Hjälp med ny dator!!!
Tjena, för ett tag sedan bestämde jag mig för att köpa en ny dator. (min förra laggade på toribash, så det kändes som rätt läge Efter att ha letat igenom hela (nåja...) internet efter bra recensioner och delar så hittade jag sweclockers.com, och lyckan var funnen.
Delarna kom och när jag väl hade sättit ihop burken och tryckt på on-knappen verkade allt som det skulle. (säger inte mycket då det är första gången jag bygger en dator Iallafall så gick alla fläktar igång, alla leds dvdn och troligtvis hårddisken, för att efter ett par sekunder startas om. Sen gick den normalt. (Detta var dock i början, senare blev det värre.)
"Aja..." Tänker jag, det är väl inte hela världen?
När jag sedan skulle sätta i windows-skivan märkte jag att det inte var någon bild! Jag fixar lite med nätagget och flyttar runt minnena lite, sen vill datorn inte starta alls, (missade 4-pinnen till mobo sätter i den, nu startar den nästan... Jag försökte använda uteslutningsmetoden och började med att plocka graffekortet= datorn startar perfekt! Jag sätter i det igen= datorn startar nästan...
Här är mitt system:
1 st NZXT HUSH Silent MidiTower ATX BLACK without PSU/utan nätagg.
1 st Gigabyte GA-P35-DS3 iP35 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX
1 st Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
1 st OCZ Gold XTC 2x2048MB Kit (tot. 4096MB) DDR2 PC2-6400 800MHz
1 st Seagate Barracuda ST3250310AS 7200.10 250GB 7200rpm 8MB cache SATA2
1 st Asus DRW-1814BL DVD±RW Dual-Layer 18X BLACK Retail IDE
1 st Asus Extreme GeForce 8800GTS 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express
Okej nu till saken, nätagget jag använt är på 430w. Både mobo och graffe-kortet rekommenderar minst 400w. Till det kommer alla andra delar. När datorn "nästan" startar går några leds och någon fläkt igång, som om nätagget helt enkelt inte orkar med. Är det så? Eller är det fel på någon del? Kan det vara så att graffekortet inte får tillräckligt med ström, och att det därför inte blir någon bild? Kan omstarter bero på för svagt nätagg?
Även fast det är första gången jag bygger en dator är jag inte helt okunnig och vill påstå att jag satt alla sladdar rätt, och jag är helt säker på att alla delar är komptabla.
Det är jobbigt när man byggt sin första dator och upptäcker att den inte funkar, och jag vill helst inte hålla på och skicka en massa delar fram och tillbaka, så snälla svara!