Permalänk

Ser ut att vara en prisvärd dator detta, vikten är också bra för att vara 15". Tänkte höra om någon kan posta rabattkoden som ger 5% studentrabatt, jag har ej Mecenat längre eftersom kåren bytt till Stuentkortet. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Re: Beställt och Klart

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Level
Vilken tur att man dök in här innan jag gjorde min beställning!

följande spec:

XPS M1530 CORE 2 DUO T7500 2.20GHz
Graphics Card 256MB NVIDIA GeForce Go 8600M GT
Display 15.4" WXGA+ Widescreen (1440x900) TFT with Truelife
Dual Channel 3.0gb 667MHz DDR2 SDRAM
Battery XPS Primary 9-cell 85WHr Li-Ion
Intel® Next-Gen Wireless-N Mini-PCI Card
160GB (7200rpm)
och en mus: Free kensington Pilot Mini Wireless (vet inte hur den ser ut men enligt säljaren så var den bra)

Fick även rabatt på 800kr med Rabattkoden: 7LH65$KFN$20B1 (gäller till 2januari)
+ 5% student rabatt

Nu är det bara att vänta misstänker att det tar 2,5-3veckor innan den kommer

Level vad blev det för pris?

Permalänk
Medlem

Slut pris blev 12900kr

Student rabatten hade jag ingen kod till, sa bara till att jag är student (villket i mitt fall faktiskt är sant).

Permalänk
Medlem

Level:

Är Intel® Next-Gen Wireless-N Mini-PCI Card ett tillval och vad gör det bättre än det som följer med? Har det nåt med Next-Gen att göra och vad innebär isf Next-Gen?

Tacksam för svar!

//Matte

Permalänk
Medlem

matte67:

Jag är inte så vass på datorer, men för att jag ska kunna köra på max fart (trådlöst) hemma (100/10 Mbit/s) så måste man ha nätverkskort som heter "N" på slutet.

Permalänk
Medlem

Jag körde det vanliga kortet då jag har trådbundet hemma och jag inte behöver sånna vassa hastigheter på skolan eller andra ställen med wifi

Fasen vad man vill ha datorn nu.. =P

Permalänk
Medlem

Ja, kommer bli plågsamma veckor innan datorn kommer.
Under tiden ska jag försöka räkna ut vad min lilla trotjänare kan vara värd (en MacBook).

Permalänk
Medlem

Okey..tack för svaren! Hur mycket extra kostade N-kortet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte67
Level:

Är Intel® Next-Gen Wireless-N Mini-PCI Card ett tillval och vad gör det bättre än det som följer med? Har det nåt med Next-Gen att göra och vad innebär isf Next-Gen?

Tacksam för svar!

//Matte

Som standard följer det med ett trådlöstlöst kort för hastigheterna a/b/g där g är 54 mbit/s. Väljer man iställer draft n eller next gen som det står så har n specifikationenr 300 mbit/s som tak. Det kräver ju att man har en router som har stöd för n hastigheter för att kunna nyttja det.

En helt annan sak:

Det ska tydligen finnas plats för en mini pci card under batteriet. Där ska man kunna sätta i ett wwan kort(3g modem)

Har dock inte hittat vilket modem(mini pci card) man behöver för att kunna köra någon av de svenska 3g operatörerna.

Googlat runt lite men kunde inte hitta någon bra information.

Vore ju smidigt om man slipper usb modem eller något som sitter i express sloten. Vill ju utnyttja alla finnesser om det finns förberett.

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad kortet kostade, säljaren jag snackade med satt och räkna ett tag för sig själv och sa sen 12900kr. Jag hade satt en gräns på 14000kr så vågade inte gå in specifikt på vad varje del kostade.

Permalänk
Medlem

140 kr extra kostade N kortet

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flippin
140 kr extra kostade N kortet

Okey..det var inte farligt! Då kan man lika väl slå till på ett sånt!

Funderar dock på det med rabattkoden på 800kr..jag vill ju ha detta kort samt skärmen med 1440x900, och då måste man ju snacka med säljare! Hinner ju inte göra det innan 2 januari..för dom har väl inte öppet på lördag-söndag vad jag vet..?

Det é lite surt..frågan é om man kan beställa via nätet nu och sen ändra ordern på onsdag 3 januari till N-kortet och den bättre skärmen och fortfarande få rabatten?

Permalänk
Medlem

DELL
[!]*Rabatt: 7LH65$KFN$20B1 (800:- Rabatt på alla Inspiron och XPS vid order över 7990:-)
[!]*Special: F313DW3P654X49 10% rabatt på order över 7990 SEK (inkl skatt)

http://www.rabattkod.se/
även om dom inte går att kombinera skulle 10% tjäna dig mer (om dom funkar tillsammans med e-value vet jag inte)

Permalänk

Kikar runt lite på dell.se och knaprat ihop ett system hoppas dock på att kunna få uppgradera skärmen om jag ringer och pratar med en säljare.
Ska använda datorn till spel(mest wow) och se på film/serier.
Något jag borde ta bort alt lägga till?
Ser att någon verkar ha fått 3g ram vid sin beställning också.

