Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafsen
jag svarar på det jag kan.

Nej, skillnaden mellan 3 och 4 gig är inte värt det. windows utnyttjar inte mer än 3 gig vilket räcker fint till allting som jag tror du kommer använda datorn till.

Om du menar led vs. inte led så är led definitivt värt det.
Den drar mindre batteri

Nej, dessutom kan man ju få en 2gb sticka (från tex. db) för vad det kostar att uppgradera från 3 till 4 på dell. Dum som jag var tänkte jag inte på detta när jag beställde. Kunde fått 1gb helt gratis.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

nienithaur: jag skulle ändå gjort som dig. en 1gb ram sticka är ju värd nästan ingenting idag och jag tar hellre 2st ram-minnen från dell då jag tror det eliminerar risken för att två ramstickor från olika tillverkare skulle fungera dåligt ihop och därmed försämra prestandan ..

förmodligen har inte moderna ramminnen de här typen av problem men bättre att vara på den säkra sidan väl?!:)

Permalänk
Medlem

aja, dell kommer o hämtar upp min laptop på onsdag...

Kan säga att jag var nöjd med datorn, ville inte lämna tillbaks den, men efter jag hade snackat med kundsupporten fick jag veta att alla Xps m1330/1550 har samma "fel", så ett byte hade inte hjälpt. Varför man får dessa störar är att datorn har en ram av aluminium (iaf vad jag blev sagd av supporten), och det finns ingen lösning (för tillfället). men men.
. .

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onaka_the_kaka
nienithaur: jag skulle ändå gjort som dig. en 1gb ram sticka är ju värd nästan ingenting idag och jag tar hellre 2st ram-minnen från dell då jag tror det eliminerar risken för att två ramstickor från olika tillverkare skulle fungera dåligt ihop och därmed försämra prestandan ..

förmodligen har inte moderna ramminnen de här typen av problem men bättre att vara på den säkra sidan väl?!:)

Jo, resonerade också lite så. Att det är skönt att ha stickor av samma sort. Men antagligen är det något standardmärke som sitter i vilket ändå går att hitta förhållandevis enkelt. Hade inte suttigt fel med extra ramen iofs då man kanske skulle kunnat pilla ner det i någon annan dator här hemma. Hur som helst är det inga enorma slantar det handlar om. Kan vara värt det bara för att slippa ta isär den.

w0lla: Jobbigt det där.. Man kanske kan modda dit ett tunt lager plastfolie?

Förjävligt att de snålar med ojordade kablar (om det nu är detta som är problemet). Eller får du stötar även när den kör på batteriet?

Visa signatur

Permalänk

Jag får bara "stötar" från min när jag är hemma hos päronen och använder deras ojordade kontakter i källaren. Sitter jag i min lägenhet så märks inget sånt. Däremot hade man ju gärna sett en lösning på cpu-whine eller så kanske man får kontakta support igen och se om dom har någon lösning på problemet eller vill byta den, men den börjar ju närma sig 5 månader nu.

Permalänk
Medlem

försöker dell lura oss?

om jag utgår ifrån 9990:- datorn -> konfigurerar upp till den till motsvarande 10 790:- datorn. Då blir 9990:- datorn 1000dyrare. MEN det står att rabatten ska vara 2500:- mer på deras sida! varför blir det så?

Permalänk

Deras rabatter är jätte skumma inget stämmer.
Dom försöker nog luras hit och dit.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lambroo
försöker dell lura oss?

om jag utgår ifrån 9990:- datorn -> konfigurerar upp till den till motsvarande 10 790:- datorn. Då blir 9990:- datorn 1000dyrare. MEN det står att rabatten ska vara 2500:- mer på deras sida! varför blir det så?

De där rabatterna säger inte så mycket. Det är mest fantasisummor dell drar rätt godtyckligt från marginaler på uppdateringarna. Som du säger verkar de inte stämma överens med verkligheten. Code Red datorn tex har 800 rabatt, fetaste svarta har 4000. Men biffar man upp Code Red motsvarande svart blir det bara dryga tusenlappen som skiljer. Och då ingår ändå ultimate i Code Red packetet (även om det inte känns som en fördel), så egentligen skiljer det knappt något (borde vara 3200 kr skillnad).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Själv har jag fått ändra min order 3ggr på grund av att de ändrar.
Bytte T7500, 250GB, 2GB mot T9300, 320GB, 3GB +880kr men ordern gick inte igenom för nätdelen var för klen 65W. De ville ha +150kr ifall de skulle skicka ordern med en 90W nätdel.

