda jag lärt mig av allt det här är att det finns 2 företag man inte ska lita på: Medison och 2Co.

Och efter att ha läst lite på forumen så undrar jag om jag nog inte tycker sämre om 2Co än om Medison. Medison är bara en dum idé medans 2Co bara drar ned sig själva i skiten av någon mystisk anledning...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

en sak han verkligen har lyckas med är konkurser, och det ge vi en applåd för.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt

Och efter att ha läst lite på forumen så undrar jag om jag nog inte tycker sämre om 2Co än om Medison. Medison är bara en dum idé medans 2Co bara drar ned sig själva i skiten av någon mystisk anledning...

Jag håller med.

Jag försöker mig på en översättning. Rätta mig gärna:

"complications arose but it is the opinion of 2CO's CEO that Medison is a legitimate enterprise that was unable to meet projections."
Svårigheter uppstod, men det är åsikten från 2 CO:s VD att Medison är ett lagligt företag som inte kunde leva upp till förväntningarna.
Se vidare: http://www.cint.se/debatt//ShowPostFlat.aspx?PostID=62603&Pag...

Permalänk
Medlem

Medison var inte en bluff, det var bara en misslyckad affärside. Dags att börja äta hattar nu?

Permalänk
Medlem

Håller ni på än?
Ska vi sammanfatta det hela så att ni under 18 år förstår?
En bärbar dator för tusen spänn.
Vem går på det idag som har ett arbete och vet att bara monteringskostnaden kanske uppgår till 3-4 hundra? Sen har vi materialkostnaden. Skulle den vara 5-600 hundra kronorsklassen? Haha...

Företaget vill som säljer denna dator strävar nog efter ett TG mer än noll! Normalt för ett företag gäller ett TG på 25% för "break even".

Deras affärsidé att tjäna pengar på en eventuell marknadsföring är ju behjärtansvärd.
Men vilken "idiot som helst" fattar ju att det inte fungerar i längden.

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lamer71
Håller ni på än?
Ska vi sammanfatta det hela så att ni under 18 år förstår?
En bärbar dator för tusen spänn.
Vem går på det idag som har ett arbete och vet att bara monteringskostnaden kanske uppgår till 3-4 hundra? Sen har vi materialkostnaden. Skulle den vara 5-600 hundra kronorsklassen? Haha...

Företaget vill som säljer denna dator strävar nog efter ett TG mer än noll! Normalt för ett företag gäller ett TG på 25% för "break even".

Deras affärsidé att tjäna pengar på en eventuell marknadsföring är ju behjärtansvärd.
Men vilken "idiot som helst" fattar ju att det inte fungerar i längden.

Monteringskostnaden är nog inte några problem, i vissa hottentottländer plockar man nog ihop en sån där för några tior.
Kika bara på Polackerna som vistas i Sverige över sommaren, du kan leja en sån som snickare för 30:-/timmen.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Men man kommer aldrig över materialkostnaden som är samma i alla länder. 1000kr i sverige är 1000kr även i kina.....

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lamer71
Men man kommer aldrig över materialkostnaden som är samma i alla länder. 1000kr i sverige är 1000kr även i kina.....

Är det meningen att vi skall skratta eller gråta nu?

Vad dum jag är som importerar för hundratusentals kronor från Kina när nån säljer sakerna lika billigt här hemma.

Permalänk

Tycker 2CO svarar ypperligt i den där tråden. Är det konfidensiell information ska man inte ha tillgång till den, huruvida relevant det är eller ej för företaget i fråga. Det är något man lär sig när man läser avtal och kontrakt på senare tid antar jag?
Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Medison var inte en bluff, det var bara en misslyckad affärside. Dags att börja äta hattar nu?

Syftar du på mig? Jag har inte sagt att det är en bluff, jag har sagt att det inte kommer levereras några datorer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikSvensson
Tycker 2CO svarar ypperligt i den där tråden. Är det konfidensiell information ska man inte ha tillgång till den, huruvida relevant det är eller ej för företaget i fråga. Det är något man lär sig när man läser avtal och kontrakt på senare tid antar jag?
Erik

Jag håller med, men jag tycker knappast att det är ett bra svar att bara säga att "den informationen är hemlig" på ett 30-tal frågor som de gjort på sistone. e's svar i tråden var bra dock, fattar inte hur svårt det är att klämma ur sig ett vettigt svar som folk förstår.

