Permalänk
Robot

FoF Gitarr med strängar

Gitarren är en kontroll till datorspelet Frets on Fire (Guitar hero-klon), det unika med den, förutom att den liknar en riktig guitar, är att man spelar på strängar och inte knappar.

Gitarren byggde jag som mitt gymnasieprojektarbete våren 2007. Grundidén kom från min lärare Johan som jag hade i bl a microprocessorteknik och digitalteknik på gymnasieskolan i Ängelholm.

Gitarren är byggd i trä (no kidding ) och håligheterna är gjorda med min kompis fräs. Övrigt träarbete är gjort med diverse verktyg och maskiner lånade av byggprogrammet och tillsist så är gitarren oljad med vanlig möbelträolja. USB-kabeln skulle egentligen gå ut genom ett uttag på framsidan av gitarren men pga stöld av fräsen så var detta inte möjligt.

Ett Saitek Slimline tangentbord slaktades för kretskortet och tangenttryckningarna kollade jag med en multimeter. Sen löddade jag sladdar mellan kontaktpunkterna på kretskortet och strängarna och kontaktplattan under strängarna.

Delarna som jag inte tillverkat själv beställde jag via ebay.com

Tack till Johan för grundidén, elprogrammet för material och byggprogrammet för material och verktyg. Extra mycket tack till William för hjälp, vidare utveckling av idén, material och lånet av fräs.

!OBS! Snälla, betygsätt gitarren och inte motivet på "pickguarden", jag köpte den bara för at den va billigast.

Besök albumet: FoF Gitarr med strängar av Voltage

Permalänk

Grymt häftigt! Och snyggt gjort! 10p!

Permalänk
Medlem

wtf >?

musikbörsen ?!

asså nu börjar detta galleri bli lite för mycket.

Permalänk

Core2Duo: Detta är ju för fan datorrelaterat!

Riktigt jävla ballt! Lätt en 10'a!

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk

Ska du bygga en dator i gitarren?

Permalänk

Du får en 10a av mig bara för marijuana bladet på den

Visa signatur

Intel I7 4930K 4,5ghz][Asus PRO2011][Corsair 32gb][Western digital 4TB][Asus stock 580GTX][Cooler Master 1000w]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av core2duo
musikbörsen ?!

asså nu börjar detta galleri bli lite för mycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svenn3SaataN
Ska du bygga en dator i gitarren?

Gitarren är en kontroll till spelet Frets on Fire.

Visa signatur

Core 2 Duo 8400@3.6GHz, Asus Extreme Rampage, 2x DDR3 corsair 4GB, AMD R9 280x 3GB

Permalänk
Medlem

Hahahaha när tänker ni verkligen hålla rent där på rummet ^^.. Som sagt fiolen är snygg.. yee.. du får en 10a !

Permalänk
Medlem

Snyggt Gjort och bra idé 10 p

Visa signatur

http://www.asschier.com/:

Prototype1:

Gigabyte X99-GAMING 5 - Intel i7 5820k @ 4ghz - Be-Quiet Dark Rock Pro 3 - Corsair LPX 32gb 2800mhz - ASUS GTX1080 Strix - Samsung 840 250gb SSD - TOSHIBA 3TB extern + 4tb extern) - Be-Quiet Pure Power L8 630W - Prototype1 (scratch build) - DELL 34" Curved 4k display + 2x 24" Dell ultrasharp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chilli88
Hahahaha när tänker ni verkligen hålla rent där på rummet ^^.. Som sagt fiolen är snygg.. yee.. du får en 10a !

Palla städa när man kan göra annat

tack till alla som röstat

Visa signatur

Core 2 Duo 8400@3.6GHz, Asus Extreme Rampage, 2x DDR3 corsair 4GB, AMD R9 280x 3GB

Permalänk
Medlem

Riktigt ball, 10p 10p på Svenn3SaataN:s kommentar också jag tycker den var klockren!!! Roligt att det finns lite annat än datorer här!

Permalänk

Riktigt häftigt har en polare som vill bygga en gitar.. men han är inte så säker på vilket träslag han ska andvända vad andvände du?

Permalänk
Medlem

om du vill bygga en gittar är björk jättebra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bil_experten
Riktigt häftigt har en polare som vill bygga en gitar.. men han är inte så säker på vilket träslag han ska andvända vad andvände du?

Vet inte riktigt faktiskt. eftersom den skulle va till frets on fire så behövde jag inte bry mej om ljud så jag tog vad jag fick. Men om han ska bygga en riktig gitarr så beror ju träslaget på vilket ljud han vill få ut av det. Googla lite om det. Annars är http://www.projectguitar.com en väldigt bra sida då man ska bygga gitarr. Lycka till!

