Tri-core i mars och dual-core under andra kvartalet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Skit snack.

En AMD 64 3200+ om en frekvens på 2.0Ghz drog ifrån en P4 på 3.4Ghz utan större problem så jag vet ej riktigt vad du talar om.

2*2 är förvisso 4 och det krävdes mer än en 2GHz Athlon64 för att slå en 4GHz P4 men visst var det stor skillnad i IPC.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
2*2 är förvisso 4 och det krävdes mer än en 2GHz Athlon64 för att slå en 4GHz P4 men visst var det stor skillnad i IPC.

Jo en 4Ghz P4 var snabbare än en AMD 64 2Ghz.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Nej det gör den inte då man redan 1975 kom efter. Cache minne har fått upp transistor mängden igen men frågan är om det skall räknas.

Se http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/06/Moore_Law_... (wiki). Följer rätt bra tycker jag

Citat:

Moores lag har misstolkats då det hela handlar om att visa på den lägsta kostnaden per komponent och dess utvecklingstakt. Alltå pris/prestanda.

Det är ingen misstolkning, det är bara en annan variant av lagen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka

AM2 moderkorten som inte funkar med Phenom är inte AMD:s fel utan är upp till tillverkarna att pallra sig och knappa in. Jag tror MSI har stöd för Phenom på sin X580 K9A Platinum sedan några veckor, men då jag avmonterade den för en K9A2 Platinum tidigare i månaden så är jag inte helt uppdaterad inom den fronten.

Sedan funkar inte AMD:s maskiner miserabelt som många vill påstå. Jag använder mig av 4xAA och 16xAF i egentligen alla applikationer, med undantag för Crysis och World in Conflict - inkluderat Battlefield 2 och Battlefield 2142 som rullar på genomsnittligen 80FPS på, i övrigt., högsta inställningar.

Det finns en 89wattare, men jag har inte sett någon på den svenska marknaden. Dock är jag tveksam till 5600+ på 125W, det låter lite lurt, ja.

Jag funderar på ett MSI 790FX Platinum, skulle den klara phenomenet ? Just nu har jag MSI 570 chip, Är det nån stor skillnad om man upgraderar till 790 om man fortfarande kör på X2 processor? Vad är dom största skillnaderna ?

6000+ har jag svårt att se hur det ska funka i 89W. måste bli helt nu struktur, jag köpte 5600+ för att spara energi

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marabou
Därför att de inte har löst buggen än. Lanseringen av nya 4-kärniga processorer har skjutits fram då de inte har löst buggen än. Vilket är jäkligt synd tycker jag.

Jag hoppas att de löser den snart.

Vilken bugg?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Dom upptäckte en liten bugg i Phenom i AMD's labb, men den går ju knappt att få fram.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edzy
AMD ligger tyvärr långt efter Intel. Så kommer det vara en bra stund.

Intel har väl inte kommit ut med någon riktig quad än? De ligger fortfarande på "duo" stadiet även om de satt ihop två stycken duo's och kallar det quad.

Tekniskt ligger Intel efter AMD, att Intel sedan haft en massa pengar som de kunnat investera i bättre fabriker är en annan sak.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strogge
Se ttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/06/Moore_Law_d... (wiki). Följer rätt bra tycker jag
Det är ingen misstolkning, det är bara en annan variant av lagen.

Som jag sa tidigare dom var tvungna att ta med cache och andra saker för att få lagen att fungera plus ta med enstaka special chip. Om man måste göra om en lag bara för att passa in så kan man fråga sig vad nästa förändring blir.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dealerovski
6000+ 89W har jag aldrig sett, inte heller 5600+ 125W ??

Jag har letat på det flesta butiksidorna men inte hittat AMD 6000+ med 65nm, men vad jag vet så ska det finnas.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Intel har väl inte kommit ut med någon riktig quad än? De ligger fortfarande på "duo" stadiet även om de satt ihop två stycken duo's och kallar det quad.

Tekniskt ligger Intel efter AMD, att Intel sedan haft en massa pengar som de kunnat investera i bättre fabriker är en annan sak.

