Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fehrlund
Jag svarade ju på en generell fråga angående moderkortet, och hade då precis läst om att andra hade problem med att det detekterade felaktiga inställningar. Jag anser då inte att det är ett moderkort att rekommendera till någon som inte är åtminstone lite hemma i ett Bios.

Jo jag har läst att du skrivit det, och har även senare kollat lite närmare i Corsairs egna forum (som för övrigt verkar förbannat bra).

Du har också läst rätt: Har rev. 1 och kan konstatera några skillnader från de kort ni beskriver. Om jag tolkat rätt så kan ni inte ändra minnesinställningar (timings) utan att trycka ctrl+f1 inne i bios - eller gäller det någon annan inställningsmöjlighet? Jag har i varje fall hela tiden haft dessa inställnignsmöjligheter utan att behöva göra något. Och minnena var från början inställda på 2.2 - om det beror på att den detekterar korrekt eller för att den är "felinställd" (om det nu ska vara 1.8 egentligen) vet jag inte.

Det skulle ju kunna vara en förklaring till varför den inte vill starta med "sämre minnen" - de kanske inte klarar den högre volten.

Jag ska undersöka det här lite mer i helgen när jag har lite mer tid.

Absolut, inget moderkort för nybörjare.

Det med att trycka CTRL+F1 har med vilket BIOS man har. Jag tror det är äldre än F7 så måste man trycka CTRL+F1 för att få fram minnestimings, men nyare BIOS än så, så slipper man trycka CTRL+F1 för att få fram det, detta gäller samtliga revisioner.

Trycker du däremot CTRL+F1 med nyare bios så får du fram lite andra magiska inställningar. Prova så får du se, om du kollar under en av undermenyerna Inga användbara, men ja, det finns ett par dolda.

Det låter hur som helst underligt att den detekterat 2.2v, hur har du bekräftat det? Och om det nu till förmodan stämmer, så kan det vara en faktor för ditt problem med 4 minnen, men har svårt att se det framför mig :/

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Fehrlund tänk på att tråden är för lång, jag har bara koll på de två sista sidorna. Den är ju över 60 sidor nu, så jag ber om ursäkt om jag hoppade in "mitt" i.

Jag har rev1 med. Jag har xms2 pc6400 4*1GB. Jag kan få upp minnena med 4-4-4-12 till runt FSB 450 MHz om jag klockar med 1:1 ratio. Kör dem nu på 390 med 9 multiplier, jag ville behålla en hög multiplier så den kan "klocka" ner ordentligt när jag inte lastar den.

I vilket fall som helst, de "detekerades" som 5-5-5-18 och kördes på 1.8 volt, men det var ju med en väldigt tidig bios, kanske f2 eller? Dock fungerade det. Det vara bara med mer aggresiva timings och OC som den behövde 2.1 volt.

I ditt fall verkar det vara så att de går för varma? Som du själv skrivit sänk frekvensen på dem, du får splitta upp 1:1 setting, eftersom annars är det bara FSB som styr hur minnet går. Så, splitta den kanske kan vara en väg att gå, då sänker du frekvensen på minnet, och då kan du sänka spänningen på minnet, båda två borde resultera i mindre värme. Eller tillåter splitten bara att du får högre frekvens? Är 1:1 det lägsta? Kan inte det utantill.

Jag får intrycket att det borde gå att underklocka dem lite. Timingsen for sure, där har du full frihet, kolla dividern med, fsb och DDR2 voltage.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClaesB
Fehrlund tänk på att tråden är för lång, jag har bara koll på de två sista sidorna. Den är ju över 60 sidor nu, så jag ber om ursäkt om jag hoppade in "mitt" i.

Jag har rev1 med. Jag har xms2 pc6400 4*1GB. Jag kan få upp minnena med 4-4-4-12 till runt FSB 450 MHz om jag klockar med 1:1 ratio. Kör dem nu på 390 med 9 multiplier, jag ville behålla en hög multiplier så den kan "klocka" ner ordentligt när jag inte lastar den.

I vilket fall som helst, de "detekerades" som 5-5-5-18 och kördes på 1.8 volt, men det var ju med en väldigt tidig bios, kanske f2 eller? Dock fungerade det. Det vara bara med mer aggresiva timings och OC som den behövde 2.1 volt.

I ditt fall verkar det vara så att de går för varma? Som du själv skrivit sänk frekvensen på dem, du får splitta upp 1:1 setting, eftersom annars är det bara FSB som styr hur minnet går. Så, splitta den kanske kan vara en väg att gå, då sänker du frekvensen på minnet, och då kan du sänka spänningen på minnet, båda två borde resultera i mindre värme. Eller tillåter splitten bara att du får högre frekvens? Är 1:1 det lägsta? Kan inte det utantill.

Jag får intrycket att det borde gå att underklocka dem lite. Timingsen for sure, där har du full frihet, kolla dividern med, fsb och DDR2 voltage.

