Permalänk
Medlem

Glowpads! marknadsundersökning

Hej allihop!

Jo, nu är det så att jag och tre kompisar startat ett UF-företag. För er som inte vet vad är ett Uf-företag så är ett det ett "låtsasföretag" som man får starta som en del av skolarbetet för att känna på hur det är att starta och driva ett litet företag. Den största skillnaden mellan ett Uf-företag och ett vanligt företag är att UF-företagere inte är skatteskyldiga och att dem är tvungna att avveckla företaget efter ett par månader.

Men nu till saken; vår affärsidé är att tillverka och sälja diodbelysta musmattor av akrylplast (även känt som plexiglas) med olika motiv/loggor och eftersom ni här på datorforumet är en del av vår målgrupp så vill jag fråga er om ni vill svara på några frågor i vår marknadsundersökning.

Marknadsundersökningen tar max 5 min att göra och man har en chans att vinna det första exemplaret av våra Glowpads om man är med och svarar!

Här är länken till undersökningen: http://glowpad.kolizz.com/

Tack för eran hjälp!
(tar gärna emot synpunkter och åsikter om våra glowpads här på forumet oxå)

Permalänk

Bilder?

Hur hade ni tänkt tillverka dem? För hand eller har ni tillgång till CNC-fräs? Tänkte mest på motiven då.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

låter som en vettig idé faktist. tyvärr inget för mig eftersom jag avskyr hårda musmattor. men med rätt marknadsföring och med bra produkter så skulle ni kunna ta detta längre än till UF-nivå

Permalänk
Medlem

Tack för kommentarerna!

Vi har inte riktigt gjort en protoyp än, men den kommer ungefär att se ut som den photoshoppade glowpaden i marknadsundersökningen. Vi kommer ha en delvis tillgång till en CNC-fräs vilket gör att vi inte kan fräsa efter request riktigt, utan att man får välja mellan 3-4 logotyper.

Vilka 3-4 det blir bestämmer vi efter att vi är klara med marknadsundersökningen!

Vi kommer även ha ett tunt tyg på plexiglaset för att musen ska fungera optimalt på plexiglaset.

Permalänk
Medlem

Vilken storlek?

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk

Mittens: Hej, jag är VD för Glowpad UF och kan svara på eventuella frågor.

Storleken kommer vara 290*230mm, med en total höjd på 6mm, och glidytan kommer inte bestå av tyg utan av en matt plastfilm.

Vår hemsida kommer förresten upp så fort vi fått en faktura från Loopia.

Visa signatur

VD för Glowpad UF

Permalänk

Använder ingen musmatta, det bör finnas som alternativ

Permalänk

Se sill bara att belysningen inte blir för stark... skulle helst vilja se ställbar ljusstyrka så att var och en kan ställa in efter behag sänd et pm när ni börjar tillverka samt länk till hemsida med motiv ni gör

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

som rouge of darkness säger "ställbar ljusstyrka" det vore trevligt, men ska bli kul och se vart priset hamnar och utseende kanske blir en sådan matta.

Visa signatur

Antec P180: - i5 4690K : - HyperX Savage 16GB 1600MHZ XMP : -ASUS Z97-P : - Corsair 520W : - 2x2TB HDD

Permalänk

hmm eran hemsida fungerar ej http://www.glowpad.se ?? i för sig ni kanske inte lagt upp den ännu.

vilka möss har ni o prova den med. kan tänka mig att köpa en.

Permalänk
Medlem

Ställbar belysning hade varit intressant.

Vilken prisnivå kommer mattan ligga på?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
hmm eran hemsida fungerar ej http://www.glowpad.se ?? i för sig ni kanske inte lagt upp den ännu.

vilka möss har ni o prova den med. kan tänka mig att köpa en.

"Mandrillharen" skriver att sidan kommer upp senare.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosasnabel
Använder ingen musmatta, det bör finnas som alternativ

Du har rätt. kryssa bara i standardmusmatta

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
Se sill bara att belysningen inte blir för stark... skulle helst vilja se ställbar ljusstyrka så att var och en kan ställa in efter behag sänd et pm när ni börjar tillverka samt länk till hemsida med motiv ni gör

Vi håller på att utreda möjligheten till inställningsbar ljusstryka. Tack för tipset!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malaco88
som rouge of darkness säger "ställbar ljusstyrka" det vore trevligt, men ska bli kul och se vart priset hamnar och utseende kanske blir en sådan matta.

Lovar att publicera bilder och info på den färdiga produkten när den är klar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
hmm eran hemsida fungerar ej http://www.glowpad.se ?? i för sig ni kanske inte lagt upp den ännu.

vilka möss har ni o prova den med. kan tänka mig att köpa en.

Hemsidan inte uppe än. Allt är under progress! första steget är ju att undersöka marknaden, resten kommer liksom efter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Ställbar belysning hade varit intressant.

Vilken prisnivå kommer mattan ligga på?

"Mandrillharen" skriver att sidan kommer upp senare.