Precis, AMD ligger rent tekniskt före Intel, men problemet är att AMD riskerade just problem med att ta initiativet med att bygga riktiga Quads hellre än att "fuska" ihop en, även om slutresultaten idag är bättre baserat på de problem AMD haft just för att tekniken är lite för ny. Sedan har AMD hafy problem med att investera felaktigt, genom att hålla igång utvecklingen även efter Athlon X2 så skulle situationen kunna se dramatiskt annorlunda ut idag, samma sak gällandes deras miss, på kort sikt, att köpa ATi. Men det råder inga tvivel om att AMD kommer få fart på saker igen så fort de lyckats dra in pengar på mellansegmentet gällandes i första hand deras R670-krets och Athlon X2-maskiner i budget/mainstream delen av utbudet tillsammans med deras nya X2: or påväg.

Kan AMD erbjuda resonabla priser för god prestanda så finns det ingen anledning att klaga i min mening. Sålänge AMD lyckas möta intresset hos den stora kundgruppen och gå med vinst på detta kan de senare välja att bygga maskiner tänkte mer åt enthusiastsektorn.

Saker har inte alltid sett ut som det gör idag, det är bara ett drygt år Intel och Nvidia haft ett riktigt konkret övertag. Ser man på ATi:s tidigare X1950XTX så hade den en bra kraft mot 7950GX2 och 7900GTX och AMD hade goda förutsättningar mot Intels motsvarigheter även mot starten av Intel Core 2 Duo:s lansering.

Permalänk
Avstängd
Citat:

AMD måste få upp sina kärnor över 3GHz och ATI måste få ut en GPU som hanterar AA/AF utan att dra ner prestandan till nära noll, då kanske AMD överlever. AMD har dock en fin serie chipset som presterar bra men utan en bra processor spelar det lite roll.

AMD's grafikkort är stabilare än nvidia's i AA/AF.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Spelar ingen som helst roll om det är en nativ quad core eller två kärnor på samma kiselplatta. Båda är Quad Core.

Ända orsaken till att AMD bitchar om "EN RIKTIG QUAD CORE" är för att motivera sina felsattsningar.

Och ifall Intel teknisk låg efter AMD så borde AMD vara snabbare eller hur?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Spelar ingen som helst roll om det är en nativ quad core eller två kärnor på samma kiselplatta. Båda är Quad Core.

Ända orsaken till att AMD bitchar om "EN RIKTIG QUAD CORE" är för att motivera sina felsattsningar.

Tror snarare att det är programmen som inte hänger med i utvecklingen än att det är processorerna. Det är nästan som att köra en dator utan drivrutiner

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Om man köper en dator som har två stycken processorsocklar och placerar en duoprocessor i varje, har man en en riktig quad då?

Citat:

Vet du hur stor omsättning Intel har jämfört med AMD?
Vet du vilken vinst Intel har?

Ett litet bolag måste ta stora risker för att kunna konkurrera med en större drake, vanligen får man rikta in sig på nichmarknader och sedan äta sig mot kärnan.

Citat:

Då vet du nog inte hur mycket tillverkningsprocess spelar in i att få en snabb processor. Det är vanligen så de stora kliven tagits för att få upp snabbheten, mindre linjebredd och högre frekvens. Om man gör chipsen smartare så går det och kompensera en del.

Googlade lite snabbt här och hitta en artikel om fabrik på irland.
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article2076...

Investeringen där var 2 miljarder dollar

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
AMD's grafikkort är stabilare än nvidia's i AA/AF.

Jag vet inget om det stämmer men så länge man knappt kan använda AA/AF i nya spel med de nya ATI korten så ser jag ingen direkt fördel med det.

Äkta-Quad-Falsk...Vad spelar det för roll om Q6600 är en falsk Quad då den presterar bättre? Om nu Phenom är så mycket äktare varför är den inte bättre då? Jo för att dom inte får upp frekvensen och det beror på att dom underskattat utvecklingenstiden av den. Så varför skall jag köpa en sämre produkt till samma pris bara för att den är äktare? Kan AMD vända på steken så gratulerar jag men det ser mörkt ut.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk

är denhär diskussionen på väg nånstans?