Jag har förövrigt sammanfattat vad jag reagerar på hos 2co angående reaktionerna på min reaktion

http://www.medisonscam.info/2007/09/explanations-regarding-2c...

Permalänk

Om dom har ett kontrakt för partnerrelationer kan dom omöjligen prata utöver dom med allmänheten, tyvärr, men så är det. När medison valde 2CO måste nästan ett avtal funnits, och tror inte direkt att 2CO vill bryta mot ett avtal med en som väljer att sälja varor genom dom, hur mycket bluff eller falskhet det än luktar om det.

Erik

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som sagt var, jag har inte alls något emot det svaret när de skriver vad de menar, som i e's fall. Men tidigare på forumet så började de helt plötligt svara med det på allt, oavsett om det var saker de sagt till media själva eller frågor om vad som hände med fraktkostnaderna som de lovade att ta reda på.

Och avtalen finns att beskåda på deras sida.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikSvensson
Om dom har ett kontrakt för partnerrelationer kan dom omöjligen prata utöver dom med allmänheten, tyvärr, men så är det.

2CO hävdar att det är DE som är SÄLJARE av Medisons datorer så jag har väldigt svårt att förstå vad deras ev avtal har att göra med följande frågor till 2CO.

1. När kommer datorerna?

2. Ingår frakten i priset? Er leverantör påstår i pressen att den INTE gör det men vid beställning hos Er står fritt Scandinavien?

3. Vad kostar frakten till USA?

4. Varför markerades orders som "Levererade" om leverans inte skett?

5. Har ni något bevis på att Medison har någon partner som faktiskt tillverkar datorer (och inte bara tillverkar fantasier)?

Vilken av dessa frågor skulle enligt DIG vara omöjlig för dem att svara på eftersom svaret SKULLE kunna vara "konfidentiellt"? Är du seriös?

Permalänk

Thenisse: Är avtalet på deras sida mellan köpare till 2CO eller 2CO till partner? Har inte kollat själv.

SneClocker:
Jag har ingen koll på ärendet, sa bara att finns kontrakt mellan partner och försäljare till slutkund kan man inte klaga på utebliven info om försäljaren säger att det är konfidensiellt. Jag är seriös, och finns det ett avtal speciellt mellan tillverkare och försäljare så kan ingen göra något åt det, dessvärre. Detta gäller dock bara dom frågor där kunden inte nämningsvärt påverkas. Att t.ex. inte tala om det där med frakten håller jag med om är fel och kan inte finnas som konfidensiellt, då det är något som påverkar slutkunden. Men garanterar dom att man får dator eller pengarna så kan man inte kräva att få veta vem som gör datorerna t.ex.

Men för att svara på fråga 1. Om du mailar till komplett och frågar "hur lång tid tar det innan denna produkt kommer till mig?" så kommer inte dom säga "du får den om 1 dag, 3 timmar, 25 minuter och 42 sekunder" om dom ska tillverka den, skeppa den och få den till komplett, utan snarare "vi beräknar ha den i lager då och då". Vad 2CO svarat på den frågan vet jag inte.

Erik

Edit. Kan väl ta 5an med. Det är en väldigt konfidensiell fråga om företaget som gör dom inte ska läcka ut av nån anledning som jag inte vet varför man skulle vilja dölja. Kanske av konkurransmässiga själ, vad vet jag. Jag tror inte längre heller på en 1000kr-dator, men jag litar fortfarande på 2CO och kommer fortsättningsvis göra det med. Dom verkar ha en grymt snabb support som svarar, även om folk inte blir nöjda med svaren p.g.a konfidensiella avtal.

Edit igen. 2 och 3 borde/ska gå att svara på, indeed.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Är det meningen att vi skall skratta eller gråta nu?

