Spel fryser eller så startar datorn om sig!

Permalänk

Spel fryser eller så startar datorn om sig!

Köpte min dator förra julen och den har fungerat klockrent tills för ungefär en månad sen då jag installera om Win XP.

När jag spelar spel, låser sig datorn, antingen startar den om sig, eller så fryser bilden. Detta efter kanske någon minut. Har öppnat burken och satt en stor fläkt för att kyla datorn då jag trodde att det kanske var felet. Tyvärr så hjälpte ju inte det och eftersom det inte blir några störningar i bild innan datorn hänger sig, tror jag inte att det är problemet.

Så vad tror ni dette kan bero på, tror problemet uppstod efter att jag installera om windows. Har gjort det flera gånger igen sen för att se om det blev fel i installationen på något sätt, men inte.

Kan lira spel som inte kräver någon grafik, typ FM2007, men såfort det är något mer krävande så låser sig skiten.

Har nyaste drivrutinerna och uppdaterat allt som möjligtvis går att uppdatera, men jag har kört fast. Kan någon ge mig ett tips på vad jag ska göra...

Datorn är:

COOLER MASTER EXTREME POWER ATX12V 2.0 500W

CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME (2X1GB) HEATZINK

ASUS P5B P965 S-775 GBLAN ATX

SAPPHIRE RADEON X1950PRO 256MB DVI PCI-E

INTEL CORE 2 DUO E6400 2.13GHZ 2MB 1066MHZ S-775

Permalänk
Medlem

Det låter som värmeproblem. Det ligger inte stora dammhögar på kylarna? Kanske är dags att byta kylpastan. Hur ser temperaturerna ut? Ladda ner CPUCool och kör programmet så att det loggar temperaturerna när du drar igång något krävande.

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk

Öppnade upp burken och det var rätt mycket damm ja...Bytte ut cpu fläkten också så nu verkar allt fungera bra igen. Tack...

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem! Dock är inte CPU värme mitt problem:(

Visa signatur

-=SanDiego 3700+ @ 2800Mhz - Crosair Value 1024 - Gainward 6800GS - 160GB Sata=-
I wanted to kill the sexiest person alive... But suicide is a crime.