1:1 även kallat 2.0 i Award BIOS som gigabyte använder sig av. Lägsta frekvens på minnet som man kan köra är lika med lägsta FSB.
Så kör man 200FSB med 2.0 så blir minnet på 200Mhz (400Mhz DDR), 333FSB = minnet på 333Mhz (667Mhz DDR) osv

Gigabytes system memory multiplier är rätt logisk med 2.0, 3.20, 4.0 osv.
Ställer man in FSB på 400 och har SMM på 3.20 så tar man bara 400*3.2 = 1280Mhz DDR på minnet. Eller om man sätter SMM på 2.50 med 400FSB så är det 400*2.5 = 1000MHz DDR.

FSB*SMM = minnesfrekvens räknat i DDR.

SMM = System Memory Multiplier/minnesdivider, DRAM:RATIO och allt vad det heter.

Det med timings har man full frihet på i princip, där kan man "underklocka" en hel del.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Körde CPU test(arithmetic och multimedia) i sandra och fick lägre än en E6600. :/

Arithmetic: 12744MIPS, 9627MFLOPS
Multi-media: 82627iit/s, 44750fit/s

Visa signatur

90% av dagens ungdomar kan inte vara dyslektiker, det är fysiskt omöjligt...
Så vem FAN har pissat i genpoolen?
JA, jag kan vara spydig.

Permalänk
Medlem

Mer exakt information nu när jag är hemma och har trippel-kollat allting.

DDR18V i Bios visar 2.2v
SpeedFan visar Vcore2 2.2v

Detta med allt inställt på "Auto".
Det ställer dock inte in rätt timings enligt EPP (5-5-5-22), utan jag får 5-7-7-24 med SDP. Ingen problem där egentligen, sånt där kan man justera i efterhand.

Den vill inte boota med någon FSB x Multiplier på minnena, bara SPD.

Det dumma är ju att man bara kan övervolta DDR, så vitt jag kan se. Du kan bara välja +n volt, inte undervolta. Antingen är jag dum eller så går det inte.

En anna kort fråga som jag funderat över, vad har ni för system-temperaturer? Min visar 48C, vilket jag tycker är lite högt för ett system som varit IDLE hela dagen. CPU temp ligger på 12-13C (har throttling igång för tillfället så den lirar på 2ghz istället för 2666). Har ni koll på vad ni hade oklockat? Vad har ni nu?

Permalänk
Medlem

Någon som har lust och är snäll att mäta kylaren på Nordbryggan och tala om hur hög den är, är osäker om min kylare kommer att passa.
http://www.cluboc.net/reviews/cpu_accessories/heatsinks/coole...

Permalänk
Medlem
Citat:

Mer exakt information nu när jag är hemma och har trippel-kollat allting.

DDR18V i Bios visar 2.2v
SpeedFan visar Vcore2 2.2v

Detta med allt inställt på "Auto".
Det ställer dock inte in rätt timings enligt EPP (5-5-5-22), utan jag får 5-7-7-24 med SDP. Ingen problem där egentligen, sånt där kan man justera i efterhand.

Den vill inte boota med någon FSB x Multiplier på minnena, bara SPD.

Det dumma är ju att man bara kan övervolta DDR, så vitt jag kan se. Du kan bara välja +n volt, inte undervolta. Antingen är jag dum eller så går det inte.

En anna kort fråga som jag funderat över, vad har ni för system-temperaturer? Min visar 48C, vilket jag tycker är lite högt för ett system som varit IDLE hela dagen. CPU temp ligger på 12-13C (har throttling igång för tillfället så den lirar på 2ghz istället för 2666). Har ni koll på vad ni hade oklockat? Vad har ni nu?

Kan du ta en screen från CPU-Z under fliken SPD och memory och ladda upp nånstans (typ www.geting.se ) så jag får se.

Undervolta går inte nej, finns väl inte direkt någon mening att kunna göra det heller

Vad har du för kylning till cpu?

Jag har 38C på min NB.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av engine52
Är man nöjd eller nöjd? Fick rev 2.1 på moderkortet och G0 på processorn (q6600) Tack Datorbutiken

Inte direkt oväntat, B3 har ju slutat säljas för länge länge sen och 2.1 är ju typ standard nu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kometen
Någon som har lust och är snäll att mäta kylaren på Nordbryggan och tala om hur hög den är, är osäker om min kylare kommer att passa.
http://www.cluboc.net/reviews/cpu_accessories/heatsinks/coole...

~3.3cm hög NB, är ju ingen direkt superstor kylning runt om

Den där ser ju ut som en Schyte Infinity fast med mindre heatpipes. Så den lär passa fint.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte beställa detta i eftermiddag, det borde väl funka bra tillsammans med mitt Corsair 450W nätagg?

