Försening av kraftfulla Phenoms inte orsakad av buggar

Permalänk
Melding Plague

Försening av kraftfulla Phenoms inte orsakad av buggar

I slutet av förra månaden dök information upp att Phenom 9700 och Phenom 9900 kommer att bli försenade till andra kvartalet. Nu uppger AMD att den här förseningen inte beror på tillverkningsproblem, utan att mainstreamsegmentet prioriteras före entusiastsegmentet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur hög mhz har de?

Visa signatur

Intel i7 4770K@3.5ghz|Asus Sabertooth Z87|Gigabyte GTX 770 OC 2GB|Corsair Vengeance 1600mhz 8GB|Sandisk Ultra Plus 256GB|Seagate 7200rpm 1TB|Fractal Design R4 Windowed White|Corsair GS700W 2013 Edition|

Permalänk
Medlem

Men eftersom att dom troligtvis har löst buggen i de nya mainstream processorerna så borde det väl gå att klocka upp dem i samma hastighet? Eller är det andra skillnader mellan entusiastprocessorerna och mainstream processorerna?

Permalänk
Medlem

tror inte det är några andra skillnadewr xaar

Permalänk
Medlem

tror ni att dom 3kärniga kommer knäcka en 6400+ ? om man vill va lite budget och köpa en sådan

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur många "mainstream"användare behöver ens en quad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yogge
Hur många "mainstream"användare behöver ens en quad?

Det vär det han sa, dom "skiter" i quad nu och försöker lansera 3 och 2 core cpu !!

Permalänk
Medlem

Naj men vad synd. Då får inte 2good4you sina 50 riksdaler enu....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Huh? Jag är rätt säker på att tillverkningsproblem har en orsak i det här utspelet.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Naj men vad synd. Då får inte 2good4you sina 50 riksdaler enu....

Det där var ju ett jävligt onödigt inlägg, bara förstör trådarna, håll dej till änmet

Visa signatur

3870x2 tuffandes i datorn:):):) E6600@3,4 ghz, Thermalright Ultra-120 eXtreme, DS-3 P965 och shg:s egna ddr2@887,5 mhz:) Hiper HPU-4S730 Type-R Omnigrid II 730W Western digital 250 gb Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail Aplus Twin Engine Miditower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Naj men vad synd. Då får inte 2good4you sina 50 riksdaler enu....

Påminn mig så skall vi ta upp diskussionen

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hedersmedlem

AMD förstår inte att det är entusiasterna som får vanliga Nissen att köpa det denne gör och jag rekommenderar Intel i de flesta fall och efter detta vansinne av AMD så kommer jag inte ändra på det.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Trevligt att höra att det inte var problem som hindrade lansering!

Permalänk
Avstängd

Dom trycker ut 3-kärninga för att det är störst efterfrågan på dem just nu. Svårt att fatta?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

ja det är nog bäst så om dom vill vara kvar ett tag till

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Trevligt att höra att det inte var problem som hindrade lansering!

x2

Sen så tror jag fortfarande som jag ända ifrån början har påpekat och en tro som jag har fått ta mycket skit för av andra på forumet: att det rör sig om en true tricore och inte en quadcore med en avstängd kärna.
Mina huvudargument då var: 1. varför slänga bort 25% av en processor, 2. tillverkningsprocesserna idag är såpass bra att det inte blir så många defekta processorer som många tror.

Nytt argument: Ifall man tillverkar quadcores kunde man ju både sälja till de 5%en och sälja med en avaktiverad kärna till de andra 60%

Nu ska man ju endast sälja tri och dual cores vilket vore dumt om man nu tillverkade quads och kunde sälja både quad, tri och dual. Hänger ni med?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Hedersmedlem

Man slutar inte med quad core utan man bara senarelägger de nya quad core modellerna. Tri core med Agena kärnan är en quad med en kärna avstängd men nästa tri core "Heka" kommer förmodligen vara äkta vara.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte det här riktigt. Dustin Home verkar ha Phenom X4 i lager:

http://www.dustinhome.se/pd_5010125022.aspx

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Kantarell
Mina huvudargument då var: 1. varför slänga bort 25% av en processor, 2. tillverkningsprocesserna idag är såpass bra att det inte blir så många defekta processorer som många tror.

Nytt argument: Ifall man tillverkar quadcores kunde man ju både sälja till de 5%en och sälja med en avaktiverad kärna till de andra 60%

Nu ska man ju endast sälja tri och dual cores vilket vore dumt om man nu tillverkade quads och kunde sälja både quad, tri och dual. Hänger ni med?

1. Hellre 25% än 100%, eller hur?
2. Av vad jag hört så är det väl runt 50% som funkar. Låter rätt lite så jag tror inte själv helt på detta, men det är visst tillräckligt för att Intel ska tycka att det är för svårt.
3. Dom säljer ju redan budget-quads, och det är detta dom nu utökar till budget-tri och -duals.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
AMD förstår inte att det är entusiasterna som får vanliga Nissen att köpa det denne gör och jag rekommenderar Intel i de flesta fall och efter detta vansinne av AMD så kommer jag inte ändra på det.

