Asus eee pc 701 - billig samt intressant!

Permalänk
Medlem

Den nya Via Isiah äger isönder intels.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nudeln
Nu har jag också köpt en! 308 euro från http://www.cyberport.de/default/2/0/0/0/default.html med frakt och allt om man använder en bonus kod som ger 5 euro rabatt =D

Jaha, du beställde
Grattis!

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Den nya Via Isiah äger isönder intels.

Är det den processorn Cloudbook använder? Isåfall tror jag äga sönder är ett magstarkt uttryck. Enligt en jämförelse JKKMobile gjort nyligt så sa de att EEE med sin 630 mhz Intel Celeron kändes aningen långsammare än Cloudbooken med sin 1200 mhz VIA. Inga tester med Celeronen på 900 mhz gjordes vad jag förstog. I varje fall var det EEE som gick vinnande ur striden så länge man inte ville ha mycket utrymme (Cloudbook har 30 gb mot EEE 2,4 eller 8 gb).

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk

tror att isiah endast drar ca 2watt. så att jämföra den med en celeron är nog fel. snarare intels silverthorne som man bör jämföra med.

Permalänk
Medlem

Ny fundering rörande datoranvändande med begränsat utrymme.

Finns det någon variant som tar lite utrymme och är relativt snabb som kan hantera Office 2007-dokument, alltså XML-baserade sådana? Tänkte använda min EEE mycket i skolan och där använder vi Office 2007 rätt mycket förutom gamla standarden. Det är ju dessutom intressant att kunna använda XML-formatet då det tar mindre plats i sig ;). Vad jag behöver i funktionsväg är framför allt Word och Powerpoint men även Excel är ju rätt bra att ha när man går på universitet.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem

Tänkte sälja min EEE.
Om nån är intresserad så skicka ett mail på tompa290@hotmail.com.

3000:- + frakt hade jag tänkt mej.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att du säljer den såpass snart efter att du köpt den?

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/nyhet/7232-via_lanserar_ny_process...

Vad jag har förstått så konkurerar den med c2d, den kan exempelvis, visa 1080p vid 1,4ghz singelkärna.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Niklas, hur överklockad du din EEE? Jag föstår inte riktigt samt hur kan jag se det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kiiiba
Niklas, hur överklockad du din EEE? Jag föstår inte riktigt samt hur kan jag se det?

I windows så kör jag detta:
http://prodigy.cpp.in/stg250/eeectl_0.2.1-preview.zip
Utvecklingstråd:
http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?id=8808&p=1

Har en genväg i autostart där jag kör 85. Ibland byter jag till 100.
Visar temp också.

Du kan verifiera din hastighet med cpu-z.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HermitoZ
Hur kommer det sig att du säljer den såpass snart efter att du köpt den?

Insett att jag inte har nån större användning för den egentligen, var en ball pryl..

Permalänk
Medlem

Hilfe!

Nu har jag gjort en slimmad version alá http://www.i64x.com/eeexp.php men när jag följer guiden för att göra en USB-bootning så vill den inte funka! Den menar på att jag inte alls har några filer för bootning på den just nu, är det för att jag gjort filen till unattended?

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk

har du en usb sticka som är ok? har för mig att vissa inte funkar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andy Mcdee
har du en usb sticka som är ok? har för mig att vissa inte funkar?

Använder mitt SDHC-minne från systemkameran via en USB-konverter, funkar prima att försöka göra boot av skivan jag gjort slimmade versionen av, jag tror det har med att jag gjort versionen unattended. Det tillkommer en $OEM$-mapp då som den verkar ha trubbel med.

Edit: "OEM-versioner av Windows XP fungerar oftast inte då datortillverkaren själv har modifierat installationsfilerna."

Så står det i guiden här på Swec, alltså är det där problemet ligger. Hur faaaan löser jag detta!? Jag har ingen USB-CD att tillgå :(.