Gigabyte GeForce 8800GT 512MB (GV-NX88T512HP) - PCI-E / 2xDVI / TV-Ut - HV st à 2195 kr
http://www.webhallen.com/prod.php?id=83107

Gigabyte - Socket 775 - ATX iP35 (GA-P35-DS4) - DDR2 / SATA / PCI-E - HV st à 1549 kr
http://www.webhallen.com/prod.php?id=75298

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz / 1066MHz / 2x4MB (Boxed) - HV st à 2395 kr
http://www.webhallen.com/prod.php?id=75570

Corsair XMS2 Xtreme 2048MB DDR2 XMS2-6400 800MHz (5-5-5-12) (2x1024MB) (TWIN2X2048-6400) - HV st à 479 kr
http://www.webhallen.com/prod.php?id=56921

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·
https://fightchatcontrol.eu

Permalänk
Medlem

Funkar speedfan till detta moderkort?

Visa signatur

|Antec p182|Corsair HX 620w|Gigabyte P35-ds4|intel core 2 duo E6850@3ghz|4x1024mb corsair XMS2 6400 c4|Leadtek 8800gts 512MB|Hdd 1st samsung 320gb 1st samsung 300gb|

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad tror ni om dessa minnen? Lär jag få en boost mot random 2gb 667 minnen? Tänkte om man köper 4 gb av minnen jag länkar till nedan, eller har du ni bättre minnen att rekomendera?

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=242604
Kingston HyperX DDR2 PC9600/1200MHz CL5 1GB (KHX9600D2/1G)

Skillz: jasså då har många jag pratat med haft rejäl otur då

Dom där minnena är ju i princip samma som crucial ballistix, de ska vara samma chip på dom. Micron D9 alltså. BallistiX är t.om billigare strax under 700 för 2GB på komplett. Så det är hugget som stucket egentligen. Bara att de där är extra kryddade på hastigheten enligt specs.

Du lär inte märka av någon större skillnad från 667Mhz till 1200Mhz, du märker nog mer skillnad med 4GB vs 2GB. Minnen som klarar högre hastighet är ju att föredra om man ska klocka. Annars finns det ingen större vinst att hämta hem

Jo, antagligen! (om du nu inte pratat med dom för ett par månader sen).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dan@work
Tänkte beställa detta i eftermiddag, det borde väl funka bra tillsammans med mitt Corsair 450W nätagg?

Gigabyte GeForce 8800GT 512MB (GV-NX88T512HP) - PCI-E / 2xDVI / TV-Ut - HV st à 2195 kr
http://www.webhallen.com/prod.php?id=83107

Gigabyte - Socket 775 - ATX iP35 (GA-P35-DS4) - DDR2 / SATA / PCI-E - HV st à 1549 kr
http://www.webhallen.com/prod.php?id=75298

Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz / 1066MHz / 2x4MB (Boxed) - HV st à 2395 kr
http://www.webhallen.com/prod.php?id=75570

Corsair XMS2 Xtreme 2048MB DDR2 XMS2-6400 800MHz (5-5-5-12) (2x1024MB) (TWIN2X2048-6400) - HV st à 479 kr
http://www.webhallen.com/prod.php?id=56921

Ja. 450W räcker gott och väl.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arnieee
Funkar speedfan till detta moderkort?

Ja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

DS3, DS4 skillnader?

Har letat i båda trådarna om plankorna men kan inte direkt hitta så mkt skillnader förutom lite bättre chipset kylning på DS4.

Va finns de för andra skillnader samt varför skulle man lägga ut 500 spänn mer på DS4?

Visa signatur

Whatever!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Ja. 450W räcker gott och väl.

Härligt, nu återstår bara att vänta på att mobo, minne och graffe ska komma till butiken :/

Plus att hoppas på att man får Rev 2.1 och G0 Kan man se det på kartongen? mobot är väl tveksamt men prollen borde väl ha någon sådan märkning i en "sjuttonsiffrig kod" eller liknande?

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·
https://fightchatcontrol.eu

Permalänk
Medlem

Jag blir förvirrad av bioset. Trodde jag skulle kunna hitta en fbs:minne-grej där jag kunde välja mellan olika relationer, 1:1, 5:4 osv etc, men där är bara den där [auto] och 2.0->4.0 att välja mellan. Vad ska man använda om man ska överklocka? Är väl 1:1 (vilket jag inte kan lista ut vilken är) som verkar mest poppis om jag inte är helt borta

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Eureka!!!!
Det var volten till minnet som var problemet...Tack Skillz.

Nu gäller det bara att ta reda på VARFÖR min 3ghz C2D har blivit slöare än i höstas. :/
Nu visar den sämra resultat än vad en E6600 gör, i höstas låg den istortsett jämsides med en X6800.

Kan den 0.1v som jag råkade missa(tänkte nog på att det skulle vara 2v och inte 2.1v när jag byggde.) skadat prcoessorn på något sätt?
För nu går jag inte bara efter vad Sisoft Sandra och Everest säger, utan för att det har börjat gå segare att rendera i XSI (<- 3d program för dem som inte vet det.) mot vad det gjorde i höstas, även om jag renderar samma scen som då, det var vad som fick mig att göra CPU testet i Sandra.

