Är gt8800 för bra för min data?

Permalänk
Medlem

Är gt8800 för bra för min data?

hejsan jag har tänkt uppgradera grafik kortet lite nu till våren
så är det vart att satsa på gt8800 med den datan jag har nu eller kommer det bli massa flaskhalsar

de var de här jag hade tänkt. när det kommer in på lagret
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=341737

nuvarande spec:
CPU: DualCore AMD Athlon 64 X2, 2000 MHz (10 x 200) 3800+
Moderkorts: Asus A8NE-FM (3 PCI, 1 PCI-E x16, 2 DDR DIMM, Audio, LAN,
Grafikkort: Radeon X1650 SE (512 MB)
minne 1024 MB (PC3200 DDR SDRAM) (ska jag uppgradera till 1gb till samtidigt)
nätagg ca 300w(kommer inte ihåg)

så kommer det funka eller kommer det bli massa flaskhalsar?
eller finns det något annat grafik kort som passar bättre och som passar min budget? (runt 2000kr)

Permalänk
Medlem

jag hade köpt mer minne och och ett nytt nätagg om det är 300 watt. fast om det är det grafikkortet du ska köpa vet jag inte för jag har samma problem själv.

Permalänk
Medlem

ja men räcker inte 2 gb minne eller ska jag köpa 2 st 1gb istället för 2x512mb?

Permalänk
Medlem

köp större nätagg tror inte det räcker med 350w

Visa signatur

GIgabyte GA-M57SLI-S4 | AMD Athlon 64 X2 6000+ 3,0 Ghz | Gainward 8800GT 512mb | Corsair DDR2 XMS2 2048mb 800mhz | Antec Sonata III | Antec Earthwatts 500W | 120 gb hdd| 26" LCD-skärm

Permalänk
Medlem

För att kunna köra 1T måste du ha enbart två moduler så två ggr 1GB är att föredra

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

Okej bra men vilket grafik kort rekommenderar ni till datan?

Permalänk
Medlem

300W räcker inte för att driva ett system med ett 8800GT.
Enligt tweaktown.com ligger förbrukningen på ca 270W för ett lite överklockat kort.

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Medlem

ja juste de lästa ja men beror inte de vad man har mer i datan?

Permalänk

Förlåt för offtopic och för en viss "besserwisser" attityd.
Men det heter inte "datan". Datan finns på hårddisken som finns i DATORN.

Permalänk
Medlem

i Stockholm heter det datan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marre_p
300W räcker inte för att driva ett system med ett 8800GT.
Enligt tweaktown.com ligger förbrukningen på ca 270W för ett lite överklockat kort.

Det kan inte stämma. Snarare så kan ett helt system med ett 8800GT dra 270W.

EDIT: Självklart kan ett system dra mer eller mindre beroende på övrig utrustning.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Watt är inga problem för att driva ett 8800GT, man behöver bara kunna ha 10A kontinuerligt på sin 12V lina för att driva en dator med 8800GT.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Re: Är gt8800 för bra för min data?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zendrim
Hejsan jag har tänkt att uppgradera grafikkortet nu till våren.
Är det vart att satsa på 8800GT med den dator jag har nu? Eller kommer den att
flaskhalsa?

Det här kortet hade jag tänkte köpa när det kommer in på lagret.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=341737

Nuvarande spec:
CPU: DualCore AMD Athlon 64 X2, 2000 MHz (10 x 200) 3800+
Moderkort: Asus A8NE-FM (3 PCI, 1 PCI-E x16, 2 DDR DIMM, Audio, LAN,
Grafikkort: Radeon X1650 SE (512 MB)
Minne 1024 MB (PC3200 DDR SDRAM) (ska jag uppgradera till 1gb till samtidigt)
Nätagg ca 300w(kommer inte ihåg)

Kommer det funka eller kommer det att flaskhalsa?
Finns det något annat grafikkort som passar bättre och som passar min budget? (runt 2000kr)

Det tog ca en minut att fixa en hemsk text till en någorlunda sådan.

MVH Lazzve

Permalänk
Medlem

Re: Re: Är gt8800 för bra för min data?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzve
Det tog ca en minut att fixa en hemsk text till en någorlunda sådan.

MVH Lazzve

tack fröken för din rättning, men jag har inte riktigt fått något svar ännu kan nån hjälpa mig förhindra flaskhalsar?

Permalänk
Proffsmoddare

Om de tidigare svaren inte dugit så får du ett till. 2gb ram står i manualen till 8800gt att du helst ska ha. Och 1000w nätagg om du tänkt köra SLI!

Men jag har en kompis som använder ett 420w till ett helt system med bl.a fyra hdd;s och ett 8800gt.

Nätagg är nog det enda som du egentligen behöver byta. Men ju bättre grejer du har utöver grafikkortet destå bättre fungerar datorn, såklart.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

men om jag skulle köpa ett x1950 istället skulle det göra stor skillnad mot att köpa ett gt8800 med tanke på den övriga hårdvaran? dcs skulle allt runt flaskhalsa så jag skulle bara kunna köra på medium på tex crysis för det andra är dåligt?

