Tunn bärbar dator från Apple

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Det kallas beprövad design

Någon som har haft Apple produkter blir de lätt repiga.
Min Thinkpad 2år gammal ser ut som ny!

och en ny thinkpad ser ut som stryk.. så vad är poängen!?

i övrigt..
Vad ska ni med Hdmi till?
digitalt ljud?

det finns trådlösa saker man kan ha vid Tvn koppla in ljudet till stärkaren och bilden via hdmi, och sen streama.. annars kan man juh köpa en bra bio anläggning med tre chips DLP projektor en stewart duk, lite supra eller monster kablar, kanske ett audiovector surround med en nice förstärkare.. en bluray spelare.. osvosv..

Och PLÖTSLIGT så har inte en TUNN bärbar med FILM eller LJUD att göra.. förutom inom området PORTABILITET..

orka koppla in något... allt ska vara färdigt.. du köper en stationär dator/media center/monster variant.. om du vill ha mediacenter.. inte en bärbar som du ska koppla varje gång..

Lovar att det finns bättre saker om man nu är lite kräsen och inte så sjukt penga//budget fixerade.. prislappen... buhu

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
1,94 cm i ena änden ja, 4 mm i andra, hur många andra är så tunna på nån kant ens.

Den är 4 mm tjock precis ute i kanten. Resten av chassit är 1.94 cm tjockt såvitt jag kan se på bilderna.

Permalänk

Macbook Air = En tunnare Macbook till ett högre pris.

Mycket trist dator från Apple. Det enda skillnaden mellan macbooken är att den är tunnare och har sämre prestanda. Med andra ord kommer tar den knappast mindre plats i väskan än vad en Macbook göra. Föredrar ultra portabla 12 tummare från Asus och Sony.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Medlem

den är 0 mm tjock utanför kanten

så om du låtsas att den är två mm större så är den juh 0mm tjock längst ut.. MAGISKT

men om du tittar på bilderna så ser du inte hur tjock den är utan hur tjock den ser ut.. och det är inte direkt någon bra fakta.. såvitt vitt kan vara?!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

heh vad skriver du? Har du tagit något?

Permalänk
Medlem

såklart jag har..

Jag har läst tråden och tycker att det som vanligt är mästadels löjliga kommentarer så jag ville vara med i Kampen.. Om.. vad det nu är det handlar om..

Visa signatur

Permalänk

Det är en nischad produkt.

Vissa som klagar på det ena och det andra verkar glömma bort faktumet att detta är en väldigt nischad produkt.

Apple säljer redan billigare och dyrare full-funktions-laptops i form av MacBook och MacBook Pro. MacBook Air fyller ett hål i deras produktlinje; det ultraportabla segmentet.

Det ultraportabla segmentet är till för folk som är beredda att offra viss funktion för minskad vikt och storlek samt även betala för det eftersom det är dyrare att tillverka mindre laptops. Därmed avsaknaden av vissa funktioner och det högre priset.

Det Apple satsat på för att särskilja MacBook Air från andra ultraportabla verkar vara användbarheten. 13,3" (LED) skärm och fullstorlekstangenbord samt stor pekplatta med "mus-gester" gör nog denna dator smärtfriare att använda än många andra ultraportabla som ofta har mindre skärm och minitangentbord. En liten laptop till vikten av en ultraportabel helt enkelt. Storleken har minskats på det enda sättet som är möjligt om man vill behålla skärmstorleken; tjockleken.

För att uppnå detta har man offrat optisk enhet, nätverksport och sparat in på antalet externa portar och löstagbart batteri. Är det önskvärd? Nej. Är det en avvägning? Ja.

I slutändan är det var och en som bedömer om dessa avvägningar passar just dig eller inte.

Det som står klart är att MacBook Air genom den extra uppmärksamhet som den kommer få i och med att det är en Apple-produkt (med sedvanligt snygg design) kommer att sätta en ny standard för hur tunna konsumenter förväntar sig att bärbara datorer ska vara. Detta bådar bara gott för den framtida utvecklingen som kommer påskyndas mot både funktionellare och mindre bärbara datorer.

