Nvidia lanserar Geforce 8800 GTS 512 MB

Permalänk
Medlem

Alltså varför snackar folk om 9000-serien? ATI har ju redan en 9000 serie, tror ju inte att Nvidia skapar samma namn? Jag har ju ett Radeon 9800 nu ju :P.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Medlem

Skit nöjd med mitt Leadtek 8800 GTS 512mb..

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkstormz
Nu är det svårt alltså.

Har ett EVGA 8800GT SSC 512MB bokat med leverans 2007.12.13 - 2849kr
Funderar över två andra alternativ nu

Gainward 8800GT Golden Sample 1GB - 3195kr

MSI 8800GTS OC 512MB - 3299kr

Spelar i 1680x1050. Vete sjutton om inte 1GB versionen blir bäst i nuläget.

Jag tycker att det 8800GT du bokat verkar dyrt, kan du inte få tag på något billigare?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Gladast är nog de första 8800GT köparna, som fick sina kort för 1900kr, köpt ordentlig GPU-kylare o klockat skiten ur kortet. Ha-begäret stillades något av HD3850-köpet till AMD-burken, verkar lira bra det kortet oxo !

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjurzz
På sweclockers test så presterar ju GT nästan som GTX, bara något sämre, och ett GTS som ska prestera bättre än GT måste ju då hamna ungefär lika som ett GTX, eller? :S
Jag skulle då köra på ett GTS iaf

jo men så tittar man på detta test, och ser att crysis INTE rullar på lika bra som ett GTX i högre upplösningar och med AA.

Så jag börjar luta mot ett GTX när jag ändå är i farten, (fast det är större en GTS tror jag). Men om man tar pengarna åt sidan, så kan det vara värt när man har en stor skärm... kanske... HJjjääälp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
600 * 10 % = 60?
600 * 0,1 = 60. Eller är jag ute och cyklar?

Dock förstår jag ditt resonemang, och varje ny generation kostar multum!

A presterar 10% bättre än B.
A kostar 600kr mer än B.

Nästa generations top kort kommer säkerligen att kosta 6000kr när det lanseras och kommer säkerligen att prestera dubbelt så bra som top kort idag, det brukar vara så vid ny generation.

600kr gånger 10 är 6000kr. Så skulle man räkna ut mellan skillnaden på 8800GT 512 och GTS 512 så skiljer det 10% i prestanda och 600kr, på ett ungefär. Om detta är värt är ju upp till var och en men det finns en dröös med människor som köper det nyaste och västa som lanseras för ca 6000kr. Förstår du nu?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av X-Edge
Det testet är intressant men är ju bara till för att visa en sak : 128 SP mot 112 SP där GT är överklockad för att vara som en oklockad GTS.

Kör man GT oklockad skiljer det naturligtvis mer i liknande testet så vart 5-6% skillnad kommer ifrån i denna tråd vet jag inte....

Jag förstår men problemet är att expreview gör skumma tester som inte alls stämmer med övriga, stora och seriösa prestanda sajter. Det var därför jag skrev som jag gjorde.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
ok de har visst ett antal i lager.. men 3299kr?

http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=253999

Lite billigare i alla fall.
Det kommer säkerligen sjunka ännu mer om några veckor. 2800kr tror jag säkerligen man kommer hitta ett 8800GTS 512 för.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
834 kr enligt de 2 billigaste priserna på prisjakt så närmre 1000 kr än 600 kr.Och jag gjorde ett "~" för att visa ett ungefär. Samt att inget kort under 3000 kr finns i lager vad jag kan se.

Helt rätt, ber om ursäkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag tycker att det 8800GT du bokat verkar dyrt, kan du inte få tag på något billigare?

Du hoppade över mig?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag tycker att det 8800GT du bokat verkar dyrt, kan du inte få tag på något billigare?

2821kr är väl billigaste på prisjakt för SSC Edition.

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
--Text--
Du hoppade över mig?

Nu hänger jag inte med?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkstormz
2821kr är väl billigaste på prisjakt för SSC Edition.

Aha! jag fattade inte att det var ett väldigt speciellt kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det är samma monteringshål som för 8800GT eller som för gamla GTS/GTX/Ultra ?
Har nämligen en Zalman VF-1000 + Ramsinks från Enzotech liggande, som var planerade att användas på mitt kommande 8800GT. Men nu går jag i fungeringar kring GTS. Får kanske köpa till en Zalman ZM-RHS88 för nya GTS.

Visa signatur

Microsoft Surface Pro 4 - Intel Core i7 6650U - 16GB RAM - 512GB SSD
Microsoft Surface Dock - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryx
Nä, men tänk folk som köpte ett GTX för en vecka sedan för ungefär 1000:- mer. Och nya GTS tar GTXet.

