Grafikkortsproblem med två olika kort.

Permalänk
Medlem

Grafikkortsproblem med två olika kort.

Hejsan,

har tidigare haft problem med mitt Radeon EAX600TD och har nu istället köpt ett Radeon HD 2600 Pro men tyvärr utan ngn vidare lycka.

Radeon EAX600TD felade när man spelade, antingen var texturerna helt åt skogen eller så blev de bara svart efter ~10min spelande.
I samband med detta kunde man få upp ett meddelande från ATI CCC om ett "VPU recovery" då VPU:n inte svarat.

När jag testat flertalet drivrutiner och annat(från tillverkaren ASUS) så gav jag upp och köpte mig istället ett Radeon HD 2600 Pro.

Efter första installation med drivritun från medföljande CD fungerade de att ha spelet igång under en längre tid men dock med en snål FPS.

Sedan dess går det inte att starta Windows normalt då man blir kvar strax före inloggnings screenen ska visas. Man har visserligen tillgång till muspekaren *jippi* men längre kommer man inte utan att starta i safe mode.
Avinstallerar man då kortet så kan man starta Windows nästa gång, tills man installerat de.

Asus Radeon EAX600TD behövde extra ström till kylningen men Gigabyte Radeon HD 2600 Pro ska tydligen klara sig utan ngt sånt.

Vart kan felet ligga? Skulle PCI-E bus:en ge fördåligt med ström eller varför klarar inte Windows av de nya grafikkortet?

Jag känner till att Radeon HD 2600 Pro skulle fungera bäst med DirectX 10 men då jag kör med Windows XP så får de räcka med 9:an.

Grymt tacksam för alla tips och förslag på lösningar!

EDIT (2007-11-06): Nu har jag köpt ett Radeon HD 2600 XT istället, dock kvarstår problemet. Verkar som att jag antaligen får installera om XP igen..