Är inte det lite väl naivt MaLo att tro att en liten grupp entusiaster har någon större inverkan på CPU marknaden? Jag är helt övertygade om att vi var alltför insnöade i våra drömmar tidigare. AMD vet mycket väl vad marknaden av entusiaster ger och inte ger. De levererade i många många år godis för just sådana som oss, och hur pass mycket vinst genererade det? Hur många "Nissar" köpte AMD Athlon 64? Hur många "Nissar" vet ens vilken processor som sitter i den färdigköpta boxen?

Om du inte kan rekommendera en AMD processor till någon som inte har överklockning som mål, eller ens vill hålla på med det, då är det snarare du som har problem och inte AMD. Skulle jag som ansvarig för en avdelning som kommer att uppgradera sina PC stationer snart överhuvudtaget bry mig om huruvida processor X överklockar bra eller inte? Eller om det nu gäller en privat person, om processor X av Intel och Y av AMD presterar lika bra i sitt prissegment, skulle jag då utesluta AMD pga något som inte ens är intressant för användaren i fråga? Du ska kunna rekommendera både Intel och AMD baserat på vilka behov användaren har, speciellt eftersom båda rutterna har klara för- och nackdelar.

Sedan när blev det "vansinne" att först prioritera likviditeten i företag? Det är samma gnäll på de flesta forum med anknytning till överklockning. Get over it! Inse att vi inte är någons gunstlingar. Ska det vara så svårt att acceptera av vi entusiaster inte är världens centrum?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Är inte det lite väl naivt MaLo att tro att en liten grupp entusiaster har någon större inverkan på CPU marknaden? Jag är helt övertygade om att vi var alltför insnöade i våra drömmar tidigare. AMD vet mycket väl vad marknaden av entusiaster ger och inte ger. De levererade i många många år godis för just sådana som oss, och hur pass mycket vinst genererade det? Hur många "Nissar" köpte AMD Athlon 64? Hur många "Nissar" vet ens vilken processor som sitter i den färdigköpta boxen?

Om du inte kan rekommendera en AMD processor till någon som inte har överklockning som mål, eller ens vill hålla på med det, då är det snarare du som har problem och inte AMD. Skulle jag som ansvarig för en avdelning som kommer att uppgradera sina PC stationer snart överhuvudtaget bry mig om huruvida processor X överklockar bra eller inte? Eller om det nu gäller en privat person, om processor X av Intel och Y av AMD presterar lika bra i sitt prissegment, skulle jag då utesluta AMD pga något som inte ens är intressant för användaren i fråga? Du ska kunna rekommendera både Intel och AMD baserat på vilka behov användaren har, speciellt eftersom båda rutterna har klara för- och nackdelar.

Sedan när blev det "vansinne" att först prioritera likviditeten i företag? Det är samma gnäll på de flesta forum med anknytning till överklockning. Get over it! Inse att vi inte är någons gunstlingar. Ska det vara så svårt att acceptera av vi entusiaster inte är världens centrum?

Jag rekommenderar AMD till enklare användning men sanningen är att om du skall ha en speldator så har AMD inget för en gamer och det är det vanliga här på forumet att man vill ha hjälp med att sätta ihop en dylik dator. Jag har säker hjälp 20-25 personer med att sätta ihop speldatorer med Intel processor och många med mig har gjort likadant, många bäckar små heter det! Sedan när de som fått hjälp skall hjälpa andra i sin tur så är chansen ganska stor att dom rekommenderar samma som dom själva har, osv. Det tog många år för AMD att bryta igenom Intel väggen och nu kommer dom att förlora det dom så hårt fick kämpa sig till.

Folk trodde länge att AMD var en sämre tillverkare med o stabila processorer och det på grund av okunnighet då Nisses kunniga kompis sa att så var fallet. Nu är vi där igen och det blir bara värre av att AMD försöker vara smarta...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Kantarell
x2

Sen så tror jag fortfarande som jag ända ifrån början har påpekat och en tro som jag har fått ta mycket skit för av andra på forumet: att det rör sig om en true tricore och inte en quadcore med en avstängd kärna.
Mina huvudargument då var: 1. varför slänga bort 25% av en processor, 2. tillverkningsprocesserna idag är såpass bra att det inte blir så många defekta processorer som många tror.

Nytt argument: Ifall man tillverkar quadcores kunde man ju både sälja till de 5%en och sälja med en avaktiverad kärna till de andra 60%

Nu ska man ju endast sälja tri och dual cores vilket vore dumt om man nu tillverkade quads och kunde sälja både quad, tri och dual. Hänger ni med?

