Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Turbo Memory bra grejjor eller bara överflödigt?

Permalänk

Turbo Memory bra grejjor eller bara överflödigt?

Tänkte invistera mig en zepto 6625a och funderar på om det är någon mening att att lägga till

Intel® Turbo Memory 1GB (endast Vista) för 500kr

Hur mycket prestandaökning kan man tänka sig få?
Går dessa minnen varmt, vill inte att fläkten ska börja gå mer/snabbare pga av uppgraderingen?

Visa signatur

ajabaja

Permalänk
Medlem

beställde själv just en 6625a.
jag slog till på det extraminnet på vinst och förlust; av det jag har hört ska det knappast ge några negativa biverkningar även om det kanske inte åstadkommer de mirakel som produktbeskrivningen antyder.
för knappa femhundringen tycker jag inte att det finns anledning att tveka, med tanke på vad kalaset som helhet landar på (dryga 15k för min del)

Permalänk
Medlem

Vad jag läst mig till om Turbo Memory ska det fungera till visst del, men mest om man göra tunga saker som "öppna 10 bilder samtidigt i photoshop". Turbo Memory verkar alltså inte vara något som en normalanvändare kommer ha någon större nytta av.

Lite som ett extra RAM-minne.

Dock kan man få samma funktion som Turbo Memory ger (I Vista) genom att helt enkelt använda ett billigt USB-minne på samma storlek.

Permalänk
Medlem

Men ett USB minne ger väl inte sort samma boost va?

Vad jag vet så startar det upp datorn snabbare ialla fall.

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen Vista-expert, men som jag förstått det har Vista två funktioner som drar nytta av Turbo Memory; en för att operativsystemet ska starta snabbare och en för att ofta använda program skall starta snabbare.

Om jag förstod det rätt så långt så skulle båda dessa funktionerna kunna fås även genom ett USB-minne. Detta enligt de artiklar jag läste när jag pluggade in mig på ämnet.

Observera; för att dra nytta av Turbo Memory _måste_ man ha Vista, vilket betyder att de som tänkt köra XP på en "Turbo Memory-dator" inte kommer nyttja det alls.

Permalänk

Jag hade för mig att det inte funkade så bra då det bara var 1gb och för att kunna göra stor förtjänst krävdes typ ganska mycket mer utrymme.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genmah
Nu är jag ingen Vista-expert, men som jag förstått det har Vista två funktioner som drar nytta av Turbo Memory; en för att operativsystemet ska starta snabbare och en för att ofta använda program skall starta snabbare.

Om jag förstod det rätt så långt så skulle båda dessa funktionerna kunna fås även genom ett USB-minne. Detta enligt de artiklar jag läste när jag pluggade in mig på ämnet.

Observera; för att dra nytta av Turbo Memory _måste_ man ha Vista, vilket betyder att de som tänkt köra XP på en "Turbo Memory-dator" inte kommer nyttja det alls.

Jag har läst en del om det också, och förstår det som att Turbo Memory har lite bättre förutsättning än ett USB-minne för dessa saker. Framför allt boot-tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Jag har läst en del om det också, och förstår det som att Turbo Memory har lite bättre förutsättning än ett USB-minne för dessa saker. Framför allt boot-tiden.

Jo, det menade jag. Att Usb minne saknade vissa saker som ett Intel Turbo Memory kunde göra.

Det ända jag är intresserad av är typ Snabbare starter.

Permalänk
Medlem

Tycker min dator startar rätt mycket snabbare efter jag skaffade turbo memory.
(Readydrive kallas det)
Intel har ju 512MB vilket är dubbelt så mycket jämfört med t.ex. Samsung eller vad de heter med hybridhårddiskar.

Sen har man 512MB till Readyboost. Jag har ärligt talat ingen aning hur bra det är egentligen, men om det minskar slitaget på hårddisken så är det väl bra. Tydligen funkar det inte som det ska heller, men SP1 ska fixa till det.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Citat:

Sen har man 512MB till Readyboost. Jag har ärligt talat ingen aning hur bra det är egentligen, men om det minskar slitaget på hårddisken så är det väl bra. Tydligen funkar det inte som det ska heller, men SP1 ska fixa till det.

Ska inte Readyboost snabba upp uppstarten av ofta använda program, göra så att man gör krävande uppgifter snabbare (öppna 10 bilder i Photoshop samtidigt) osv? Har du märkt av något sådant?

