Permalänk

Sun solaris hjälp!

http://www.sun.com/servers/x64/x4600/

en sån har vi nyss fått in i våran organisation, har suttit o pillat lite, och läst att denna funkar med debian ex, Men den är väll optimerad med Solaris?

Hur är detta linux Solaris ? vad bygger de på?
är de lätt/svårt, ska man ta en läs kurs ?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Solaris är ett eget OS.. det bygger inte på linux.
om det är lätt eller svårt är svårt att säga.. har du syslat med *nix system tidigare utan massa grafiskt så är det inte så svårt. gärnat att ha testat lite BSD också.

Du kan köra Debian på den om du vill. Man kör väl det OS man trivs bäst i.

Visa signatur
Permalänk

kör bara textbaserat.

Visa signatur

Permalänk

Det går att ladda hem deras OS och köra på PC oxå.
Ett bra sätt att testa.

Känner några som har utvecklat i solaris 8/10
De säger att Sun har en del egna lösningar som
kan ställa till det om man vill porta koden.

//

Permalänk
Medlem

Ingen dålig sak där.

Hade jag haft en sånn maskin så hade jag nog kör Solaris för få bästa prestanda och funktionalitet av den, alternativt FreeBSD.

Permalänk
Medlem

Varför skaffa en Sun-burk om man inte skall köra Solaris på den?
Det är ett av dom ultimata systemen. Driftsäkert så in i helvete.

Permalänk
Medlem

Najs att köpa in en Sun-server för 8000 dollar och sedan starta en tråd på Sweclockers och fråga om "linux Solaris" är svårt och vad det är för något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rexq
Najs att köpa in en Sun-server för 8000 dollar och sedan starta en tråd på Sweclockers och fråga om "linux Solaris" är svårt och vad det är för något.

Inte det minsta förvånad, det finns en anledning IT mijön på många företag ser ut som den gör..

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Inaktiv

Är det vettigt att installera något annat än Solaris?

Ni har väl köpt support antar jag, då kanske det är lite dumt att göra något som bryter mot supportavtalet (det kankse är helt ok, har ingen aning) ...

Permalänk
Medlem

Han har säkert bara fått syn på den på nätet och börjat fantisera.. hehe

Har du tillgång till enn sånn, visa gärna en bild eller två.

Permalänk

sure kan försöka fixa bilder, Nej det är sun servrar så jag måste veta om det ska vara solaris eller om det går med unix.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
sure kan försöka fixa bilder, Nej det är sun servrar så jag måste veta om det ska vara solaris eller om det går med unix.

Solaris är UNIX. En av de få kvarlevande certifierade unixarna som finns idag.

Kör Solaris. Ett annat system på den maskinen är inte att rekommendera. Troligtvis får du inte fullt hårdarustöd av andra system heller.

Permalänk
Medlem

Enligt SUN så stödjer den Solaris 10 , Red Hat, SuSE Linux, Windows Server, och VMware ESX så dom borde fungera fullt ut. Vad gäller Red Hat och SuSE så är det troligen deras Enterprise-versioner som gäller.

Permalänk

måste lägga till en sak, ska fixa bilder, men det är en förra årets modell av samma nr tror jag, är inte så säker var mera ute efter att få veta om det funka med debian eller om man behövde solaris.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Är det du som ska sköta driften?

Permalänk

mickeus : Nej jag håller mig till debian, men ska hjälpa dom att installera de.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska DU hjälpa de driftansvariga för servern att installera ett OS?

Det låter rikigt skakigt du.

Får man fråga var det är du jobbar, eller jobbar med? För mytoman-nivån är riktig hög nu.

Permalänk

maDa : inte för att göra detta så det låter för komplicerat, Så är det så att vi har en egen organisation. Detta är inget företag och alla jobbar ideellt.

Detta betyder även att man lär sig mycket nytt på vägen. Och jag är inte helt bakom flötet när det gäller linux, Men visst jag kan inte allt och det är väll derför man söker sig information krig ämnet ?

Ps : jag är ingen mytoman!

//Razer

Visa signatur

Permalänk

Ni har inte råd att betala ut löner, men ni köper en server för $8000 som ni inte ens vet hur man använder? Du måste förstå att folk tror att du ljuger. Det är lätt att motbevisa, ta ett foto där du står bredvid burken och håller en lapp där det står "jag är en ärlig och hyvens kille".

Du ska som sagt köra solaris, efter att du utbildat dig lite först. Gå ett par kurser först.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem

Beror inte det här helt på vad man ska göra med servern? Det är ju onekligen en virtualiseringsburk det där så av egen erfarenhet så skulle jag använda ESX, jag har inte arbetat med solaris och virtualisering så jag kan inte säga något om det men visst har dom en suite för det så är det väl bara att köra. Du kanske ska kolla upp vad ni har för avtal med Sun gällande operativsystem.