Permalänk
Medlem

Gör såhär Se till att du har 2X1GB i ram minne. Sen så köper du ett corsair 480W. Sen så stoppar du i 8800GT. Samt överklockar processorn.
Eller gör det billigt och köper ett 8600GT. Så funkar det bra.

Permalänk
Medlem

Provade mitt 8800gt kort i följande dator:

Amd Athlon x2 4400+
4gb pc3200
Asus A8N-SLI

Fick typ samma 3dmark poäng som core2an.. så mja det ska väll funka helt okej.

Har ett 450watts agg till mitt och det räcker knappt. Märke Antec, 18A på 12v. ( klent med andra ord )

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Citat:

Förlåt men du har spätt på mitt förakt för allt som har med stockholmare att göra...

Citat:

tack fröken för din rättning, men jag har inte riktigt fått något svar ännu kan nån hjälpa mig förhindra flaskhalsar?

Det blir skillnad mellan ett 8800GT och ett X1950 trots din cpu.
Även om grafikkortet inte kommer helt till sin rätt.
Det är alltid lite bättre att ha en snabbare gpu än cpu för man kan alltid kräma på fler effekter. Dock undrar jag om du precis läst om flaskhalsar eftersom du verkar så angelägen om det.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, det gör det verkligen inte! Data och dator är två helt olika saker oavsett var i landet du kommer ifrån.

Men som mortimer666 skrev så kommer du, trots din cpu, att få en större prestandaökning om du sätter i ett 8800GT i din dator. Det är ett betydligt bättre ljudkort än x1950.

Märkte du vad krångligt det blev när man inte kallar saker för dess rätta namn.

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker att vi släpper det där med data vs dator nu, alla verkar trots allt förstå vad som menas när det används felaktigt.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Kul och se att han fick svar på sin fråga,, eller??
Det kortet kommer att fungera bra till din dator. Uppgraderar du din cpu, kommer flaskhalsen vara grafikkortet etc,,
Kör i vind =]

Permalänk
Medlem

Rekommenderat PSU för 8800GT ei SLI minimum 500W.
För SLI minimum 600W.

Visa signatur

K8N NEO4 Platinum, AMD 64 FX-55, XFX 8800 GT, Raptor 2x36,7GB, OCZ PC 3200 Rev.2 2x512MB, OCZ 600w,
Audigy2ZS, Zalman 7700Cu, Lian-Li PC V1200, Win XP

Permalänk
Medlem

Köp ett nätagg med minst 500W för att va på den "säkra" sidan och ett 1Gb minne till (tot. 2Gb).

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem

Om du funderar på x1950pro skulle jag istället rekomendera ett hd3850 256 mb som ligger i samma prisklass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shrimpt
köp större nätagg tror inte det räcker med 350w

Köp då inte ett större nätagg, det räcker med ett bättre som kan leverera stabila spänningar. Köper du ett större nätagg kan du få problem med plats i chassit Men köp ett rejält nätagg direkt och inget skit, du lär ångra dig då.

Zalman 600W så klarar du dig länge. Tyst och stabilt nätagg till ett helt ok pris.

Köp också 2Gb minne, om du köper två st till 512Mb eller 2st nya 1Gb spelar ingen roll. Du lär ju inte behålla datorn så länge att det är värt att köpa mer minne än 2Gb så köp du 2st 512Mb. Sen är det bara att klocka datorn så gott som de går. Sen kan det vara dax att köpa ett 8800GT. Det kommer funka kanon.

Nästa steg blir ju att köpa nytt moderkort processor och minne och det blir ju inte så billigt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Terniz
Nej, det gör det verkligen inte! Data och dator är två helt olika saker oavsett var i landet du kommer ifrån.

Men som mortimer666 skrev så kommer du, trots din cpu, att få en större prestandaökning om du sätter i ett 8800GT i din dator. Det är ett betydligt bättre ljudkort än x1950.

Märkte du vad krångligt det blev när man inte kallar saker för dess rätta namn.

det heter faktist grafik kort

Visa signatur

fuck intel core 2duo and fuck windows vista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nvidia_for_life

Om man ska rätta någon och tala om vad det heter så kan man väl i alla fall skriva rätt. Det heter inte grafik kort, det heter grafikkort. Jag tror Sweclockers med majoriteten medlemmar kan ställa upp i VM i särskrivning

Nämen skämt åsido, i svenskan särskriver vi inte ord på samma sätt som jänkarna gör.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nvidia_for_life

Det var liksom det som var meningen med mitt inlägg. Att kalla datorn för datan är lika fel som att kalla ett grafikkort för ljudkort. Det är två skilda saker. Dessutom heter det som blade80 mycket riktigt påpekade grafikkort, inte grafik kort.

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Hedersmedlem

Släpp det här med data/dator alternativt erhåll en varning. Säger inte till fler gånger om detta trams!

/il

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.