Permalänk
Medlem

Dell 1330 vs Macbook

Tjena!

Jag har nu länge tänkt köpa en ny dator o snart måste jag värkligen göra det.
Så¨nu till de jag vill välja emellan, dell 1330 eller Macbook. De jag är ute efter är en skärm som inte är större än 13 tum, ska hällst ha 2 gigabyte minne, över 100 gigabyte, okej skärm, rätt okej batteritid runt ca 3 timmar. och med gärna uttag så jag kan sätta in mitt 5.1 ljud.

Jag vet att dellen har allt detta och tror att den till och med har 5.1 uttag, Men jag är så sugen på Macbookens design, de är nog de största + hos den, sedan också ett annat os än widows, men de finns ju linux till windows maskinerna med.

Jag skulle gärna villja ha lite + och - på dessa 2 datorer, och ni får gärna tipsa om andra datorer upp till 13".

Permalänk

Skulle kanske vara lite enklare om du skrev också vad du hade tänkt att gör med datorn. Ska du spela t ex något så är ju inte Macbooken det mest lyckade köpet med sitt integrerade grafikkrets från Intel.
På Macbooken så finns det en optisk utgång, fast den är kombinerad med hörlursuttaget, så man får köpa en adapter för nån tia.
Har en Macbook, så jag kan skriva lite plus och minus om den;

+ Touchpaden, rejält stor och dennes gestures är, i mitt tycke, genialiska. T ex när man vill skrolla på nätet så drar man med två fingrar istället för en, istället för att ha en cm på högersidan. Eller så som jag brukar göra, lägga ena tummen bara på plattan, sen drar man med det andra långfingret.
Högerklick har jag inställt på att man har två fingrar på touchpaden och sen trycker på knappen, då slipper jag det som händer hela tiden med min andra laptop från skolan, att man prickar fel knapp och vänsterklickar istället för högerklickar.
+ Laddkabeln, som använder magneter för att hålla fast kontakten. Räddade datorn idag när syrrar lyckades fastna i laddkablen.
+ Batteritiden, har fått ut fem timmar när man surfat på grannens Wlan med styrkan på skärmen på lite över hälften.
+ OS X, ser det faktiskt som en fördel. Har använt det sen 10.3 Panther och har alltid gillat det starkt. Bristen på spel stör mig inte då jag bara spelar då och då på konsoll.
+ Linux, inga stängda drivrutiner behövs för att datorn ska funka, enda som behövs i Ubunt 7.10 är att man laddar ner madwifi och installer det för att få Wifi, sen funkar det. Fast touchpaden behöver lite pillrande i xorgs konfigfil för att bli skön att använda.
+ Skärmen, bilder blir rejält fina och lampan är stark nog för att blända en, inga problem ute.

- Kanten, har aldrig fattat vad dem på Apple tänkte när de designade det. Rätt idiotiskt, märks inte i vissa sittställningar medans i andra känns det som slöa knivar.
- Skärmdelen på min knakar en hel del och känns rätt plastig, rätt konstigt då underdelen känns som om den vore gjuten i ett stycke. Lite konstigt.
- Underdelen blir varm, inte som skoldatorn (en Dell Latitude D620) som kan ge tredje gradens brännskador efter tio minuter användande i knät, men lite obehagligt blir det.
- Touchpaden, ifall man absolut inte kan tänka i andra banor och absolut måste ha två knappar kan det bli lite knepigt.
- Skärmen, har trots det lite skavanker. Tittar man väldigt noga kan man se lite banding när det är en gradient på skärmen. Inget som stör mig, men har man planer på att bli fotograf eller liknande kanske man stör sig på det, fast å andra sidan, då ska man nog heller inte satsa på en blank skärm.

Blev lite längre än vad jag hade tänkt mig från början, men jag hoppas på att det kan hjälpa något i ditt beslut. Ber också om de engelska ord som kröp in i texten, har glömt bort de svenska översättningarna.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem

Ja de var fel av mig att inte säga vad jag ska göra på datorn, Sosmagt typ surfa lite, kanske spela nått spel då o då, men inte allt för ofta, Kollar på film osv, så de är inte alls prestandaberoende igentligen.. förutom de där spelet man kanske spelar på lan nån gång. Riktigt bra recension (Y) men somsagt jag använder datorn till mestadels surf och film. Men ändå är jag rätt kräsen eftersom jag vill ha en okej processor, och hellst 2 gigabyte. De är de här 2 datorerna som jag och min far har kollat på så ska kolla vilken jag får bäst pris på och lite recensioner på dellen med.. Ännu en gång bra recension

Dessutom ännu en fråga, låter dessa maksiner mycet från fläkten osv?