Ja, nuvarande C2Q är 2st ihopklistrade duals
Skälet till att dom inte sitter ihop är främst att det är mindre lönsamt att tillverka, inte att Intel skulle ha svårt att modifiera C2D för att verkligen ha 4 kärnor

Hur man objektivt mäter teknisk överlägsenhet är för mig okänt,
hur man gör det för att få en arkitektur som har lägre IPC och tillverkad med en äldre process att bli bättre i sammanhanget är ännu svårare att se.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
är denhär diskussionen på väg nånstans?

Ja, nuvarande C2Q är 2st ihopklistrade duals
Skälet till att dom inte sitter ihop är främst att det är mindre lönsamt att tillverka, inte att Intel skulle ha svårt att modifiera C2D för att verkligen ha 4 kärnor

Källa på det?

Vad diskussionen leder, handlar om information. Vad som är sanning och inte. Har för mig att det säljs mer portabla jämfört med stationära (tror att det är där intel drar in mest pengar med), andelen gamers som kräver det absolut bästa i det stora hela är en rätt liten marknad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Om man köper en dator som har två stycken processorsocklar och placerar en duoprocessor i varje, har man en en riktig quad då?

Var det jag skrev? Nej det var det inte.... Intels Quad Core är två seperata processorer på samma kiselplatta som kommunicerar över nordbryggan. Detta är fortfarande en Quad Core hur mycket än AMD fanatiker försöker bortförklara...

Citat:

Vet du hur stor omsättning Intel har jämfört med AMD?
Vet du vilken vinst Intel har?

Jo det vet jag.. har haft datorer och datorindutri som största intresse sedan 1989...

Intels nurvarande börsvärde 169 miljarder dollar, AMDs är 5,5 miljarder dollar....

Intels för förra kvartalvinst skulle kunna hålla AMD flyttande i två år..

Lärde du dig något nytt nu?

Citat:

Ett litet bolag måste ta stora risker för att kunna konkurrera med en större drake, vanligen får man rikta in sig på nichmarknader och sedan äta sig mot kärnan.

Vad har detta med mitt inlägg om Quad Core att göra?

Citat:

Då vet du nog inte hur mycket tillverkningsprocess spelar in i att få en snabb processor. Det är vanligen så de stora kliven tagits för att få upp snabbheten, mindre linjebredd och högre frekvens. Om man gör chipsen smartare så går det och kompensera en del.

Kom inte med ogrundade skitinlägg om vad jag vet och inte vet processorteknik.

AMDs övertag försvann den dagen Intel lanserade Core arkitekturen. AMDs 65nm satsning har till dagsdatum varit ett misslyckande då de inte ens har kunnat överträffa hastigheterna på motsvarande modeller som fanns på 90nm.

Citat:

Googlade lite snabbt här och hitta en artikel om fabrik på irland.
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article2076...

Investeringen där var 2 miljarder dollar

Och AMD fick hur mycket statsstöd av Tyska staten för att bygga sina fabriker i Dresden? Detta har fortfarande inget med mitt inlägg om Quad Core att göra....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jo det vet jag.. har haft datorer och datorindutri som största intresse sedan 1989...

Och vad har du lärt dig under 18 år?

Visa signatur

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag tror att det folk försöker få fram med "falsk" och "äkta" Quad är att AMD faktiskt ligger före Intel på den delen rent teknologiskt. AMD kan faktiskt tillverka Quad, dock med en bugg som inte verkar vara så märkvädigt men tillräcklig för att dom inte lanserar nåt över 2,4GHZ. Medan Intel kör på sina "Quad-cores" som egentligen är 2 Duo. Visst presterar dom bättre, men det folk försöker få fram är nog ändå att AMD ligger före rent teknologiskt och har råkat ut för ett antal tråkigheter...

AMD tar nog upp kampen snart igen. Det ska dom göra för jag satsar på en 790FX platta haha.