Vad dum jag är som importerar för hundratusentals kronor från Kina när nån säljer sakerna lika billigt här hemma.

Det han tänker på är nog i första hand Intel-processorerna som sitter i, Intel är bra på att hålla priserna uppe och ha samma priser på olika marknader. Och i en dator för 1000Kr är onekligen processorn en stor del av kostnaden.

Sen tror jag inte att LCD-skärmar går att få hur billigt som helst heller, det är stor efterfrågan på sådana. Även där en relativt stor grundkostnad.

Övriga komponenter i en dator går säkert att få enormt mycket billigare i Kina än någon annanstans, liksom att få dem hopmonterade. De stora kostnaderna kommer när datorerna skall ut ur fabriken och hela vägen hem.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Medison är inte de enda som har tänkt sälja laptops i den prisklassen.

Det finns ett stort projekt som heter "One laptop per child". Det är ett icke vinstdrivande projekt som startats för att ge billigas laptops till barn i tredje världen i utbildningssyfte. De har varit med i långa repotage i CBS 60 minutes några gånger. Med i projeketet hittar man Google, Nortel, Quanta, Brightstar, eBay, AMD, Red Hat, SES Astra), NewsCorp, Chi Lin, Marvell, OLPC, MIT Media Lab, Riverside, Intel och MFI. Projeketet sponsras dessutom av BMW.

Denna dator kommer finnas att köpa för [b]100 dollar[/], men man förbinder sig samtidigt till att betala för ytterligare en dator som ges till ett barn i tredje världen.

Datorn är ingen vacker syn utan ser mer ut som en barnleksak, men det har några intressanta saker som ingen annan dator har. Det ska vara den enda laptopen i världen för privatpersoner som klarar att doppas ned under vatten eller bli begraven helt i sand och som dessutom har en skärm som klarar fullt dagsljus utan problem. Du behöver inte heller en strömkälla utan kan ladda batteriet genom att veva (vilket går fort).
Med andra ord perfekt till bar eller som extradator när man är ute på landet eller reser.

Mer info:
http://laptop.org/laptop/hardware/specs.shtml
FAQ på svenska http://laptop.org/faq.sv.html

Vad tror ni? Jag lär köpa minst en.

Permalänk
Medlem

OLPC

OLPC'n är käck men den är upp i 188 dollar nu. De gick ut med det för några dagar sedan och lovade samtidigt att den inte skulle överstiga 190 dollar. Men det är ju jättebilligt också, men långt ifrån 100 dollar som den skulle kosta från början eller Medisons luftdator för 150 dollar.

Ett annat datorprojekt som jag följer är EEE som skulle kosta 199 dollar från början men som nu är uppe i 270 dollar för en sämre spec än de gick ut med. Nu är det 256 Ram, 2 G Minne och ingen cam som gäller. En sån skall jag köpa ändå, bara för att ha och leka med.

Permalänk
Medlem

Frecke:
Den där datorn har tagits upp många gånger i förra tråden.
Och som sagts. Det är ett icke vinstdrivande företag och de kommer inte ens ner i närheten av 100 dollar (komighåg att medison påstår sig tjäna på varje laptop). Det är visserligen specialkomponenter men den är betydligt långsammare än medisons dator.
Om jag inte minns fel så är veven sedan länge utbytt (den var för klen) mot en 'pedal' som man trampar på och designen är väl utbytt den med tror jag.

Samtidigt så är det väl inte ens säkert att man kommer kunna köpa den som privatperson?

Asus dator är väl den enda som vi dödliga kommer kunna få tag på men även den stiger ju i pris var dag så för mig så har nog alla alternativen stigit i pris för mycket för att jag ska skaffa någon av dem.

Permalänk
Avstängd

OLPC skulle kunna köpas av "rika" privatpersoner för det dubbla mot vad en knatte i u-land får ge för den, typ man köper 2 men ger ena till knatten med djungeltrumman... så vem fan köper en sådan för 3000-4000kr när det finns bätre på OnOff för samma pris?