Lite info:
Steve Jobs presenterar MacBook Air: MWSF Keynote 2008 (ca 2/3 in i filmen)
Apples produktsida om MacBook Air: Produktsida
Guidad tur om MacBook Air: Guidad tur
(skulle inte förvåna mig om presentatören har våldsporr i garderoben hemma för att kompensera sin mjuk-käcka framtoning)
Pris: 16495 - 28.060,00 inklusive moms. 10% studentrabatt ges.

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem

Jag anade att folk på det här forumet skulle vara mestadels negativa till den här datorn. Jag älskar den.

Jag var som de flesta swecare för några år sedan; intresserad av hårdvara / häftiga funktioner. Numera är jag student, fortfarande datorintresserad (jag programmerar mycket), men har förstått att för konsumenten så spelar inte nya tekniska funktioner lika stor roll som tillgängligheten. Därför är Itunes rental store extremt viktigt, det är ett sätt för filmbranschen att bedriva affärsverksamhet trots de nya distritrubtionsvägarna som internet har medgett.

Med liknande tankesätt vill jag hävda Macbook Air en prototyp för vad framtidens datorer kommer erbjuda. Precis som när imacen 1998 slopade diskettstationen - folk skrattade. "Hur skall man kunna installera operativsystem - hur skall man kunna ta backup och flytta filer" var omdömet då. Att skippa kontakter och optisk enhet är helt rätt - vem behöver det när trådlöst internet är så väl utbyggt och allt finns på internet? Vi är inte där idag - windows kräver optisk enhet, spel kräver optiska enheter och det är fortfarande så att alla inte har wifi/wifiskrivare/bluetoothmöss. Men om en kort tidsperiod så kommer så inte vara fallet.

Målgruppen är trendmedvetna datoranvändare som ser datorn som en förlängning av en livsstil och ett verktyg, inte som självändamålshobby. Jag hade dödat för att ha en sån. Det här är cutting edge. Vem vill ha prestanda till att maila, surfa och ordbehandla? Det man vill ha är en häftig pryl, och målgruppen för en sån här dator är inte folk som defenierar häftig som snabb, utan som...cool.

Visa signatur

Björn

Permalänk
Avstängd

Ligger väl lite i det du skriver, men man får komma ihåg att många länder ligger långt efter Sverige i utvecklingen. De flesta Europeiska länder är så långt efter att det är löjligt. För många i dessa länder kommer en så begränsad dator vara snarare ett hinder än en hjälpreda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Dock så kommer inte ljudet med i HDMI om man gör så, så det är skräp. Inbyggt HDMI stöd hade varit mycket bättre. Vad ska man göra när den är inkopplad till TVn? Lyssna från monohögtalaren?

Om du har en TV med HDMI är du ju dum om du använder skithögtalarna som finns på TVn. Man skaffar ju andra högtalare, antingen riktigt bra musikhögtalare eller ett hemmabiosystem. Dra via en reciever om du har ett hemmabiosystem skulle jag aldrig göra, vill ha så få steg som möjligt, varje steg försämrar kvalitén.

Den stora frågan med denna dator är väll om man skall sälja sin 2 månader gamla MacBook och köpa denna. Den är snyggare, lättare, LED skärm och tunnare. Sen har den multitouch touchpaden, om den funkar 20% så bra som iPhonens multitouch är ju bara den funktionen värd de extra pengarna.

Folk klagar på att batteriet är inbyggt, spela roll? Hur ofta byter du batteri? Innan batteriet blir dåligt (efter garantiperioden) så köper man ju ändå en ny dator.

Tyvärr orkar jag nog inte hålla på och börja sälja min MacBook nu, skulle väntat med köpet tills denna kom. Tycker inte alls den är speciellt dyr faktiskt, 15.500 kr med studentrabbat lixom. De enda datorerna man kan jämföra med är ju Sonys, och dessa är ännu dyrare.

Ingen ethernet port är väll endast ett problem om du... Aldrig.
En USB port är endast ett problem... Ja du, om du är en sån där irriterande människa som pluggar in miljontals skitsaker. Hemma sitter man ju bara med en USB hubb vid skrivbordet, hur ofta behöver du plugga in mer än 1 sak samtidigt när du är "on the go"?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Dorex: Dra via en reciever om du har ett hemmabiosystem skulle jag aldrig göra, vill ha så få steg som möjligt, varje steg försämrar kvalitén.

Det där får du gärna förklara.

