Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia GeForce 8800 GT recenserat

Permalänk
Melding Plague

Nvidia GeForce 8800 GT recenserat

Den 29 oktober lanserar Nvidia sitt nya grafikkort GeForce 8800 GT. Detta grafikkort befinner sig i det lägre high-end segmentet och kostar runt 2100 kronor. Preliminära prestandatester har visat att detta grafikkort ofta presterar bättre än GeForce 8800 GTS. Nu har en komplett recension av grafikkortet publicerats.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

solklart köp! vem hittar bästa priset?

Permalänk
Medlem

Oj detta kortet kommer ju bli grymt! Ska dock själv vänta tills ATI's kort kommer för att få maximalt pressade priser

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk
Medlem

Perfekt, lätt köp när man uppgraderar.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Ett Crysis kort helt enkelt

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Bra, då såg vi nu hur alla hade fel som sa att detta GT skulle krossa GTX. Visst är det i höga upplösningar det visar sig att GTX är bättre, men det är ju knappast så att upplösningarna blir lägre med tiden.

Permalänk
Medlem

Det vore konstigt tycker jag att dom lanserade ett kort som kostar hälften vad ett GTX kostar men presterer nästan likvärdigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Bra, då såg vi nu hur alla hade fel som sa att detta GT skulle krossa GTX. Visst är det i höga upplösningar det visar sig att GTX är bättre, men det är ju knappast så att upplösningarna blir lägre med tiden.

själv föredrar jag med många andra att spela med en lägre upplösning för högre fps.

Permalänk
Medlem

Beställde ett GTX idag och känner mig trygg med det, det är ju ändå bara pengar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjHypnoz
själv föredrar jag med många andra att spela med en lägre upplösning för högre fps.

Varför inte ha båda?...

Permalänk
Medlem

Ska köpa en dator för 18-25 000. Inväntar dock Penryn, drygt som fan. Men Blir antingen ett Ultra, ett GTX eller GTX-Sli. Inväntade detta då alla sa att det skulle prestera som gtx/Ultra men fel man kan ha.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3b0
Ska köpa en dator för 18-25 000. Inväntar dock Penryn, drygt som fan. Men Blir antingen ett Ultra, ett GTX eller GTX-Sli. Inväntade detta då alla sa att det skulle prestera som gtx/Ultra men fel man kan ha.

Varför inte 8800gt sli istället för en 8800gtx/ultra ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Varför inte 8800gt sli istället för en 8800gtx/ultra ?

Känns som att GTX i Sli ger mer prestanda. Köpa 2 GT är onödigt då jag lika gärna kan köpa ett GTX/Ultra och ett till senare när det behövs.

Permalänk
Medlem

Prisvärt.
När får vi ser Swec göra en recension?
Synd det är på kinesiska, skulle vara najs veta vad de skriver.. man får så länge hålla sig till shotsen, som vanligt.. suck.
Mest najs är ändå att den drar så lite watt i relativitet till de jämförda. Samma prestanda för mindre watt = svalare och tystare system = najsare.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Varför bli så glad o säga att gtx är mycket bättre osv? Även om det inte spöar skiten ut GTX så är det väl som väntat? Nästan lilka bra och kostar mycket mycket mindre

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Synd det är på kinesiska, skulle vara najs veta vad de skriver.

Ett tips: http://www.google.com/translate_t

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3b0
Känns som att GTX i Sli ger mer prestanda. Köpa 2 GT är onödigt då jag lika gärna kan köpa ett GTX/Ultra och ett till senare när det behövs.

Klart att 2st GTX ger mer prestanda än 2st GT. Men jag menar att köpa 2 st GT istället för ett GTX. Finns inga benchmarks på det än, men allt pekar ju på att 2 GT kommer prestera bättre än 1 GTX.

Men det är klart, är pengar inget hinder så är väl 2 GTX/UTLRA fortfarande bäst.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Väldigt imponerande. Det enda tråkiga är väl att de hellre skulle haft kvar kylaren från 8800GTS. Går givetvis byta, men blir ju en extrakostnad på ett par hundra så.

Nu är frågan bara om man skulle köpt sig en större skärm också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Det vore konstigt tycker jag att dom lanserade ett kort som kostar hälften vad ett GTX kostar men presterer nästan likvärdigt.

Jag tycker också att det är mycket märkligt. Ett GTX är ju inte alls prisvärt gentemot ett GT. Kan tänka mig att GTX kommer att sjunka i pris rejält när GT släpps.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
Jag tycker också att det är mycket märkligt. Ett GTX är ju inte alls prisvärt gentemot ett GT. Kan tänka mig att GTX kommer att sjunka i pris rejält när GT släpps.