Edit 2: "Om man planerar att modifiera sin Windows XP-installation med Nlite, är det viktigt att tänka på att inte ta bort filerna för manuell installation av operativsystemet då det är dessa usb_prep8 använder."

Jahapp, det är bara att slimma om allt då :(.

Edit 3: Tack till nLite-skaparna som lagt in en funktion som sparar senaste versionen av slimmandet. Tack vare det kunde jag bara ladda in det och lägga till det som krävs, nu bör det funka!

Edit 4: Jepp! Det funkade! Sitter och håller på att kopiera filer just nu, något under av hastighet är det ju dock inte. Men vad får man kräva när det ska vara special?

Hoppas bara allt hoppar igång nu som det ska göra. Installations-CDn blev större än tidigare när de manuella grejerna togs tillbaka, hade en ISO om 140 mb utan dem men då funkade ju inget. Nu tar det istället 185 mb och funkar så det får det väl vara värt :P. Jag tror inte det spelar någon roll på slutresultatet att manuella installationsfilerna följer med i ISOn eller inte. Lite lustigt är att hela ISOn tar 375 mb ändå, jag har nämligen lagt in drivrutinerna där direkt, alltså tar drivrutinerna 190 mb medan XP bara tar 185 mb, great going ASUS :). Kommer dock givetvis använda mig av manuell installation av drivisarna så man inte får in massa tilläggsprogram i onödan.

Edit 5: Jag antar att alla har bättre saker för sig en fredagkväll än att sitta och nörda, men inte jag givetvis. Hur som haver så verkar installationen fungera men att jag har lyckats fucka med slimmandet/inställningarna någonstans. Efter att installationen blev klar och jag kom in i Windows så klagar den först att jag inte kunde loggas in, efter det fick jag klicka på den profil jag ville logga in som (som inte hette samma sak som jag ställt in i nLite) och då kom jag in. Började med att installera VGA-drivisarna, startade om. Nu börjar problemen, när jag kommer in i Windows nu så ser jag snabbt samma felmeddelande att det inte gick att logga in och direkt byter den till den klassiska blå skärmen där det står "Windows startas..." tillsammans med loggan. Här står den nu istället helt still, whats wrong!?

Edit 6: Den kom till slut till skärmen jag beskrev tidigare där jag fick välja ett konto och därifrån komma in. Det funkade sedan när jag ställde in det lösenord jag ställt in i unattended-delen av nLite. Jag har istället problem med att något som heter nhelper inte återfinns och efterlyses gång på gång på gång tills jag har klickat mig less. Sedan försvinner det och allt funkar som vanligt. Bläh för att inte bara kunna installera allt rakt av ;P.

Edit 7: Nu sitter jag och skriver detta från min EEE, känns ganska bra att den äntligen är igång med XP. Nu ska jag bara få igång lite uppdateringar och installera IE7 för den delen. Blir nog dock inte att ta med den på min konferensresa till Stockholm som jag hade planerat. Men man får väl inte alltid som man vill antar jag :P.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedgren
Använder mitt SDHC-minne från systemkameran via en USB-konverter, funkar prima att försöka göra boot av skivan jag gjort slimmade versionen av, jag tror det har med att jag gjort versionen unattended. Det tillkommer en $OEM$-mapp då som den verkar ha trubbel med.

Edit: "OEM-versioner av Windows XP fungerar oftast inte då datortillverkaren själv har modifierat installationsfilerna."

Så står det i guiden här på Swec, alltså är det där problemet ligger. Hur faaaan löser jag detta!? Jag har ingen USB-CD att tillgå :(.

Edit 2: "Om man planerar att modifiera sin Windows XP-installation med Nlite, är det viktigt att tänka på att inte ta bort filerna för manuell installation av operativsystemet då det är dessa usb_prep8 använder."

Jahapp, det är bara att slimma om allt då :(.

Edit 3: Tack till nLite-skaparna som lagt in en funktion som sparar senaste versionen av slimmandet. Tack vare det kunde jag bara ladda in det och lägga till det som krävs, nu bör det funka!