Hur ska han få ut ljud på annat sätt än via tvn om han inte går via receivern?

På vilket sätt försämras kvaliten vid ytterliggare steg? En receiver kan ju inte annat än förbättra samtliga punkter, från ljud som går att spela upp i dd/dts diskret flerkanalsljud, förstärka signalen från hdmi kabeln (som inte rekomenderas vara längre än 2-3 m [läs: beroende på märke givetvists, monster planerar ju kablar på 30m], samt skala up signalen från 720p till 1080p, sedan funktioner som digital noise reduction som förbättrar signalens kvalite etc, att låta receivern sköta allt, det vill säga se till att alla steg går genom receivern är ju det ultimata, att kunna sköta allt med en och samma fjärrkontroll, och sedan se på film eller spela spel med alla tidigare nämnda fördelar är ju endast instant win.. Det beror ju också, givetvist, på (och det verkar som du har ett riktigt skit-hemmabiosystem, om du anser att det är bättre att koppla in allt till tvn och låta tvn sköta jobbet) vilket hemmabiosystem du har.

Sedan så kan du väll inte mena allvar med att du föredrar micro hdmi över hdmi? Det är väll bättre att ha hdmi och därmed även flerkanalsljud integrerat, än att dra sladd från 3.5 mm utgången till receivern/tv och köra i stereo?

Visst, för att få flerkanalsljud så kan man köpa Creative Soundblaster PCI-Express soundcard (har själv ett sådant) och köra med optical out, men då måste du ju ta ett steg och gå genom receivern, och det var väll dumt enligt dig?

Världens tunnaste dator?

Nej.

"Detta är framtiden"

Nej.

Faktum är att Mitsubishi är tronhållaren, som redan 98 (ja, för tio år sedan) släppte Mitsubishi Pedion som var som tjockast 18.4 mm, till skillnad mot Macbook Airs 19.4 mm. Jag köpte själv en sådan 99 på en Japanresa, via min arbetsplats, datorn kostade ju då ca 55.000,00 kr vill jag minnas, detta för 200 mhz (intel mmx) 64mb ram, 2.1GB hårddisk och 12.1" skärm, med cd läsare via dockningsstations.

Mer om Pedion: http://www.news.com/Mitsubishi-unveils-notebook/2100-1001_3-2...

Pedion EM, förbättrad version av Pedion, dock 1 mm tjockare, men fortfarande tunnare än Macbook Air:
http://www.mitsubishielectric.com/news/1998/111698c.html

Så nej, Apple ni är inte först, och fy skäms Sweclockers ! Att eran redaktion inte kan forska vidare i ämnet och komma med lite interessant fakta, ni ska ju vara så professionella - "Sveriges största webbtidning om datorhårdvara" - My ass.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Om du har en TV med HDMI är du ju dum om du använder skithögtalarna som finns på TVn. Man skaffar ju andra högtalare, antingen riktigt bra musikhögtalare eller ett hemmabiosystem.

Dum? Okej. Ge mig ett enda vettigt argument till varför jag, som hörselskadad, skulle lägga ut pengar på ytterliggare högtalare?

Det är snarare dumt att predika med glåpord om vad andra ska göra utan att vara insatt i deras situation.

Permalänk
Citat:

Dum? Okej. Ge mig ett enda vettigt argument till varför jag, som hörselskadad, skulle lägga ut pengar på ytterliggare högtalare?

Om du hör dåligt så kan ju ett maffigt system på 1200 w underlätta för dig.

Men jag håller med dig annars

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skitsnack
Om du hör dåligt så kan ju ett maffigt system på 1200 w underlätta för dig.

Men jag håller med dig annars

Haha, jo det vore något Tyvärr så skulle det inte funka då hörapparaterna automatiskt drar ner volymen om det är för högt ljud.

Permalänk
Citat:

Haha, jo det vore något Tyvärr så skulle det inte funka då hörapparaterna automatiskt drar ner volymen om det är för högt ljud.

överklocka dem vettja ! skämtåsido, tråkigt att du behöver ha hörapparat, hoppas det inte är för gravt.

