Permalänk
Medlem

Router??

Hej alla kunniga.
Jag har fibernät i huset som är kopplat in i min stationära dator. Nu har jag skaffat en laptop som jag samtidigt vill ha trådlös överföring till. Vilken router tycker ni jag ska ha och är det nåt mer jag behöver skaffa till?
Tacksam för svar till en noob.

Permalänk
Glömsk

*Flyttad till nätverksforumet*

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Tankar du torrents och vill kunna hantera 80+ connections samtidigt så måste du göra din egen router av en gammal dator + trådlöst nätverkskort. Det är klart det bästa alternativet (även om jag inte orkat göra en sån själv men funderar på att göra det). Nackdelar är att den blir lite stor och klumpig och väsnas. Alla "hemma-routers" hänger sig/ startar om sig om de måste hantera för mycket.

Visa signatur

Programmers don't die, they just GOSUB without RETURN.

Permalänk
Medlem

Jag beställde en sån här http://www.dustinhome.se/pd_5010090496.aspx

Med annan firmware som tomato eller dd-wrt ska den visst vara riktigt stabil.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

Alla "hemmarouters" ballar inte ur, bara det billigaste skräpet.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhriz
Jag beställde en sån här http://www.dustinhome.se/pd_5010090496.aspx

Med annan firmware som tomato eller dd-wrt ska den visst vara riktigt stabil.

jaa dra på trisser, hur stabil somhelst :D..real happy !!
japp. allt billigt skit packar förr eller senare ihop vare sig man vill eller inte ...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Alla "hemmarouters" ballar inte ur, bara det billigaste skräpet.

Mina senaste routrar har varit av dyrare modell. Båda (Linksys och Netgear) har legat på ca 2k kr och har ballat ur av torrents. Jag skulle gissa att även D-Links och Belkins dyraste modeller kommer att balla ur förr eller senare. Har läst runt lite och det har nämligen hänt för vissa redan.

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reenhilm
Alla "hemma-routers" hänger sig/ startar om sig om de måste hantera för mycket.

Nej det gör dom inte, jag kör med en gammal 400mhzare som innan jag flyttade den hade en uptime på över 200 dagar utan några som helst problem. Vet man vad man gör, och konfar den rätt, så är hemmameckade routrar ypperligt.

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

Jag menade inte "hembyggda routers" utan t.ex. dlinks routrar för hemmabruk ("hemma routers"). Jag gav själv förslaget att göra en egen.

Visa signatur

Programmers don't die, they just GOSUB without RETURN.