Trassel med minnen pc2-6400 (Twinmos),Dualchannelkit.

Permalänk
Medlem

Trassel med minnen pc2-6400 (Twinmos),Dualchannelkit.

Hej Hallå..

Uppgraderade mitt system för ett tag sedan..

Har ett Asus P5B moderkort, + ett dualchannelkit (TwinMos 8D25MK2TW), Twister minnen alltså, sammanlagt 2GB..

Tänkte jag skulle få mera fart på Vista så jag köpte samma typ av minnen via Komplett.se, jag gick in på min gamla order o kollade upp om dom fortfarande sålde samma minnen, vilket dom gjorde.

Sakt o gjort så beställde jag dem o fick hem dem idag, DOCK så va inte detta alls samma minnen jag 1 gång i tiden beställde dock samma storlek av minnen men utan kylflänsar.....dessa minnen hette (TwinMos 8D25MK2TT).

Jag hade tyvärr glömt om mina tidigare minnen hade kylflänsar eller ej så jag öppnade juh den nya förpackningen o försökte endå att stoppa i dem i min dator....

då jag överklockat mina minnen tidigare så startade juh systemet INTE upp utan jag fick göra Clear C-MOS..å då gick maskinen igång....

DOCK så hittar moderkoret enbart 3Gb minne, o skriver ut det.. även Vista hittar bara 3 Gb, vad handlar detta om.. ???

Kommer jag ENBART få 3Gb när jag får mina "RÄTTA" minnen som jag givetvis kommer att kräva o få.. eller kommer systemet hitta 4GB då.

Knepiga frågor, men givetvis undrar man juh.. då minneskonfigurationerna verkar ganska lika..

/Mattias

Visa signatur

[ASUS P5B][Intel C2D E4400@3.2Ghz][Twinmos 4*1Gb PC2-6400][ATI X1950Pro][250Gb SATAII][5819 PCMarks][Creative X-FI XtremeGamer]

Permalänk
Medlem

Suck...

Har du läst lite i trådarna eller faqen?

Iaf,det är inget fel bara det att 32-bitars inte kan använda 4gb minne.
Vill du kunna utnyttja allt skaffar du 64-bitars.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret Mittens..

Men läste du det JAG skrev..

- "DOCK så hittar moderkoret enbart 3Gb minne, o skriver ut det.. även Vista hittar bara 3 Gb, vad handlar detta om.. ???"

Syftar juh på att mitt P5B borde funnit 4096 MB minne, o inte 3008 MB eller vad det stod.. tycker det är mycket märkligt. :/

Bör påpeka att Vista är 64 Bit oxo .. endå bara 3 Gb hittat.

Jaja, skall ta detta trassel med Komplett.se imorgon... jag vill ha rätt minne o detta jag har i min hand nu är inte det iaf.

/Mattias

Visa signatur

[ASUS P5B][Intel C2D E4400@3.2Ghz][Twinmos 4*1Gb PC2-6400][ATI X1950Pro][250Gb SATAII][5819 PCMarks][Creative X-FI XtremeGamer]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualC
Tack för svaret Mittens..

Men läste du det JAG skrev..

- "DOCK så hittar moderkoret enbart 3Gb minne, o skriver ut det.. även Vista hittar bara 3 Gb, vad handlar detta om.. ???"

Syftar juh på att mitt P5B borde funnit 4096 MB minne, o inte 3008 MB eller vad det stod.. tycker det är mycket märkligt. :/

Bör påpeka att Vista är 64 Bit oxo .. endå bara 3 Gb hittat.

Jaja, skall ta detta trassel med Komplett.se imorgon... jag vill ha rätt minne o detta jag har i min hand nu är inte det iaf.

/Mattias

Jaha.

Aktivera memory remapping i bios.

Visa signatur

just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Tackar Mittens, det hjälpte iaf.. mitt problem med minnesstorleken..

Nu skall jag bara få tag på rätt minnen så det kan överklockas ordentligt oxo

/M

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tackar Mittens, det hjälpte iaf.. mitt problem med minnesstorleken..

Nu skall jag bara få tag på rätt minnen så det kan överklockas ordentligt oxo

/M

Varsågod.

Men du behöver inte ha samma minnen.
Köp t.ex Crucial Ballistix 8500 för 800kr på inwarehouse.
Då räcker det och blir över.

Visa signatur

just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Tack igen, Mittens...

Snackade med komplett idag, o killen där tyckte jag skulle leta efter samma minnestyp jag har idag, då han påstod att han inte hade nått som hade samma prestanda som dem jag har idag...

Tittade lite på dom du talar om o dom går ju i CL4'a o dom jag har idag CL'5, o killen påstod att det kanske inte är så smart att blanda minnen från olika tillverkare om man skall överklocka oxo..??

/Mattias

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack igen, Mittens...

Snackade med komplett idag, o killen där tyckte jag skulle leta efter samma minnestyp jag har idag, då han påstod att han inte hade nått som hade samma prestanda som dem jag har idag...

Tittade lite på dom du talar om o dom går ju i CL4'a o dom jag har idag CL'5, o killen påstod att det kanske inte är så smart att blanda minnen från olika tillverkare om man skall överklocka oxo..??

/Mattias

De kommer gå i samma latency även fast de är speccade olika.

Hahaha,inga andra minnen som har samma prestanda idag.
De går ju i samma hastighet som andra minnen,har dock ingen aning om hur de klockar.

Men hittar du samma minnen som du hade,köp då för enkelhetens skull.

Visa signatur

just like Flinstones.