Edit 4: Jepp! Det funkade! Sitter och håller på att kopiera filer just nu, något under av hastighet är det ju dock inte. Men vad får man kräva när det ska vara special?

Hoppas bara allt hoppar igång nu som det ska göra. Installations-CDn blev större än tidigare när de manuella grejerna togs tillbaka, hade en ISO om 140 mb utan dem men då funkade ju inget. Nu tar det istället 185 mb och funkar så det får det väl vara värt :P. Jag tror inte det spelar någon roll på slutresultatet att manuella installationsfilerna följer med i ISOn eller inte. Lite lustigt är att hela ISOn tar 375 mb ändå, jag har nämligen lagt in drivrutinerna där direkt, alltså tar drivrutinerna 190 mb medan XP bara tar 185 mb, great going ASUS :). Kommer dock givetvis använda mig av manuell installation av drivisarna så man inte får in massa tilläggsprogram i onödan.

Edit 5: Jag antar att alla har bättre saker för sig en fredagkväll än att sitta och nörda, men inte jag givetvis. Hur som haver så verkar installationen fungera men att jag har lyckats fucka med slimmandet/inställningarna någonstans. Efter att installationen blev klar och jag kom in i Windows så klagar den först att jag inte kunde loggas in, efter det fick jag klicka på den profil jag ville logga in som (som inte hette samma sak som jag ställt in i nLite) och då kom jag in. Började med att installera VGA-drivisarna, startade om. Nu börjar problemen, när jag kommer in i Windows nu så ser jag snabbt samma felmeddelande att det inte gick att logga in och direkt byter den till den klassiska blå skärmen där det står "Windows startas..." tillsammans med loggan. Här står den nu istället helt still, whats wrong!?

Edit 6: Den kom till slut till skärmen jag beskrev tidigare där jag fick välja ett konto och därifrån komma in. Det funkade sedan när jag ställde in det lösenord jag ställt in i unattended-delen av nLite. Jag har istället problem med att något som heter nhelper inte återfinns och efterlyses gång på gång på gång tills jag har klickat mig less. Sedan försvinner det och allt funkar som vanligt. Bläh för att inte bara kunna installera allt rakt av ;P.

Edit 7: Nu sitter jag och skriver detta från min EEE, känns ganska bra att den äntligen är igång med XP. Nu ska jag bara få igång lite uppdateringar och installera IE7 för den delen. Blir nog dock inte att ta med den på min konferensresa till Stockholm som jag hade planerat. Men man får väl inte alltid som man vill antar jag :P.

Fasen vad nice
Har själv min eee på G nu

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Ett par tips för att få mer utrymme på skärmen.

Byt till klassiskt tema.
Aktivera "dölj automatiskt" för startmenyn.

Minska storlek och teckensnittets storlek på titelbaren till programmen. Vet inte vad man kallar dem.
Högerklicka på skrivbordet.
Välj Egenskaper
Fliken Utseende
Klicka avancerat.
Klicka i det blåa där det står "Aktivt fönster"eller "Meddelanderuta".
Det går även att välja "Aktiv namnlist" i menyn "Objekt:".

Minska teckensnittet till typ 7 och storleken på "Aktiv namnlist" till 18 eller något som passar dig.

På så sätt tar den inte upp så mycket plats av varje program.

Permalänk

Har köpt min eee nu som jag får i veckan hoppas jag!! yiiippppiieee :D:D:D

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Ibland är det ju roligt att experimentera så jag funderar om jag ska nLite:a en ny version då jag upptäckt ytterligare saker jag kan ta bort utan att det påverkar mig. Min slutgiltiga installation är på 497 mb (om jag inte minns fel, har datorn 90 mil bort just nu ), dock utan att jag kört windows update.

