USB-mikrofon? X-Fi Vistaproblem...

Permalänk
Medlem

USB-mikrofon? X-Fi Vistaproblem...

Nu har jag tröttnat på att mikrofonen vägrar fungera med mitt XtremeGamer i Vista 64bit... Ljudet blir antingen helt korrupt och jävligt eller också så blir det bra ljud när jag talar in i ljudinspelaren men då märks det inte i diverse spels mikrofontester... Ena sekunden kan en inställning funka och i andra sekunden ger det bara ett jävla oljud...

Frågan är om man kan använda en USB-mikrofon istället för att kringgå problemet?

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Avstängd

Testa nått av det

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Exakt samma problem här Paddan, med samma hård/mjukvara, känner igen det till punkt och pricka. Jag testade allt, och även läste om en del "issues" med Creatives vista drivers, bland annat är det ngt strul med AEX effect i vista med dessa drivers, dock kvarstod mitt problem när jag stängde av detta...
Enda sättet jag fick det att fungera utan problem är att köra headsettet/mic via modekortets ljudkort, och när jag vill ha på speakers igen till spel, musik, film etc byter jag i ljudinställningar(playback settings) tillbaka till Creative X_FI kortet speakers(el vad man har, fanns bara 2val där iaf för mej).
Och ja, när jag då kör via modekortets ljudkort så räckte det att sätta mic i recording settings som default och plugga i headsetet via USB.
Dock krävs en restart av ljudkällan efter ipluggning av USB:n, spel/winamp/mediaspelaren etc tydligen, då du inte kan använda båda ljudkorten samtidigt. Så moderkorts ljudkort till headset, X-FI till resten
Lite jobbigt att behöva byta default speakers i ljudinställningar men får åtminstone bra ljud i både lurar och mic...tar ju bara 3 sec.
Detta är väll en av "barnsjukdomarna" i Vista, sunkiga drivers från Creative fortfarande antar jag, bättre kommer la inom sin tid..

Permalänk
Medlem

Kanon med lite tips och sånt!

Jag har inte moderkortets ljudkort igång alls... Aldrig installerat det, antar att jag måste göra det nu... Det är ju inte så soft att jag inte kan använda x-fikortet i spel, då det är till det ändamålet jag köpte det...

Att kalla det barnsjukdomar är för snällt... Vista har väl funnits ute i handeln i ett år nu och dess förr innan funnits tillgängligt för att få ju drivrutiner och sånt att fungera? Det är bara Creative som pissar på kunderna :(.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit