Permalänk

Köra Dual-Channel på 939-kort?

Tjena!

Skulle vara bra att få det lite lätt förklarat vad och hur jag ska göra om jag vill köra med 2Gb Dual-Channel minnen på ett MSI K8N Neo4 Platinum/SLI (nForce4) moderkort?

Har 1Gb just nu, men jag vet inte om det körs i Dual-Channel och jag vet heller inte om det är (PC3200) ddr-400 minnen eller om det är (PC2700) ddr-333.

Har för mig att det bästa är ju att köra 512Mb minne i alla fyra minnesplatserna,
och så har jag fått för mig att ddr-400 minnen är kinkiga och inte så stabila i Dual-Channel, rätt eller fel?

Hur är det där med att blanda olika märken av minnen, bra eller anus? kanske är bäst att försöka använda sig av likadant märkre på alla minnena.

Vem vet jag kanske har turen och har nästan svarat på mina egna funderingar och frågor, men då är det ju bara bra om nån ger tummen upp så man vet att det är fritt fram

Permalänk
Medlem

Bästa är såklart 2x1gb än 4x512mb, mera jobb bara för moderkortet att hantera fler minnen. Du får titta i din moderkort manual ofta ska man köra alla fall på asus, slot 1 och 3 för dual channel men det ska stå i manualen som sagt.

Och bland minne är aldrig en höjdare, speciellt om dom har olika latencies, förstår ? bättre köpa färdiga dual ddr kit med 2 identiska minnen så får man inga problem senare. Har ett kit på 2gb stickor Mushkin ddr 400 i över ett halvår, aldrig nåt strul.

Permalänk

okej, men jag kör nu med två 512Mb minnen och vill helst ha dom kvar, men det borde alltså gå att köpa två 512Mb minnen till och på så sätt få 2Gb i minne och köra alla minnen tillsammans utan större problem?

Ska bara öppna burken och kika så man exakt vet om det är DDR333 eller DDR400, Dual-Channel eller inte och vad för märke det är på minnena.

Permalänk

Jag kör 4 st PC3200 GEIL minnen på min burk i sign. Fungerar utmärkt.

Minnesplatsernar brukar också vara färgkodade så man ska kunna sätta dem i dualchannel även om man bara har två stickor. Hur framgår av manualen till kortet som du har/kan hitta på nätet...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Medlem

Jag hade samma funderingar;

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Här finns Cpuz, där du ser vilka minnen du har osv.
http://www.cpuid.com/download/cpu-z-142.zip

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk

CPU-Z var ju riktigt bra program

Har nu kollat upp mina minnen det är PC3200 CL3 Unbuffred, men dom körs ju bara i 200MHz hastighet!?

Jag är inte riktigt säker men jag tror dom körs i Dual-Channel mode.

Och företaget som gjort minnena heter Nanya, förmodligen inga höjdar minnen alltså.

Permalänk
Medlem

Jag kör själv med 2x512 (OCZ) plus 2x1024 (mushkin) och det funkar utan problem i DDR400. Men command raten fick jag ställa på 2T för att det skulle funka felfritt. Självklart så kör jag dem i dual channel också.

Permalänk

Mina är också inställda på 2T på command raten.

Men ska inte PC3200 minnen köras i 400MHz?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad_Ghost
Mina är också inställda på 2T på command raten.

Men ska inte PC3200 minnen köras i 400MHz?

Ne dom körs i 200Mhz å har alltid gjorts. DDR skickar data både på hög å låg flank så det är mer ett sätt att få kunden att förstå att 200Mhz DDR har samma rpestanda som 400Mhz SDR skulle ha om det nu funnits. kallas oftast för effecktiv frekvens. Så 400Mhz är ett relativt värde igäntligen.

Permalänk
Avstängd

Min teori är att det är en marknadsavdelning någonstans som tyckte att siffran 400 såg fränare ut än 200 och därför valde att skriva den istället. Det blir alltid så förvirrat (för somliga) när det friskt blandas klockfrekvenser med datahastigheter. det hade varit bättre om de höll sig till enbart klockfrekvenser så hade aldrig förvirring uppstått.

Permalänk

Kör 2x1GB istället då kan köra dem i 400MHz, annars måste minnena köras i 333MHz och datorn drar dessutom mer effekt med 4 minnen än två. Prestandamässigt så är nog 2x1GB också att föredra eftersom du kan köra dem med command rate 1T, men vill man nödvändigtvis köra 4x512 så prova men det är många som får problem då.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600, Aorus x570 elite, Asrock rx 5700 challenger, Corsair 32GB 3200MHz (2x16), asus strix, Be qiet dark base pro, 1000GB MX500, Be quiet dark Power pro 11 550W, UGST ultrastar 1000GB, Samsung s27a850t, Windows 10 pro 64bit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheRobban
Kör 2x1GB istället då kan köra dem i 400MHz, annars måste minnena köras i 333MHz och datorn drar dessutom mer effekt med 4 minnen än två. Prestandamässigt så är nog 2x1GB också att föredra eftersom du kan köra dem med command rate 1T, men vill man nödvändigtvis köra 4x512 så prova men det är många som får problem då.

Man måste inte köra minnena i 333 MHz om man har fyra minnen.

Permalänk
Hedersmedlem

Nä, men antagligen på 2T

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wombat
Man måste inte köra minnena i 333 MHz om man har fyra minnen.

Beror på vad man har för kärna. Har man en riktigt gammal så kan det vara nödvändigt? Det är minneskontrollern som begränsar och den sitter i processorn.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

Hur vet man att man har en kärna som klarar av Dual-Channel i 400MHz?