En annan sak jag tänkt ändra på är allt unattended-grejs eftersom det ändå verkar bli ignorerat efter att man kört över allt till USB. Dessutom så blir det nå lustiga datornamn och namn på vad kopia är registrerad till. Det irriterar mig :P.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem

Jag har planer på att bygga in lite saker. Skall lämna in den för lödning när jag får råd eftersom att jag inte vågar löda på de små interna punkterna som finns i datorn. Ska alltså be dem löda dit ungefär 6 - 7 kablar och sen gör jag resten. Det finns typ 2 - 3 USB-portar på moderkortet som inte används till något. Planen är förstås att använda dessa och kanske modda in en usb-hubb, bluetooth och även ett 3G-modem. Krävs lite mer stålar för det bara.

Ska testa lite på trasig hårdvara här hemma och se om jag vågar mig på att löda själv.

Permalänk
Medlem

Någon som testat programmera på en 3e Pc när man är ute å reser etc?
Eller är det på tok för jobbigt?

Visa signatur

hmm...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ett_djur
Någon som testat programmera på en 3e Pc när man är ute å reser etc?
Eller är det på tok för jobbigt?

Kört lite ASP och det funkar förstås fint.
Lite ansträngande för ögonen kanske men det går ju.
Jag har en klarblank skärm på min stora bärbara. Eee har ju ingen sån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ett_djur
Någon som testat programmera på en 3e Pc när man är ute å reser etc?
Eller är det på tok för jobbigt?

Har programmerat nästan 80-90% (3 veckor, 8 timmar per dag) av ett projekt på 701:an (resterande 10-20% är ej klart, optimeringar, buggfixar osv). Fungerar ypperligt med 800x600 upplösning och jag finner det inte direkt mer ansträngande för ögonen än att sitta vid min stationära arbetsstation. Den fördel jag har märkt av mest är just hur liten den är. Får plats överallt oavsett om bordet är fullt med prototyper och annat elektronikkrafs.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedgren
Är det den processorn Cloudbook använder? Isåfall tror jag äga sönder är ett magstarkt uttryck. Enligt en jämförelse JKKMobile gjort nyligt så sa de att EEE med sin 630 mhz Intel Celeron kändes aningen långsammare än Cloudbooken med sin 1200 mhz VIA. Inga tester med Celeronen på 900 mhz gjordes vad jag förstog. I varje fall var det EEE som gick vinnande ur striden så länge man inte ville ha mycket utrymme (Cloudbook har 30 gb mot EEE 2,4 eller 8 gb).

Hur den "kändes" säger väl egentligen väldigt lite?

EDIT: Ganska imponerande att compiz flyter så pass bra föresten: http://www.youtube.com/watch?v=ZRP8fPcaSzI

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Hur den "kändes" säger väl egentligen väldigt lite?

EDIT: Ganska imponerande att compiz flyter så pass bra föresten: http://www.youtube.com/watch?v=ZRP8fPcaSzI

ja exakt. för 3D-acc gör ju åas att just "flytet känns bättre" ibland, min äldre burk (en P4 2.4) kändes helt plötsligt väldigt rapp med Compiz igång, men det är ju mer en illusion avlastad av grafikkortet (så detta säger ju iaf att det är rätt ok)men i verkligheten (under skalet) är allt lika segt ändå. nej ge mig lite bänkmätningar från Photoshop och filkomprimeringar istället.

(apropå tidigare diskussioner om VIA vs Intel)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Har programmerat nästan 80-90% (3 veckor, 8 timmar per dag) av ett projekt på 701:an .

Åh, Detta ökar intresset för den markant.
Tack för infon.

Visa signatur

hmm...

Permalänk
Medlem

Väldigt enkelt att byta tangentbord. Tre clips som håller det bara.
Hoppas det går att köpa reservdelar. Om inte annat så kan man nog hitta folk som råkar paja sina enheter med svenskt tangentbord (troligen samma i norden). Hittils är det inga problem med engelskt iof.

Dyker upp laddare till bilen och adaptrar till el-uttaget där man får med så man kan byta pluggen så den bl.a. passar i sverige. Mycket i USA. Lär finnas på ebay inom kort.. om de inte finns redan. Behöver en för cigg-uttaget i bilen förstås.