Det vågar jag inte svara på riktigt, beror på många olika faktorer

Tack för alla svar, tips och inte minst alla hjärtliga lyckönskningar i marknadsundersökning! uppskattas = )

Permalänk
Medlem

Intressant. Om glidet blir bra och man kan ställa in ljuset så kan det vara spännande

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Avstängd

Njae, en sådan vill jag inte ha. Hård musmatta och jag har aldrig gått ihop.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Verkar mycket intressant... Fortsätt uppdatera detta vill jag hålla koll på

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag tycker att "Linux pingvinen" skulle vara standard alternativ! den är ju så sjukt snygg, den är det självklara valet för mig, tror även att ganska många andra kan tänka sid den?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

Nu är marknadsundersökningen avslutad, vi har tagit till oss alla era åsikter! Tack så mkt för er medverkan

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft annat än standar musmattor, den jag kör på nu börjar jag bli rätt trött på...Har dock ingen aning om hur det känns med en hård musmatta. Kommer dessa funka bra med lasermöss (tänkte att det kanske blir problem för att den är genomskinlig eller nåt?). Linuxpingvinen var en bra idé tycker jag också.

Lycka till!

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått så är "hårda" glas mattor bättre för laser möss, eller?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

Kan ni intre använda "mjuk plexi"? Så det blir någon sorts sladdrig variant. borde gå att skära mönster i den oxå.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

riktigt nice ide.. är taggad på att köpa en när ni kommer igång. Men jag lyckades inte komma in på undersökningen. Kommer bara in på start sidan. Men ni kanske har stängt ner undersökningen vid det här laget.

Permalänk
Medlem

Som sagt så är marknadsundersökningen avslutad

Vi håller nu på att undersöka allt för att få en så bra musmatta som möjligt, och inom en inte för avlägsen framtid (då produkten är färdigställd) kommer jag att uppdatera tråden!

Tack för era kommentarer! ^^

Här är vår hemsida förresten: www.glowpad.se , den uppdateras ständigt i takt med allt vi gör

Permalänk

har igentligen inget vettigt o skriva men är det bara jag som går 3an och kanppt ens haft någon information om UF ? är ju inte länge kvar i skolan och ingen i klassen har ju börjat så

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

FUllmoon: Det är inte alla skolor/program som kör på uf-spåret.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Ungefär vilket pris kmr mattorna att hamna på?

Visa signatur

Asus Sabertooth | i7 950 @ stock | Corsair H70 Schythe GT 1450 RPM PnP | XFX 6970 CrossfireX | 6 GB Corsair DDR3 @ 1600MHz | Corsair Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | 1 TB Lacie extern | Corsair HX 850W | Win 7 64-bit | Cooler Master HAF X |

Vill du vara säker på att få svar? Använd "citera"-knappen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malici0us
Ungefär vilket pris kmr mattorna att hamna på?

Det vill jag också veta, det verkar ju vara nice, kommer linuxpingvinen så blir det nog att beställa hem en sådan.

De kommer att vara lika steelpad o dyl till ytan& kvalité eller?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk

hmm ni skriver att ett UF företag måste avvecklas efter några månader. kommer ni fortsätta efteråt?? igenom att starta ett riktigt företag. visst det är svårt o komma ut bland stora konkurrenter men med rätt pris och kvalitet går det ju. sen förstår jag att det måste vara lönsamt.

förresten snygg hemsida. lätt o hitta i. ni säljer förvisso bara en produkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-

har igentligen inget vettigt o skriva men är det bara jag som går 3an och kanppt ens haft någon information om UF ? är ju inte länge kvar i skolan och ingen i klassen har ju börjat så

UF, Ung företagsamhet, ingår i kursen småföretagande

Citat:

Ursprungligen inskrivet av malici0us
Ungefär vilket pris kmr mattorna att hamna på?

Vet inte om det är så smart o svara på det, men jag gör det ändå runt 200 lappen ser det ut o bli.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olol
Det vill jag också veta, det verkar ju vara nice, kommer linuxpingvinen så blir det nog att beställa hem en sådan.

De kommer att vara lika steelpad o dyl till ytan& kvalité eller?

Vi har gjort nu så att man får välja motiv själv! inget komplicerat såklart, men ändå så att man kan välja. Så vill du ha linuxpingvinen så går det att ordna (Y)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
hmm ni skriver att ett UF företag måste avvecklas efter några månader. kommer ni fortsätta efteråt?? igenom att starta ett riktigt företag. visst det är svårt o komma ut bland stora konkurrenter men med rätt pris och kvalitet går det ju. sen förstår jag att det måste vara lönsamt.

förresten snygg hemsida. lätt o hitta i. ni säljer förvisso bara en produkt.

Vi tror på vår produkt! stor chans att vi fortsätter, vi får se hur det här utvecklas först

Tackar! ^^

Permalänk
Medlem

Jag hade lätt velat ha en Glowpad med min logga som motiv. Gärna blått ljus med...

Permalänk
Medlem

Skulle verkligen vilja veta när man kan tänkas få beställa, och även hur man skall "designa" sin logga..

Händer det någonting eller, tycker sidan iaf har varit stilla nu ganska länge..

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.