Permalänk
Medlem

BSOD vid win xp-install, GA-P35-DS4

Detta kanske passar bättre här hm.

Jag har stött på ett BSOD-problem med min nya DS4 (om det nu faktiskt beror på något i bios, vilket jag misstänker). Flashade till F11 och därefter skulle jag installera win xp på min tomma WD 500gb sata-disk.
Maskinvarukonfig funkade och sen började det laddas in en massa rutiner osv etc som vanligt, och när det var klart så stod det att windows xp-installen ska startas. Det blir svart och när det i vanliga fall kommer fram formatera-delen eller vad det nu är så kommer en bluescreen innehållande ngt i stil med:
"ngt har avbrutits för att inte skada datorn (det där gamla vanliga), ta bort virus om du har det eller kolla så att hårddiskarna fungerar och kan termineras. använd [något kommando jag inte riktigt fattade, slutade med \f iaf] för att kolla disken.
**error STOP: x0000000x (eller liknande, och så några till sådana hexkoder eller vad det är)".

Har försökt starta installationen ungefär 10 gånger nu, men varje gång händer exakt samma sak. Är det något fel på hårddisken eller något annat jag missat?

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Fungerade det förut?

Testa och kör memtest och se ifall dina minnen fungerar som dom ska. Bsod är för mig synoymt med minnesfel.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
Fungerade det förut?

Testa och kör memtest och se ifall dina minnen fungerar som dom ska. Bsod är för mig synoymt med minnesfel.

Helt nytt system. Helt ny och tom hårddisk. Har inget windows att gå in och kolla på.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

memtest kör från en bootbar cd skiva vid booten.

Finns om inte annat med på Ubuntus live skiva.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Kan den vara nån SATA setting fel i BIOS? Native-Legacy-ACHI ?

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoClue
Kan den vara nån SATA setting fel i BIOS? Native-Legacy-ACHI ?

Såg att det från början var inställt på legacy och inte native, så jag bytte till native men det blev samma fel ändå.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

kör en memtest som nämnts ovan

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
kör en memtest som nämnts ovan

Har kört memtest nu med bara ena stickan i och då blev det 0 fel på 6.5h timmar, så jag har ingen aning längre. Hoppades att det var minnena så jag bara kunde byta ut :/

Visa signatur

Nada.

Permalänk

Hade ju varit lagom intressant att se den exakta stopkoden du får upp istället för "typ x0000000x".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kebabnisse
Hade ju varit lagom intressant att se den exakta stopkoden du får upp istället för "typ x0000000x".

STOP: 0x0000007B (0xF78DA524, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000)

Visa signatur

Nada.