Jag skulle iaf inte installera någon Linux flavour på den, känns så jävla wastat när det finns asbra system för att hantera virtualiseringen där då ESX onekligen är riktigt bra, återigen jag vet inte hur solaris virtualiseringsmjukvara fungerar i praktiken.. Men visst ska ni sitta och köra screen på en $8000/USD maskin så kan du nog stoppa i debian netinstall om du nu trivs med den disten.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

En detalj dock jag har satt den där marknadsförts starkt med vmware virtualisering och vad jag vet finns inte vmware till solaris?

Inte för jag vet varför man köper en x86 maskin ifrån SUN men har man köpt de som vilken PC server som helst så kan ju lika gärna installera vad man vill på den.

Permalänk

Ghost_Overdoze : som jag skrev ovan, Det är inte servern på bilden, Det är 1 år äldre har inte gätte stor koll, jag var mera nyfiken på solaris en att lägga mig i att jag laggt upp en felbeskrivning.

Sen är det så att vi gått med enn annan organistation som satt inne med lite slantar, och nej inte 80 papp.

Sen har vi bytt till oss dom sakerna mot annat. Det är inget ni har med o göra. Och ni får tro att jag ljuger men saningen är den att jag vill lära mera om solaris och undrade om debian blev ett bra alternativ, Vill man inte tro på de behöver man inte de. Jag inte någon som hälst access till serverhallen. Men ett par bilder kan jag fixa! Sen om ni inte tror att dom är sanna det är en annan 5a.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

solariszoner är väl vad det handlar om, isf.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
En detalj dock jag har satt den där marknadsförts starkt med vmware virtualisering och vad jag vet finns inte vmware till solaris?

Inte för jag vet varför man köper en x86 maskin ifrån SUN men har man köpt de som vilken PC server som helst så kan ju lika gärna installera vad man vill på den.

Anledningen du letar efter är kvalitet, och att köra något annat än Solaris på denna maskinen är rent idiotiskt, virtualisering hanterar solaris zonerna tillsammans med zfs.

Det är bara glömma linux eller resten med tanke på maskinen, solaris 10 är det som gäller.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto

Det är VmWare ESX man kör då, som är ett eget operativsystem.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

mickeus : Nej jag håller mig till debian, men ska hjälpa dom att installera de.

Jag var lite ironisk, men ditt senare svar förklarade ett och annat. Trodde du skull sköta driften på ett företag ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Ska DU hjälpa de driftansvariga för servern att installera ett OS?

Det låter rikigt skakigt du.

Det var det jag tyckte också ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
Anledningen du letar efter är kvalitet, och att köra något annat än Solaris på denna maskinen är rent idiotiskt, virtualisering hanterar solaris zonerna tillsammans med zfs.

Det är bara glömma linux eller resten med tanke på maskinen, solaris 10 är det som gäller.

Utan att ha testat det så verkar det ändå som det vettigaste alternativet med tanke på att det är en förening (ingen aning om vad ESX kostar iofs).

Permalänk
Medlem

ntity jag kan hålla med dig om att det inte finns någon anledning att köpa en dator ifrån SUN om man inte ska köra solaris men när den till och med marknadsförs och certifierad för andra system är det knappast idiotiskt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Det är VmWare ESX man kör då, som är ett eget operativsystem.

ESX bygger faktiskt på en gammal Red Hat och det har diskuterats att ESX kan bryta mot GPL.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men visst jag kan inte allt och det är väll derför man söker sig information krig ämnet ?

nej det är bara bra! genom att dela med
oss av erfarenheter och genom att lära
andra lär vi oss själva. everybody wins!

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Citat:

Och ni får tro att jag ljuger men saningen är den att jag vill lära mera om solaris och undrade om debian blev ett bra alternativ,

Om du ska lära dig mer om Solaris är det väl logiskt att inte köra Solaris och inte Debian?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Avstängd

En något knepig tråd men det finns kanske organisationer som
bränner av $8000 plus arbetet med mjukvrukonfigurationen utan att fundera....

Sun certifierar OS som ska köras på deras burkar.

Just den här ser det ut som det är Redhat o Suse Enterprise server som är certifierade
http://www.sun.com/servers/x64/x4600/os.jsp

Ubuntu har blivit certifierade för ett antal burkar.
http://www.ubuntu.com/partners/sun

Men visst kan man chansa....

Utvikning om Ubuntu o Suns T2a...
http://blogs.sun.com/barton808/entry/ubuntu_booted_on_ultrasp...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y