Visst är det jobbigt? jag vill själv ha ett sli-moderkort med alla egenskaper av vad p35 chipset har att erbjuda t.ex.
Intel är överlägset, helt klart. Mycket högre överklockningsegenskaper för samtliga saker samt stabilitet tack vare dess chipset och överlag är det bättre/fler/starkare pwm phases, regulatorer och kondensatorer på dom.
Nvidias chipset har problem med kraftigare CPU'er när det gäller överklockning. T.ex 680i chippet eller tidigare lider av kraftiga problem att klocka en vanlig quad över 3.2Ghz, om man ens kommer dit. Nya 780i verkar lida lite av det också (av det jag sett hittills, tyvärr) men går inte att utvärdera helt då det är rätt nytt. Men de funkar fint för att överklocka dual cores, dock inte lika mycket som intels chipset när de kommer till de kraftigare dual cores.
Medans p35 t.ex klarar så mycket som processorn orkar med.
Det finns givetvis p35-kort utan crossfire. De brukar dock vara lite mer bantade, iaf de flesta.
P35 är det som har bäst överklockningsegenskaper, efter det så kommer de nyare x38 och x48. Dessa kort klarar utan tvekan 1600Mhz FSB som en barnlek och DDR2 hastigheter om 1200Mhz. Det är när man närmar sig kring 500FSB som man kanske får höjja MCH voltage något snäpp.
Angående en extra pcie x16 port om du köper ett p35 med crossfire, jag har t.ex det men kommer inte köra crossfire.
Men jag har ställt in mig på att någon programmerare eller liknande kommer ta sig an jobbet att fixa drivrutin eller någon hack för att man ska kunna köra SLI på p35. Det är inte så svårt fixat teoretiskt sett. Och det har ju tillverkats en sån drivrutin förr, snackas en hel del om det nu på en del forum. Så den som lever får se
Annars hoppas jag på att nvidias nya 790i blir ett grymt moderkort.
Jaha, detta är mina 1349:- och 0öre om den saken