La en ny order nu när de rättat nätdelen till 90W så slapp jag 150kr.

Det positiva är att leveranstiden har ändrats från 3/4 till 20/3 på min senaste order när jag bytte till blå LED-skärm istället för svart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
De där rabatterna säger inte så mycket. Det är mest fantasisummor dell drar rätt godtyckligt från marginaler på uppdateringarna. Som du säger verkar de inte stämma överens med verkligheten. Code Red datorn tex har 800 rabatt, fetaste svarta har 4000. Men biffar man upp Code Red motsvarande svart blir det bara dryga tusenlappen som skiljer. Och då ingår ändå ultimate i Code Red packetet (även om det inte känns som en fördel), så egentligen skiljer det knappt något (borde vara 3200 kr skillnad).

Åååå... jag blir så förbannad på sånt! Så grymmt lätt att komma på det och ändå gör de så. Man borde skicka Sverker på dom.
Jag är riktigt sugen på en 13tum, har tidigare varit inne på 15. Men det enda som jag är tveksam över är att upplösningen blir dålig. Va och kollade på en 13tum mac och den ser väldigt liten ut. Är det samma upplösning på den som dellen?

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tar det för Dell att betala tillbaka pengar då ni har avbeställt? Jag betalade med kort och avbeställde i tisdags men har fortfarande inte fått tillbaka pengarna.

Permalänk
Medlem

Wolla, dom kommer och hämtar upp båda mina XPS 1330 nu också... tråkigt för jag gillade också datorerna riktigt mycket.. men som sagt får en bättre dator nu till samma pris som förut men kommer nog vänta ett tag till innan jag bestämmer mig för att skaffa en bärbar igen.
Den svenska kundtjänsten har iallfall varit kanon mot mig, och XPS supporten var väldigt schyst, bortsett från att dom inte ville kännas vid cpu-whinet.

Visa signatur

Coming soon! XPS M1330 - C2D 7250 - 2GB Ram - 8400Gs - 160GB 7200rpm - WLED - Black

Permalänk
Medlem

hmm, har kollat lite på HP's datorer nu, iaf dom som är har ram av magnesium känns stabila som attan, +ska ha matt skärm

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robertk
Hur lång tid tar det för Dell att betala tillbaka pengar då ni har avbeställt? Jag betalade med kort och avbeställde i tisdags men har fortfarande inte fått tillbaka pengarna.

Hos mig har de inte dragit några pengar utan endast reserverat köpen. Hoppas de har släppt reservationerna nu så man har köputrymme kvar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robertk

Det kan ta upp till 2 veckor hörde jag. Ligger själv ute med ca 12k. Rätt dåligt system måste jag säga då det är lätt att man kommer på något man vill ändra när man väl beställt. Kanske det som är lite av tanken också, motverka att folk avbeställer så fort nya fina erbjudanden dyker upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Igår beställde jag med diverse rabatter och fick ihop denna

Intel® Core™ 2 Duo Processor T8100 (2.10 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2 cache)
3 072 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [1x2048+1x1024]

128 MB nVidia® GeForce® 8 400M GS

200 GB (7 200 v/min) SATA-hårddisk

Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara

Intel® nästa generations Wireless-N-minikort - Europa - Core 2 Duo Processors

Dell™ TrueMobile 355 inbyggd Bluetooth-modul - Europa

Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)

Biometrisk fingeravtrycksläsare

Midnight Blue & 0.3 mega pixel Camera for White-LED Display

Tunn, lätt 13,3-tums UltraSharp™ WXGA (1280x800) White-LED-skärm (300 nitar) m. TrueLife™

Kalaset gick på 9300kr

Jag tycker det är helt okej med tanke på vad man får.
Jag hoppas att denna konfiguration är tillräckligt för att kunna spela upp hd material, vad tror ni andra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-dr3am
Hur kan man få en med T8100 med X3100 och alla rabatter?

Precis vad jag också undrar, sugen på en T8100 men vill inte ha något varmt Nvidia-kort i den. Dåligt att man inte kan komponera precis som man vill på deras websida. Har du provat att ringa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rexq
Precis vad jag också undrar, sugen på en T8100 men vill inte ha något varmt Nvidia-kort i den. Dåligt att man inte kan komponera precis som man vill på deras websida. Har du provat att ringa?