Kan någon med en oklackad E6850 köra Sandras CPU tester: Processor Athmetic och Processor Multi-Media?

Jag får idag dessa resultat:

Vilket är ungefär hälften mot va jag fick i höstas. :/

Nyformaterad hårddisk med nyinstallerat XP SP2.

EDIT: www.WTF.com!!!! Min C2D verkar degraderat sig själv till en C2Solo.
XP installerades som uni processor OS och inte multiprocessor OS, det är förmodligen därför som multi-core efficiency är grått i Sisoft Sandra.(vilket det var innan ominstallationen med.)
Och kollar jag crtl+alt+del så är det bara en ruta under performance.
Hur kan detta gått till?

Visa signatur

JA, jag kan vara spydig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan du ta en screen från CPU-Z under fliken SPD och memory och ladda upp nånstans (typ www.geting.se ) så jag får se.

Vad har du för kylning till cpu?

Jag har 38C på min NB.

Visst kan jag det. Och jag menade naturligtvis att programmet registrerar CPU-temp på 13-14 grader, vilket såklart låter omöjligt lågt även för idle (bör ju inte ligga under rumstemp). Gissar att det har med throttling att göra. Den går iaf upp i ~30C relativt snabbt med lite stress. System-temp är dock rätt hög som du kan se (det där är efter ~30 minuters stressande, den droppar inte ner lika snabbt som cpu-tempen). Kör med en Tuniq Tower, inga konstigheter, hade vattenkylning i mitt förra system men tyckte inte det var värt besväret

Citat:

Undervolta går inte nej, finns väl inte direkt någon mening att kunna göra det heller

Underklocka(och så sänka volten) är ju ett bra sätt att få ett system som knappt behöver nån kylning. Just när det kommer till minnen är det kanske bara ett problem när de verkar fått "fel" volt från böran :/

Här har du screen från cpu-z (och sf, när jag ändå var igång)
http://www.geting.se/viewimage.php?image=83242-cpu-z_speedfan...

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad tror ni om dessa minnen? Lär jag få en boost mot random 2gb 667 minnen? Tänkte om man köper 4 gb av minnen jag länkar till nedan, eller har du ni bättre minnen att rekomendera?

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=242604
Kingston HyperX DDR2 PC9600/1200MHz CL5 1GB (KHX9600D2/1G)

Skillz: jasså då har många jag pratat med haft rejäl otur då

du kanske vill köpa mina minnen?:D skall snart sälja dem så;)

Visa signatur

Lian Li LanCool: PC-K62 Corsair HX: 750W Gigabyte: P55-DS3 Intel Core: i5 750 @ 2.67GHz Corsair XMS3: 4x2GB 1333MHz DHX XFX Radeon HD: 5870 "XXX" 1GB Creative SB: X-Fi Fatality XtremeGamer Western Digital: VelociRaptor, Caviar Green & Caviar Green

Korwish @ TS & NH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1W-G
Har letat i båda trådarna om plankorna men kan inte direkt hitta så mkt skillnader förutom lite bättre chipset kylning på DS4.

Va finns de för andra skillnader samt varför skulle man lägga ut 500 spänn mer på DS4?

Har du helt missat att det är crossfire på DS4? Även firewire, 2x eSata. Samt bättre kylning och strömförsörjning (för gynnande stabilitet och klockvänlighet)

Förresten, nu tar jag förgivet att du jämför med DS3. Men det kanske inte stämmer? För du skriver inte om något annat mb.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tekwar
Eureka!!!!
Det var volten till minnet som var problemet...Tack Skillz.

Nu gäller det bara att ta reda på VARFÖR min 3ghz C2D har blivit slöare än i höstas. :/
Nu visar den sämra resultat än vad en E6600 gör, i höstas låg den istortsett jämsides med en X6800.

Kan den 0.1v som jag råkade missa(tänkte nog på att det skulle vara 2v och inte 2.1v när jag byggde.) skadat prcoessorn på något sätt?
För nu går jag inte bara efter vad Sisoft Sandra och Everest säger, utan för att det har börjat gå segare att rendera i XSI (<- 3d program för dem som inte vet det.) mot vad det gjorde i höstas, även om jag renderar samma scen som då, det var vad som fick mig att göra CPU testet i Sandra.

Kan någon med en oklackad E6850 köra Sandras CPU tester: Processor Athmetic och Processor Multi-Media?

Jag får idag dessa resultat:

Vilket är ungefär hälften mot va jag fick i höstas. :/

Nyformaterad hårddisk med nyinstallerat XP SP2.

EDIT: www.WTF.com!!!! Min C2D verkar degraderat sig själv till en C2Solo.
XP installerades som uni processor OS och inte multiprocessor OS, det är förmodligen därför som multi-core efficiency är grått i Sisoft Sandra.(vilket det var innan ominstallationen med.)
Och kollar jag crtl+alt+del så är det bara en ruta under performance.
Hur kan detta gått till?