Permalänk

Hade själv liknande krav som du när jag köpte min dator, fast jag nöjde mig med 1 Gib, duger helt ok för mig. Fast jag ville också ha en digital utgång och gärna 802.11n, så då föll det på Macbooken för mig. Är själv nöjd med den, fast jag spelar som sagt inte, så kan inte säga något om det.
Just fläkten, så är datorn i princip ljudlös, men ifall man börjar göra tyngre saker som att kompilera program eller koda video så låter den en del. Tycker att den låter ungefär lika mycket som kylaren som kommer med Intels processorer, inte så farligt. Fast jag föredrar att, med hjälp av programmet smcFanControl öka på varvtalet på fläkten. Hör ändå inte fläkten för den höga musiken.

Men jag är ändå övertygad om att vilken av dem du än väljer så blir du nöjd, de är båda bra datorer. Och tack för berömmet.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem

De är ganska lika. Jag har själv bestämt mig för att vänta på en uppdatering av Macbooken när jag stod i valet mellan dessa. Det som fick mig att välja Macbook var den bättre batteritiden och designen Men om du tänker spela krävande spel är nog Dellen ett bättre val.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Okej. Jo båda datorerna är säkert jätte bra, Vet bara inte om jag kommer gilla mac's ox. Och min far tvekar lite på om jag verkligen behöver det. han tycker nämligen att macen är mer design om man säger så.
Vet nån när den nya os:et kommer och om de skulle komma en ny uppdatering av macen? Ja somsagt har inte spelat nått krävande spel på månader nu, bara cs nån gång då och då, kanske skulle macen sitta bra för mig.

Min far så också att man skulle anpassa sig efter vad man gör på datorn, jag går ju i skolan så jag måste ju använda word så de är synd att de bara finns word04. men men.. jag ska kolla vidare på detta.

Permalänk
Medlem

Open office finns väl till mac och office 2008 eller vad det nu hete skulle väl vara just för mac?

Det kommer ett ny version av os x nu i oktober. "Arriving in october" http://www.apple.com/macosx/leopard/

Permalänk
Medlem

Okej de låter ju bra om de blir så, De är ingen som sett exakt datum? skulle de bli en prestanda uppgradering snart? för de känns ju fel att köpa den nu om de kommer en ny om en månad för samma pris?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lundvall
De jag är ute efter är en skärm som inte är större än 13 tum,

Macbook är 13,3"

Beror på vilket os du vill använda. Vill du ha Mac OS så ska du ju ha Macbooken. Ska du använda Win XP så är det dumt att köpa en macbook då mac os är inlagt i priset.

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Medlem

men å andra sidan är väl windows med i priset på dell'en?!

Permalänk
Medlem

Haha förstog ironismen där men aja man avrundar ju endå till 13" haha.. För mig är de inte så svårt att fixa till en xp skiva, Hur funkar Xp/vista i macen? för de känns ju lite som att man kan köra bootcamp på macen så har man båda xp och osx. de är ju ett stort plus.
Ingen som vet uppgraderings datumet på macen? För jag vet inte om jag orkar vänta längre med att köpa en dator, dellen kommer ju hit på en vecka, de kan ju ta uppemot en månad till att vänta in macen+ kanske lite längre med de tekniska som skulle va nytt?

Permalänk
Medlem

windows på macen fungerar precis som på vilken annan laptop som helst när man väl fått det att rulla...leopard (mac os 10.5) kommer sista veckan i oktober och macbooken uppgraderas antagligen tidigast november

Permalänk
Medlem

Tack så mycket slowmove, då får vi se vad som händer. Vilken skulle ni stasa på. jag är rädd att macens intergrerade grafikkort typ inte kommer palla något..

Permalänk
Medlem

Japp, macens integrerade grafikkort klarar inget i spelväg, om du inte gillar låg detaljnivå och upplösning. Om du vill ha en mac men kunna spela på den så måste du kliva upp en nivå till MacBook Pro, som går lös på strax över 16000 SEK med studentrabatt. Men den är å andra sidan 15,4", vilket är för stort för dig. Jag skulle isf köpa Dellen. Den verkar iaf ha en bättre grafikkrets än macen (jag antar att vi pratar om Dell Xps m330 nu, den går att få med GF8400m gs) och du ville ju kunna spela lite.

Permalänk
Medlem

Jaa, jag är inte säker på att jag kommer spela men de kanske är bättre att satsa på dellen. ska kolla vidare på pron med, kan ju hända att jag fastnar för den och kan tänka mig att gå över till 15.4"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doomas
Japp, macens integrerade grafikkort klarar inget i spelväg, om du inte gillar låg detaljnivå och upplösning. Om du vill ha en mac men kunna spela på den så måste du kliva upp en nivå till MacBook Pro, som går lös på strax över 16000 SEK med studentrabatt. Men den är å andra sidan 15,4", vilket är för stort för dig. Jag skulle isf köpa Dellen. Den verkar iaf ha en bättre grafikkrets än macen (jag antar att vi pratar om Dell Xps m330 nu, den går att få med GF8400m gs) och du ville ju kunna spela lite.