Modul Beskrivning Visa information
Base Intel® Core™ 2 Duo-processor T7500 (2,20 GHz, 800 MHz FSB, 4 MB L2-cache)
Operativsystem Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
Minne 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
Tangentbord Inbyggt tangentbord, svenska/finska (QWERTY)
Grafikkort NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT with 256MB dedicated graphic memory
Hårddisk 250 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
Modem Inget modem
Optisk enhet Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara
Trådlös anslutning Intel® Pro Wireless 3945 802.11a/b/g-minikort - Europa
Leveransdokument Svensk dokumentation med europeisk strömsladd
Gedis Bundle Reference N01X5303
Microsoft-programvara Microsoft® Works 8.0 - svenska
Standardsupport Basgaranti - 1 års XPS Premium hårdvarusupport (inkl. spel- och på-plats-support)
Supporttjänster Basgaranti - 1 års XPS Premium hårdvarusupport (inkl. spel- och på-plats-support)
Säkerhetsprogram Norton™ Internet Security™ 2007 - 15 månaders skydd - svenska
Strömförsörjning 90 W nätadapter
Bluetooth Dell™ trådlös 355 Bluetooth 2.0-modul (upp till 3 Mbit/s) med bättre datahastighet - Eur
Orderinformation Inspiron-beställning - Sverige
Primärt batteri Primärt 9-cells litiumjonbatteri (85 wattimmar)
Bärväskor Ingen bärväska
Biometric Identification Biometrisk fingeravtrycksläsare med SVART detalj
Media för system Resurs-DVD - (diagnostik och drivrutiner)
Färgval Kamera med 2,0 megapixlar i smokingsvart för CCFL-skärm
Accidental Damage Support Ingen olycksskadesupport
TV-tuner Dell™ resefjärrkontroll
Dells internetorder Dells internetorder.
LCD-skärm 15.4-tums UltraSharp™ WXGA (1 280x800) CCFL-skärm (220 nit) med TrueLife™

Totalt Inkl. moms: 12538,74 kr

--------------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

sthlmmofo,
Ganska lik de val som jag gjort förutom några tankar:

¤ Hårddisk 250 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk.
Du skulle visserligen inte spela ihjäl dig på datorn, men enligt en undersökning jag läste då jag själv stod inför valet (tyvärr ingen länk) så fick man en 12% prestandaförbättring (inga specifika exempel utan var generaliserat) om man valde 7200 v/min istället för 5400. Det kan vara värt att fundera på hur mycket det extra utrymmet är värt. Jag själv valde 160gb 7200 som var lite billigare och sedan har jag en extern hårdisk på 400gb istället.

¤ 9cells batteriet sticker som sagt ut litegrann och är lite tyngre. Är det inte ofta du behöver vara långt ifrån ett strömuttag så skulle jag välja 6 cells istället.

Förutom det tycker jag att du kommer få en fin dator

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lindstroem
sthlmmofo,
Ganska lik de val som jag gjort förutom några tankar:

¤ Hårddisk 250 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk.
Du skulle visserligen inte spela ihjäl dig på datorn, men enligt en undersökning jag läste då jag själv stod inför valet (tyvärr ingen länk) så fick man en 12% prestandaförbättring (inga specifika exempel utan var generaliserat) om man valde 7200 v/min istället för 5400. Det kan vara värt att fundera på hur mycket det extra utrymmet är värt. Jag själv valde 160gb 7200 som var lite billigare och sedan har jag en extern hårdisk på 400gb istället.

¤ 9cells batteriet sticker som sagt ut litegrann och är lite tyngre. Är det inte ofta du behöver vara långt ifrån ett strömuttag så skulle jag välja 6 cells istället.

Förutom det tycker jag att du kommer få en fin dator

Tack för tipsen, uppskattas verkligen.
Kommer nog att välja en 7200 v/min disk då jag spelar endel och all prestandaförbättring är av intresse.
Har som sagt dålig koll och visste inte att 9cells batteriet stack ut så kommer välja 6cells istället.

Permalänk
Medlem

Jag har hittat en bild på på 9cells batteriet längst ner på den här sidan
http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=4135

Permalänk
Medlem

Mer 9-cells batteri bilder, riktigt nice lösning av Dell tycker jag. Lite lutning på tangentbordet får man gratis.

http://img412.imageshack.us/my.php?image=img2303kf9.jpg
http://img162.imageshack.us/my.php?image=img2305yp7.jpg
http://img162.imageshack.us/my.php?image=img2306od9.jpg

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Medlem

Mmm kanske det men för jäv*igt att transportera den med det batteriet.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll på hur man plockar ut 5.1ljud till en förstärkare som har Koaxial alternativt optiskt intag av ljud?