Permalänk
Avstängd

Tror han riktade sig till en människa utan ett handikapp (det räknas väl som ett sådant), i övrigt var det mest smörja som kom från det inlägget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Så nej, Apple ni är inte först, och fy skäms Sweclockers ! Att eran redaktion inte kan forska vidare i ämnet och komma med lite interessant fakta, ni ska ju vara så professionella - "Sveriges största webbtidning om datorhårdvara" - My ass.

Det dom menar är att dom är först med att levera en riktig dator i liten förpackning. Alltså en dator där man inte tagit någon komprimiss som mindre skärm, lite minne, dålig cpu etc bara för att få en mindre dator.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Citat:

My ass.

Ja, ditt ass producerar ju en del.

Vissa har uppenbarligen problem med läsförstelsen, Swec skrev detta:

Apple har nu på det pågående Macworld introducerat vad de kallar världens tunnaste bärbara dator. Namnet är Macbook Air och på det tjockaste stället (eller minst tunna) mäter den 1,94 centimeter. Monitorn är 13,3 tum stor.

Så varför du freakar ur på Swec är för mig en gåta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a.bjorn
Jag anade att folk på det här forumet skulle vara mestadels negativa till den här datorn. Jag älskar den.

Jag var som de flesta swecare för några år sedan; intresserad av hårdvara / häftiga funktioner. Numera är jag student, fortfarande datorintresserad (jag programmerar mycket), men har förstått att för konsumenten så spelar inte nya tekniska funktioner lika stor roll som tillgängligheten. Därför är Itunes rental store extremt viktigt, det är ett sätt för filmbranschen att bedriva affärsverksamhet trots de nya distritrubtionsvägarna som internet har medgett.

Med liknande tankesätt vill jag hävda Macbook Air en prototyp för vad framtidens datorer kommer erbjuda. Precis som när imacen 1998 slopade diskettstationen - folk skrattade. "Hur skall man kunna installera operativsystem - hur skall man kunna ta backup och flytta filer" var omdömet då. Att skippa kontakter och optisk enhet är helt rätt - vem behöver det när trådlöst internet är så väl utbyggt och allt finns på internet? Vi är inte där idag - windows kräver optisk enhet, spel kräver optiska enheter och det är fortfarande så att alla inte har wifi/wifiskrivare/bluetoothmöss. Men om en kort tidsperiod så kommer så inte vara fallet.

Målgruppen är trendmedvetna datoranvändare som ser datorn som en förlängning av en livsstil och ett verktyg, inte som självändamålshobby. Jag hade dödat för att ha en sån. Det här är cutting edge. Vem vill ha prestanda till att maila, surfa och ordbehandla? Det man vill ha är en häftig pryl, och målgruppen för en sån här dator är inte folk som defenierar häftig som snabb, utan som...cool.

Nej man skrattade verkligen inte när man slopade diskettstationen. Man var avundsjuk för att man inte kunde göra det själv.

Windows kräver inte optisk enhet på något sätt.

Nätverksuttaget finns det ingen vettig anledning till att ta bort IMHO, de kunde lika gärna slopat skärmutgången.

Wifiskrivare, aldrig i mitt hus.
Blutetoothmöss, samma sak där.

Vill man slösa pengar på skit får man gärna göra det. Jag köper pålitliga och prisvärda prylar. (inget emot dem som kör bluetoothmöss men det är inget för mig)

Permalänk
Medlem
Citat:

Folk klagar på att batteriet är inbyggt, spela roll? Hur ofta byter du batteri? Innan batteriet blir dåligt (efter garantiperioden) så köper man ju ändå en ny dator.

Hahahaha, tack för att du gjorde min morgon
Att folket inte lärt sig något av iPoden. Sanslöst.

Permalänk
Avstängd

Jag använde min diskettstation så sent som i helgen när jag skulle installera sata- drivrutiner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Uhm, Thinkpad har ju sett likadan ut i 20 år, och Macbook Pro har blivit utnämnd till den snabbaste Vista-laptopen.

lossah: Det är snygga maskiner där allt fungerar tillsammans, som det ska, direkt.

Så du menar att bra design är förändring? Många andra föredrar den oömma och sobra designen som paddorna har att den har hängt med länge visar bara hur rätt den är att ständigt ändra för att den efter ett ½år inte tilltalar folk längre är inget bra betyg på design. Sen varierar det där med prestandan. Att en maskin tillfälligt lyckas i ett test så säger det inte så mycket över tid. Ligger man ständigt i topp däremot.