Inget skulle jag inte vilja påstå. Nyare spel går väll bort, men lite äldre spel som HL 2 osv Flyter på bra.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag har däremot hört en del klagomål om 1330, typ cpu whine, skev osv. Inget sådant på macen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lundvall
Jag har däremot hört en del klagomål om 1330, typ cpu whine, skev osv. Inget sådant på macen?

CPU whine kommer ifrån Intels processor. Dock undrar jag själv (helt utan statisktiskt underlag) om någon speciell kombination av komponenter i Dellen inte ger den högre felprocent. För vad jag läst i Dell XPS 1330 tråden så har de allra flesta CPU whine, medan jag inte hört det från någon dator jag någonsin testat (Inklusive ett antal Macar).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas att de är så då!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lundvall
Vi får hoppas att de är så då!

Mm, jag väntar som sagt på en uppgradering av Macbooken samt det nya OSet. Har börjat gilla Apples produkter, riktigt genomtänkta

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

om man ska vänta på uppdateringar kommer man ju att få vänta hela livet:D

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
om man ska vänta på uppdateringar kommer man ju att få vänta hela livet:D

Whaa? Apple brukar ju vara rätt frekventa i sina uppdateringar.... Fattar dock vad du menar:P

Jag tycker att MacBook är den du letar efter, dock så känns det lite tråkigt att köpa en nu eftersom det nog kommer en stor uppdatering snart, om ett halvår eller så. Och så länge vill man inte vänta, så köp nu, vänta tills leopard kommer, eller vänta tills ev. stor uppdatering kommer.

Edit: Eller köp dellen, såklart=)

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RobbaZ91
Whaa? Apple brukar ju vara rätt frekventa i sina uppdateringar.... Fattar dock vad du menar:P

Jag tycker att MacBook är den du letar efter, dock så känns det lite tråkigt att köpa en nu eftersom det nog kommer en stor uppdatering snart, om ett halvår eller så. Och så länge vill man inte vänta, så köp nu, vänta tills leopard kommer, eller vänta tills ev. stor uppdatering kommer.

Edit: Eller köp dellen, såklart=)

Om ett halvår? Hur vet du det? Det ryktas om att det skall komma innan årets slut iaf, vilket är rätt logiskt då de förmodligen vill peta in Santa Rosa i den. Ett halvår är dock rätt ologiskt, då Penryn förmodligen skulle lanseras strax efter en eventuell Macbook uppdatering i så fall.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Om ett halvår? Hur vet du det? Det ryktas om att det skall komma innan årets slut iaf, vilket är rätt logiskt då de förmodligen vill peta in Santa Rosa i den. Ett halvår är dock rätt ologiskt, då Penryn förmodligen skulle lanseras strax efter en eventuell Macbook uppdatering i så fall.

Allt är bara rykten och teorier.. Nästa uppdatering skulle kunna komma sent i vår, alltså mer än ett halvår. Tycker att det är ganska oväsntligt att prata om eventuella uppdateringar, leopard är iallafall ett faktum:P

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
Allt är bara rykten och teorier.. Nästa uppdatering skulle kunna komma sent i vår, alltså mer än ett halvår. Tycker att det är ganska oväsntligt att prata om eventuella uppdateringar, leopard är iallafall ett faktum:P

Nästa uppdatering kan komma om 10 år också, men som med allt annat får man med hjälp av logik väga sannorlikheter mot varandra

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Nästa uppdatering kan komma om 10 år också, men som med allt annat får man med hjälp av logik väga sannorlikheter mot varandra

Mm, det var bara en gissning, det viktiga är att det snart nog kommer en större uppdatering.

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem

Okej, Leopard ska jag ju ha men jag vet inte om man orkar vänta på nästa uppdatering om de blir macen, de beror ju på vad de är som uppdateras, om de är nått man verkligen behöver!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lundvall
Okej, Leopard ska jag ju ha men jag vet inte om man orkar vänta på nästa uppdatering om de blir macen, de beror ju på vad de är som uppdateras, om de är nått man verkligen behöver!

Ingen utom vissa på Apple vet vad som kommer uppdateras innan releasen. Dock är det mycket logiskt att de byter till Santa Rosa struktur, vilket medför x3100 grafikkort, visserligen integrerat. Dock är det otroligt mycket bättre än det GMA 950 som sitter i nu.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Sitter det en fläkt i Macbooken?

Permalänk
Medlem

Ja de finns en fläkt i Macbooken.. Hurså?