Nej inte provat men jag vet att rabatterna inte funkar på telefon

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-dr3am
Nej inte provat men jag vet att rabatterna inte funkar på telefon

Rabatterna fungerar, men inte att kombinera. Det man däremot kan råka ut för är att ordern inte går igenom pga. "för mycket" rabatt, att dell förlorar pengar på att sälja datorn. I så fall får man beställa över nätet. Men såvida man inte vill ha en röd med penryn (tror fortfarande inte det går att beställa på nätet) finns väl ingen större anledning att gå via telefon.

(Har fått tillbaks pengarna nu föresten, så tog 2 dagar istället för de två veckor man fick höra i telefonen.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nå va tror ni. 2.1ghz dual core 3gb ram å 8400gs kortet, någon som vet om det är tillräckligt för att spela upp 720p material t.ex 6gb stora mkv-filer.
någon som har testat med sin 1330?? funkar hdmi utgången bra?

tacksam för svar

Permalänk
Medlem

ja 720p kommer o funka bra, tom 1080p (beroende på "rippen"). hdmi fungerar som den ska

Visa signatur

Permalänk
Medlem

1080p funkar alltid bra, iallafall på 2.2 GHz.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem

Nån som vet om dell funderar på att slänga in en blueray spelare i denna?

Permalänk

Beställde i fredags och redan fas 4, är det rekord?

EDIT: Fas 5.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Beställde i fredags och redan fas 4, är det rekord?

EDIT: Fas 5.

Orättvisan! Jag beställde via telefon i torsdags och de har ännu inte börjar bygga den (Fas 2). Modellen var T8100 med LED-skärm och 250GB hårddisk, plus blått lock då det visst var lägre leveranstid. Dock är beräknad leverans den 26 (!) mars! Kan de ha klantat sig hjärtligt med min order, då du får din så snart? Läge att avbeställa och börja om kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JRE
Nån som vet om dell funderar på att slänga in en blueray spelare i denna?

finns att köpa slim bluray för runt 2000kr om man själv vill sätta in.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=702

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Orättvisan! Jag beställde via telefon i torsdags och de har ännu inte börjar bygga den (Fas 2). Modellen var T8100 med LED-skärm och 250GB hårddisk, plus blått lock då det visst var lägre leveranstid. Dock är beräknad leverans den 26 (!) mars! Kan de ha klantat sig hjärtligt med min order, då du får din så snart? Läge att avbeställa och börja om kanske?

Oj det var rackarns. Men tror det beror på att jag beställde röd (som skall ha kortare levanstid). Med min sedvanliga nivå av "tur" kommer det jämna ut sig ändå för att återställa universums entropi. Blir det en felfri dator som kommer på posten lär det handla om ett jävla mirakel. Har föresten en kompis som beställt motsvarande dator (också röd), och han var i fas 3 igår tror jag. Så har nog med färgen att göra som sagt.

EDIT: Missade det där med blåa locket. Kanske har något med processorna att göra också, tog den billigaste vilken det kanske finns väldigt gott om. Sen beställde jag över internet, eventuellt kan det skilja i hur de behandlar ordern?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beställde en svart i söndags. Tog den för 9990:- och enda jag valde till var LED-skärmen. Beräknas komma den 4:e april :S

De kanske hade något färdigt liggandes med din konfiguration nienithaur

Permalänk

Haha, ja antagligen ett ångrat köp med med pixelfel, strömförande chassi, pipande processor och en död fågel i luftintaget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Oj det var rackarns. Men tror det beror på att jag beställde röd (som skall ha kortare levanstid). Med min sedvanliga nivå av "tur" kommer det jämna ut sig ändå för att återställa universums entropi. Blir det en felfri dator som kommer på posten lär det handla om ett jävla mirakel. Har föresten en kompis som beställt motsvarande dator (också röd), och han var i fas 3 igår tror jag. Så har nog med färgen att göra som sagt.

EDIT: Missade det där med blåa locket. Kanske har något med processorna att göra också, tog den billigaste vilken det kanske finns väldigt gott om. Sen beställde jag över internet, eventuellt kan det skilja i hur de behandlar ordern?

Nu så! Allt som skulle till var ett ordentligt whine Ligger i fas 3, då borde det väl bara rulla på... Men du beställde röd säger du, är det product red eller kunde man få röd ändå? Det var ju attans att jag missade det isf

Fredrik1: Säljaren på telefon sa att det var ungefär en veckas längre leverans på svarta lock, därför jag tog blått. Hur mycket roll det spelar i praktiken är väl svårt att säga då den normala leveranstiden 2½ vecka brukar innebära 1 vecka i praktiken (för alla utom mig!). Men svart skärm ska alltså vara ungefär 3½ vecka...