Vet inte det ja.. är väl så att 8800GT tillverkas på ett billigare sätt därav kan de ha lägre priser, sen så vill ju återförsäljarna inte få stor förlust på de gtx/ultra de köpt in för höga priser. Men men bara spånar lite, får väl se, kan mycket väl stämma som du säger.

Permalänk
Medlem

jag har tänkt vänta till i mitten av november och se hur det blir med nya 8800gts modellen så man inte gör nått förhastat köp som man kanske kommer att ångra.

Men gt´n lär ju bli ett grymt kort , hade lätt köpt 2 st om det funnits mer pålitliga drivrutiner för sli

Permalänk
Medlem

Jag blev inte så imponerad av strömförbrukningen men annars verkar det vara ett riktigt bra kort för ~2100kr.

Permalänk

Har ni tolkat det på samma sätt som jag, att de får upp kortet i 740/1010 ?

Isf. är överklockningen det enda som jag är en smula besviken på, men som sagt bara en smula Överklockar bra, men inte så där mega mycket som vissa av oss kanske förväntande och hoppades på

Annars tycker jag det här visar på ungefär det som har läckts ut tidigare, helt enkelt prestanda snäppet över 8800GTS, vilket måste ses som ett klipp för det priset. Ska köpa mig en sånn + en ny skärm de närmaste veckorna

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Va kul att se att någon gör tester i 1680X1050 måste ju vara den vanligaste upplösningen folk spelar i dag. (casual gamers)

Jag kör själv på den upplösningen och hoppas att fler siter/testare börjar ta med den upplösningen i kalkylerna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caylon
Vet inte det ja.. är väl så att 8800GT tillverkas på ett billigare sätt därav kan de ha lägre priser, sen så vill ju återförsäljarna inte få stor förlust på de gtx/ultra de köpt in för höga priser. Men men bara spånar lite, får väl se, kan mycket väl stämma som du säger.

Tillverkningskostnader för ett kort kan spela in, men så här i början så tror jag att utvecklingskostnader spelar en större roll i priset. Man vill ha avkastning så fort som möjligt för förlusten som krävts för att ta fram det. Att sedan återförsäljarna inte kommer att sänka priserna, det handlar enbart om tillgång och efterfrågan. Märker de att alla börjar att köpa 8800GT så kommer de att justera priset på GTX, oavsett om de tog in de dyrt. Att ha varor i lager kostar pengar, dels i form av plats och dels i form av minskat värde.

Jag köpte mitt GTX för några månader sedan och kan såhär i efterhand känna lite ånger, men å andra sidan så kan man inte vänta i all evighet. Det släpps alltid ett nytt kort nästa kvartal, dock tillhör det ovanligheterna att det tangerar det bästa kortet just nu men med 1/2 priset. Det är egentligen det som irriterar mig mest. Men men, det är ju bra för er som väntade

Permalänk
Medlem

ooooh 4st i Quad-SLI Mumma och inte så dyrt heller

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

-

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Det vore konstigt tycker jag att dom lanserade ett kort som kostar hälften vad ett GTX kostar men presterer nästan likvärdigt.

Under Q1 2008 släpps Nividias nya GTX kort, även detta baserat på G90 - precis som 8800 GT. Som nämnts väldigt många gånger tidigare kan man tycka det är konstigt att kortet inte fick namnet 8900 GT. Förmodligen handlar det om en PR grej där man vill först få ut ett mosterkort i en ny serie, för att sedan komplettera med övriga varianter.

Fast allt är så klart bara spekulationer

En sak är säker iaf; det som släpptes nu är ett GT kort och det vi kommer se på marknaden om några månader (GTX) kommer att ta oss till helt andra prestandanivåerna!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Solklart prisvärt för dom med tight budget!! dock så väntar jag fortfarande för nästa generation från ati/nvidia DX10.1 och allt smått och gått:)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ibrgha88
Solklart prisvärt för dom med tight budget!! dock så väntar jag fortfarande för nästa generation från ati/nvidia DX10.1 och allt smått och gått:)

Samma här. Väntar på nästa high end kort.

Permalänk

Oh, det finns ganska mycket mer att hämta från GPUn. Det kanske inte går att hämta mer från den kylarn. Jag vet inte hur de har testet men de fick upp GPU mellan 800-900Mhz. 730 är en barnlek.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.