Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Varför kallar onoff detta för speldator?

Permalänk
Hedersmedlem

Varje gång jag går in på On Off så går man ut lika snabbt för dom är dyra har lite att välja på och är i allmänhet okunniga (det sista gäller alla de stora...:))

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem

Borde ju gå in och fråga vad det är för CAS-latency på minnen i vissa datorer för att se om de kan något alls om datorerna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ShinyChrome
Men är det inte uppenbart? OnOff är försäljare! Skulle du köpa en dator om den hette "Lagom kontorsdator som kanske klarar spel" för det priset eller? Glöm inte att det är OEM datorer dessutom.

Att de är försäljare rättfärdigar inte vilka påståenden som helst.

"Allrounddator" känns mer som en korrekt benämning, sedan kan de få krydda det lite till "Allrounddator med kraftfull processor, 2GB minne och grafikkort med HD-avkodning för fantastisk bildkvalitet". Mycket mer sanningsenligt och fortfarande en säljande rubricering.

Skulle du tycka att det är OK om du går in i en bilhall för att titta på ny bil och blir visad en "Sportbil", med spoilers, kjolpaket, kraftigare bromsar och grymma däck, men en motor på 75Hk?
Äsch, de är ju bilförsäljare, så det är OK.....eller?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget

"Allrounddator" känns mer som en korrekt benämning, sedan kan de få krydda det lite till "Allrounddator med kraftfull processor, 2GB minne och grafikkort med HD-avkodning för fantastisk bildkvalitet". Mycket mer sanningsenligt och fortfarande en säljande rubricering.

Skulle du tycka att det är OK om du går in i en bilhall för att titta på ny bil och blir visad en "Sportbil", med spoilers, kjolpaket, kraftigare bromsar och grymma däck, men en motor på 75Hk?

Det där är väl ändå lite gråzon? Jag menar, vissa tycker att en sportbil är vad den är för att den ser sportig ut, eller så kommer entusiasten in, som vet lite mer och säger att det inte är det, för att det är som du säger, bara har en svag motor.

Det är egentligen samma sak när det gäller OnOff, Siba och El-Giganten etc. där dom säljer sina datorer. Det är visserligen en speldator för en normal kanske ovetande person, men för en entusiast som vet vad en bra dator är, skulle helt klart säga att den inte duger till det dom säger.

Dessutom tror jag att det är det här "normala" och lite ovetande folket som dom sträcker sig till, som egentligen bara är ute efter att köpa en dator, kanske t.o.m. en dator till hela familjen.

// SC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ShinyChrome
Det där är väl ändå lite gråzon? Jag menar, vissa tycker att en sportbil är vad den är för att den ser sportig ut, eller så kommer entusiasten in, som vet lite mer och säger att det inte är det, för att det är som du säger, bara har en svag motor.

Det är egentligen samma sak när det gäller OnOff, Siba och El-Giganten etc. där dom säljer sina datorer. Det är visserligen en speldator för en normal kanske ovetande person, men för en entusiast som vet vad en bra dator är, skulle helt klart säga att den inte duger till det dom säger.

Dessutom tror jag att det är det här "normala" och lite ovetande folket som dom sträcker sig till, som egentligen bara är ute efter att köpa en dator, kanske t.o.m. en dator till hela familjen.

// SC

Jo, visst. Men man kan fortfarande ha mer rättvisande beskrivningar. Dessutom kan man göra om paketen så att de bättre speglar dess huvudanvändningsområde. (bra grafikkort, men lite mindre hårddisk och något sämre processor på speldatorn, separat ljudkort och ev. TV-kort på HTPC/media datorn, behålla datorn i annonsen men benämna den allround dator) Det skulle ju dessutom leda till nöjdare kunder.

Har vänner som känt sig lurade och inte handlar över huvud taget på OnOff efter att ha köpt sk. speldatorer där. Hade OnOff gjort som jag beskriver ovan, så skulle de istället haft en nöjd kund som skulle återkommit och handlat igen.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Man ska väl hålla i minnet att "spel"-dator kan ju i 50% av fallen berättigas genom att "spel" betyder WoW För den här kan man ju lira WoW på så det stänker!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget

För mig är lotus ett märke på sportbilar.
Lotus exige eller någonannan. Det finns lotus bilar med 170hästar, har sett med egna ögon. Medans min granne har en av 3~ exige i sverige som har lååångt mer, men om man bara säger lotus och inget mera. så får man liksom bedömma själv,
hajjaru?

Visa signatur

Dansk i Sverige, spelar alla möjliga spel men dock mest CS.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Man får nästan räkna med att en "speldator" nu för tiden ska klara typ WoW och CS... Finns inget annat folk spelar även fast dom båda suger

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

håller med man blir ju bara förbannad varende gång man får en onoff, siba, el giganten bilaga å ser va det är dem kallar speldator och vilka överpriser de sätter på dem...

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk

det slår iaf min. inköpt -99
128mb ram, 320 gb, 1.5 ghz pentium 2, gforce 3, creative SB live! value.
kan iaf spela cs på den.

Såg att ngn klaga över att de itne var mer specifik information om vilka märken; Antar att det finns matat med information på nästa sida? så de brukar vara.

Ja det är en allaround dator men om man byter grafikkortet så vips, as schysst speldator, jag är absolut inte i position att klaga men jag tycker att det är delvis rätt i att de inte ska kallas för speldator, delvis. Dock det går ju att spela spel från 2005 på ganska bra eller hur? så dom ljuger inte när dom säger speldator, det funkar att spela spel på, även om det inte är de nyaste.

Annars finner jag välla inga fel, gör ni? och vad kostar 2gig mera minne, 500-lapp? och ett grafikkort finns väll begagnat att införskaffa.

Sen finns det folk som inte har lust/ork/tid att lära sig mer om datorer o ser en jävel för 10.000 som verkar bra o klipper till. Bara rent vinst för butiken.

Nu är min åsikt skriven

Permalänk
Hedersmedlem

fick reklam från elgiganten där de har en röd bubbla bredvid datorn där det står "Grym spelgafik. 256 mb separat grafik med GeForce 8400GS grafikkortet". Då var vi tillbaka med att spela röj igen? Det är övrigt Intel C2D E4500, 2gb ram och 500gb hdd. Det är enda infon dom ger. kostar 6000, sänkt från 8990:-

Permalänk
Medlem

Jag tyker ni överdriver. Jag skulle kunna kalla den för en speldator, den lär ju gå att spela de felsta spelen på. Själv har jag ett geforce 5200FX, 256mb ram, intel p4 2.4GHz och jag kan faktiskt spela de flesta spelen, kanske inte alla nya på max men... Min kompis har en ganska ny dator och spelar battlefield osv med det inbygda grafikkortet i moderkortet, han kanske inte kan maxa battlefield men han kan spela det utan lagg. Så därför skulle jag nog kunna kalla den från onoff för speldator, även om det inte är det värsta.

Permalänk
Medlem

Reklam....

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.