Permalänk
Medlem

Klockning av E6850

Hej.
Har precis monterat min Thermalrigt 120 kylare på min E6850 processor, det gick precis att stänga luckan till mitt P182 chassi.
Har klockat den till 3600Mhz, 400*9, och har en idle temp runt 40 grader och runt 68-70 grader vid load enligt Core Temp.

Bör jag vara nöjd med dessa temps?

Har ett Gigabyte P35-DS4 och inne i bios kan ändra volten på allt till optimized, så enligt Core temp så körs processorn på 3600Mhz på 1,2750volt.
Cpu-Z visar en volt på 1,360.
Kan detta stämma att jag inte behöver ändra volten.
Har kört Orthos prime och den är stabil, äver super pi funkar bra.

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=264518

Permalänk
Medlem

Nöjd och nöjd, eftersom vi inte vet vad du har för spänning så kan vi ju inte svara ordentligt.
Men du är ju under 70 och det är ju rekomenderat så värmeproblem har du ju inte.

Testa sätt spänningen på ~1.4v

Permalänk
Medlem

Ställ spänningen så lågt du kan.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Så nu har jag testat lite olika saker.
Har monterat om kylaren för det var lite höga temps.
Vcore är satt till 1.3V, Fsb 400*9=3600MHz

Idle temp ca 37 grader och vid load 60 grader.

Med denna setupen är den stabil i orthos, men sen om jag aktiverar speedstep i bios så är den inte stabil i orthos mer än några minuter.

Vad beror det på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myrkel
Så nu har jag testat lite olika saker.
Har monterat om kylaren för det var lite höga temps.
Vcore är satt till 1.3V, Fsb 400*9=3600MHz

Idle temp ca 37 grader och vid load 60 grader.

Med denna setupen är den stabil i orthos, men sen om jag aktiverar speedstep i bios så är den inte stabil i orthos mer än några minuter.

Vad beror det på?

Beror på att modekortet överklockas när du sänker multipeln som speedstep gör. den verkliga FSB;n ökar.

Permalänk
Medlem

Okej, så om man vill ha speedstep aktiverat så måste man höja Vcoren tills den blir stabil igen då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myrkel
Okej, så om man vill ha speedstep aktiverat så måste man höja Vcoren tills den blir stabil igen då?

Man vill inte ha speedstep aktiverat när man klockar mycket. Det är mycket problem.

Och nej du ska inte höja vcoren. är vFSB och (G)mch som skall höjas isf.

går att räkna ut

E6850 orginal multi 9

speedstep har multi 6-8.

9/8 = 1.125

400fsb x 1.125 = 450 (1800 Rated fsb)

Och hur det blir med 9/6 multi och 450fsb vill jag inte tänka på, det blir 600FSB

http://www.thetechrepository.com/showthread.php?t=30