Btw när tror ni priserna kommer ut på Phenom Dual/Tri? Och kommer dom klocka bätttre än dagens Dual?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Och vad har du lärt dig under 18 år?

Uppenbarligen mer än dig besserwisser.... och ja.. Intelligenta diskussioner sällan sker med folk på forum.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Som jag sa tidigare dom var tvungna att ta med cache och andra saker för att få lagen att fungera plus ta med enstaka special chip. Om man måste göra om en lag bara för att passa in så kan man fråga sig vad nästa förändring blir.

Det är väl inget fel på att ta med cache? "Lagen" beskriver endast hur transistortäthet förändras med tiden, inte hur eventuell prestanda påverkas. Och det är väl inte särskilt ovanligt att en "naturlag" har modifierats för att stämma bättre med verkligheten? Det som är intressant är väl snarare att utvecklingen är exponentiell.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Uppenbarligen mer än dig besserwisser.... och ja.. Intelligenta diskussioner sällan sker med folk på forum.

Du får gärna ta och lista upp vad som är så mycket bättre på Intels processorer förutom det som har med tillverkningsprocess och göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Du får gärna ta och lista upp vad som är så mycket bättre på Intels processorer förutom det som har med tillverkningsprocess och göra.

Som du vill...

Prefetching - 1 data 2 instruktioner, per känrna... + 2 för cachen.

Lägre cache latenser

4st x86 dekoders, 3 enkla och 1 komplex

macro-op fusion

Bättre implementering av SSE, tre 128-bits enheter varav två är symetriska

Etc.. finns mycket mer... Och ja, jag vet att du inte håller med Boris..

Sen det lilla faktumet att Intels MCM är betydligt mer anpassningsbar och prduktionsvänlig talar sitt tydliga språk.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är väl inget fel på att ta med cache? "Lagen" beskriver endast hur transistortäthet förändras med tiden, inte hur eventuell prestanda påverkas. Och det är väl inte särskilt ovanligt att en "naturlag" har modifierats för att stämma bättre med verkligheten? Det som är intressant är väl snarare att utvecklingen är exponentiell.

Visst men med sådana spelregler kan man hitta på vilka lagar som helst...Och hur kan någonsin lagen ha fel om man hela tiden rättar till den så att den stämmer? Man kan inte jämställa Moors lag med naturlagar då dom inte är påhittade.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Man kan inte jämställa Moors lag med naturlagar då dom inte är påhittade.

Moores lag är kanske inte lika gammal och beprövad/accepterad som många andra, men i grunden är det väl ingen större skillnad? Någon tycker sig se en regelbundenhet i naturen och formulerar en "lag" som beskriver denna.

Och visst kan man hitta på vilka lagar som helst. De flesta kommer dock vara ganska dåliga på att förutsäga framtida händelser och därmed vara ganska ointressanta.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Och visst kan man hitta på vilka lagar som helst. De flesta kommer dock vara ganska dåliga på att förutsäga framtida händelser och därmed vara ganska ointressanta.

Som Moores lag...Det här kan vi hålla på med i oändligheten.

Det verkar på mig att lagen beskriver något man vill bevisa mer än att den faktiskt bevisar något.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Som Moores lag...Det här kan vi hålla på med i oändligheten.

Det verkar på mig att lagen beskriver något man vill bevisa mer än att den faktiskt bevisar något.

Precis som "vanliga naturlagar" alltså. Bevisar gör man i matematik, i andra discipliner får man nöja sig med att skapa modeller.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Precis som "vanliga naturlagar" alltså. Bevisar gör man i matematik, i andra discipliner får man nöja sig med att skapa modeller.

Matematiken är bevis på att moores lag alltid var fel då en fördubbling inte kan hålla i längden och den förändring i lagen ändrar inte detta faktum så att kalla det en lag och jämställa den med naturlagar går inte. Moore säger själv att hans lag inte håller.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Permalänk
Medlem

Alla hackar på varandra och allt . Det här är ingen diskussion, det här är ett enda stort gräl om vem som har rätt och vem som är bäst.

Alla synviklar är rätt så egentligen har ingen av er fel.