En sak som talar för vad du skriver är ju att dom kommer lansera Tricore före 9700 och 9900.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Jag förstår inte det här riktigt. Dustin Home verkar ha Phenom X4 i lager:

http://www.dustinhome.se/pd_5010125022.aspx

Japp det som är uppskutet är 9700 och 9900 Quadcore inte 9500 och 9600 som redan finns i lager.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det är fult att ljuga AMD!

Förövrigt håller med MaLo angående att vara ledande i entusiastsegmentet påverkar försäljningen positivt i alla andra segment. Man läser inte på IDG om att AMD är bäst i mellansegmentet, utan man läser att Intel är marknadsledande idag och att deras processorer är bättre än AMD. Så att påstå att inte entusiastsegmentet är intressant är en ren lögn från AMD som endast vill mörklägga sina problem. Men vad ska man begära? Jag hade gjort lika dant

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Det är fult att ljuga AMD!

Förövrigt håller med MaLo angående att vara ledande i entusiastsegmentet påverkar försäljningen positivt i alla andra segment. Man läser inte på IDG om att AMD är bäst i mellansegmentet, utan man läser att Intel är marknadsledande idag och att deras processorer är bättre än AMD. Så att påstå att inte entusiastsegmentet är intressant är en ren lögn från AMD som endast vill mörklägga sina problem. Men vad ska man begära? Jag hade gjort lika dant

Hade dom varit intresserade i att mörka borde dom väl gett sjutton i snacka om den berömda "buggen" som nästan är omöjlig att reproducera.
Jag skulle hållit tyst och fixat den i lugn och ro jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yogge
Hur många "mainstream"användare behöver ens en quad?

dom kör vista har ju bättre nytta av fler kärnor istället för 1!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Jag rekommenderar AMD till enklare användning men sanningen är att om du skall ha en speldator så har AMD inget för en gamer och det är det vanliga här på forumet att man vill ha hjälp med att sätta ihop en dylik dator. Jag har säker hjälp 20-25 personer med att sätta ihop speldatorer med Intel processor och många med mig har gjort likadant, många bäckar små heter det!

Njae.. jag läste om något större företag idag som skulle uppgradera 15 000 datorer, förmodligen kommer de flesta ha integrerad grafik på moderkortet och någon strömsnål processor, dessa körs eventuellt mot virtualiserade servrar.
Utöver det finns det gissningsvis en del som behöver portabla datorer, portabla är vanligt som hemdator med.

Om du hjälpt 20-25 personer och betala lite mer än vad de behöver så tror jag inte det påverkar speciellt.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Hjälpsam

Per krona är väl Intel och AMD ganska jämbördiga det är först när du skall ha en kraftig Quadcore som Intel tar täten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
AMD förstår inte att det är entusiasterna som får vanliga Nissen att köpa det denne gör och jag rekommenderar Intel i de flesta fall och efter detta vansinne av AMD så kommer jag inte ändra på det.

Vill man ha bra bang for the buck så ligger AMD oerhört bra till framförallt om man ser till deras moderkort med inbyggd grafik och det räcker för 90% av folket. Men det kräver en erfaren entusiast för plocka ut dom riktigt prisvärda grejerna och få en väl balanserad maskin för små pengar.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Det är fult att ljuga AMD!

Förövrigt håller med MaLo angående att vara ledande i entusiastsegmentet påverkar försäljningen positivt i alla andra segment. Man läser inte på IDG om att AMD är bäst i mellansegmentet, utan man läser att Intel är marknadsledande idag och att deras processorer är bättre än AMD. Så att påstå att inte entusiastsegmentet är intressant är en ren lögn från AMD som endast vill mörklägga sina problem.

Precis så där är det. PR-mässigt är det oerhört viktigt att ha något att visa upp i entusiastsegmentet, för den feelingen att "AMD är rätt" sprider sig som ringar på vattnet ända ner till köpare av budgetprollar och OEM (ja, eftersom kunderna ser om det sitter en AMD eller Intel i en OEM-burk också, och väljer därefter).

Detta vet naturligtvis AMD, så orsaken till att 9900 är sen är såklart buggen eller andra problem (säkert att skiten inte går att klocka upp oavsett bugg eller ej, till stort förtret för oss AMD-fans). Annars hade vi ju sett den åtminstone som en soft-launch, dvs sajterna hade fått schyssta klockbara exemplar att recensera, alltså 9900-or.

Ajaj AMD, det är jämt bad news, hur man än vrider och vänder på dem.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Dom trycker ut 3-kärninga för att det är störst efterfrågan på dem just nu. Svårt att fatta?

Precis! De tar ut två flugor i en smäll; drar ned priserna, därmed möter (mycket) större antal användare och de får iväg de gamla "defekta" X4:orna billigt. Själv tror jag att jag satsar på en ny X2:a i sommar, om de är snabba och klockar som det är tänkt - det vill säga om inte nya revisioner av Phenom X4 ser ut att vara enastående pris/prestanda maskiner senare under året, men jag är lite osäker, kanske när AMD bankat in 45nm-teknik i slutet av året så får man till ett gäng superb:a Pris/prestanda-maskiner.