Permalänk
Medlem

jag måste köpa bättre högtalare... Har bara 3.5mm ingång till min sub.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frebbe
Enligt supporten på dell skall xps m1530 ha spdif på s-video porten. Kan vara bra att veta för dom som inklusive mig själv inte har HDMI på förstärkaren. Hoppas det stämmer för jag tycker denna maskin verkar perfekt i övrigt.

Är det någon som har en gissning när LED-skärmarna kommer till sverige? Vanliga 1440x900 skärmen finns ju nu i alla fall att beställa, men enligt en sida jag sett så skall även LED-skärmen komma med 1440x900 upplösningen. Det låter perfekt om inte priset skulle bli sjukt högt. Den högre upplösningen på de vanliga skärmarna var ju i alla fall inte farligt dyr (ngr hundringar). Nån som vet något eller vågar sig på en gissning?

Jag har oxå beställt en XPS M1530 idag!!!! skulle inte en HDMI splitter lösa problemet eller? http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=2056

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ulven70
Jag har oxå beställt en XPS M1530 idag!!!! skulle inte en HDMI splitter lösa problemet eller? http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=2056

Verkar som ett intressant alternativ om den fungarar. Vissa HDMI-växlare i tex. förstärkare klarar inte av att ta hand om ljudet tydligen. Har väl att göra med vilken HDMI standard det är (ver. 1.3 eller nått). Har inte koll, men någon borde ju ha det. Undrar vad s-video adaptern kostar och om det ens fungerar att få digitalt ljud ut via s-video. Jag har ju blivit "lovad" det, men är ändå lite skeptiskt, har inte läst om någon användare som verkligen testat.

Någon som beställt en med 1440x900 skärm nu, vad får ni för prel. leveranstid?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frebbe
Någon som beställt en med 1440x900 skärm nu, vad får ni för prel. leveranstid?

Jag beställde en M1530 med 1440*900 skärm igår och fick beräknat leveransdatum till 2008-01-17.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ulven70
Jag beställde en M1530 med 1440*900 skärm igår och fick beräknat leveransdatum till 2008-01-17.

Tack för infon. Jag som vill ha LED-skärmen, lär väl få vänta till midsommar... Surt eftersom min nuvarande dator är helt slut. Nån som har nån erfarenhet från M1330 och sett LED-skärmen och den "vanliga" brevid varandra och därmed kunnat jämföra? Vore tacksam för era erfarenheter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karapol
DELL
[!]*Rabatt: 7LH65$KFN$20B1 (800:- Rabatt på alla Inspiron och XPS vid order över 7990:-)
[!]*Special: F313DW3P654X49 10% rabatt på order över 7990 SEK (inkl skatt)

http://www.rabattkod.se/
även om dom inte går att kombinera skulle 10% tjäna dig mer (om dom funkar tillsammans med e-value vet jag inte)

Koden som ger 10% rabatt gäller inte längre, tyvärr. Någon som kan skicka kod för studentrabatt i ett meddelande till mig? Koden på www.studentkortet.se/dell har tydligen gått ut den också.

Permalänk
Medlem

E-value: SEDHSONL-N01X3305 (3500:- Rabatt & Fri Frakt på XPS M1330)
E-Value: SEDHSONL-N01X5304 (2000:- Rabatt & Fri Frakt på XPS M1530)
E-Value: SEDHSONL-N01X7303 (2000:- Rabatt & Fri Frakt på XPS M1730)

Vet inte om ni redan hittat dessa men de verkar fungera när man konfigurerar datorn! Håll till godo!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

är det extra rabatter? hade för mig att dom drog av dom där 3000kr och frakten redan när man ändrade specifikationerna på datorn..

Visa signatur

Coming soon! XPS M1330 - C2D 7250 - 2GB Ram - 8400Gs - 160GB 7200rpm - WLED - Black

Permalänk
Avstängd

Hej

Jag har tänkt bygga min egna XPS dator, men jag hittar fan inte vart jag gör det.
Kan tex inte välja att ha 7200rpm..

Ska jag välja komsument eller ska jag ta företagsköp?

Tack på förhand

edit: jag tror jag hittade nu, jag var tvungen att bygga från den billigaste modellen bara.

Intel® Core™ 2 Duo-processor T7500 (2,20 GHz, 800 MHz FSB, 4 MB L2-cache)
Äkta Windows Vista™ Home Premium - svenska
Basgaranti - 1 års hårdvarusupport, nästa arbetsdag
Kamera med 2,0 megapixlar i smokingsvart för CCFL-skärm
15,4-tums widescreen WXGA+ (1440x900) TFT-skärm med TrueLife™
Biometrisk fingeravtrycksläsare med SVART detalj
2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
120 GB (7 200 v/min) SATA-hårddisk
NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT with 256MB dedicated graphic memory
Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara
Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)

10400:-

Vad tror ni om den? Har tänkt spela nutida spel, så jag vill att den ska prestera bra.
Har den DL brännare btw? HDMI-port tror jag att jag såg den hade.

Permalänk
Medlem

Tänk på att priset på konfigurationen du satt ihop där är exklusive moms!