Grattis

Skall inte ha tagit skada av 0.1v för lite spänning till minnena.

Hmm, har du installerat chipset-drivare? Har du provat fail-safe alt. default settings i BIOS?

EDIT: Jag såg en rolig grej i BIOS som jag missat förut. Jag har gått tillbaka till BIOS F10 och testade trycka CTRL+F1 i huvudmenyn. Gick in under Advanced BIOS Feautures och såg då att en av flera grejjer som kommer upp (som annars inte gör det), att det fanns en sak som heter CPU Multi-threading. Har man den på Disable så använder man bara en core. Så om du har lite tur och det är de som är felet. Så sätt den på enabled, så har du löst det problemet!

Citat:

Någon som har testat & märkt skillnad på ICH9 och SATA2 raiden genom Gigabyte?

Ja, gsata är INTE att föredra när man ska raida. Det laggar till med jämna mellanrum för mig och även för många andra. Tydligen något mjukvaru relaterat som gigabyte inte fixat ännu.
Dock har jag inte testat med jmicron drivrutiner från deras egna hemsida (www.jmicron.nånting) (de som tillverkat chippet som gsata använder sig av). Dom borde funka kalas.

ICH9R är att föredra alla dagar i veckan oavsett.

Citat:

Visst kan jag det. Och jag menade naturligtvis att programmet registrerar CPU-temp på 13-14 grader, vilket såklart låter omöjligt lågt även för idle (bör ju inte ligga under rumstemp). Gissar att det har med throttling att göra. Den går iaf upp i ~30C relativt snabbt med lite stress. System-temp är dock rätt hög som du kan se (det där är efter ~30 minuters stressande, den droppar inte ner lika snabbt som cpu-tempen). Kör med en Tuniq Tower, inga konstigheter, hade vattenkylning i mitt förra system men tyckte inte det var värt besväret

Underklocka(och så sänka volten) är ju ett bra sätt att få ett system som knappt behöver nån kylning. Just när det kommer till minnen är det kanske bara ett problem när de verkar fått "fel" volt från böran :/

Här har du screen från cpu-z (och sf, när jag ändå var igång)
http://www.geting.se/viewimage.php?image=83242-cpu-z_speedfan...

Okej.
Det låter dock som om du tror på dig själv att tempen trots allt ligger där nere
Det "låter" inte omöjligt, det ÄR omöjligt.
Throttling hjälper inte till att kyla cpun under rumstemp.

Om du skall underklocka så förstår jag inte varför du ska bry dig om DDR2 voltage fortfarande, när du nämner "knappt" nån kylning. Minnen skall inte behöva någon extra kylning och ska klara sig helt felfritt passivt.
Och ska du underklocka så har du ändå resten i så pass låga hastigheter att minnet knappast lär bli varmt övht.
CPU'n kan du dock undervolta rejält, ner till 0.7v. Själv har jag provat köra min e2140 i 600Mhz. Den kördes i 0.8x volt och hade loadtemps på samma som rumstemp, dvs samma temp idle som load

Förövrigt så får jag inte fram någon logik över hur ram-minnena detekteras på ditt moderkort enligt dina svar. När jag kollar på din screen. Har du minnen av en annan sort på andra paret utöver det som visas på screen?
För det verkar inte annat än logiskt om du nu får alla dessa konstig fel och inställningar på minnena.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dan@work
Härligt, nu återstår bara att vänta på att mobo, minne och graffe ska komma till butiken :/

Plus att hoppas på att man får Rev 2.1 och G0 Kan man se det på kartongen? mobot är väl tveksamt men prollen borde väl ha någon sådan märkning i en "sjuttonsiffrig kod" eller liknande?

Det står SLACR om det är en g0 på din förpackning. Det kan du inte missa.
Rev på moderkort står också på kartong. Ovanför streckkoden där klisterlappen sitter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sarg
Jag blir förvirrad av bioset. Trodde jag skulle kunna hitta en fbs:minne-grej där jag kunde välja mellan olika relationer, 1:1, 5:4 osv etc, men där är bara den där [auto] och 2.0->4.0 att välja mellan. Vad ska man använda om man ska överklocka? Är väl 1:1 (vilket jag inte kan lista ut vilken är) som verkar mest poppis om jag inte är helt borta

Hade du läst bara några inlägg tillbaka så hade du haft ett svar på detta Och du borde kunnat räknat ut vilken dividern är när det står under den inställningen om hur många mhz minnet och fsb är på. Dessutom har du väl manualen kvar
System memory multiplier är det du letar efter. 2.0 = 1:1
Varför det är t.ex 2.0 eller 3.20 osv är för att man tar FSB *2.0 eller FSB*3.20 för att få fram minnesfrekvensen i DDR (det står annars som sagt) på ett mycket enkelt sätt istället för en krånglig X:Y.