Visa signatur

Core 2 Duo 8400@3.6GHz, Asus Extreme Rampage, 2x DDR3 corsair 4GB, AMD R9 280x 3GB

Permalänk
Medlem

riktigt ballt! vet inte vilket spel det är där på skärmen men Guitar Hero ska väll komma ut till PC? kan du köra me den gitaren då?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av core2duo
musikbörsen ?!

asså nu börjar detta galleri bli lite för mycket.

vadå musikbörsen, killen har moddat en tangentbord så det används till FoF och visar upp det här.

snyggt jobbat 10 av mig

Permalänk
Avstängd

jävligt koolt ,först tänkte jga va har en elgitarr med data o göra tills jag börja läsa då ansåg jag att det faktist va riktigt profsigt o mer realistisk o spela guitar heros med en riktig gitarr

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt, ser närmaste fabriksgjord ut, förrutom ganjalövet då men sämre dekorval finns ju 10p från en synthdåre.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Avstängd

guitarhero gitarr, right?

trodde det var en vanlig först.... och jag skulle inte direkt vilja spela med den här halsen

XD

Visa signatur

[ Gigabyte GA-M57SLI-S4 ][ AMD Athlon 64 X2 6000+ ][ 4096 MB ][ 160 GB seagate + 2 * 250 GB spinpoint + 250 GB mybook pro ][ 22inch wide lcd, Benq ][ Creative 2.1 ][ Sennheiser HD 270 ][ steelkeys 6G ][ Razer Copperhead / intelli 3.0 (orginal) ][ Razer eXactmat + eXactrest ][ Zalman 600W HP ]
[Lånat grafikkort XD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glenn9
guitarhero gitarr, right?

trodde det var en vanlig först.... och jag skulle inte direkt vilja spela med den här halsen
XD

nja, jag gjorde den till Frets on Fire eftersom GH 3 inte hade kommit ut till pc då men borde ju funka lika bra i GH men jag har inte testat än. Och ja, halsen blev inte så bra men det var tidsbrist när jag kom till den så det blev lite på känn

Visa signatur

Core 2 Duo 8400@3.6GHz, Asus Extreme Rampage, 2x DDR3 corsair 4GB, AMD R9 280x 3GB

Permalänk

vafan.. varför ger du william kredit.. jag som höll sladdar o grejjor då?

Fint jobbat somsagt.. fast den e så jävla tung bara

Visa signatur

Serru...

Permalänk
Medlem

Fy satan vad nice Men om den funkar i GH3 så hur använder man Star-power ?

Visa signatur

UGLA UGLA UGLA UGLA UGLA UGLA UGLA

Permalänk

Fan va nice, vill ha!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Varför klanka ner på motivet på pickguarden? Fint bygge

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

10 POÄNG:D

Det där va nyskapande och ett riktigt fint bygge:) Önskar jag själv tänkte på det när ja påbörjade mitt projektarbete;P

Visa signatur

Kamera: Canon EOS 1000D, 20/1.8, 50/1.8, 70-200/4L
Flickr!

Permalänk
Medlem

Riktigt ballt gjort.

Permalänk
Medlem

hmm

Ja du, jag ser en gitarr i trä, inga kretskort, ingen som bevis på att den verkligen fungerar..
Varför ska man då tro att den verkligen gör de?
Du slänger upp en träbit i våra fejs och får fjortisarna att skrika WoW....

Rekommenderar att du berättar lite mer om vad du gjort..
Vart är kretskortet? Hur funkar det när man ska trycka på röd knapp ?

Visa signatur

http://www.nimpa.se/

Egen kodad sida.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S.Gaara
Ja du, jag ser en gitarr i trä, inga kretskort, ingen som bevis på att den verkligen fungerar..
Varför ska man då tro att den verkligen gör de?
Du slänger upp en träbit i våra fejs och får fjortisarna att skrika WoW....

Rekommenderar att du berättar lite mer om vad du gjort..
Vart är kretskortet? Hur funkar det när man ska trycka på röd knapp ?

När man trycker på "röd" sträng (det är ju faktiskt inga knappar) så trycks strängen ner mot kontaktplattan och strängen är kopplad till ena kontaktpunkten för knapp 2 på tangentbordskretskortet och kontaktplattan är kopplad till den andra. När de båda kontaktpunkterna trycks ihop så blir det en knapptryckning precis som på ett tangentbord. Enter strängen fungerar likadant med enda skillnaden att man slår ner den mot en spik.

Här är två bilder för att lättare förklara det för dej:

Nöjd nu? jag kan lägga upp en video när jag spelar på den också men om du inte tror på mig nu så tror du väl bara jag fejkat den med.

Visa signatur

Core 2 Duo 8400@3.6GHz, Asus Extreme Rampage, 2x DDR3 corsair 4GB, AMD R9 280x 3GB

Permalänk
Medlem

nej nej, det låter vettigare när du förklarar vad du gjort.. Det var de jag sakna faktiskt...
Har du en konstant spänning som ligger över strängen då och som leder när den får kontakt? Har för mig att tangentbord fungerar tvärtom, att när spänningen bryts så ses den som nedtryckt.
Intressant sätt att lösa de hela på...
En fråga till, hur många strängar kan du trycka ner på en gång?

Visa signatur

http://www.nimpa.se/

Egen kodad sida.

Permalänk
Medlem

Det kanske finns tangentbord som fungerar så som du säger, att den ses om nedtryckt när spänningen bryts, men det tangentbordet jag har använt och de andra jag har kollat på fungerar så att den ses som nedtryckt när kontaktyterna trycks ihop och den leder.

Jag kan trycka ned alla strängar (1-4,6 och enter) på en gång. Jag kollade vilka knappar som det gick med innan jag tog isönder tangentbordet, det är därför som det blev 1-4 och 6 för 5 fungerade inte lika bra.

Visa signatur

Core 2 Duo 8400@3.6GHz, Asus Extreme Rampage, 2x DDR3 corsair 4GB, AMD R9 280x 3GB