Har de gjort det så är de ändå qlueless och därför är det inte något problem för dem. Det du inte vet har du inte ont av.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Så jäkla lurad man känner sig av nVidia. Klart dom måste känt till att G92 i 8800GT-form skulle spöa dåvarande 8800GTS. Ok i dagens spel räcker det ju till bra, men efter nyår när "alla" sitter på G92, så hakar speltillverkarna på. Dagens GTX- o Ultraägare klarar sig ett bra tag till pga de kortens råa prestanda, men sååå surt för oss GTS-ägare som trodde vi var framtidssäkra i minst ett år. Hade bara ATi lyckats klämma ur sig ett konkurrenskraftigt kort för första gången på länge så hade man såklart protestköpt ett sådant. Men det lär bli det femtitolfte nVidiakortet i rad snart, om någon ens vill betala för ett beggat GTS.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j01m3
Så jäkla lurad man känner sig av nVidia. Klart dom måste känt till att G92 i 8800GT-form skulle spöa dåvarande 8800GTS. Ok i dagens spel räcker det ju till bra, men efter nyår när "alla" sitter på G92, så hakar speltillverkarna på. Dagens GTX- o Ultraägare klarar sig ett bra tag till pga de kortens råa prestanda, men sååå surt för oss GTS-ägare som trodde vi var framtidssäkra i minst ett år. Hade bara ATi lyckats klämma ur sig ett konkurrenskraftigt kort för första gången på länge så hade man såklart protestköpt ett sådant. Men det lär bli det femtitolfte nVidiakortet i rad snart, om någon ens vill betala för ett beggat GTS.

ehm... 8800GTS 640Mb vart ett bra kort när det kom... tiden rullar på så gör även utvecklingen... hade det känts bättre om de döpte nya kortet till något annat? hade ändå varit samma kort liksom så spelar ingen roll vad det heter...

och för övrigt vart det inte länge sedan ati släppte något konkurrenskraftigt... 1950pro vart för mig när det fanns ett extremt bra köp... kanonkort men med konkurrenskraftigt kanske du tänker på något annat?

Permalänk
Medlem

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ALB8800GT...
Är detta kort bygt på 92 kärnan?

det ser onekligen ut som bilden i eran artikel?

EDIT: nvm såg nu att det var GT kortet detta, lite pinsamt

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av j01m3
Så jäkla lurad man känner sig av nVidia. Klart dom måste känt till att G92 i 8800GT-form skulle spöa dåvarande 8800GTS. Ok i dagens spel räcker det ju till bra, men efter nyår när "alla" sitter på G92, så hakar speltillverkarna på. Dagens GTX- o Ultraägare klarar sig ett bra tag till pga de kortens råa prestanda, men sååå surt för oss GTS-ägare som trodde vi var framtidssäkra i minst ett år. Hade bara ATi lyckats klämma ur sig ett konkurrenskraftigt kort för första gången på länge så hade man såklart protestköpt ett sådant. Men det lär bli det femtitolfte nVidiakortet i rad snart, om någon ens vill betala för ett beggat GTS.

Du tycker alltså att man ska sluta göra korten bättre ? Eller hur menar du ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja

Nästa generations top kort kommer säkerligen att kosta 6000kr när det lanseras och kommer säkerligen att prestera dubbelt så bra som top kort idag, det brukar vara så vid ny generation.

Prestandamässigt brukar det inte vara så vid ny generation.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kotan
Är inte alls insatt i såna grejer så som minnesbussens bandbredd. Men varför snålar dom med 256 bit ännu. Kom väl redan på Radeon 9700 tiden, så enligt mitt tycke måste ju 256 vara rätt snålt i dagens läge. Kan väl inte kosta/vara så avancerat nu för tiden, är ju ändå 5(+) år sen det kom.

Det är billigare att tillverka chip med 256 bit bus än högre, och detta är ju ett budgetkort jämfört med GTX / Ultra. Nvidia jobbar på vinstmarginal / vinst för ett visst kort sett över en tidsperiod, inte på slutkostnad till kund. Vidare så begränsas nu både nya GT och GTS av bussen vid krävande applikationer (tex hög upplösning med AA/AF) som du märker i test; båda har ungefär samma max fps. Kärnan är alltså kapabel av mer men begränsas av bussen. Why? Den nya generationen i februari så klart...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryx
Nä, men tänk folk som köpte ett GTX för en vecka sedan för ungefär 1000:- mer. Och nya GTS tar GTXet.

Haha, fy fan.. skickade in ett test på nya GTS till SweC och det tar inte ett Ultra eller ett GT.. tragiskt!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Haha, fy fan.. skickade in ett test på nya GTS till SweC och det tar inte ett Ultra eller ett GT.. tragiskt!

hej, du får gärna posta länken här.

Tycker själv också att det tyvärr INTE levt upp till hypen.
Det är helbra kort, men ändå, GTX piskar GTS rumpa i högre upplösningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Haha, fy fan.. skickade in ett test på nya GTS till SweC och det tar inte ett Ultra eller ett GT.. tragiskt!

har du samma dator specs som står som sign??

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |

Permalänk
Medlem

Jag beställde nyss ett 8800GTS 512MB, men efter att ha läst tester undrar jag hur mycket brukar GDDR3-minne gå att överklocka för att höja minnesbandbredden? Snackar man om 5% till artefakter eller är det lite bättre marginal?

Permalänk
Medlem

hej skulle va kul om man kunde få 3DMarks tästresultat med system som har lite billigare cpu som de flesta har råd att köpa som typ

Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz

AMD+6000

det fins nog många som blir lite läsna när dom stoppar i grafikkort som dom läst ska ha typ 12000scor i 3DMark06 o så får dom bara 7000score .