EDIT: La till lite info till tekwar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ah man får tacka för svaret, jo de va DS3`an ja jämförde me. Om den e stabilare me clock kan man väl testa en sån då. En hundring hit lr dit när man ändå köper nytt snart. Förbannade datormarknad...

Visa signatur

Whatever!

Permalänk
Medlem

engine52: 2st diskar i RAID0 jämfört mot singledisk? Ja, över 100% gain i prestanda där. Iaf för mig. 192MB/s 8.5ms söktid med 2diskar, 301MB/s och 8.5ms med 3diskar. Så överföringshastigheten ökade med ca 110MB/s per disk för mig iaf

Ja det är väldigt synd att man inte kan se tempen på disken när man kör via Intel Matrix, dock är det så oavsett raid-chip.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1W-G
Ah man får tacka för svaret, jo de va DS3`an ja jämförde me. Om den e stabilare me clock kan man väl testa en sån då. En hundring hit lr dit när man ändå köper nytt snart. Förbannade datormarknad...

Hehe, DS3 är ett grymt moderkort hur som helst, det är nog i särklass det bästa moderkortet man kan få för pengarna imho.

Jag kan ju säga att jag köpte DS4 pga den stabila kylningen, crossfire och först och främst för att vilja testa nåt nytt märke förutom asus och abit Fast hade å andra sidan nog klarat mig med ett DS3R. Dock känner jag att moderkortet gör datorn, så ville inte ha något budget utan de små extra möjligheterna som finns inbyggda annars (som t.ex dual bios som även finns på ds3 iofs)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vilket program använder/använde du för att testa hårddiskarna?

HD Tach, HD Tune, Everest Ultimate & I/O Meter är några av de jag använt

2diskar

...vs 3diskar

Burst speed är rätt brutal på ICH9R Nästan 2GB/s

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Sjukt vilken speed du har, jag får avarange 110 MB/s access 9.7, 229 burst..

Vad har du för diskar?

Skall jag berätta en hemlis? vänta..

Jag har 3st SATA-II 250GB Seagate Barracuda 16MB Cache, modell 7200.10 (den bra modellen med en platta, 2cm smal disk ). Konkurrent till Raptor 150 enligt många. Och priset är sjukt bra på dom. 570:- stycket!

Du har ett program som heter Intel Matrix Storage Console om du kollar i startmenyn bland programmen. Öppna det. Gå sedan till där du kan klicka på diskarna individuellt. Där ska du hitta något som heter "tillbakaskrivningsminne" (writebackcache), högerklicka på en hårddisk i taget i det programmet och välj att sätta på det, på båda. Det lär öka din prestanda rätt..... sjukt mycket Dumt att den är av redan från default. Förstår mig inte på det. Den ska iaf vara på för att få upp prestandan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Skillz: jotack min burst gick upp till 2112.7 MB/s men resterande värden höll sig kvar på tidigare värden. Dåliga diskar? :/

Vad har du för diskar? Likadana som jag?

Vad körde du för stripe-size? 128KB är att föredra på RAID0, alltid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sedär! Har du kört long bench i HD tach också? Och har du senaste versionen av hd tach? (3.0.4.0)

Du har delat upp din raid-array precis som man ska göra också! Finfint!

Prova everest disk benchmark också Under "Tools".

Tycker dock du borde få samma resultat som mig! Runt 190MB/s snitta jag alltid med 2 diskar i RAID0. Nu har jag tyvärr ingen raid kvar alls då jag håller på att testar lite olika saker. Men hmm.

Använder du de gula sata-kablarna som medföljde? Och har du tagit bort jumprarna på diskarna? (Tar bort spärren från 1.5Gbit/s så det blir 3.0Gbit/s)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för tipset om tillbakaskrivning !

http://img520.imageshack.us/img520/8663/125iu0.png

Visa signatur

http://www.photofast.se
High Quality. Innovative thinking.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hopp se där, Avarange 186,9.... Burst 2319,4 när jag körde det längre testet på HD Tach..

Det här blir nog fin fint.. Tack för all hjälp

Edit: jasså det finns spärr på disken, tyckte mig inte se något sådant.. Aja lika ta bort när jag installerar den nya processorfläkten..

Inga problem! Kul att det funkar för dig!

3st 74GB raptor i RAID0 antar jag !

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Grattis

Skall inte ha tagit skada av 0.1v för lite spänning till minnena.

Hmm, har du installerat chipset-drivare? Har du provat fail-safe alt. default settings i BIOS?

EDIT: Jag såg en rolig grej i BIOS som jag missat förut. Jag har gått tillbaka till BIOS F10 och testade trycka CTRL+F1 i huvudmenyn. Gick in under Advanced BIOS Feautures och såg då att en av flera grejjer som kommer upp (som annars inte gör det), att det fanns en sak som heter CPU Multi-threading. Har man den på Disable så använder man bara en core. Så om du har lite tur och det är de som är felet. Så sätt den på enabled, så har du löst det problemet!