Det är ju inte så mycket som skall fungera med tanke på hur strippad den är och tro inget annat än att andra bärbara oxå bara fungerar out of the box samt när batteriet har dött så kan man byta det själv utan att lämna in den till nån auktoriserad verkstad som tar överpriser.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du har en TV med HDMI är du ju dum om du använder skithögtalarna som finns på TVn. Man skaffar ju andra högtalare, antingen riktigt bra musikhögtalare eller ett hemmabiosystem. Dra via en reciever om du har ett hemmabiosystem skulle jag aldrig göra, vill ha så få steg som möjligt, varje steg försämrar kvalitén.

Förstår inte vad du menar egentligen.

Jag har i alla fall en förstärkare med sex stycken HDMI ingångar och en stycke HDMI utgång. Jag kopplar in diverse tillbehör via HDMI (exempelvis XBOX 360, PLAYSTATION 3, HD DVD, Blu-ray, HTPC, VIASAT, Canal Digital, com hem...) in i förstärkaren , sedan konfigurerar jag så att ljudsignalen behandlas av förstärkaren ut till högtalarna (direktkopplade till förstärkaren), och bildsignalen förs ut via HDMI utgången till tvn (som för övrigt saknar högtalare).

Med ovanstående konfiguration kan jag med enkelhet sköta allting på ett för mig smidigare sätt, kabeldragningen kan med enkelhet dras estetiskt korrekt (subjektiv bedömning), i mitt fall behöver jag enbart sju stycken kablar (vid full belastning, ser dock inte att jag kommer gå bet där inom överskådlig framtid) jämfört med minst det dubbla vid en spekulativ avsaknad av integrerad ljud- och bildsignalkabel.

Kan jag koppla på något smidigare sätt menar du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Riktigt snitsig. Länge funderat på en macbook men frågan är om man inte ska vänta på nya macbook pro och få lite bättre prestanda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepemulle

Målgruppen för Macbook Air är inte samma som Macbook pro. De som köper air vill ha en ultraportabel laptop, macbook pro är tjockare och större.

Girgoo den har bara 5 h...

jag fattar inte grejjen? den är snygg visst, men den har ingen speciell prestanda den har inte sååå bra batteritid, saknar en massa portar, och om den ska vara så ultraportabel måste den ju för fasiken ha mer batteritid... inbyggt batteri gör ju att man inte kan skaffa ett som ger längre tid heller..

16 000 ? WTF? Sjukt dyrt... vad betalar man för? LED visserligen men så mycket skulle jag absolut inte lägga... Kasst. hade förväntat mig bättre.

Man betalar för den ultraslimmade datorn, troligtvis är det både micro-dimmar och en 1.8" hdd i den, vilket gör att priset ökar. Sen är det en ULV-processor också, vilket gör att priset ökar, och som sagt LED-backlight.
5 timmar för en så tunn dator är rätt imponerande skulle jag säga, jag säljer PC-laptops, och ingen av de 12 -> 17" jag säljer har så bra batteritid. LG's 10" (A1) är närmast i batteriprestanda, som ligger på ~2 resp. ~5 timmar beroende på batteri. LG'n kostar runt 20k också, vilket är dyrt jämfört med Apple-burken. Specs i övrigt på LG:n är 1-2 GB ram, 80-100 GB hdd (1.8"), 10" med CCFL-backlight, Vista Business, extern DVD+-RW, GMA950 eller GF 7300, ett par USB-portar och en VGA-utgång.

Edit: Jag har en 12" powerbook från 2003-2004 (minns inte exakt), är inte en enda repa på den, ser ut som ny... Fungerar ypperligt fortfarande, förutom att kylningen håller på att ge upp pga åldern. I övrigt inga problem med den alls. Så håller gör dem! Min iBook höll runt 4-5 år också, förutom att den blev lite repad i plasten...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Man kan ju inte säga annat än att den är snygg. Sjukt mycket snyggare än vanliga Macbook och Macbook Pro. Langa fram en ny MBP med liknande design och billigare SSD disk så ska jag lägga en beställning!

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

"Det är ungefär som märkeskläder, det man betalar för är märket."

Det resonemanget är så fel det bara kan bli.

