HJÄLP: HDDn vägrar att bli formaterad.

Permalänk
Medlem

HJÄLP: HDDn vägrar att bli formaterad.

tja
köpte nyss en ny dator och hade tänkt installera xp media center. dock så ville inte min hdd hänga med i svängarna.
först och främst så satte jag in den i en polares dator för formatering och för att sedan göra en partition. allt funkade fint. formateringen gick bra samt delningen.
sen skulle den in i min nya dator.
den kännde av hårddisken men sen efter att skivan skulle börja ladda så kom ett fint litet meddelande upp, Disk boot failure, insert system disk and press enter..
alla kablar sitter där dom ska och alla saker i datorn funkar utan problem.

sen satte jag in hårddisken i en extern kabinett för att formatera den på min bärbara dator, funkar inte. de står bara nått error meddelande.
då tänkte jag att jag ska prova med partition magic men där vart de oxå error.
och de värsta är att jag har en 500gb hårddisk som jag ska sätta in i datorn men de är en sata så då måste jag få in ett op först :/

någon som vet vad problemet kan vara? tänkte prova att sätta in den i en annan dator och installera xp men vill först höra om de går att åtgärda på nått annat sätt

tack på förhand

Visa signatur

Samsung R540
Samsung Galaxy S3

Permalänk
Medlem

Disk boot failure betyder att datorn inte hittar ett OS på disken, vilket tyder på att BIOS är inställt att starta från HD:n och inte CD:n. Ändra i BIOS CD:n till första bootenhet.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Du kan installera ett operativsystem på en SATA disk, bara så att du vet.
Antar att disken du har problem med är PATA (IDE). Kolla Boot ordningen i BIOS så att den först bootar från disk. kolla att den är satt till master och är inkopplad på IDE channel 0.

Visa signatur

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
PS. Detta meddelande har granskats av FRA, Säpo, Polisen och NSA . (Med reservation för att ha utelämnat flertalet okända yttligare övervakare) .DS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kosika
Du kan installera ett operativsystem på en SATA disk, bara så att du vet.
Antar att disken du har problem med är PATA (IDE). Kolla Boot ordningen i BIOS så att den först bootar från disk. kolla att den är satt till master och är inkopplad på IDE channel 0.

Jag lyckades få igång xp men installationen kan inte ha varigt fullständig för de gick inte att öppna .exe filer med mera. alltså kunde jag inte installera drivisar till moderkortet med mera. startade om för att installera om op men då hittade den inte cdn. sen efter ett tag så hittade den inte hddn heller. så jag antar att mitt moderkort är ett måndags exemplar eller liknande. ska iallafall begära ett nytt.

kan tillägga att min IDE hdd gick sönder under processen (kopplade ur och sen in igen, då va den trasig) så de blir att installera på SATA nästa gång

btw jag bor i umeå oxå

Visa signatur

Samsung R540
Samsung Galaxy S3

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att ett nytt moderkort skulle vara defekt, har ju funkat en gång.
Kolla kablar och kontakterna.

Visa signatur

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
PS. Detta meddelande har granskats av FRA, Säpo, Polisen och NSA . (Med reservation för att ha utelämnat flertalet okända yttligare övervakare) .DS