Fler som har Turbo Memory får gärna skriva om sina upplevelser med det, här i tråden!

Permalänk
Medlem

Har 1GB intel Turbo Memory, vet inte skillnad till att vara utan ...med Vista.
Känns överflödigt.

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genmah
Vad jag läst mig till om Turbo Memory ska det fungera till visst del, men mest om man göra tunga saker som "öppna 10 bilder samtidigt i photoshop". Turbo Memory verkar alltså inte vara något som en normalanvändare kommer ha någon större nytta av.

Lite som ett extra RAM-minne.

Dock kan man få samma funktion som Turbo Memory ger (I Vista) genom att helt enkelt använda ett billigt USB-minne på samma storlek.

Men om du kör bärbar dator så vill man ju inte ha ett usb minne att släpa på(stort som litet) om man t.ex ska använda den på ett café etc. turbo minnet sitter redan i(efter montering) medans usb måste sitta utanpå.. vilket jag tycker e drygt och det e större chans att det går sönder.

Visa signatur

Niklas Thulin^^

Permalänk
Medlem

Jag kör intel turbo memory 1 gb på min xps m1530, och boot tiden vart avsevärt bättre MED turbo minnet än utan.

Däremot hittar sisoft sandra det som en 539 mb disk och inte 1 gb!! Har vista ultimate x64 och sp1 installerat!

Nån som vet varför datorn hittar det som ett 539 mb flash kort istället för 1 GB?

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem

Intels Turbo Memory ska bara göra dessa saker catcha information när man använder program ofta för att få hårddisken att arbeta så lite som möjligt alltså att när man har den så går det Hårddisk > Turbo Memory > CPU/RAM istället för Hårddisk > CPU/RAM sedan åt andra hållet CPU/RAM > Turbo Memory > Hårddisk istället för CPU/RAM > Hårddisk och på så sätt spara ström eftersom Hårddisken inte används lika mycket sedan så lagrar den även informationen när dator är avstängd så att den bootar snabbare. i vissa avsenden så ökar den prestandarn i andra fall så drar den ner prestandan. skulle rekomendera till kontorsnissarna att använda det men inte till gamerserna eftersom den ibland blir en flaskhals eftersom den inte arbetar lika snabbt som hårddisken.

Visa signatur

Corsair Carbid Spec-Alpha|Arctic Liquid Freezer II 240|i9 10900K@5ghz|Gigabyte Z590 UD AC|EVGA GQ 750W|Gigabyte 3070 Vision OC @2100mhz|ADATA 32GB 3200mhz CL14 (4x8GB) |512GB + 1TB NVSE SSD, 2TB HDD, 2x2TB raid0|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MR Axis
Jag kör intel turbo memory 1 gb på min xps m1530, och boot tiden vart avsevärt bättre MED turbo minnet än utan.

Däremot hittar sisoft sandra det som en 539 mb disk och inte 1 gb!! Har vista ultimate x64 och sp1 installerat!

Nån som vet varför datorn hittar det som ett 539 mb flash kort istället för 1 GB?

Det är för att ditt Turbo minne är uppdelat i två stycken partitioner 2 x ~512mb.

En Readydrive och en Readyboost. Den enda enheten som är mappningsbar är readyboost enheten(NVCache), som är samma funktion som ifall man använder ett usb minne som readyboost. Skillnaden är att usb minnet automatisk tilldelas en enhetsbeteckning. Då Turbo minnet gömmer denna partition.

Personligen tycker jag denna enhet är ganska smidig då den hjälper med snabbare uppstart, snabbare standby läge och med chachen kan den få ner hårddisk förbrukningen en aning och på så sätt höja batteri tiden en aning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pef-Zepto
Det är för att ditt Turbo minne är uppdelat i två stycken partitioner 2 x ~512mb.

En Readydrive och en Readyboost. Den enda enheten som är mappningsbar är readyboost enheten(NVCache), som är samma funktion som ifall man använder ett usb minne som readyboost. Skillnaden är att usb minnet automatisk tilldelas en enhetsbeteckning. Då Turbo minnet gömmer denna partition.

Personligen tycker jag denna enhet är ganska smidig då den hjälper med snabbare uppstart, snabbare standby läge och med chachen kan den få ner hårddisk förbrukningen en aning och på så sätt höja batteri tiden en aning.

Man tackar och bockar för den inormationen... MYCKET bra skrivet, precis vad jag letade efter..

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm