Abit ip35-e mini recension
Allt går sin gilla gång.
När nya saker kommer ut hoppar många på det tåget direkt.
Efter att ha haft ett asus p5b-deluxe samt ett gigabyte S3 moderkort av p965 chippet i över 1 år tänkte jag inhandla ett nytt moderkort.
Varför ska man köpa nytt när det gamla fungerar så bra?
Är man hobbiest vilket inte betyder att man gillar hobbits eller tolkiens värld även om jag nu gör det så betyder detta att man har en hobby som man uppdaterar med nya saker då och då.
I detta fallet ett Abit ip35-E med nya P35 chippet.
Köpet gjordes efter att ha läst tre trådar på 3 större forum, xtremesystems, abits eget samt anandtechs. Det finns massor av läsning av hur detta moderkort presterar.
Ip35-E är minstingen i familjen, som en minsting kanske man tror att kortet är sämre än sina storebröder?
Men så är det inte,
ip35-e saknar dock ihc9r, firewire, crossfire, heatpipes men är byggt på samma pcb som sina bröder med en blå layout.
Abit
(jag lånar bilder från techspot http://www.techspot.com som i sin excellenta recension tog suveräna bilder. (har ingen kamera själv och kortet är redan monterat.)
Vad har då minstingen i familjen att erbjuda?
Ett lågt pris med 4 sata portar, inbyggt ljud samt 4 usb portar.
Samt överklockningspotential.
Idagsläget kan man få detta kort för ca 930kr. (komplett)
storebörderna kostar för ip35 ca 1250kr samt ip35-pro ca 1795kr.
Min gamla cpu som tjänstgjort i över 1 år är ingen överklocknings favorit. Kräver massa volt för att nå de hastigheter man vill ha.
Men planerat inköp för en nyare prolle är gjord.
Det första som hände när jag installerat moderkortet var att kortet bootade upp. Japp, inget spännande alls.
Efter bios inställningar, installering av vista och tester för stabilitet tänkte jag se hur minstingen funkade med min gamla cpu.
Dock fick jag ingen boot med 8x400fsb eller 7x400fsb, efter lite olika försök så prövade jag 9xx350fsb vilket bootade upp direkt!
Med 3150mhz så kördes den som tidigare moderkort dock märkte jag en skillnad i boot tid och att kortet verkar "bättre" rent subjektivt i allafall.
Eftersom mitt gamla nätagg brunnit upp så hade jag 2gb ram liggande.
Bekymret var att det var 667mhz och mina nuvarande var 800mhz och minnena har också olika timings cl4 vs cl5.
Men jag tänkte, låt mig boota upp med 9x333fsb och köra mina cl5 minnen 800mhz med cl4 timings, sagt och gjort, med darr på läppen så gjordes reboot, in i bios som en mus, justerade och grävde, ställde in 4.4.4.15 och bootade upp klockrent.
Stängde av, la in mina cl4 667mhz ram, och bootade upp.
Funkade klockrent.
Minnena var av samma märke (corsair) och körs nu i cl4 667mhz.
Abit kortet har också enkla bios inställningar med osynkat ram.
Dvs man kan ställa in olika inställningar för hur man vill att minnet ska synkas med cpu hastigheten, ratio mellan ram/fsb.
En annan funktion är abits EQ program, ett litet enkelt mjukvaruprogram som kan styra fläktarna kopplade till moderkortet i windows.
Kortet funkar med 2, 3 eller 4 pins fläktar.
Storebror ip35-pro har uguru som kan styra ännu fler funktioner.
men denna lilla funktion gör att man slipper inhandla ett 3 parts program eller fläktkontroller. Temp inställning för system samt cpu gör det användbart.
Jag har dock inte maxat klockning, testat fsb taket utan tänkte låta det bli en mer framtida uppdatering för denna tråd.(när ny cpu inhandlas)
Spelat en del med systemet vilket funkat klockrent.
Översikt:
Fördelar: Billigt, klockar bra, enkelt att använda, snyggt, stabilt, abits EQ program för fläktstyrning för fläktar på moderkortet. Förbered för 45nm penryn/yorkfield cpu´s.
Nackdelar: saknar vissa funktioner som ihc9r, firewire, "bara" 4 sata portar, ingen heatpipekylning, ingen lcd funktion för boot up, cmos på det klassiska viset,.
Liten nackdel:
Klarar quadcore dvs Q6600, det jag läst visar dock en skillnad mellan ip35-e och ip35-pro med ca 200mhz. De testade och klockade samma cpu med korten och skillnaden var ca 200mhz med quadcore. 200mhz högre stabil klockning nåddes med ip35-pro. När det gällde dualcore så fann de ingen skillnad mellan korten i klockning där båda nådde samma hastigheter. Det kan en skillnad vara om man köper quadcore och ska klocka att välja storebror eller nyare kort med X38 chipset.
För de som ska gå dualcore, funkar kortet mycket bra.
Summering:
För min egen del verkar kortet stabilt, funkar som det ska, jag ville ha ett p35 chipset och ett moderkort som klockade bra och som var billigt.
Den enda egenheten hittils är att kortet inte bootade i 7x eller 8x men det kan ha berott på lite av varje och felsökande för detta verkar inte lönt då kortet nu tickar på som det ska med 4gb ram.
Kräver dock aktiv kylning av nordbrygga samt sydbrygga. Intels chip blir varma speciellt med klockning. 50% fläkt funkar bra i idle med ca 48 grader, spelande kräver dock 100% aktiv kylning.
Köpråd:
Om man ska ha ett bra och billigt kort så är Abit ip35-E ett bra val.
Om man vill köpa ip35-pro som kostar dubbelt så mycket är lite svårt att säga med nya x38 som kommer framöver kan ett x38 i den prisklassen vara mer motiverad men under 1000kr är abits ip35-e ett mycket bra val.
Bild på kortet.
Abit ip35-E
Bootar i 485fsb.
Min nya cpu E6750 gör 3900mhz+ men det börjar bli snårigt.
Kör 3800mhz i 8x475fsb.
Super pi 32mb 13.250sek
super pi 1mb 13.485
Win Vista 32bit.
4ghz med 8x500 med öppen balkongdörr och 1.67vcore i bios benchmöjlig.
13725p i 3dmark06.
Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)