Hah!
Tack igen Skillz, givetvis var det CPU Multi-threading som stod på disabled.
VARFÖR i hela h-vete kan inte käppkineserna i Taiwan skriva en sådan viktig förändring i en releasenote?

Och jag uppdaterade till f10 runt jul, samma veva som jag kände att den blev lite slöare.

Men nu funkar den som den ska igen .

Jobbigt bara att jag plockade ur processorn igår kväll för att lämna in den som garantiärende på Alina idag.
O´boy, hade jag sett larvig ut när de testat den och sett att den fungerade utan problem?

Visa signatur

JA, jag kan vara spydig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej.
Det låter dock som om du tror på dig själv att tempen trots allt ligger där nere
Det "låter" inte omöjligt, det ÄR omöjligt.
Throttling hjälper inte till att kyla cpun under rumstemp.

Om du skall underklocka så förstår jag inte varför du ska bry dig om DDR2 voltage fortfarande, när du nämner "knappt" nån kylning. Minnen skall inte behöva någon extra kylning och ska klara sig helt felfritt passivt.
Och ska du underklocka så har du ändå resten i så pass låga hastigheter att minnet knappast lär bli varmt övht.
CPU'n kan du dock undervolta rejält, ner till 0.7v. Själv har jag provat köra min e2140 i 600Mhz. Den kördes i 0.8x volt och hade loadtemps på samma som rumstemp, dvs samma temp idle som load

Det är visserligen juste att du försöker hjälpa till, men du verka jobba hårt på att missförstår vartenda ord.
Ja, så låga temperaturer är såklart omöjligt, men jag sa inte att throttlingen gjorde så att temperaturen var ~15C utan att den gjorde så att läsningen blev 15C. Dvs, jag tror att throttlingen är ansvarig för att den läser av fel.

Sen har jag inte sagt att jag skall underklocka, men du sa att "det finns inget läge där man behöver undervolta minnen" (eller något liknande) och jag menar att det finns tillfällen där man visst behöver undervolta. Och nej, normalt behöver man inte undervolta minnena, men mina går ju fortfarande i 2.2, vilket är 0.4 över normalt. Men då den volten tycks sättas till 2.2 default så kan jag inte sänka den till 1.8 eller 2.0 och se om det är det som är problemet.

Citat:

Förövrigt så får jag inte fram någon logik över hur ram-minnena detekteras på ditt moderkort enligt dina svar. När jag kollar på din screen. Har du minnen av en annan sort på andra paret utöver det som visas på screen?
För det verkar inte annat än logiskt om du nu får alla dessa konstig fel och inställningar på minnena.

Du tror fortfarande att jag är lite dum va? Nej det är inte logiskt hur de detekteras, men jag hade väl inte haft problem om allt funkade som det skulle? Sjävklart har jag exakt samma sorts minne i alla slots. Alla inställningar i BIOS är per default.

Att minnesinställning detekteras fel verkar ju vara normalt på det här moderkoretet. Sen att den inte plockar varken de vanliga profilerna eller enhanced kanske är konstigt, jag vet inte hur det är för andra. Men så är det i varje fall. Det stora problemet är fortfarande att den ställer in volten på 2.2 så att jag inte själv kan justera och testa.

Permalänk
Medlem

tekwar: Härligt! Då har du fått alla problem lösta nu då?

Citat:

Det är visserligen juste att du försöker hjälpa till, men du verka jobba hårt på att missförstår vartenda ord.
Ja, så låga temperaturer är såklart omöjligt, men jag sa inte att throttlingen gjorde så att temperaturen var ~15C utan att den gjorde så att läsningen blev 15C. Dvs, jag tror att throttlingen är ansvarig för att den läser av fel.

Sen har jag inte sagt att jag skall underklocka, men du sa att "det finns inget läge där man behöver undervolta minnen" (eller något liknande) och jag menar att det finns tillfällen där man visst behöver undervolta. Och nej, normalt behöver man inte undervolta minnena, men mina går ju fortfarande i 2.2, vilket är 0.4 över normalt. Men då den volten tycks sättas till 2.2 default så kan jag inte sänka den till 1.8 eller 2.0 och se om det är det som är problemet.

Du tror fortfarande att jag är lite dum va? Nej det är inte logiskt hur de detekteras, men jag hade väl inte haft problem om allt funkade som det skulle? Sjävklart har jag exakt samma sorts minne i alla slots. Alla inställningar i BIOS är per default.

Att minnesinställning detekteras fel verkar ju vara normalt på det här moderkoretet. Sen att den inte plockar varken de vanliga profilerna eller enhanced kanske är konstigt, jag vet inte hur det är för andra. Men så är det i varje fall. Det stora problemet är fortfarande att den ställer in volten på 2.2 så att jag inte själv kan justera och testa.

Om du skriver på det sätt du gör, så blir jag ju förundrad. Därav att jag säger till hur jag uppfattar det. Istället för att du skall missförstå.
Jag har dock personligen väldigt lätt att missförstå samtliga personer så du skall inte känna dig träffad personligen.