Märkeskläder är i regel av högre kvalité än billigare kläder från kedjor så som HM etc.
Jämför ett par sandaler från Birkenstock med ett par no-name¨´a 200:- efter en vecka på jobbet, och jag tror nog att dina fötter skriker efter att behålla de där fotriktiga Birkenstockarna som kostade 700:-.
Jogga i en tröja från Adidas som är framtagen för löpning och jag tror du känner dig mer komfortabel än om du tar en vanlig t-shirt pga att din kropp andas bättre osv.

Finns alltid undantag dock.

Kvalitén på Apples produkter tror jag inte att någon kan ifrågasätta. Det är dock skillnad på kvalité och funktionalitet...

Visa signatur

(._.(._.)._.)

Permalänk

Den är snygg men det behövs lite mer funktioner på den så som fler portar om den ska bli en hit för oss "dödliga" som inte bor på tåg/flyg mellan olika städer/länder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Ligger väl lite i det du skriver, men man får komma ihåg att många länder ligger långt efter Sverige i utvecklingen. De flesta Europeiska länder är så långt efter att det är löjligt. För många i dessa länder kommer en så begränsad dator vara snarare ett hinder än en hjälpreda.

Man ska också komma ihåg att vissa Europeiska länder som Tyskland, som innehåller 10 gånger fler människor än sverige, har en högre teknisk utveckling.

Eller en av västvärldens mest överskattade länder, england, där mobiltelefonin just har anlänt. De har faktiskt gratis Wlan över nästan hela greater london från och med i somras. Sedan har alla större städer otroligt mycke coffee-shopps som erbjuder wlan. Alla större hotellkedjor i europa kör wlan. Alla flygplatser kör det. Alla universitetetscampus kör det, även i england och frankrike.
Och med tanke på målgruppen för denna dator, så tror jag nog att datorn är perfekt. hade jag inte haft min 12" Powerbook för mobilt arbetande hade jag köpt denna dator. Jag ser ingen poäng med optisk läsare, jag har aldrig använt min optiska läsare i min imac, och jag har inte använt min optiska läsare i powerbooken på kanske ett år. Installera system kan man göra på smidigare vägar än att ha en skiva...

Ethernet, ja, med 11n så går det i över 100Mbit allafall, och 10-15MB/s tycker jag räcker för filöverföring till n sådan liten krabat när man är hemma. Ska man ut och får man väl ha en ethernetadapter i väskan om man är rädd för att vara inkompatibel med världen.

Visst, datorn har några drawbacks. Inbyggt batteri gillar jag inte, jag har hunnit byta batteriet 4 gånger i powerbooken sedan 2003. Priset är rätt bra dock, en dator för under 14-15 tusen brukar ha sådär kvalitet ofta. Sedan tror jag inte direkt på apples överpriser vid lanseringen av nya produkter. De brukar göra som konsol-marknaden att stanna vid samma pris även fast komponenter blir billigare. Som med Mac Pron just nu och liknande.

Permalänk
Avstängd

Nu nämner du två av Europas största länder (och jag jobbar i hotellbranschen och är insatt i flyg så visst stämmer det att många/alla av dessa har wlan tillgängligt, oftast till en hög kostnad). Det finns också länderna i Baltikum eller Spanien, Tjeckien, hela Jugoslavien, Grekland osv osv där sånt här är en lyx. Nu kanske jag missade det här men en dator i den här storleken skulle mycket väl kunnat ha ett inbyggt 3g- modem för att lösa stora delar av "wlan- problemet" om man får kalla det så.

Tidigare såg jag inte heller något vits med optisk läsare men på senast har jag faktiskt bränt ett antal dvder och cd-skivor. Menar bara att en extern usb- enhet i samma stil hade kanske varit något. Apple kör ju mycket med allt eller inget tyvärr. Jag vet inte hur apple- människor tänker när det gäller backuper men jag skulle inte vilja flytta 40-50gb via trådlöst

Permalänk
Medlem

Vad anbelangar optiska läsaren: MBA kan använda "Remote Disc", vilket är en programvara återfunnen på återställningsskivan somman installerar på valfri läsarförsedd PC eller Mac, och whoala - du kan nu låna läsaren via nätverket. Alternativet är att köpa en "MacBook Air SuperDrive" för 899:- om det nu är ett absolut måste för resenären...