Permalänk
Medlem

Strul med RAID1

Ack, den nya datorn jag skaffat har fan inte gett mig något annat än huvudbry.

Problem:

Två diskar i RAID1 kör på så fint så, installerade med senaste drivisarna för GB-moderkortet i sign - men så fort jag tar hem några större filer som ligger tex. rarade så får den fel lite här och där i CRC-check.

Har testat med ett lass olika filer som jag fått bekräftade funkar på andras datorer. Kan ju inte vara säker på att det är nåt skumt med min RAID, men vet inte riktigt vad annars det skulle kunna vara. Den failar dessutom på olika ställen om jag försöker packa upp samma arkiv flera gånger, vilket ju ytterligare får mig att tro att det inte är nåt fel alls på arkivet, utan att kanske inte diskarna hänger med som de ska vid läsning/skrivning?

Andra gånger packar den upp allt som den ska men sen failar själva installationen på nån CRC-check. Så håller det på.

Det som talar emot det är att XP kör på utan problem etc. Blir bara inte klok på om det är nåt drivisrelaterat, mjukvarurelaterat eller annat.

Tankar och teorier mottages tacksamt.

Här är för övrigt HDTune-benchen om det skulle kunna säga något. Känns inte riktigt som att jag får de speeds jag hade förväntat mig heller.. Hm.

Visa signatur

2 x Gigabyte GTX 670 OC | ASUS P8Z77-V Deluxe | 8GB Corsair Vengeance | Core i5-2500K | Corsair HX650W

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack, du har nog rätt. Körde memtest och fick genast fel. Verkar vara relaterat till när jag kör minnena i dual channel mode. Typ:

Scenario 1:

RAMSlot 1 - Minne
RAMSlot 2 - Tom

RAMSlot 3 - Minne
RAMSlot 4 - Tom

Ett ton med fel.

Scenario 2:

RAMSlot 1 - Minne
RAMSlot 2 - Minne

RAMSlot 3 - Tom
RAMSlot 4 - Tom

Funkar fint.

Och jag som trodde mig ha koll på hårdvara innan det här..

Kanske lika bra att flytta det här till minnesdelen i forumet.

Visa signatur

2 x Gigabyte GTX 670 OC | ASUS P8Z77-V Deluxe | 8GB Corsair Vengeance | Core i5-2500K | Corsair HX650W