Nu får jag väl öppna mig för hela sweclockers, men jag har aspergers syndrom ( http://susning.nu/Asperger_syndrom ) vilket visar sig hos mig på det sätt jag uttrycker mig och uppfattar folk (då massa missförstånd sätter fart), jag är dock inte efterbliven på något sätt what-so-ever (folk verkar tro det om folk som har AS, konstigt nog).

Men om du uppfattar det så att jag tror att du är "dum", så får jag be om ursäkt. Men jag vill gärna ställa frågor för att kunna försöka se vart problemet ligger med dina komponenter.

Well, vad det nu är för tillfällen att undervolta dom har jag ingen aning om. Dock är det inget som berör bara gigabytes brädor. Utan det är riktigt vanligt på alla andra brädor också att man inte kan undervolta. (Bara ett par få som jag vet om, som man kan göra det på). Du får gärna nämna ett tillfälle som det kan behövas vid! (Frågar pga att jag kan vidga mina egna vyerna på användandet av DDR2 och inte för att vara nonchalant eller ge dig en peak om att någon är dum övht) Jag känner mig dock dum som förklarar det eftersom vissa uppfattar det som om jag tror att dom inte ska förstå. men jag blir ju missförstådd oavsett, så är väl lika bra att lägga händerna på bordet och vara öppen så missförstånd och dåligt humör slipper nöta på humöret hos dig eller mig, eller nån annan.

Vad händer om du sätter DDR2 voltage på typ +0.05? Blir det 2.25v då och inte 1.85v?
Vad händer när du har det andra paret i bara? Blir det fortfarande 2.2v? Eller ett minne i?

Normalt tycker jag inte att det verkar vara att de upptäcks med fel timings, baserat på vad jag sett då. Jag har bla. testat 3 olika par minnen med mitt moderkort och samtliga har detekterats enligt JEDEC, precis som det ska vara. Utöver användarna som ocskså fått det att detekteras rätt.
(Så jag misstänker att det kan vara fel på din bräda eller att något av dina minnen är kaputt)

Det är därför jag undrar om ditt andra par minnen också är exakt likadana. Jag kan ju inte ta för givet att jag vet om alla din inställningar och vad du provat.
Men jag får väl anta att samtliga 4 minnen visar samma sak i varje slot i CPU-Z under SPD.

Jag vill bara lista ut vad som kan vara fel och varför det beter sig som det gör för dig på din bräda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

O herregud, skrev ett långt svar men jag kanske bara körde förhandsgranska och sen glömde trycka på "skapa inlägg".

Det får bli ett kort svar då

Första, när jag från början pratade om att underklocka(undervolta) så menade jag i allmänhet, alltså inklusive cpu mm. Och det är vi ju alla överens om att det har sina användningsområden. Sen har jag ju hela tiden velat undervolta mina minnen ifrån det värdet de fått (dvs, 2.2v) och inget annat. Jag vill såklart inte undervolta under 1.8. Men det har jag aldrig sagt - en av "feltolkningarna"

Hur som helst så var det ju ett jävligt bra förslag att testa och lägga på 0.05 och se vad vilket värde den får. Det var en av grejerna jag testade tidigt - men dock inte speciellt genomgående och det var innan jag uppmärksammat att jag hade för hög volt från början. När jag väl gjort det så var jag rädd att öka skulle förvärra problemet (och elda minnena).

Men visst var det så att om jag lägger på volt så börjar den räkna från 1.8! Efter ett gäng nollställningar av bios (hamnade i evig omstartscykel på en del inställningar) så är den nu igång på 2.0v och NB verkar lite svalare nu. Det är inte stabilt ännu (failade efter 12 minuter orthos) - men nu har jag något att jobba med iaf. Den verkar inte gilla att starta med minnet på lägre hastigheter, men jag ska experimentera vidare. Återkommer när jag testat mer.

Permalänk
Medlem

Hehe

Well, att undervolta dina minnen är i mina ögon när man kör under standard spänning för DDR2 (under 1.8v) Och inte under en EPProfil, då det finns JEDEC-profil som anger 1.8v också Så jag vet inte om missförståendet är pga att du skrev lite konstigt ang det eller att jag läser fel.

Hur som helst kom jag och tänka på en annan sak, du kollar ju spänningen med speedfan. Och det är ju allmänt känt för att visa helt fel temperaturer och/eller spänningar.
Kan du kolla med Everest Ultimate eller typ motherboard monitor vad din DDR2 voltage är på?

Bläddrar tillbaka lite..

"...minnena var från början inställda på 2.2 - om det beror på att den detekterar korrekt eller för att den är "felinställd" (om det nu ska vara 1.8 egentligen) vet jag inte.

Det skulle ju kunna vara en förklaring till varför den inte vill starta med "sämre minnen" - de kanske inte klarar den högre volten...."

Vad menade/menar du med "sämre minnen" ?

Visa signatur