Edit:
Till bilen:
http://cgi.ebay.co.uk/Best-Car-Power-Supply-Charger-for-Asus-...

Denna är intressant när den kommer till något EU-land eller Ebay (HK). De skickar till Sverige iof:

http://www.myincipio.com/c=20yMag4vlaZoQQWQ2kOTgnMX8/product/...
270 sek inkl. frakt om man slipper tull.

Permalänk
Medlem

Nu jädrar har jag kastat in VMware här på min Dell, så nu blir det att börja nLite:a och installera olika versioner för att se om jag får ordning på någon version. Jag har redan märkt att jag saknar remote desktop vilket jag vill ha så jag "måste" ändå göra om installationen av EEE:n, kanske kan lösa mina andra problem också.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Väldigt enkelt att byta tangentbord. Tre clips som håller det bara.
Hoppas det går att köpa reservdelar. Om inte annat så kan man nog hitta folk som råkar paja sina enheter med svenskt tangentbord (troligen samma i norden). Hittils är det inga problem med engelskt iof.

Dyker upp laddare till bilen och adaptrar till el-uttaget där man får med så man kan byta pluggen så den bl.a. passar i sverige. Mycket i USA. Lär finnas på ebay inom kort.. om de inte finns redan. Behöver en för cigg-uttaget i bilen förstås.

Edit:
Till bilen:
http://cgi.ebay.co.uk/Best-Car-Power-Supply-Charger-for-Asus-...

Denna är intressant när den kommer till något EU-land eller Ebay (HK). De skickar till Sverige iof:

http://www.myincipio.com/c=20yMag4vlaZoQQWQ2kOTgnMX8/product/...
270 sek inkl. frakt om man slipper tull.

Aha, intressant
Har du gjort något speciellt med din EEE? Förutom att installera XP ;>

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

undrar om man ska installera detta programmet på sin eee?:

http://www.makayama.com/easywifiradar.html

Easy WiFi Radar hjälper dig att hitta och ansluta till trådlösa accesspunkter med ett enda musklick. Den ansluter automatisk till öppna hotspots och visar precis vad som händer i sann radarstil. Så fort programmet ansluter till en punkt så öpnnas din webbläsare och det är bara att surfa.

Någon som har testat? / kan testa? Värkar rätt soft iaf.

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Efter lite lek med nLite och VMware har jag kommit fram till några resultat.

Grund-OS: Windows XP Pro SP2 N (utan Windows Media Player), utan pagefile.
Full installation: 1,09 gb
nLite utan språk, drivrutiner och tangentbord: 866 mb
nLite utan mycket mer, typ körklart (tror jag): 557 mb
Allt utan någon körning av Windows Update än, har inte orkat köra detta då det kommer göra ett tillägg som är lika stort oavsett installation typ.

OBS! Detta är avsett för 4G Surf, alltså är de komponenter avsedda för webcam borttagna, jag kommer inte köra någon extern webcam heller så jag finner inte det nödvändigt att ha med. Vad som dock finns med är t.ex. stöd för Brother-enheter, skrivarstöd, remote desktop m.m. Som tidigare nämt är min minsta (och första) uppnådda installation 497 mb, men den saknade remote desktop som jag absolut vill ha.

Ska testa något mellanting med bara program som är onödiga är borttagna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
undrar om man ska installera detta programmet på sin eee?:

http://www.makayama.com/easywifiradar.html

Easy WiFi Radar hjälper dig att hitta och ansluta till trådlösa accesspunkter med ett enda musklick. Den ansluter automatisk till öppna hotspots och visar precis vad som händer i sann radarstil. Så fort programmet ansluter till en punkt så öpnnas din webbläsare och det är bara att surfa.

Någon som har testat? / kan testa? Värkar rätt soft iaf.

Något liknande är väl NetStumbler, har dock inte testat något av dem.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]