Men jag håller mig till att det krävs inte hög IQ för att fatta att Medison datorn inte kommer, men Valdi blir nog statsminister snart.. titta vilket skit vi har nu.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
OLPC skulle kunna köpas av "rika" privatpersoner för det dubbla mot vad en knatte i u-land får ge för den, typ man köper 2 men ger ena till knatten med djungeltrumman... så vem fan köper en sådan för 3000-4000kr när det finns bätre på OnOff för samma pris?

Men jag håller mig till att det krävs inte hög IQ för att fatta att Medison datorn inte kommer, men Valdi blir nog statsminister snart.. titta vilket skit vi har nu.

Börjar det brännas? Det är kanske inte tänkt att du ska sitta och spela datorspel dagarna i ända? Ut och sök jobb vetja.

Permalänk
Medlem

Bärbar dator för 3771, se http://www.idg.se/2.1085/1.122030
Det kanske är så att uppmärksamheten runt medison ändå haft den positiva effekten att priset på bärbara datorer går ner.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

bomber3
Jag kan bara svara för vad jag såg på 60 minutes, och vid det tillfället sa de att den skulle kunna köpas för 100 dollar, men Sverige ligger väl ett gäng avsnitt efter.

Den skulle väl kunna köpas av alla över internet. Varför skulle bara rika personer kunna köpa en superbillig laptop?!

Förutom att den är billig tycker jag det är lite spännande att den klarar av i stort sätt vad som helst. Att tappas hårt om och om igen, och att varken vatten, sand eller smuts kan komma in oavsett hur man hanterar den (kan kasta den i ett gyttjehål), att man inte behöver strömkälla och att skärmen kan användas i fullt solljus. Det kan du ju glömma att en dator från OnOff klarar. Detta gör den helt unik och perfekt till barnen eller att ha med sig överallt som till landet och skog och mark. 100 dollar, 200 dollar eller 400 dollar. Det är fortfarande ett riktigt kap för en sådan tålig och grym dator.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frecke
100 dollar, 200 dollar eller 400 dollar. Det är fortfarande ett riktigt kap för en sådan tålig och grym dator.

En cementklump är också tålig vid jämförelse.
Är tveksam till om det är värt att offra några pengar överhuvudtaget på en maskin med de specifikationerna. Det JAG använder en dator till kommer nog bli rätt besvärligt på en sån där, men visst är det kul att barn i utvecklingsländer skall kunna koppla upp sig mot internet (den dan de får bredband) och de kommer nog inte tanka hem så mycket då datorn helt saknar hårddisk.

Om du anser den vara ett "kap" förmodar jag att du inte ställer så höga krav?

Permalänk
Medlem

Beställ inte skiten förfan!
Har en polare som beställde för ungefär 4-5 månader sen, men skiten har inte kommit en!

Så ett tips beställ INTE skiten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Proxxez
Beställ inte skiten förfan!
Har en polare som beställde för ungefär 4-5 månader sen, men skiten har inte kommit en!

Så ett tips beställ INTE skiten

Tror det framkommit ganska tydligt att det ingen idé att beställa en dator som inte existerar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SneClocker
En cementklump är också tålig vid jämförelse.
Är tveksam till om det är värt att offra några pengar överhuvudtaget på en maskin med de specifikationerna. Det JAG använder en dator till kommer nog bli rätt besvärligt på en sån där, men visst är det kul att barn i utvecklingsländer skall kunna koppla upp sig mot internet (den dan de får bredband) och de kommer nog inte tanka hem så mycket då datorn helt saknar hårddisk.

Om du anser den vara ett "kap" förmodar jag att du inte ställer så höga krav?

Jojo, spelar man bara avancerade spel så är den ju rätt meningslös, men för barn som annars lyckas ha sönder allting, och för vuxna som vill ha en extremt tålig extradator där man inte behöver bry sig om batteri (och om man har rätt strömkontakt när man åker utomlands), och bara ska surfa eller jobba med dokument och excel så är den ju perfekt, oförstörbar och snorbillig.

Förövrigt så är det redan ett gäng barn i utvecklingsländer som har datorn och i dessa byar använder de satelitmottagare, inte bredband.