Permalänk
Medlem

P35 vs nVidia-chipset

Hallå
Blir inte klok på den djungel av moderkort som finns till s775. Söker ett kort som har 1333MHz FSB, och har stöd för DDR2-minnen. Framförallt ska det vara stabilt och väldigt överklockningsvänligt. Får heller inte vara kräsen vad gäller minne, har idag 4st stickor av två olika fabrikat som funkar utmärkt tillsammans vad man än gör med datorn. Sen kommer jag till ett vägskäl, SLI eller inte. Man vet aldrig om man skulle få för sig att skaffa ännu ett grafikkort, och vad jag förstår så stödjer P35 bara Crossfire. De egenskaper jag nämnde först är såklart viktigast, men det skulle vara kul att ha möjligheten öppen. Så därför är min fråga hur pass bra nVidias chipset står sig i jämförelse med P35, om man tar hänsyn till allt annat än SLI/Crossfire. Om P35 är det självklara valet så sitter jag ju med en PCIe16x-plats över helt i onödan, så en följdfråga blir då om det finns kort med endast en grafikkortsplats, och isåfall om man sparat in även på andra features?

J-a beroende man har att hela tiden vilja ha nya saker att leka med fast att det inte är något fel på de man redan har haha. Men hobby som hobby...

Permalänk
Medlem

Visst är det jobbigt? jag vill själv ha ett sli-moderkort med alla egenskaper av vad p35 chipset har att erbjuda t.ex.

Intel är överlägset, helt klart. Mycket högre överklockningsegenskaper för samtliga saker samt stabilitet tack vare dess chipset och överlag är det bättre/fler/starkare pwm phases, regulatorer och kondensatorer på dom.

Nvidias chipset har problem med kraftigare CPU'er när det gäller överklockning. T.ex 680i chippet eller tidigare lider av kraftiga problem att klocka en vanlig quad över 3.2Ghz, om man ens kommer dit. Nya 780i verkar lida lite av det också (av det jag sett hittills, tyvärr) men går inte att utvärdera helt då det är rätt nytt. Men de funkar fint för att överklocka dual cores, dock inte lika mycket som intels chipset när de kommer till de kraftigare dual cores.
Medans p35 t.ex klarar så mycket som processorn orkar med.

Det finns givetvis p35-kort utan crossfire. De brukar dock vara lite mer bantade, iaf de flesta.
P35 är det som har bäst överklockningsegenskaper, efter det så kommer de nyare x38 och x48. Dessa kort klarar utan tvekan 1600Mhz FSB som en barnlek och DDR2 hastigheter om 1200Mhz. Det är när man närmar sig kring 500FSB som man kanske får höjja MCH voltage något snäpp.

Angående en extra pcie x16 port om du köper ett p35 med crossfire, jag har t.ex det men kommer inte köra crossfire.
Men jag har ställt in mig på att någon programmerare eller liknande kommer ta sig an jobbet att fixa drivrutin eller någon hack för att man ska kunna köra SLI på p35. Det är inte så svårt fixat teoretiskt sett. Och det har ju tillverkats en sån drivrutin förr, snackas en hel del om det nu på en del forum. Så den som lever får se
Annars hoppas jag på att nvidias nya 790i blir ett grymt moderkort.

Jaha, detta är mina 1349:- och 0öre om den saken

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Tackar för synpunkterna, då får man helt enkelt vänta o se vad 790i klarar av, eller nöja sig med att inte kunna köra 2 grafikkort. Vågar inte hoppas på ett hack som är så pass bra o buggfritt

Annars är det egentligen barnsligt av nVidia o AMD/ATi att inte själva erbjuda det, exakt vad i hårdvaran är det som inte gör det möjligt att köra varandras kort i SLI/Xfire? Ok att själva korten måste vara identiska, men förutom det? Utan den begränsningen så hade SLI/Xfire varit ett steg närmare mainstream, det blir fler som tvekar om man måste binda sig till en särskild tillverkare.

Men det är en annan diskussion, över till mitt dilemma igen tack
Ser att Gigabyte GA-P35C-DS3R endast har en PCIe 16x. 6 minnesplatser är ju också intressant haha, men det är kanske bara så att vissa är avsedda för DDR2/3 och det inte går att fylla alla?.

Permalänk
Medlem

Synpunkter vettefan, men fakta är det iaf!

Det är inte hårdvaran som är problemet, det är bara drivrutinerna.
Nvidia har spärrat så att drivrutinen måste hitta ett nvidiachipset på moderkortet för att kunna få igång SLI. Dvs en sak nvidia skulle kunna ta bort så skulle det funka utmärkt att köra SLI på alla brädor med dubbla pci-e x16. Hur ATI har löst det har jag dock inte koll på.

Men som du ser så är det bara att ta bort den där "kollen" från drivrutinen för att få SLI fungerande. Så att det skulle bli buggigt så fort nån lyckas ta bort den fulkoden tror jag inte, då drivrutinerna i sig annars lär funka lika bra som på ett nvidia moderkort.

Och jag kan hålla med om att det är larvigt att dom gjort så.

SLI kräver att båda korten är identiska dvs vilket märke som helst men samma modell med lika mycket minne.
XF kräver dock inte likadant, där kan du köra t.ex ett HD3870 tillsammans med ett HD3850 eller t.ex XT2900PRO.

P35C-DS3R är för både DDR3 och DDR2 ja. 2st slots för DDR3 och 4 för DDR2. Själva C'et efter p35 är beteckningen för både ddr2 och ddr3 stöd på gigabytes kort. R är för RAID. Finns massa olika versioner av P35-DS3 som du kasnke sett. Och den mest populära brukar vara P35-DS3R eller DS3L.

Men nej, går inte att fylla alla, antingen DDR2 eller DDR3

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini